Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!

Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om studentene får mye eller lite avhenger nok av hva de får av foreldrene i tillegg.

Stipendet alene er ikke nok. Da må studenten leve på europris-nudler. Og det er ikke sunt.

Hvis studenten får masse penger av foreldrene så stipendet bare er alkohol-bonus, da får studenten for mye.

Leiemarkedet er ekstremt presset. Ikke bra om studentene må bo i en muggen kjelleretasje uten nødutgang, og en useriøs utleier som ikke følger reglene for utleie.

Det burde være høyblokker med studenthybler i gangavstand fra utdanningsinstititusjonene.

Hun i skjermbildet over har nok allerede en masse penger, så stipendet blir lommepenger i tillegg.

Det beviser ikke at alle får nok til å leve av.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Synes studentene våre får latterlig lite jeg med tanke på at det gis bort ca 80 millioner til diverse u-land hver eneste dag, året rundt.

Indeed, men nå er ikke akuratt VGS studenter de mest trengende heller, men om du kun tenker på studenter ved høyere utdanningsinstitutt er jeg absolutt enig.

Skrevet

Helt tilfeldige utvekslingsstudenter som plutselig begynner å snakke med deg som om du har kjent dem i 40 år.

Hvorfor ingen søte franske studentinner, men bare halvfeite indere?

• Liker 1
Skrevet

Synes studentene våre får latterlig lite jeg med tanke på at det gis bort ca 80 millioner til diverse u-land hver eneste dag, året rundt.

Jeg har hatt et annet synspunkt på dette ganske lenge. Jeg har studert på universitet i flere år, og jeg synes summen studenter får er akseptabel, men det er med forbehold.

Jeg bruker sommeren min på å jobbe, og velger å ha 1-2 uker ferie hver år. For en student på høyskole nivå så er ikke et halvår et halvt år, men 3-4 måneder. Det åpner for veldig mye tid til å kunne ta en jobb.

På tiden du har fri kan du enkelt dra inn 40 000 kroner, og har du studert i noen år kanskje også mer, og samtidig få relevant arbeidserfaring. Husleie for en student vil jeg tippe varierer fra 3000-5500 i måneder. Om du ikke er alt for nøye med boforhold, kan du fint ende opp med fasteutgifter i dette prissjiktet i måneden. Worst case scenario, så har du 66000 i husleie i året. Men litt jobbing i sommeren kan du dekke 6-7 husleier uten problem, og her gjelder det bare å være flink til å fordele de beløpene du får fra lånekassen utover årene, og vips så sitter du med 5000 i måneden som du kan bruke på mat og moro.

Problemet med mange studenter er at de er for late, og vil gjerne ha like mye ferie som de hadde på barneskolen.

Skrevet

Stipendet blir ikke bare gitt for at folk skal ha rå til å leve i det hele tatt, det blir gitt for bl.a gitt for å redusere sosiale forskjeller skapt av de finansielle barrierene i det sosiale liv. Mange som får stipend og bruker det på "unødvendige" ting som på noen øl til en fest eller på shopping av klær o.l ville gjerne ikke ha hatt mulighet til ellers. Selv om det virker som om de som får stipend ikke egentlig trenger det fordi de bruker det på ting som ikke er livsnødvendig og derfor ikke trenger pengene er det heller ikke alltid sånn. Foreldre spesielt kan være flinke til å få det se ut som om det er finansielt enkelt for dem å la ungene suse rundt, uten at ungene selv innser det. Dette kan igjen få ungene til å være høylydte om hvor mye de ikke trenger stipendet som en slags selvfornektelse.

Det finnes selvfølgelig unntak som at skilsmissebarn kan ha for lett for å få stipend fordi de er i en familiesituasjon der de står oppført på mor som tjener lite men får penger av far som tjener mye, dette fordi man ikke kan vite om det aktuelle barnet får penger fra sin rike far eller ikke. Jeg er også rimelig sikker på at tallene som kvalifiserer deg til å få stipend ikke er fra året du får stipend, men et tidligere år (2 år tilbake tror jeg) noe som fører til at noen med nåværende god råd får penger fordi de ikke hadde god råd tidligere.

Stipendpengene går også i relativt stor grad tilbake til staten, via moms og inntektsskatt som bedriftene må betale etter at de tar betalt for varene og tjenestene de selger til stipendtakerene.

Det er selvfølgelig surt for de med liten råd som blir trappet opp til 25% trinnet og derav går i netto tap av fortjenste og så ser de pengene de betaler gå til ting de gjerne selv skulle ha hatt penger til, men alt i alt er stipend en av de bedre tingene staten bruker penger på.

For øvrig fikk jeg selv 1.5k i mnd de 2 første årene mine på vgs, 0 det tredje og nå får jeg omtrent 900 i mnd.

• Liker 3
Skrevet

Det der irriterer så ekstremt mye. Lurer på om hun forstår at det er skattepenger fra alle andre hun skal ut og shoppe med.

Du ser på det på en litt feil måte. Prøv å se på det som en investering fra staten sin side for å få mest mulig fremtidige skatteinntekter fra personene som får stipend. Og samtidig, når man gir folk kjøpekraft fører det til at de bruker penger rundt omkring. Gjerne på steder som ansetter folk som betaler skatt. Og disse stedene betaler arbeidstakeravgift, skatt, avkastning på utbytte osv.

Skrevet

Tror jeg har blitt addicted på fem-minutt slumring.

Rekker faktisk å drømme og det er tre fire forskjellige drømmer som det veksles mellom.

Etterhvert intersectes drømmene på en syk måte.

Har sikkert gjort det 20 ganger men satan så ødelagt jeg blir av å sove bort de lyse timene av døgnet.

Hater å ha fri, blir fucked up.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg elsker å slumre. Kan faktisk ligge i godt over en time, med vekkerklokka ringende hvert femte minutt. Rekker å drømme lange drømmer mellom hvert eneste ring. Veldig fascinerende. Men til slutt er man såpass våken at man ikke rekker å sovne på disse 5 minuttene. Da er det på tide å stå opp.

Endret av Skurupu
Skrevet

Å ha foreldre som forventer at jeg skal dele tankemønster og følelsesmønster med dem. Guess what? Er ikke interessert i å dele eller forklare noe til trangsynte idioter jeg må sitte å forklare i timesvis for at de skal ha et lite begrep om hva jeg prater om.

Skrevet

Du er ikke sånn om du er såppas bevisst på det, så lenge du har det gøy og trives så har du skjønt det! :D

Driver med en del foto selv, men ville neppe kalt meg selv fotograf.

Dyrt utstyr gjør ingen automatisk om til en bedre fotograf. Det virker som mange ikke har forstått det der.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...