Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"oppfordres spesielt kvinner og personer med minoritetsbakgrunn til å søke"

 

Synes det er utrolig provoserende og ikke minst diskriminerende å skrive noe slikt i jobbannonser.

Hva om det sto "oppfordres spesielt etnisk norske menn til å søke", da hadde det pinadø blitt rabalder.

Det er faktisk noe av det værste jeg har sett. Hvor finner jeg denne annonsen her?

Utrolig provoserende! Sko nesten tro at vi hadde komt lengre enn det..

Lenke til kommentar

Men har du sett at det står etniske nordmenn? Det hadde blitt rabalder.

Ja, det har jeg faktisk (fordi det var underskudd på etniske nordmenn i avdelingen), og ja, det ble en sak av det. Jeg husker ikke helt hva slags stilling det var. Men i praksis så er det nok lite underskudd på etniske nordmenn.

 

Alle jobbene jeg har sett fra NSM krever norsk statsborgerskap, (ikke bare arbeidstillatelse), at man ikke har utenlandsk statsborgerskap og sikkerhetsklarering på høyeste nivå (og da klarerer de forhåpentligvis ikke folk med bindinger til ytre islam).

 

Det er ikke så voldsom forskjell på menn vs. kvinner:

http://m.finn.no/globalsearchlander.html?q=menn%20oppfordres%20til%20å%20søke

http://m.finn.no/globalsearchlander.html?q=kvinner+oppfordres+til+å+søke

 

Beste mann/kvinne til enhver stilling, punktum.

Om det hadde vært mulig å objektivt se hvem som var best er jeg 80% enig.

 

Problemet er at det er gjerne avdelingen selv som ansetter, eller folk med erfaring fra bransjen. Dessverre er mennesket innrettet slik at man ikke ansetter de som er best, men de som er mest lik en selv, inkludert kjønn og kultur. Dette kan føre bransjer inn i en bakevje, kalt Gutteklubben Grei.

 

Så til de 15%, der jeg var uenig. Og det er at i enkelte yrker så er det en fordel med forskjellige kjønn, på grunn av iboende kvaliteter i jobben. For eksempel er det ikke bra for gutter i skolen om det kun er kvinnelige lærere. Det er ikke fordi kvinnelige lærere er dårligere, men at barn trenger rollemodeller med sitt eget kjønn. Og ditto er det ikke gitt at alle jenter vil være like komfortable med alle saker med en mannlig helsesøster, osv.

 

Og de siste 5%, der det kan være positivt for arbeidsmiljøet med flere kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe.

 

Jeg trykket på en tilfeldig: http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=69305371&q=menn+oppfordres+til+å+søke&ref=fas

 

"Vi vil spesielt oppfordre menn til å søke."

 

For øvrig tror jeg ikke dårligere kvalifiserte kandidater skal gå foran en bedre kvalifisert. Kvoteringen kommer inn når man har flere like godt kvalifiserte kandidater.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...