Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Brukt og kast-problemet gjelder like mye for billig-varer med norsk mva.

 

350 kr grensen er "lovlig skatteunndragelse" - Det bør det bli slutt på. Mva bør gjelde alle varer over alt. Tollgebyret som mange frykter kommer nok til å falle på sin egen urimelighet etter hvert. F.eks ebay fortoller varene selv for kunden for noen få kroner i gebyr. Da slipper man postens skyhøye gebyr. Posten skjønner hvor det bærer av sted og har allerede nå luftet muligheten for en kraftig reduksjon i gebyret - selvsagt for å møte konkurransen fra andre selskaper som fortoller til en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/norge/youtube-trend-kan-vaere-over-om-350-kronersregelen-fjernes-1.14306343

 

Jeg føler mange av de som klager over 350-kronersregelen gjør seg selv en bjørnetjeneste. Hvorfor skal vi subsidiere høyere forbruk og et bruk-og-kast samfunn? At folk nå vil tenke seg om to ganger før de kjøper varer for 10 kr fra Kina (!) er for meg utelukkende positivt. Og ja, jeg synder selvfølgelig selv når det kommer til netthandel...

 

Om alternativet var noe mer bruk-og-kast-vennlig så hadde du hatt et poeng. Det er det altså ikke.

 

Brukt og kast-problemet gjelder like mye for billig-varer med norsk mva.

 

350 kr grensen er "lovlig skatteunndragelse" - Det bør det bli slutt på. Mva bør gjelde alle varer over alt. Tollgebyret som mange frykter kommer nok til å falle på sin egen urimelighet etter hvert. F.eks ebay fortoller varene selv for kunden for noen få kroner i gebyr. Da slipper man postens skyhøye gebyr. Posten skjønner hvor det bærer av sted og har allerede nå luftet muligheten for en kraftig reduksjon i gebyret - selvsagt for å møte konkurransen fra andre selskaper som fortoller til en brøkdel av prisen.

 

Hvilke selskaper fortoller til en brøkdel av prisen posten tar? Posten er vel den rimeligste fortolleren (formomseren) her i landet - og det er ikke positivt mtp at de tar en helt latterlig blodpris for det. Joda - noen av de største aktørene (amazon ++) har et eget opplegg, men det er jo ikke bestillinger fra utenlandske firmaer som er store nok til å ta hensyn til enkelte lands regler som vil skape problemer her - de har allerede en løsning.

 

Momsen har aldri vært problemet når det gjelder bestilling fra utlandet - hele grunnen til at den momsfrie grensen ble innført var for å unngå meningsløst papirarbeid ved innførelse av småbeløp.

 

Og forøvrig - uavhengig av hva man måtte synes om momsgrensen så er det fullstendig latterlig å skulle avskaffe denne ett år før EUs regler uansett tvinger oss til å lage helt nye regler. Det er nesten like håpløst som dab-tvangen. Fullstendig meningsløst å skulle bruke millioner på å lage et regelverk og håndtere problemer, som  kun varer 1 år før vi uansett må lage noe nytt fordi EU krever det. 

 

Dette er kun "budsjett-teknisk" tøv på linje med flyavgift og sukkeravgift som kun legges inn fordi budsjettkameratene trenger noen teoretiske papir-millioner her og der og gir f i de reélle konsekvensene av hva de gjør.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Om alternativet var noe mer bruk-og-kast-vennlig så hadde du hatt et poeng. Det er det altså ikke.

Når folk må betale mer går jo salget ned? Spesielt på "skrot". Om ikke så går jo inntektene til staten opp, penger som kan brukes fornuftig.

Lenke til kommentar

Når folk må betale mer går jo salget ned? Spesielt på "skrot". Om ikke så går jo inntektene til staten opp, penger som kan brukes fornuftig.

 

Her flytter du vel bare målstengene? Nå er det ikke lenger "det medfører mindre bruk-og-kast" men "det medfører kanskje ikke mindre bruk-og-kast, men det kommer i det minste staten til gode".

 

Det er forøvrig to hovedsynspunkter for de som har kjempet mest for at tollgrensen skal fjernes. Den ene er Virke som (i deres fantasiverden) legger til grunn at alt det som nå ikke blir importert av privatpersoner kan direkte oversettes til økte norske arbeidsplasser fordi det blir kjøpt via norske forhandlere isteden (at mye av det ikke engang importeres av noen her i landet trenger man naturligvis ikke bry seg med...)

 

På den andre siden har vi den norske regjering som forutsetter at den norske stat tjener hundretalls millioner på dette fordi nordmenn likevel vil importere og kjøpe like mye uavhengig av hva det vil koste dem.

 

I virkeligheten så får en ikke i pose og sekk. Men virkeligheten trenger jo hverken Virke eller den norske regjering å forholde seg til...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Argumentasjonen til Virke er iallfall tynn. Ofte ligger prisforskjellen på 3-10 gangeren. Da kan en ikke bare skylle på avgiftene. Jeg betaler gjerne 25 prosent ekstra for varene jeg handler for å betale norske avgifter, men håer virkelig ikke at det kommer et tollgebyr som gjør småvarer så dyrt at jeg må kjøre til en butikk å betale 3-10 gangeren. Da blir det baklengs inn i fremtiden

Lenke til kommentar

Dette er kun "budsjett-teknisk" tøv på linje med flyavgift og sukkeravgift som kun legges inn fordi budsjettkameratene trenger noen teoretiske papir-millioner her og der og gir f i de reélle konsekvensene av hva de gjør.

Nja, det går kort tid fra folk stritter imot, før det innføres, til de aksepterer det etter det innføres, og tilslutt vil de forsvare ordningen ... akkurat som de forsvarer alle andre skatter og avgifter som de tror andre betaler mer den de selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Her flytter du vel bare målstengene? Nå er det ikke lenger "det medfører mindre bruk-og-kast" men "det medfører kanskje ikke mindre bruk-og-kast, men det kommer i det minste staten til gode".

 

Det er forøvrig to hovedsynspunkter for de som har kjempet mest for at tollgrensen skal fjernes. Den ene er Virke som (i deres fantasiverden) legger til grunn at alt det som nå ikke blir importert av privatpersoner kan direkte oversettes til økte norske arbeidsplasser fordi det blir kjøpt via norske forhandlere isteden (at mye av det ikke engang importeres av noen her i landet trenger man naturligvis ikke bry seg med...)

 

På den andre siden har vi den norske regjering som forutsetter at den norske stat tjener hundretalls millioner på dette fordi nordmenn likevel vil importere og kjøpe like mye uavhengig av hva det vil koste dem.

 

I virkeligheten så får en ikke i pose og sekk. Men virkeligheten trenger jo hverken Virke eller den norske regjering å forholde seg til...

Du ignorerer poenget og konstruerer en stråmann. Når prisene går opp går salget ned. Ergo mindre bruk og kast.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig to hovedsynspunkter for de som har kjempet mest for at tollgrensen skal fjernes. Den ene er Virke som (i deres fantasiverden) legger til grunn at alt det som nå ikke blir importert av privatpersoner kan direkte oversettes til økte norske arbeidsplasser fordi det blir kjøpt via norske forhandlere isteden (at mye av det ikke engang importeres av noen her i landet trenger man naturligvis ikke bry seg med...)

 

I stor grad kan det overføres. F.eks. du ønsker å kjøpe en vare på 100 kr fra en utenlandsk nettbutikk, og totalprisen med frakt og toll blir 400 kroner. Da gir det mer mening å finne en norsk nettbutikk som spesialiserer seg på import av slike varer, og bestille den for 349 kroner. De kan importere varene billigere, fordi de kan bestille mange varer på en gang.

 

Det finnes en alternativ løsning på dette problemet. I Hong Kong bestilte jeg en mobil til meg selv, og den ble sendt til et varelager hvor jeg kunne plukke den opp. Det samme burde være mulig i Norge, man kan bestille en vare til seg selv, og få den sendt til et varelager i f.eks. Sverige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 Når statens inntekter går opp, blir det mer bruk og kast der ... så du flytter bare bruk og kast fra de som er flinkere til å bruke pengene til noe nyttig til noen som er enda værre til å kaste bort penger.

Vi blir nok ikke enige, men jeg mener altså at staten er flinkere til å forvalte 50 millioner kroner enn at hver nordmann skal forvalte 10 kr. Staten vil ikke kjøpe plast-ræl fra Kina for 10 kr stykket.

Lenke til kommentar

 

Vi blir nok ikke enige, men jeg mener altså at staten er flinkere til å forvalte 50 millioner kroner enn at hver nordmann skal forvalte 10 kr. Staten vil ikke kjøpe plast-ræl fra Kina for 10 kr stykket.

Neida, Staten kaster bort pengeme i stålvræl for 10 milliarder stykket isteden ... som på Mongstad.

https://www.tu.no/artikler/slakter-mongstad-prislappen/237383

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I stor grad kan det overføres. F.eks. du ønsker å kjøpe en vare på 100 kr fra en utenlandsk nettbutikk, og totalprisen med frakt og toll blir 400 kroner. Da gir det mer mening å finne en norsk nettbutikk som spesialiserer seg på import av slike varer, og bestille den for 349 kroner.

 

Det forutsetter for det første at det finnes en norsk butikk som forhandler varen og for det andre at den som var villig til å betale 100 kroner for varen også er villig til å betale 349 for den.

 

Nå vet jeg ikke hvor du legger listen for "i stor grad", men det synes rimelig åpenbart at man ikke bare kan ta det som i dag handles for under 350 kroner fra utlandet og oversette det til et antall arbeidsplasser som om høyere pris og mindre tilgjengelighet/utilgjengelighet ikke skulle ha noe å si for etterspørselen.

Lenke til kommentar

Det forutsetter for det første at det finnes en norsk butikk som forhandler varen og for det andre at den som var villig til å betale 100 kroner for varen også er villig til å betale 349 for den.

 

Nå vet jeg ikke hvor du legger listen for "i stor grad", men det synes rimelig åpenbart at man ikke bare kan ta det som i dag handles for under 350 kroner fra utlandet og oversette det til et antall arbeidsplasser som om høyere pris og mindre tilgjengelighet/utilgjengelighet ikke skulle ha noe å si for etterspørselen.

 

Jeg er helt enig, man kan ikke overføre direkte. Jeg er også helt sikker på at Virke forstår det, men de prøver å lure lettlurte mennesker. Det Virke egentlig bryr seg om, er at deres medlemmer vil tjene mer penger.

 

At det skal føre til flere arbeidsplasser er en logisk feil. Det er riktig at folk må importere varene fra Norge, og det vil føre til en viss økning i antall arbeidsplasser. Men da glemmer man den andre siden av regnestykket, nordmenn vil få mindre penger de kan bruke på andre ting, og det vil føre til en reduksjon i antall arbeidsplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ta opp ett problem "om noen bryr seg om disse stakkarene"? Og det er politiets håndtering av de narkomane som sliter med å leve.

Har sett flere ganger når jeg har gått i Storgata Oslo att Politiet har stoppet en stakkar og beslaglagt det ene grammet med Heroin,eller medisin for de.

Spørsmålet mitt er ,hvorfor gjør de dette ?Når de tar fra de ett gram så bruker de lang tid på å gå gjennom lommer og spørre masse spørsmål når de store kriminelle går fri.

Det som skjer da etter att de har gitt boten til den narkomane de har tatt, er att det første den narkomane da tenker på er å ordne seg mer Heroin da Politiet har allerede tatt det de hadde.Ellers vil den personen bli dausjuk i løpet av kvelden.Han blir da nødt til å ordne seg kr på en eller annen måte,om det er innbrudd eller stjeling fra butikker.Så det jeg prøver å si er att Politiet kaster bort masse verdifull tid med denne mannen eller kvinnen pga ett gram el to.Og den boten den narkomane får er bare tull å gi fordi de har ingen mulighet til å gjøre opp for seg.Da er neste steg Fengsel.Det er 500 kr dagen man sitter inne for så hvis boten er  på 6000 kr så blir han sittende i 12 dager.Da blir det jo enda dyrere for staten fordi de må jo sørge for celle"husly" mat og vann ,medisiner osv,+ de får ikke innbetalt boten heller.Så da må staten ta vare på denne personen i 12 dager som koster penger.Så ved å gi ut bøter til disse syke menneskene er veldig dyrt og dumt av stat og Politi.Om det er noen der ute som kan forstå denne narkotika politikken,hør gjerne fra deg.

Hilsen

Engasjert borger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ganske bred enighet om at slik straff har null effekt og gjerne heller forverrer problemene.

Det at politiet holder på sånn er skammelig! 

Hva om vi istedenfor ga dem valg mellom fengsel og et avrusningsprogram.

Dette har blitt prøvd i Ohio og ga gode resultater.

https://www.addiction.com/4444/mandatory-drug-treatment/

Det er mye det Portugal modellen bygger på også. Der har de jo flyttet midler som gikk til å straffe disse menneskene til behandling. Blir du tatt med harddrugs må du vel også inn til samtale hos en lege og evt gå i behandling. Fungerer veldig bra der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...