Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Skurupu said:

Har det siste året omtrent begynt å få mageproblemer når jeg spiser kruttsterk mat. Halsbrann og sure oppstøt. Er jeg blitt gammel? Dette senker livskvaliteten min.

En slurk eplecidereddik et par ganger om dagen så får du optimalt syrenivå i magen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragen skrev (6 timer siden):

Først var jeg i gruppe 4 (høy risiko), så ble jeg gruppe gruppe 7 (risiko), og nå må jeg vente enda lenger.

Forbanna drittunger i Oslo fortjener ikke prioritet i køen. De har valgt å ikke bry seg om smittevern. Tvert i mot så burde de settes bakerst i køen.

Jeg synes at det er merkelig at de aller mest skrøpeligste har blitt vaksinert først. Ville vært mest naturlig å vaksinert helsepersonell først, for å unngå at disse sprer smitte videre til sårbare pasienter, og til forebyggelse av sykefravær. Ellers tenker jeg jo også at folk som i arbeid (spesielt i andre kritisere funksjoner utover helse, som renhold, mat/dagligvare, transport osv) bør prioriteres. Deretter de med høy risiko for alvorlig sykdom og så andre etter der. Jeg skjønner godt at du er provosert over at de som ikke tar ansvar får vaksine. Det er urettferdig. Veldig bra at du ønsker å ta vaksinen når den kommer i alle fall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (5 timer siden):

Mer sjanse for at man får Starlink i stedet.

Da linjene i Sirdal sviktet da det var mye snø for noen uker siden, stod det at de offentlige mannskapene kunne ringe siden de hadde satellitt-telefon. Den vanlige mann og kvinne var avskåret fra å ringe. 

https://www.mintest.no/satellittelefon-test/

kan vel være noe for mannen som ble nevnt, siden han er redd for å dø av hjerteinfarkt ute. Forresten har det alltid vært en risiko for eldre bønder å arbeide ute i marka. Det er langt fra alle som dør av hjerteinfarkt, eller får det i det hele tatt. Men siden 1990-tallet har man vent seg til å gå rundt med mobiltelefon. Har hørt om ytterst få bønder som har dødd utendørs. En av dem var Atlak Kvinen fra Sirdal, som jeg tror fikk slag mens han kjørte slede (eller lignende). https://www.setesdalswiki.no/wiki/Kvinen_turiststasjon

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (8 timer siden):

Jeg synes at det er merkelig at de aller mest skrøpeligste har blitt vaksinert først. Ville vært mest naturlig å vaksinert helsepersonell først, for å unngå at disse sprer smitte videre til sårbare pasienter, og til forebyggelse av sykefravær. Ellers tenker jeg jo også at folk som i arbeid (spesielt i andre kritisere funksjoner utover helse, som renhold, mat/dagligvare, transport osv) bør prioriteres. Deretter de med høy risiko for alvorlig sykdom og så andre etter der. Jeg skjønner godt at du er provosert over at de som ikke tar ansvar får vaksine. Det er urettferdig. Veldig bra at du ønsker å ta vaksinen når den kommer i alle fall!

De aller fleste helsepersonell jeg kjenner til har fått minst 1 dose allerede (selv om det er forholdsvis unge, friske personer), så de er nok prioriterert ganske høyt.

Ellers bør nok noen som er i jobb og er eksponert for smitte få vaksiner litt før i rekken. (Høyere sannsylighet for å bli smittet)

Det som irriterer meg i de siste dager er mangelen på nyanser og at man ikke klarer å diskutere ut i fra normale risiko-prinsipper.

Når man snakker om risiko i den virkelige verden baserer man dette  på to ting: Konsekvens og sannsynlighet

Ift korona blir konsekvens primært to ting: Hvis man blir smittet er det fare for alvorlig sykdom eller død og fare for å smitte andre videre.
Sannsynlighet er sannsynligheten for å bli smittet.

Ift konsekvensen i Oslo er det generelt todelt: Oslo har en veldig ung befolkning og i gjennomsnitt er det liten fare for alvorlig sykdom eller død for innbygerne i forhold til andre mer aldrende befolkninger ellers i landet. Men del to er høyere i Oslo, gitt at man bor tettere og har mange flere treffpunkter.
Sannsynlighet er også mye høyere i Oslo enn i andre steder i verden.

Dette gjør bildet komplekst, og synes derfor den debatten som foregår i mediene nå er forflatet og usakelig. Det er bare krangling/sutring, og synes begge sider er tullete.
Og å dra inn Erna Solberg i dette, blir bare idiotisk og kun politisk spinn. Diskuter ordentlig basert på fakta eller hold kjeft...

Edit: PS: Det kan virke urettferdig at de som ikke bryr seg i like stor grad blir priortert, men sånn er det overalt i samfunnet. Man nekter ikke en overvektig behandling for noe som til dels er forårsaket i selvforskyldt overvekt. 
Synes det er farlig å gå den veien om hvem som "fortjener det". Ønsker mest mulig objektive kriterier.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
koots skrev (58 minutter siden):

Folk som snakker om "temperaturen i sola" som om det er et fungerende mål på noe som helst

Eks: 

 

Det forteller at temperaturen er målt i direkte sollys. Forskjellen på temperaturene i lys og skygge kan være flere ganske stor.
Gradestokken i sola her, viser akkurat nå 13c. Gradestokken i skyggen på andre siden av huset, viser 0c.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (10 minutter siden):

Det forteller at temperaturen er målt i direkte sollys. Forskjellen på temperaturene i lys og skygge kan være flere ganske stor.
Gradestokken i sola her, viser akkurat nå 13c. Gradestokken i skyggen på andre siden av huset, viser 0c.

Men det er ikke en nøyaktig eller brukbar måling på noe som helst. To termometre rett ved siden av hverandre i sola kan vise forskjellige temperaturer avhengig av materiale det er laget av og fargen på termometeret. De kan vise forskjellige temperaturer om det er mer vind på det ene termometeret enn det andre. Det gir ikke sammenlignbare temperaturer eller noen brukbare referansepunkter

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det irriterer meg grenseløst når enkelte folk kjøper så mye glorete og blinkende julebelysning de har råd til i desember, og i tillegg bare slenger det ut i buskene på måfå. Så enkelt kan man ødelegge innsatsen som naboene dine har gjort for å lage en koselig, smakfull julebelysning.

Men når disse folka i tillegg lar det ligge til uti MARS, så begynner jeg å se rødt.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragen skrev (2 timer siden):

Bare å melde fra til staten. De er ganske strenge på slikt. Har de samme tilbud i mer enn 3 uker så er det ikke tilbud.

Spar Øyer fikk høre det etter å ha ført samme tilbud på energidrikke i to år.

De har tilbud på ostebaguetter hver gang jeg er innom også, selv om jeg sjeldent stopper innom på veg oppover dalen. Hvor melder man i fra? 

Lenke til kommentar
koots skrev (18 timer siden):

Folk som snakker om "temperaturen i sola" som om det er et fungerende mål på noe som helst

Eks: 

 

Ganske meningsløst og sier lite om den reelle temperaturen. Hadde 26 grader i solveggen på en av de kaldeste vinterdagene, men ville nok ikke prøvd meg med shorts og t-skjorte.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...