Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Larzen_91 skrev (På 24.2.2021 den 21.43):

Man var ikke så nøye på å isolere og sånn før i tida. Alt var ikke meget bedre før. Pussa opp taket der foreldrene og broren min bor, tomannsbolig. Og der var det bare stappa plastposer og greier rundt pipa for å gjøre det "tett".

Huset vi bor å nå hadde et hull gjennom grunnmuren, fra en bod og rett ut, som var stappa igjen med sammenkrølla plastposer, typ Rema. Fylte det igjen med fyllmasse og tettet med ankermasse. Før 80-tallet var det vel minimumkrav på 10 cm isolasjon eller noe på yttervegger. Men selv fra profesjonelle byggfirma er det hummer og kanari rundtom i både eldre og nyere hus. Trappa i huset vårt er originalt, og noen av støtteelementene ser ut som gamle paller stablet oppå hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delvis skrev (12 timer siden):

Uenig. Lettest med førstnevnte. På mobil vel å merke, på fast-tlf kan det andre passe bedre.

For min del kommer det an på nummeret. Mitt eget nummer og mora mi sitt f.eks. må jeg ta 00 00 00 00, søstra mi og faren min sine må jeg ta 000 00 000.

Dette gjelder forsåvidt mobilnummer i alle tilfellene, fasttlf.nummer blir som regel 000 00 000 eller 000 00000 for meg.

Men generelt sett er jeg all for 00 00 00 00.

Lenke til kommentar

Har så mye tid til overs at jeg går tom for ting å se på Netflix

I forrige uke så jeg 4 forskjellige serier. Fransk, 2x Tysk og Nederlandsk

I dag har jeg for det meste sovet da jeg ikke fant noe jeg ville se
Skulle egentlig ha ryddet, og vasket, men gidder ikke, og ser ikke poenget.
 

Lenke til kommentar

Det gjelder ikke bare utkantsteder som Søndre Land. Selv i "større" steder som Lillehammer har områder hvor det ikke er bygd ut verken coax/fiber eller 4G/5G.
Det gjelder spesielt boligområder som har en større del eldre huseiere, som har sagt nei til utbygging fordi "det vi har er bra nok". Og så faller kobberlinja ned og de sitter der med 3G med 75% signaltap.
Dette får spesielt leieboere kjenne, når de skal bestille nett i ny leiebolig. Kobberlinjer med linjelengde på 5+ km til sentralen, fordi huseier sa nei til fiberutbygging sponset av ISP. Og så får leieboer beskjed om at det er bare å installere fiber. Det er passe urimelig at en leieboer skal betale flere (titalls)tusen for å få nett som takler mer enn Netflix i 720p og vg.no samtidig, og som han ikke kan ta med seg når han flytter.

Hele grunnen til at kobbernettet i Norge er såpass omfattende er at Telenor var tidligere statseid, og fokuset på profitt ikke var avgjørende om de skulle gjøre jobben sin eller ikke. Alle skulle få, og alle fikk. Problemet oppstod når Telenor ble skilt ut i et privateid selskap med kun en liten del som var statseid. Ansvaret for vedlikehold ble da lagt ut til privateide teletilbydere, hvor profitt er hovedfokuset.
Når da kostnaden for utbygging eller vedlikehold blir høyere enn det selskapet vil tjene, så vil de ikke gjøre noe med det. Alternativet blir da, for eksempel, trådløst bredbånd. Som har begrensninger som kan innebære hastighet og/eller datamengde. Eller signalet forsvinner fordi flua fjerter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først var jeg i gruppe 4 (høy risiko), så ble jeg gruppe gruppe 7 (risiko), og nå må jeg vente enda lenger.

Forbanna drittunger i Oslo fortjener ikke prioritet i køen. De har valgt å ikke bry seg om smittevern. Tvert i mot så burde de settes bakerst i køen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke å dra mer enn 25km fra bygrensa i Oslo for å ha kobberlinje og ræva dekning. Ekstra deilig med nesten 700kr/mnd for 6Mbit ADSL. Skulle tro at her var det mulig å smekke opp noen 5G-stasjoner slik at folk endelig fikk noe bra alternativ, men det ligger ikke nok penger i det. Mer sjanse for at man får Starlink i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...