Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

 

Deres behandling av kvinner er forkastelig.

 

 

Jeg greier i alle fall ikke "hisse meg opp" over bil-forbudet. De det gjelder har privatsjåfører når de er på shopping-runder etc.

 

For egen del kunne jeg gjerne satt meg i baksetet å bli kjørt hit & dit. Om det var min søster eller annen kvinnelig slektning som måtte være sjåfør, synes jeg mer synd på dem, enn meg. (i motsatt kjønns-scenario)

 

 

Fikk du lov av din mannlige foresatte å skrive dette innlegget?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Deres behandling av kvinner er forkastelig.

 

 

Jeg greier i alle fall ikke "hisse meg opp" over bil-forbudet. De det gjelder har privatsjåfører når de er på shopping-runder etc.

 

For egen del kunne jeg gjerne satt meg i baksetet å bli kjørt hit & dit. Om det var min søster eller annen kvinnelig slektning som måtte være sjåfør, synes jeg mer synd på dem, enn meg. (i motsatt kjønns-scenario)

 

 

Fikk du lov av din mannlige foresatte å skrive dette innlegget?

 

 

Kvinnelige foresatte blir det da, -jeg har snudd kjønns-perspektivet for å "sette meg inn i rollen"

 

Nei, ingen kvinnelige foresatte her, så jeg slår meg løs :ph34r:

 

(btw, tror du overdriver litt da)

Lenke til kommentar

 

Kvinnelige foresatte blir det da, -jeg har snudd kjønns-perspektivet for å "sette meg inn i rollen"

 

Nei, ingen kvinnelige foresatte her, så jeg slår meg løs :ph34r:

 

(btw, tror du overdriver litt da)

 

 

Det er vel heller du som underdriver - du gjør dette til en sak om kvinner som har privatsjåfører, når faktum er at de ikke har lov å kjøre. De har heller ikke lov å bevege seg utenfor hjemmet uten lov fra sin mannlige foresatte. De har ikke pass og kan ikke reise ut av landet uten lov fra "sjefen". Og om du var kvinne i SA, så ville du neppe hatt lov til å skrive slike innlegg på nettet.

 

Vi snakker altså voksne, oppegående mennesker på linje med deg og meg her. Greit nok at situasjonen er så absurd at det nesten virker komisk, men den er altså ikke det når den faktisk er virkelighet.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel heller du som underdriver - du gjør dette til en sak om kvinner som har privatsjåfører, når faktum er at de ikke har lov å kjøre.

 

Det er dog først og fremst kvinner fra overklassen det med bil er aktuelt for. Akkurat som det var i Norge i sin tid. I "de brede lag av befolkningen" var det ikke vanlig med kvinnelig sjåfører før langt ut i 1960-åra (til tross for at det ikke var forbudt tidligere)

 

Ellers er jeg enig med deg, at det er litt av hvert å ta tak i, i landet.

Lenke til kommentar

Denne typen utsagn er en hån mot mennesker som har måttet flykte fordi de sa feil ting i feil land, eller som ikke kan si det de vil offentlig av frykt for fengsel og tortur, eller som har dødd for det de sa til feil tid på feil sted. Du burde rett og slett bare skamme deg.

 

 

Færre enn 2,65% av flyktninger er reelle. Det ifølge UNHCR og italianske myndigheter.

 

Synes heller de andre 97,35% burde skamme seg. Og de som støtter den systematiske utnyttelsen og invasjonen av Europa i ideologisk øyemed.

 

Ikke bare burde du skamme deg, men du burde flyttet til Afrika eller Midtøsten og drive hjelpearbeid, og slutte å dra kriminelle opp hit hvor de plyndrer, voldtar og dreper oss også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Men, så føler jeg han har et godt poeng med innblanding. Er det vår oppgave å interferere i hvordan et annet samfunn organiserer seg?

 

Så lenge deler av dette samfunnet undertrykkes, så ser jeg ingen motsetninger i å forsøke å endre det.

 

Om alle i et samfunn er enige i hvordan det skal drives, så legges listen noe høyere - selv om det også da kan finnes tilfeller hvor andre bør gripe inn. Men i dette tilfellet, hvor deler av samfunnet undertrykkes og lider under en sterkere part, så synes jeg ting er rimelig rett-frem. Når organiseringen av et samfunn er styrt av noen få på bekostning av andre, så er det ikke en organisering som vi bør godta som deres rett. Det blir kun et relevant spørsmål i det alle i samfunnet er enige i at de skal/vil ha det slik.

 

Om naboen banker kona så faller ikke det inn under hans rett til å styre husholdningen slik han vil.

 

Så det du i bunn og grunn sier er at vi skal blande oss om de ikke har demokrati? Fordi da er vi ikke sikre på om alle borgerne støtter opp om staten. 

 

Jeg er vel i bunn og grunn enig.

 

Hva da med alle de andre landene i verden med autokrati, diktatur, preste-styre? Burde vi kontrollere disse også? 

Lenke til kommentar

 

 

Men, så føler jeg han har et godt poeng med innblanding. Er det vår oppgave å interferere i hvordan et annet samfunn organiserer seg?

 

Så lenge deler av dette samfunnet undertrykkes, så ser jeg ingen motsetninger i å forsøke å endre det.

 

Om alle i et samfunn er enige i hvordan det skal drives, så legges listen noe høyere - selv om det også da kan finnes tilfeller hvor andre bør gripe inn. Men i dette tilfellet, hvor deler av samfunnet undertrykkes og lider under en sterkere part, så synes jeg ting er rimelig rett-frem. Når organiseringen av et samfunn er styrt av noen få på bekostning av andre, så er det ikke en organisering som vi bør godta som deres rett. Det blir kun et relevant spørsmål i det alle i samfunnet er enige i at de skal/vil ha det slik.

 

Om naboen banker kona så faller ikke det inn under hans rett til å styre husholdningen slik han vil.

 

Så det du i bunn og grunn sier er at vi skal blande oss om de ikke har demokrati? Fordi da er vi ikke sikre på om alle borgerne støtter opp om staten. 

 

Jeg er vel i bunn og grunn enig.

 

Hva da med alle de andre landene i verden med autokrati, diktatur, preste-styre? Burde vi kontrollere disse også? 

 

 

Det handler ikke om demokrati, diktatur eller preste-styre - ei heller om hva vi ønsker å kontrollere.

 

Det er kompliserte og interessante spørsmål og problemstillinger i seg selv, men i dette tilfellet kan vi koke det ned til noe så enkelt og banalt som retten til å dra og bosette seg et annet sted om en ikke liker stedet en bor. Og forsåvidt også rettigheten til å forsøke å endre ting der en bor om en ønsker det uten å måtte frykte for liv og helse.  Kvinner i SA har ikke engang disse rettighetene og dermed blir det overflødig å dra inn mer kompliserte spørsmål i akkurat den debatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne typen utsagn er en hån mot mennesker som har måttet flykte fordi de sa feil ting i feil land, eller som ikke kan si det de vil offentlig av frykt for fengsel og tortur, eller som har dødd for det de sa til feil tid på feil sted. Du burde rett og slett bare skamme deg.

 

Færre enn 2,65% av flyktninger er reelle. Det ifølge UNHCR og italianske myndigheter.

 

90% av all statistikk er oppdiktet. Kanskje også denne, med mindre du kan vise til noen lenker selvsagt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som om Le Pen kommer til å gjøre et mye bedre valg enn det faren hennes gjorde da han kom til andre runde i det franske presidentvalget. Le Pen's politiske bevegelse har røtter fra Vichy-Frankrike og de kan karakteriseres som sterkt anti-semittiske. De klarer ikke engang å late som om de støtter Israel og jødene fordi de hater muslimene mest, noe partier som FrP for eksempel klarer å gjøre meget bra her i Norge. 

 

Jeg er faktisk ikke bekymret for muslimene i Frankrike, men jødene. Det er mange jøder som foretar aliyah for øyeblikket og hvis de får både en sterkt radikalisert muslimsk minoritet og en hvit majoritet mot seg, så blir en tilværelse i Frankrike for dem vanskelig. Det virker for meg som om 60 prosent av Frankrike er potensielt anti-semitisk. Det er et bekymringsfullt omen for resten av Europa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Kan Erna sparke PST-sjefen, à la det vi har sett i med Trump?

 

Isåfall er jo det en utrolig svakhet med systemet!

 

Edit: Oppfølgingsspørsmål: hvem kan egentlig statsministeren avskjedige?

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

 

Edit: Oppfølgingsspørsmål: hvem kan egentlig statsministeren avskjedige?

Velgerne. :)

 

 

Ja i stikkmotvendtland.. :)

 

failern: Det må godkjennes i Senatet i Amerika som vi vet Donald utrolig nok har i ryggen, Erna kunne neppe gjort en slik direkte inngripen uten godkjennelser og flertall hun heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...