Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min spådom: Det går noen år. Så er det en psykisk ustabil lærer som går amokk og dreper en hel haug med elever med våpenet han hadde lov til å gå med. Så må man tillate at elevene går med våpen.

 

De aller fleste glemmer at den verste skolemassakren i USA sin historie var det en lærer som stod bak.

Lenke til kommentar

Har aldri skjønt meg helt på dette å være stolt av høy IQ. Finner det mer skremmende og faren for elitisme og en nedlatende menneskesyn får fort grobunn. En god del av de mest kjente nazistene skal visstnok hatt veldig høy IQ.

 

Ikke for å bli for mye Erasmus Montanus, men siden jeg har høy IQ har jeg da større mulighet for å bli en rasist? Kan jeg lettere falle i den fellen det er å se på andre mennesker som mindre verdt? Som om intelligens i noen som helst målbar form i det hele tatt er relevant for menneskeverd (noe det ikke er)? For meg er det interessante problemstillinger og om man først skulle bedrive noe forskning på slike områder så er dette langt mer interessant enn hva gjennomsnitts-IQen til noen, basert på hudfarge, er. Det må jo ha vært en skuffelse for nazistene når forskningen rundt gjennomsnittlig lengde på penis ikke helt gikk i "de hvites" favør.

 

Når man febrilsk prøver å lete etter alt mulig man kan bruke for å bevise at man er bedre enn andre, så er man ille ute. Who gives a fuck? Lev livet som best man kan. Det må jo være en forbannelse å være verdens "smarteste". Ingen andre er smart nok til å forstå hva man mener da ...

Lenke til kommentar

Vel det er min mening at det er viktig å innrømme at det faktisk er forskjeller på både individer og folkegrupper, forskningen skal etter min mening være nøytral og ikke moralistisk.

All forskning skal dermed konluderes ved hjelp av beviser og ikke hva som nødvendigvis er "godt" eller "ondt".

 

Høy IQ kan utvilsomt føre til at man mener demokrati er noe herk på grunnlag av at "selv idioter kan stemme", men ikke nødvendigvis.

Høy IQ er ikke noe som alene former hva jeg anser som intelligens, evnen til kritisk tenkning er også viktig.

Angående elitisme blant folk med høy IQ tror jeg dette ofte er nærmest en forsvarsreaksjon på hat fra "normale mennesker", viktige tenkere har i mange tilfeller hatt en vanskelig barndom, hvor de har blitt mobbet og marginalisert og føler seg i en del tilfeller utstøtt av samfunnet.

Det resulterer svært ofte i en "dem mot oss" mentalitet som jeg personlig av erfaring vet er svært vanlig i blant annet den norske skolen, jeg tror dette kan resultere i et behov for hevn mot "mainstreamsamfunnet", noe som resulterer i at man er tilhenger av ekstreme politiske retninger der de "smarte" kan diktere livene til sine "undertrykkere".

 

Jeg mener konsekvent at folk med lav IQ er vel så skyldige i polariseringen man ser i samfunnet i dag som de med høy IQ, kanskje mer til og med mer siden det i prinsippet er flere "normale" personer med en noe lavere IQ enn antallet med høy IQ.

Folk med høy IQ har som du sier ofte en tendens til å gå mot det autoritære, men det er samtidig et faktum at folk med lav IQ og ofte lav utdanning sliter med forståelse av emner som kan gi dem et bedre grunnlag for politske oppfatninger, noe som kan svekke deres dømmekraft.

Dermed er det ikke sikkert hvilken gruppe det er "farligst" å være en del av, begge grupper har sine lik i skapet.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Det resulterer svært ofte i en "dem mot oss" mentalitet som jeg personlig av erfaring vet er svært vanlig i blant annet den norske skolen, jeg tror dette kan resultere i et behov for hevn mot "mainstreamsamfunnet", noe som resulterer i at man er tilhenger av ekstreme politiske retninger der de "smarte" kan diktere livene til sine "undertrykkere".

 

Nice and dandy alt dette her, men på hvilken måte er dette en ekstrem styreform? Det er jo slik de desidert fleste landene i verden blir styrt i dag. Det er vel heller normen enn ekstremt på noen som helst måte. Om man liker at det er sånn, det er en annen ting, men ekstremt er vel ikke helt ordet?

Lenke til kommentar
Vel det er min mening at det er viktig å innrømme at det faktisk er forskjeller på både individer og folkegrupper, forskningen skal etter min mening være nøytral og ikke moralistisk.

 

Men som nevnt over (var vel av Cybbe), hvorfor skal vi i det hele tatt bry oss om slik kunnskap? I hvilken sammenheng er det i det hele tatt relevant? Hvorfor i alle dager skal noen ha behov for å dra frem slike forskjeller, hva er det man vil oppnå med det? Det er jo fullstendig irrelevant når det kommer til menneskeverd. Så spørsmålet er hva poenget med å dra slikt frem egentlig er? Hva er formålet med i det hele tatt bruke tid og resurser på å forske på slikt?

 

 

Høy IQ er ikke noe som alene former hva jeg anser som intelligens, evnen til kritisk tenkning er også viktig.

Angående elitisme blant folk med høy IQ tror jeg dette ofte er nærmest en forsvarsreaksjon på hat fra "normale mennesker", viktige tenkere har i mange tilfeller hatt en vanskelig barndom, hvor de har blitt mobbet og marginalisert og føler seg i en del tilfeller utstøtt av samfunnet.

Det resulterer svært ofte i en "dem mot oss" mentalitet som jeg personlig av erfaring vet er svært vanlig i blant annet den norske skolen, jeg tror dette kan resultere i et behov for hevn mot "mainstreamsamfunnet", noe som resulterer i at man er tilhenger av ekstreme politiske retninger der de "smarte" kan diktere livene til sine "undertrykkere".

 

Det er riktig at intelligens er så mye mer enn IQ. Men det er nå ikke særlig intelligent om noen inntar slike holdninger grunnet urett de selv har opplevd. Å bli til det som i sin tid mobbet og fryste ut. For elitisme kan gå begge veier, som du er inne på. Det er fullt mulig for eksempelvis folk med lav utdannelse å føre en elitisme overfor de med høy. Stigmatisere, fryse ut, være nedlatende osv. Kanskje du er inne på noe, at det er miljøet og ikke biologien til vedkommende som til syvende og sist er med på å forme noen til å eksempelvis bli rasist eller "intelligenshatere".

Lenke til kommentar

AvieN: Jeg tenkte mer i baner av de mest autoritære politiske ideologiene, det er mulig jeg skulle spesifisert det bedre. Elitisme er vel forøvrig som du nevner nokså utbredt i dagens politiske klima og har kanskje alltid vært det. ;)

 

Dotten: Angående forskjeller i genene blant mennesker tror jeg en biolog kan forklare dette mye bedre enn meg, jeg føler rett og slett at jeg har for lite kunnskap til å svare deg skikkelig. ;)

 

 

Jeg hadde orginalt skrevet lengre svar til dere begge, men internettforbindelsen min lagget og dermed mistet jeg en god del tekst. :hrm:

Lenke til kommentar
AvieN: Jeg tenkte mer i baner av de mest autoritære politiske ideologiene, det er mulig jeg skulle spesifisert det bedre. Elitisme er vel forøvrig som du nevner nokså utbredt i dagens politiske klima og har kanskje alltid vært det. ;)

De mest autoritære politiske ideologiene verden har sett, lever i beste velgående. Du kan sitere meg på det om du vil :)

 

Jeg hadde orginalt skrevet lengre svar til dere begge, men internettforbindelsen min lagget og dermed mistet jeg en god del tekst. :hrm:

Good, good.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Dotten: Angående forskjeller i genene blant mennesker tror jeg en biolog kan forklare dette mye bedre enn meg, jeg føler rett og slett at jeg har for lite kunnskap til å svare deg skikkelig. ;)

 

Tror du misforstår. Jeg er ikke ute etter å vite de generelle genetiske forskjellene når det kommer til etnisitet. Det jeg lurer på er hvorfor i all verden vi skal bruke oss tid til å tillegge oss slik kunnskap? Hva skal den være godt for? :)

Lenke til kommentar
Tror du misforstår. Jeg er ikke ute etter å vite de generelle genetiske forskjellene når det kommer til etnisitet. Det jeg lurer på er hvorfor i all verden vi skal bruke oss tid til å tillegge oss slik kunnskap? Hva skal den være godt for? :)

 

Tror du misforstår meg også :p, biologer som jobber innenfor emnet vet også dette mye bedre enn meg hva dette kan brukes til, noe jeg prøvde å gi inntrykk for i siste post.

Jeg tror de biologene som arbeiderer innenfor emnet mener at kunnskap er bedre enn ignoranse og at forskjellene beviser at mennesket tilpasser seg etter miljøet og at menneskene selv om vi er like likevel er til en mindre grad ulike.

 

Forøvrig er det egentlig ikke så mye forsking på feltet i forhold til mange andre etter det jeg har inntrykk av, mye grunnet at det etter "storhetstiden" 1920-1945 ble så kontroversielt å forske på.

 

Forøvrig har HonestThinking en samleside hvor noe av denne problemstllingen "memetikk" blir drøftet i artikkler:

 

Memetikk

 

Så denne artikkelen på forsiden:

 

How well does your genome predict your postcode?

Lenke til kommentar
Vel det er min mening at det er viktig å innrømme at det faktisk er forskjeller på både individer og folkegrupper, forskningen skal etter min mening være nøytral og ikke moralistisk.

Det er feil å se på all forskning som 'nøytral' bare fordi det brukes vitenskapelige prinsipper. Man forsker ikke for forskningens skyld. Det er relevant å spørre hvorfor man skal igangsette forskning med det formål å rangere folkegrupper etter gjennomsnittsintelligens. Forskning er ikke a priori nøytral, og moralske sider må derfor vurderes.

 

Og ettersom forskjeller innad i grupper alltid er mye større enn mellom grupper blir formålet enda mer usikkert. Jeg påstår en intelligensrangering av folkegrupper ikke har noe annet enn uhyggelige sider, og man trenger ikke være biolog for å forstå slike moralske vurderinger.

Lenke til kommentar
Har aldri skjønt meg helt på dette å være stolt av høy IQ. Finner det mer skremmende og faren for elitisme og en nedlatende menneskesyn får fort grobunn. En god del av de mest kjente nazistene skal visstnok hatt veldig høy IQ.

Og de klarte da også å erobre store land områder. Var sjefen sjøl som visstnok ikke hadde godt av den makt han etter hvert fikk, selv om Hitler ikke var den første som hadde disse tanker, var han de første som satt det i system og gjorde det på en slik kollektiv måte som Nazistene gjorde det på.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Men på den andre siden, endel av de uttalelsene ny-nazister klarer å varte opp med lyser jo ikke akkurat av intellekt heller. Hverken i form eller innhold.

 

Og for å gå litt mer over i dette med form (og bort fra IQ og diskusjon rundt nazister), det er smått underlig at så mange som gjerne ønsker å komme med et budskap bryr seg så lite om hvordan budskapet presenteres. Ren og skjær "vræl" blir jo ofte mer støyende å oppfatte og essensen i budskapet går fort tapt fordi blir så irritert på innpakkingen.

 

Dette med å føre en dialog blir litt forsurnet av tabloidene og internettfora. Hva med å søke kunnskap og ikke bare belære? Tråkke litt rundt på internettfora som Sokrates og ha et litt annet formål enn "vræl"?

Lenke til kommentar
Jeg er en andre generasjonsinnvandrer og er nå etter å ha levd 25 år av livet mitt i Norge er blitt møkk lei av hvor mye sytring innvandrere (muslimer) kommer med overfor nordmenn. Fins det et sted i verden hvor du vile fått penger til å bare være der og få bistand til å praktisere din religion? damn! at disse menneskene kan være så trangsynte forstår jeg ikke asså! og til disse islamistene..hvis dere vil være perfekte muslimer...hvorfor i helvete er dere her?

Fy faen asså.

 

Og jeg må bare si at jeg forstår ikke hvor norske styresmakter har vettet sitt asså.

Jeg er en moderat muslim men ikke de som går rundt å kaller norske jenter for "horer" osv.

Og en ting til..hva i helvete tenker disse jentene med som går etter disse muslimske gutta?

Og spesielt de som blir med muslimske gutter hjem for å drikke "cafe"? hehe

 

peace out fra en frustrert mann:(

Ikke for å rakke ned på utlendinger, men de stjeler damene til oss nordmenn :/ De har av en eller annen grunn mye bedre draget enn det vi nordmenn har....er det fordi vi er bleike, og lys i håret..mens de fra utlandet er litt mer mørk, kjekk og mystisk....? Sier meg enig i de utlendingene som klager på landet, kan godt sende dem tilbake dit dem kom fra, så får de se hva de sier om landet som de var så heldig å kome til en gang i livet sitt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...