Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Av det Steigan forteller er det lite eller ingenting som er direkte feil, men alt er nøye utvalgt for å bygge opp et fiendebilde av Vesten/kapitalisme/EU, og mye av det er hans egen oppfatning og analyse. For meg er det lite av det som holder vann om man kjenner til sakene han snakker om. Mulig han virker sofistikert for deg, men for meg fremstår han som en manipulator. Fiendebildet har vært stabilt siden kommunistdagene hans.

 

Jeg mener det meste holder vann, men du må gjerne gi konkrete eksempler på hva du mener ikke gjør det. Forøvrig tror jeg Steigan fortsatt er kommunist. Han er ikke imot Vesten, han er imot etablissementet i Vesten og det er det vel strengt talt god grunn til.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det meste holder vann, men du må gjerne gi konkrete eksempler på hva du mener ikke gjør det. Forøvrig tror jeg Steigan fortsatt er kommunist.

 

Det han forteller om motivasjon for Euro (tjene Tyskland) er noe vrøvl. At Tyskland og Frankrike hadde samme syn er rett, og har sammenheng med at begge land førte en pengepolitikk basert på en sterk valuta da de benyttet mark og franc, noe annet hadde vært unaturlig. At Spania og Italia ville slite med å omstille seg fra sin politikk basert på svak valuta var ingen overraskelse, men når man skal innføre en felles valuta er dette et valg som må tas. Når det gjelder Italia så er det først og fremst fra ytterste høyre at man skylder på EU og ønsker seg ut av fellesvalutaen. Italienere flest skjønner nok at det er politisk vanstyre som er den største synderen i dagens situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Steigan intervjues av Herland, mye bra innhold selv om Herland burde ta et kurs i stemmebruk.

 

Takker for video.

 

Mye grim sannhet der gitt. Norge er stat Nr 51 i USA (uoffisielt) 

 

Husker jeg var i sjokk over Libya (Og er vel det delvis enda), aldri hadde jeg trodd mitt land skulle gjøre noe slikt. Var som et slag i trynet og jeg mistet all respekt for Norge. Så mange har måtte bøte med livet, og ingen stilles ansvarlig.

 

Jeg tror at vi kommer til og se tilbake på denne tiden som en grusom historie i fremtiden, på lik linje med første og annen verdenskrig.

 

Jeg vil ha direkte demokrati av nettopp denne grunn, jeg klarer ikke stå og se på lengre. Jeg har bare lyst til og skrike "Slutt og drep folk"

 

Jeg VET at den Norske befolkning, om de stemte. ALDRI ville ha bombet Libya, vi er et folk med stort hjerte, mye visdom og et bra moralsk kompass. Våre ledere derimot, det er en annen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det han forteller om motivasjon for Euro (tjene Tyskland) er noe vrøvl. At Tyskland og Frankrike hadde samme syn er rett, og har sammenheng med at begge land førte en pengepolitikk basert på en sterk valuta da de benyttet mark og franc, noe annet hadde vært unaturlig. At Spania og Italia ville slite med å omstille seg fra sin politikk basert på svak valuta var ingen overraskelse, men når man skal innføre en felles valuta er dette et valg som må tas. Når det gjelder Italia så er det først og fremst fra ytterste høyre at man skylder på EU og ønsker seg ut av fellesvalutaen. Italienere flest skjønner nok at det er politisk vanstyre som er den største synderen i dagens situasjon.

 

At de landene som har profitert på å ha fellesvaluta var klar over at de kom til å gjøre det er vel ikke akkurat en kontroversiell påstand. Hva mener du lå bak innføringen av fellesvaluta, annet enn kunnskap om at det kom til å være lønnsomt (for noen)?

Lenke til kommentar

Overklassen vil tjene mest uansett hva man gjør, så hva er egentlig poenget ditt? Men ja, alle har nytte av en felles valuta. Kanskje med unntak av pengevekslere og valutaspekulanter, men jeg ser ikke at de lider noen stor nød.

Er vel ingen tvil om at de rikere har blitt veldig mye rikere... 5000 mennesker holder over 50% av verdens verdier.

 

Høres fair ut.. Not.

 

Og tallet bare vokser, følger vi trenden er det ikke lang tid før de eier alt og resten blir slaver så si.

 

https://www.theguardian.com/business/2016/jan/18/richest-62-billionaires-wealthy-half-world-population-combined

 

Franske revolusjon startet når de var mindre ulikhet enn det er i USA i dag. Men så lenge folk har mat, så skal det mye til for at de tar det valget og gjøre opprør. 

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overklassen vil tjene mest uansett hva man gjør, så hva er egentlig poenget ditt? Men ja, alle har nytte av en felles valuta. Kanskje med unntak av pengevekslere og valutaspekulanter, men jeg ser ikke at de lider noen stor nød.

 

Så lenge du ikke argumenterer for ditt syn, framstår det som nokså naivt. Ca halvparten av EUs land er opp over ørene i gjeld og arbeidsledigheten er på en historisk topp. At EU har vært ulønnsomt for mannen i gata i mange land må være konklusjonen, om man ikke har gode grunner til å mene noe annet. Jeg har også observert den typen meninger du postulerer her i medstrømsmediene, men det denne typen medier stort sett har til felles er en masse retoriske floskler og lite som er forankret i fakta.

 

Fra Facebookgruppa Vi som bryr oss om avisa Klassekampen:

 

I dag kjenner jeg meg oppløftet.

 

For jeg føler virkelig med Mazyar Keshvari. Han er så syk at politiet ikke kan avhøre ham, melder NRK. Reiseregningsjukset har sendt ham i canvasen; mannen er rett og slett slått ut...

 

Og det er da jeg kjenner meg så enig med Siv Jensen, som minner om at Keshvari "er et menneske". Det viktigste er ikke å tenke straff, sier hun. Det viktigste er å ta vare på ham. Keshvari må behandles med omsorg.

 

Dette er så oppløftende at jeg nesten mister pusten. Tenke seg til at vi nå skal behandle kjeltringene med omsorg her i landet...

 

Det er nye takter fra Frp-lederen. Og det åpner for en helt ny justispolitikk.

 

For nå blir det slutt på gnålet om at straff virker, slutt på maset om gjengjeldelse, slutt på pratet om ikke å ta "med silkehansker" på forbrytere. Nå er det omsorg som gjelder. Partiet for lov og orden vil rett og slett bekjempe kriminalitet med kjærlighet...

 

Miraklenes tid er ikke forbi...

 

Det er lenge siden jeg har følt meg så oppløftet...

 

RJa6m1A.jpg

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den overstrømmende forståelsen og omsorgen for Keshvari fra Frps leder er unektelig et dramatisk taktskifte fra et parti som normalt raser over at det sys puter under armene på kriminelle her i landet og at vi er alt for snille med dem.

 

Man kan jo håpe at de endelig har maktet å lese og forstå litt av den statistikken som viser at vi har langt bedre resultater her i landet enn de landene som praktisererer straff og lovgiving mer på linje med det de ønsker, men det finnes vel muligens mer nærliggende forklaringer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge du ikke argumenterer for ditt syn, framstår det som nokså naivt. Ca halvparten av EUs land er opp over ørene i gjeld og arbeidsledigheten er på en historisk topp. At EU har vært ulønnsomt for mannen i gata i mange land må være konklusjonen, om man ikke har gode grunner til å mene noe annet. Jeg har også observert den typen meninger du postulerer her i medstrømsmediene, men det denne typen medier stort sett har til felles er en masse retoriske floskler og lite som er forankret i fakta.

 

Det som skjer i mange EU-land er ganske trist, men om du bare gidder å sette deg inn i hva som skjedd vil du se at feilslått nasjonal politikk er den største synderen. Arbeidsledighet blant unge er spesielt problematisk, og om EU (i seg selv) har gjort noe her så er det å gi unge muligheten til å krysse landegrenser for å skaffe seg en bedre fremtid. Jeg ser bare ikke hvordan mer isolasjon skal gjøre ting bedre, og Steigan (starten av diskusjonen) forklarer ikke det; han presenterer stort sett bare skrullete konspirasjonsteorier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å nei, vi har blitt gjennomskuet  :tease:

 



  Kilde?

Husker ikke, leser mye. Og ikke fant jeg noe av kjapp googling etter det.

 

Men fant denne da, 8 mennesker holder like mye verdi som 3.6 milliarder mennesker. Så er vel ikke så vanskelig og se for seg.

 

https://www.inc.com/melanie-curtin/meet-the-8-men-who-control-half-the-worlds-wealth.html

 

På Oxfam finner du det meste om statistikk på slikt



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Husker ikke, leser mye. Og ikke fant jeg noe av kjapp googling etter det.

 

Men fant denne da, 8 mennesker holder like mye verdi som 3.6 milliarder mennesker. Så er vel ikke så vanskelig og se for seg.

 

https://www.inc.com/melanie-curtin/meet-the-8-men-who-control-half-the-worlds-wealth.html

 

På Oxfam finner du det meste om statistikk på slikt

Tja, men det er en helt annen påstand ... omtrent på nivå med en observasjon om at du (Ola Nordmann) holder like mye verdi som 100 000 av de fattigste afrikanerne.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  Tja, men det er en helt annen påstand ... omtrent på nivå med en observasjon om at du (Ola Nordmann) holder like mye verdi som 100 000 av de fattigste afrikanerne.

3.6 milliarder er dog en noe større masse en "cherry-picked" 100 000 fattigste i verden :p

 

Er tross alt halve befolkningen på kloden

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hans Olav Brendberg har lest det som er å lese om Kennedydrapene. En artikkel han publiserte i går gir en oppsummering av tematikken på glimrende nynorsk:
 
 

Det som bur ute i mørket

Presidenten i USA blir ofte kalt «verdas mektigaste mann». Det er ei sanning med modifikasjonar. For 55 år sidan køyrde ein bilkortesje med «verdas mektigaste mann» gjennom sentrum av Dallas. Kortesjen gjekk i 60 km/t, men stoppa nesten heilt opp før bilen til Kennedy svingde skarpt ved Dealey Plaza. Nokre sekund etter, før bilen hadde fått opp farta, høyrdest det første skotet. Seks sekund etter var det heile over.

Les hele hos Kulturverk

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

https://www.nrk.no/norge/youtube-trend-kan-vaere-over-om-350-kronersregelen-fjernes-1.14306343

 

Jeg føler mange av de som klager over 350-kronersregelen gjør seg selv en bjørnetjeneste. Hvorfor skal vi subsidiere høyere forbruk og et bruk-og-kast samfunn? At folk nå vil tenke seg om to ganger før de kjøper varer for 10 kr fra Kina (!) er for meg utelukkende positivt. Og ja, jeg synder selvfølgelig selv når det kommer til netthandel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...