Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finansierer Saudi-Arabia terrorisme, slik som Iran?

Osama bin Laden er Saudi-Arabier. Selve Taliban stammer fra Saudi-finansierte whahabbi-madrasser i Øst-Pakistan. Talibans teologiske grunnlag minner ikke rent lite om whahabbisme. Og store deler av kongefamilien i Saudi-Arabia er svært bundet til nettopp whahabbismen.

 

Saudi-Arabia er de facto en like viktig terrorsponsor som Iran, med det unntak at Iran er langt mer demokratisk og behandler kvinnene sine bedre..

Lenke til kommentar

Dette er slikt det er litt vanskelig å konkret bevise. Saudi-Arabia er et lukket land, i mye større grad enn Iran, og de som står bak støtte til terrorisme er ikke like åpne om det som den iranske staten. Men vi kan si at det er en offentlig hemmelighet, i likhet med at sønnen til president Mubarak er homofil og at Israel har atomvåpen. :)

Lenke til kommentar
Dette er slikt det er litt vanskelig å konkret bevise. Saudi-Arabia er et lukket land, i mye større grad enn Iran, og de som står bak støtte til terrorisme er ikke like åpne om det som den iranske staten. Men vi kan si at det er en offentlig hemmelighet, i likhet med at sønnen til president Mubarak er homofil og at Israel har atomvåpen. :)

 

 

11 av 15 9/11 kaprere var saudi-arabere. kilde

 

 

Den saudiske kongefamilien omfatter rundt 25.000 korrupte medlemmer. Den saudiske stat har sitt svare strev med å holde alle i tøylene. Når noen driter seg ut, så gjelder det å blånekte på alt og ellers dysse ned skandalen på alle mulige vis. Noen av prinsene nøyer seg med å leve fett på oljepengene, mens andre støtter islamsk fundamentalisme i stor skala. Medlemmer av den saudiske kongefamilien finansierer fundamentalistiske koranskoler over hele arabia. Skolene er av de viktigste rekrutteringsarenaene for selvmordsbombere og hellige krigere.

 

 

Terrorister er blitt et ord som brukes om opprørsgrupper USA ikke støtter for øyeblikket. Ordet har derfor mistet sin verdi. USA allierer seg gjerne med faen sjøl, så lenge de har kontroll i midt-østen, slik de har nå. Vi skal ikke lenger enn 20-30 år tilbake, før USA støttet, trente og bygde opp muslimske fundamentalistiske grupper, som en alliert mot kommunismen.

 

 

 

 

 

Neocons and Pentagon Rage Against the Dying of the Fight

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Litt vel hysterisk ja. Tror ikke det at de spytter rundt omkring på banen utgjør så voldsom stor smittefare for dem, de har jo tross alt rimelig stort område å boltre seg på. Vil tro at all kliningen og jokkingen med hverandre etter målscoring utgjør en større smittefare for laget.

Lenke til kommentar

Vil slå et slag for ikke-samer i Finnmark!

 

Som utgangspunkt så har jeg stor forståelse for det økte fokuset på samenes historie fra 1970-tallet. At samene ikke lengre kun skulle være "statister" i de store nasjonale fortellingene var på sin plass.

 

At de skulle overkjøres når beslutninger skulle tas i Finnmark var også galt.

 

Det som opprører meg og veldig mange, også samer (!!!), er at dette nå er i ferd med å snus på hodet. Nå er det samene som skal bestemme over beslutninger i Finnmark. Da har man likevel ikke lært så mye av historien, vil jeg påstå.

 

Samene har fått et organ hvor de skal bestemme alt. Hva bestemmer de? Jo, hvem som skal få lov til å fiske, jakte og plukke bær på Finnmarksvidda. De bestemmer også at 120 gruve-arbeidsplasser ikke skal bli noe av, fordi samiske rettigheter skal gå foran alt annet.

 

Det burde bry alle i Norge at Finnmark blir et fylke som ikke kun mottar subsidier fra staten. Spesielt når fylket har store naturressurser, samtidig som fraflytting er en realitet. Derfor burde man kunne unngå at næringsinteresser for alle i fylket skal vike for samiske rettigheter, uten at representanter fra resten av fylket får si sitt.

 

Når det gjelder de få reindriftsamene i fylket så synes jeg de ødelegger mye for sitt eget folk. At de ikke selv skjønner at vidda snart er en ørken fordi reinen snart har spist den opp, er for meg en gåte. Uten at jeg har satt meg inn i det, så forstår ikke jeg mye når det sies at det jobbes for å redusere reintallet.

Nå har beiteproblemet gått så langt at bøndene må lide for at færre rendriftssamer skal eie 250 000 rein (før hadde eide flere utøvere tilsammen under 100 000 rein).

 

Til sist så skjønner jeg heller ikke hvorfor landbruksministeren, som er sjefen til bønder og reindriftssamer, ikke kan gå inn å stoppe galskapen. Han sier at ny lov sier at samene selv må ordne opp i dette. At det er eneste løsning. Skulle de ikke klare det så vil det gis sanksjoner osv. legges riktignok til. Men da kan han begynne med det allerede nå, fordi de klarer ikke å ordne opp selv. Og for meg framstår de som grådige, kortsynte og korttenkte, når de holder på som dette. Vil ikke de ha en bærekraftig reindriftsnæring? Tenker de ikke på at neste generasjon også gjerne vil livnære seg av reindrift?

 

Nei, oppsummert vil jeg si at Finnmark burde være et fylke som preges av positivitet. Vi har fantastisk natur med store ressurser. At både samer og resten av befolkningen skal bestemme hvordan ressursene fordeles, er en selvfølge. Det har historien lært oss. At samene nå skal bestemme alene, vitner om at de har glemt hvordan de selv "sto utenfor".

Endret av Gårby
Lenke til kommentar
At samene nå skal bestemme alene, vitner om at de har glemt hvordan de selv "sto utenfor".

Det er ikke-samer som har bestemt at samer skal få lovt til å bestemme. :p

 

Men jo, forstår problemstillingen din og du er langt fra den første som påpekte den.

Var i Finnmark for vel 10 år siden, og ble overrasket over anti-sametismen som er der. Tilsynelatende var den også begrunnet, dessverre.

Lenke til kommentar
At samene nå skal bestemme alene, vitner om at de har glemt hvordan de selv "sto utenfor".

Det er ikke-samer som har bestemt at samer skal få lovt til å bestemme. :p

 

Du har helt rett. Men samene kan selv se at det blir galt. Deres egen kamp for å bli sett på som likeverdig blir ødelagt av en oppreising som nå går for langt.

 

FrP vil legge ned Sametinget. De fikk inn tre representanter på Sametinget nå, og flere samer melder seg inn i FrP. De deler synet på at også ikke-samer også skal få være med å bestemme i Finnmark. Så forhåpentligvis vil nok samer skjønne det snart...

Endret av Gårby
Lenke til kommentar
Ber fotballspillerne kutte ut spyttinga,de ville ikke gjort det innendørs, sier britiske helsemyndigheter.

 

Hvor idiotisk skal en være egentlig? Hvor mye hysteri er det meningen å lage av dette? Skal en begynne å bøtelegge Ole Einar Bjørndalen når han kommer hostende med snørr og sikkel nedover haken?

Personlig syns jeg spytting generelt er totalt meningsløst og bortkastet bruk av energi. Greit nok hvis du har fått noe "dritt" i munnen og må ut med det, men spytt er jo ikke "dritt"?

 

Spytting er rett og slett en uting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...