Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Personlig syns jeg spytting generelt er totalt meningsløst og bortkastet bruk av energi. Greit nok hvis du har fått noe "dritt" i munnen og må ut med det, men spytt er jo ikke "dritt"?

Spytting er rett og slett en uting.

Dette er jo spytting som følge av høy fysisk aktivitet. Man kan fort bli slimete i halsen og da er det mest behagelig å harke det opp og spytte det ut fremfor å svelge driten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ber fotballspillerne kutte ut spyttinga,de ville ikke gjort det innendørs, sier britiske helsemyndigheter.

 

Hvor idiotisk skal en være egentlig? Hvor mye hysteri er det meningen å lage av dette? Skal en begynne å bøtelegge Ole Einar Bjørndalen når han kommer hostende med snørr og sikkel nedover haken?

 

Syntes ikke det er idiotisk å be om å slutte å spytte. Det er jo ikke som om det instruerer dem til det, eller det er blitt forbudt.

 

Selv vil jeg også personlig be alle fotballspillere, med mindre det oppstår noe akutt som gjør at slimet må ut, å slutte å spytte. Spytting gjøres oftere av "mote-hensyn" fremfor noe kroppslig behov. Ingen tviler på at Bjørndalen fråtser av naturlige grunner, men det skal litt mer til å kunne påstå det samme om de fleste fotballspillerne.

 

Spør en 9-åring om hvorfor han spytter på fotballbanen, så vil 90% av dem svare noe a la "fordi Wayne Rooney gjør det og det er kult". Og med det er en trend føtt og lever videre. Og ber man folk om å revurdere dette fenomenet og gjerne slutte med det, så blir man møtt med at "det er idiotisk". Ikke lett den der :)

Lenke til kommentar
Ytterst tvilsomt, tipper de spytta like jævlig selv om de ikke hadde sett "heltene" sine på tv. Det er en helt naturlig reaksjon på en fotballbane eller hvilken som helst fysisk aktivitet utendørs.

 

Jeg snakker om erfaring, trener 9-åringer ;).

 

Av samme grunn som de brått begynte å protestere når de ble byttet ut (de så Ronaldo hive fra seg skjorten), som når de begynte å skjelle ut dommeren (vært på stadion for første gang). Når man går fra 0 til 10 spillere som begynner å spytte fra ene uken til den andre, enkelte uten at det faktisk er spytt (får det ikke til, men skal late som fordi det ser kult ut) så er det selvforklarende. En liten samtale med dem bekrefter jo også mistanken, ikke det at det var vanskelig å forstå all den tid det var det samme når jeg selv var fotballspiller.

 

Ikke undervurder inspirasjonskraften fra sine fotballhelter.

 

Nå sier jeg ikke at det ikke eksisterer tilfeller hvor man spytter av naturlige grunner, det har jeg selv gjort på en fotballbane. Men at spytting er et mote-fenomen finnes det ikke tvil i min sjel om, det var det når jeg var ung og det er det fortsatt. :)

Lenke til kommentar

Spytting kan bety så ufattelig mye at det nesten er et interessant samtaleemne:) Alt fra å være kule, status, selvtilliten øker ved å slenge igjen et klatt på bakken, folk spytter når de er missfornøyde osv...

 

Jeg spytter helt vanvittig mye , heldigvis er ikke grunnen at jeg skal gå rundt å være så ''kul'' .. men jeg gå idrettslinja og vi trener enormt mye.. og det = tonnevis med slim og klatter som bare må ut x) faktisk usedvanlig behagelig å bare etterlate en klatt med slim for velvære sin skyld , slippe å vite at man har svelgt ned igjen det som kommer opp og vil ut:P

 

tenkte det var kjeeeempe interesant for dere å høre mine spyttefakter haha, men klarte ikke la være:D

Lenke til kommentar
Men hvorfor er spytting så mye å henge seg opp i? Så lenge det ikke foregår på steder som er problematisk med tanke på hygiene osv...

 

Er vel mer helsepersonell som reagerer, anses som en større smittekilde. Jeg antar de vet hva de snakker om. Spyttet selv mye i ungdomstiden, men er ikke akkurat lei meg for at jeg sluttet.

 

I dette tilfellet så anser helsemyndighetene det tydeligvis som problematisk mtp hygiene. Hva de bygger det på vet de vel best selv, men det ville vært merkelig om de gikk ut og ba folk slutte om det ikke foreligger gode grunner.

Lenke til kommentar
Hvilket organ er det samene har som bestemmer alt?

Sametinget heter det, som du vet.

 

Færre reindriftutøvere, men masse mere rein. Vidda ligger igjen som ørken. Ufattelig kort tankegang. Hva kan man man i Finnmark gjøre for å påvirke dette? - Fint lite. For å kunne stemme i Sametinget må man kunne skrive seg inn i samemanntallet. Dette med et resultat at en veldig liten prosent i Finnmark styrer subjektivt hvordan naturressursene skal brukes/fordeles.

 

Vel pjattes det om at samene skal ha særrettigheter. Er ikke direkte imot det. Men når man ser hvordan utviklingen går, så ser man at det går gale veien.

 

Det er kanskje ikke noen håpløs slutning å tenke seg at de smarteste hodene kanskje ikke trekker til Sametinget, men til større oppgaver på f.eks. Stortinget. Når man da sitter igjen med representanter (for et klart mindretall) som ikke makter å forstå betydningen av bærekraftig utvikling, så provoserer det noe voldsomt!

Lenke til kommentar

Vel, å si Sametinget er vel kanskje ikke teoretisk korrekt. Men fra å skulle være et rådgivende organ, med delegerende makt, så har dette endret seg.

 

Finnmarkseiendommen forvalter land og vann i fylket. Du vet sikkert sammensetningen i styret. 3 av 6 fra Sametinget. Dette styret skal altså bestemme hvordan land og vann skal utnyttes, etter retningslinjer fra Sametinget. Hvis så ikke-samer har formannen, så kan mindretallet likevel kreve at saken forelegges for Sametinget. Og Sametinget er som kjent kun for samer. På fylkestinget derimot, der kan samer stemme.

 

Angående den pågående beitekonflikten i fylket, så har bønder ingenting de skulle ha sagt. Reindriftsforvaltningen skal selv ordne opp når samene stjeler marka til bøndene. Dette har landbruksministeren selv sagt nylig.

 

Når dette er sagt så synes jeg det er egoistisk av ikke-samer å si at alle stemmer skal stemme likt. Da ville samiske interesser konsekvent blitt nedstemt.

 

Men at staten (les: AP) skal rette opp den håpløse behandlingen av samene til inntil for 30 år siden ,ved å snu alt på hodet, blir et vitnesbyrd om særdeles dårlig evne til å lære av feil.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli DRITTLEI maset fra anti-vaksinasjonsfolk for tida. På jobb, på facebook, på dataforum, på skole, sms aksjon (sukk), fra "velmenende" venner via epost..... Jeg ender opp med å faktisk måtte korrigere mange av argumentene deres på grunn av åpenbare faktafeil, selv om jeg har det motsatte standpunktet og mener at vaksinen ikke er en konspirasjon. Hvordan kan folk aksjonere mot noe de ikke har kunnskap til å bedømme? Før noen klikker på meg så synes jeg det er helt greit med faktabaserte innvendinger mot vaksinen, selv om jeg har til gode å se mange av dem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...