Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ironiske er at det virker som om Saudi-Arabia fikler med ideen om å lage seg atomvåpen, og at de i ALLE saker er værre enn Iran (demokrati, kvinners rettigheter, religiøs ekstremisme). Men det er jo praktisk å ha et par flybaser der, så det er ikke like viktig, eh?

 

Man kan prate mye om Iran, men iransk politi ville ikke finne på å sende småjenter tilbake inn i en brennende skole fordi de ikke var 'korrekt kledd'..

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke noe ironi i det, det er brutalt og det er virkelig. Som dere som har diskutert med meg her inne en stund sikkert har forstått, så er jeg meget pro-vestlig. Men Saudi-Arabia er en av de tingene som virkelig irriterer meg. Mener den nære alliansen med det landet undergraver kampen for demokrati i hele verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

1/3 av statsbudsjettet ute av kontroll.

Stortingets kontrollorgan mener styringen og kontrollen med hvordan vi bruker 300 milliarder kroner på ulike velferdsordninger står til stryk.

 

Forholdene er så dårlige at Riksrevisjonen ikke kan gå god for at velferdsregnskapet ikke inneholder betydelige feil.

(...)

- Vi ser alvorlig på situasjonen, tatt i betraktning at etatens regnskap utgjør en tredjedel av statsbudsjettet, sier Kosmo.

Apropos skattesystemets legitimitet.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2009/10/24/nyheter.../miljo/8709630/

 

Nei jøss, nye og større veier gir ikke utslippsreduksjon.

Har de da tatt hensyn til at mange norske veier er så dårlige at man kjører svært ineffektivt, girer ned, bremser og akselerer igjen? Det gir ihvertfall store CO2-utslipp.

 

Og en må heller ikke glemme de menneskelige og økonomiske omkostningene av dårlige veier. Dårlige veier er svært utsatt for møteulykker og utførkjøringer, noe som fører til dødsfall og skader, noe som igjen har store konsekvenser for de etterlatte og koster samfunnet store penger (i form av sykehusutgifter, uføretrygd og tapt arbeidskraft).

 

Er det høye hastigheter som er problemet, sett heller ned hastigheten på de bedre veiene, istedenfor å la være å bygge ut de veiene som er så dårlige at det går på helsa løs. Her leder såvidt Norge, da vi har lavere fartsgrenser enn på tilsvarende veier i andre europeiske land. Klimautslipp var jo også et av argumentene da man besluttet å la være å øke til 110 fartsgrense på motorveier.

 

Men det kan være at rapporten for eksempel kan tas til inntekt for å bygge tofelters vei med midtdeler* istedenfor firefelters motorvei, noe som jeg forsåvidt er enig i for de fleste norske veier (bortsett fra noen sterkt trafikkerte strekninger).

 

Merk at dette er en helt subjektiv uttalelse uten å ha lest selve rapporten. Hadde jeg lest rapporten kunne jeg kanskje uttalt meg litt mer presist om den. Men så spørs det om jeg noensinne gidder å bla meg gjennom den da. :)

 

* Det har vært en del debatt her i Norge om dette i det siste, så jeg får legge til: Tofelters vei med midtdeler fungerer helt fint, hvis veien er bred nok (og man også bygger forbikjøringsfelt der det er mye trafikk). Dette har man gode erfaringer med i Sverige. For cirka ti år siden var det mye debatt om midtdelere på tofelters veier borte i nabolandet, men mesteparten av denne debatten har stilnet av nå da man ser at slike veier fungerer. Det samme tror jeg vil skje i Norge, hvis vi bare får kommet bort fra denne greia med å legge midtdelere på veier som er for smale (noe som viste seg å være fullstendig katastrofalt på E18 i Sørlandet).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...