Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Ikke for å rakke ned på utlendinger, men de stjeler damene til oss nordmenn :/ De har av en eller annen grunn mye bedre draget enn det vi nordmenn har....er det fordi vi er bleike, og lys i håret..mens de fra utlandet er litt mer mørk, kjekk og mystisk....? Sier meg enig i de utlendingene som klager på landet, kan godt sende dem tilbake dit dem kom fra, så får de se hva de sier om landet som de var så heldig å kome til en gang i livet sitt

Ukjent fenomen, så kan ikke se at det skulle være et argument for at de skulle dra hjem. :p

 

6.

 

Tallet for antall siktede somaliere i seksualforbrytelser. 2 flere enn antall dømte.

 

http://www.ssb.no/0305/a_krim_tab/tab/tab-2007-08-13-20.html

Det sier hvor mange som er siktet, ikke hvor mange som utførte ugjerning.

Men samtidig så er det nok store mørketall, særlig av nordmenn da de fleste seksuallforbrytelser skjer hjemme eller blant bekjente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sier meg enig i de utlendingene som klager på landet, kan godt sende dem tilbake dit dem kom fra, så får de se hva de sier om landet som de var så heldig å kome til en gang i livet sitt

Jeg er mer opptatt av det store antall nordmenn som klager på landet vårt - hvor skal vi sende dem? Jan Mayen og Bouvetøya? Jeg er i hvert fall sikker på at de ville sette mer pris på det landet de var så heldige å bli født i etter et år på en av de øyene ...

Lenke til kommentar
Sier meg enig i de utlendingene som klager på landet, kan godt sende dem tilbake dit dem kom fra, så får de se hva de sier om landet som de var så heldig å kome til en gang i livet sitt

Jeg er mer opptatt av det store antall nordmenn som klager på landet vårt - hvor skal vi sende dem? Jan Mayen og Bouvetøya? Jeg er i hvert fall sikker på at de ville sette mer pris på det landet de var så heldige å bli født i etter et år på en av de øyene ...

 

Send de heller på en backpackertur med lite budsjett til fattige strøk.

Lenke til kommentar

OECDs landrapport om norsk økonomi

 

Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) la i dag fram sin rapport om norsk økonomi.

 

- OECDs vurdering av norsk økonomi er et nyttig innspill i debatten om viktige forhold ved norsk økonomi og den økonomiske politikken. Det er gledelig at rapporten er så rosende i sin omtale av den økonomiske utviklingen i Norge og av både rammeverket og utøvelsen av den økonomiske politikken. Regjeringen deler i hovedsak OECDs syn på hva som er hovedutfordringene for norsk økonomi framover. Dette gjelder blant annet behovet for en ansvarlig forvaltning av oljeformuen, behovet for å fullføre pensjonsreformen og behovet for å sikre høy yrkesdeltagelse og høy produktivitetsvekst, sier statssekretær Roger Schjerva.

 

De siste årene har velstandsutviklingen og sysselsettingsveksten i norsk økonomi vært rekordhøy. OECD finner at denne gode utviklingen, i tillegg til stigende energipriser og positive impulser som følge av økt globalisering, også reflekterer tilbakeholdenhet i finanspolitikken, en vellykket pengepolitikk og økonomiens evne til å tiltrekke seg arbeidskraft fra utlandet.

 

OECD argumenterer for at bruken av petroleumsinntekter i en periode med høy oljepris og rask vekst i Statens pensjonsfond – Utland bør ligge lavere enn 4-prosentbanen. En slik finanspolitikk vil støtte opp under pengepolitikken og redusere behovet for vanskelige omdisponeringer når veksten i aldersrelaterte utgifter for alvor setter inn.

 

OECD uttrykker bekymring for at enkelte velferdsordninger gir for svake insentiver til å arbeide, og argumenterer for endringer i enkelte av disse ordningene. OECD påpeker samtidig viktigheten av å fullføre pensjonsreformen som planlagt.

 

Landrapporten inneholder denne gang et spesialkapittel om den norske grunnutdanningen. OECD erkjenner at den norske skolen legger stor vekt på sosial læring og like muligheter, i tillegg til målbare kunnskaper. Likevel mener organisasjonen at den norske grunnutdanningen gir elevene for svake kunnskaper og resultater i lesing, matematikk og naturfag sett i forhold til pengebruken. Flere av OECDs forslag til å forbedre skolen er i tråd med tiltak som Regjeringen har fremmet i stortingsmeldingen ”Kvalitet i Skolen” som ble lagt fram i juni.

 

En "Policy Brief" med hovedkonklusjonene er tilgjengelig på www.oecd.org/eco/surveys/norway

 

Se også OECDs nettsider om Norge: http://www.oecd.org/norway

Lenke til kommentar

Her er en video som jeg syns var veldig interresant. Raed Jarrar frklarer misinformasjonen som mainstream-mediaen gir oss, og forteller hvordan okkupasjonen i Irak ikke er slik som de fleste tror.

 

Jeg syns han kommer med noen gode punkter, og det er verdt å se denne videoen selv om den er en time og ti minutter lang.

 

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Hoop, dette er første gang jeg lager en tråd dette forumet...

Det er vel egentlig ikke noen problemstilling, men man kan jo si hva man mener om det Raed sier. Om man er enig, uening, har andre synspunkter, osv.

Nei, ikke alle gidder å se en time lang film, men man kan jo begynne å se på filmen og så finner man fort ut om det er noe man syns er interreant.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har en konkret problemstilling eller ihvertfall en formulert post som oppfordrer til debatt. Så tar du det i såpeboksen ovenfor.

 

Han snakker om veldig mye forskjellig, interessant med flere av synspunkta, andre synes jeg han bommer på. Men ble litt vel monotont og sporadisk så orket ikke følge med mer.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har en konkret problemstilling eller ihvertfall en formulert post som oppfordrer til debatt. Så tar du det i såpeboksen ovenfor.

 

Han snakker om veldig mye forskjellig, interessant med flere av synspunkta, andre synes jeg han bommer på. Men ble litt vel monotont og sporadisk så orket ikke følge med mer.

 

Jepp, syns også det ble litt kjedelig etter 30 minutter av foredraget. Men Jeg fikk et nytt syn på krigen i alle fall.

Jeg lo da han sa "if the US forces pull out of Iraq, all the little birds will die!"

 

EDIT: En mod får ta og flytte den til såpeboksen da :)

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt, er det ingen som har makt over noen... Hvis Gud fantes, så ville han ha vært den eneste, og hvis evolusjonsteorien stemte, så er vi tilfeldig, og ingen kan bestemme over noen...

 

 

Hvis noen med "høyere rang" i samfunnet prøver å gjøre noe mot meg, så stikker jeg bare derfra med en gang.

 

F.eks hvis de prøver å tvinge meg inn i militæret. Glem det! Jeg skal faen ikke inn dit. Hater skytevåpen. De kan gjøre hvem som helst til en morder. Jeg stikker nok av!

 

 

UANSETT, jeg er en evig rebell, og min sjel brenner for rettferdighet og godhet.

Jeg lever kun etter mine regler, og prøver alltid å andre en tjeneste.

 

 

Dette er mine eneste regler:

Jeg stjeler ikke.

Jeg dreper ikke.

Jeg utøver ikke vold.

Jeg gjør ingen onde handlinger mot andre.

 

 

 

 

Jeg har tenkt sånn veldig lenge, men jeg begynner å leve fullt ut etter det fra og med i dag.

Kanskje jeg poster noen episoder fra mitt nye liv!

 

Jeg, som rebeller flest kanskje ikke ville gjort, går forresten på skole, tar utdanning... Av en eneste grunn, og det er fordi den ikke er tvungen. Man kunne også levd uten den. Men det er bare noe jeg gjør for samfunnet.

 

 

Kort sagt så lever jeg kun etter regler som jeg godtar, og finner fornuftig og nyttig.

 

 

Noen andre her som er rebelske? :D

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Hehe. Tror ikke du er så veldig rebelsk. Hvis du lever etter dine 4 regler, lever du stort sett også etter samfunnets normer og regler. Forsvaret vil ikke ha deg, og her i landet er det lov å nekte. Det vil derfor heller ikke gjøre deg til rebell.

 

Du er nok på god vei til å bli et A4-menneske.

Lenke til kommentar
Noen andre her som er rebelske? :D

Mjah. Ikke konsekvent, men noen sporadiske innfall har det vært.

 

Å myrde noen er forskjellig fra å drepe.

Vennligst utdyp.

 

Hehe. Tror ikke du er så veldig rebelsk. Hvis du lever etter dine 4 regler, lever du stort sett også etter samfunnets normer og regler. Forsvaret vil ikke ha deg, og her i landet er det lov å nekte. Det vil derfor heller ikke gjøre deg til rebell.

 

Du er nok på god vei til å bli et A4-menneske.

Jeg håper ikke du tror at samfunnet ikke har flere nevneverdige normer enn de 4 han listet opp? Det finnes utallige normer og regler som på forskjellig måte regulerer livet ditt, selv om de fleste ikke er oppmerksomme på dem siden de følger dem. Det er først når man tenker på å bryte dem at man forstår i hvor stor grad de former livet ditt.

 

Hadde du f.eks. noen gang villet stått i mannetanga på Karl Johan og sunget karaoke? Nå er det stor sannsynlighet for at du ikke har noe lyst til å gjøre dette, forståelig nok forsåvidt, men hvis dette hadde vært den store drømmen, hadde du gjort det?

 

Eventuelt kunne du prøvd å ytre meninger som anses som ekstreme blant vanlige folk. Slå f.eks. av en prat i et familieselskap hvor du argumenterer lidenskapelig for folkemord eller kvinners plass bak kjøkkenbenken, og jeg vil tro at du skifter perspektiv på det hele. Selv om vi har lovfestet ytringsfrihet og en rekke andre friheter i Norge betyr overhodet ikke dette at vi kan følge alle våre potensielle friheter om vi vil anses som veltilpassede individer av våre omgivelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...