Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Krav om tiggerforbud er en typisk lettvint og meningsløs politikerløsning som ikke vil løse noe av det virkelige problemet.

 

Vi har allerede lover som forbyr alt det negative som kom frem i denne dokumentaren - men politikere tror at bare det pøses på med nye lover og forbud så skal det, på ett eller annet magisk vis, plutselig gjøre at det løser årsakene til at de lovene vi allerede har, ikke håndheves.

 

Politiet og ordensmakten får altså ikke flere ressurser eller mer kunnskap til å løse disse problemene selv om det innføres noen smør-på-flesk-forbud/lover til.

Enig. Men,

 

Hvordan konkret kan politiet stoppe bakmennene i denne saken? Hvilke lover bryter de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Krav om tiggerforbud er en typisk lettvint og meningsløs politikerløsning som ikke vil løse noe av det virkelige problemet.

 

Vi har allerede lover som forbyr alt det negative som kom frem i denne dokumentaren - men politikere tror at bare det pøses på med nye lover og forbud så skal det, på ett eller annet magisk vis, plutselig gjøre at det løser årsakene til at de lovene vi allerede har, ikke håndheves.

 

Politiet og ordensmakten får altså ikke flere ressurser eller mer kunnskap til å løse disse problemene selv om det innføres noen smør-på-flesk-forbud/lover til.

Enig. Men,

 

Hvordan konkret kan politiet stoppe bakmennene i denne saken? Hvilke lover bryter de?

 

 

De bedriver organisert kriminalitet og det som forundrer meg er de som føler ett tiggerforbud er en rasjonell reaksjon på slikt. Beats me.

Lenke til kommentar

Selvsagt bryter de mange lover allerede. Saken handler om at det er veldig krevende for politiet å innhente tilstrekkelig bevis til å få dømt disse bandene med det eksisterende lovverket. Grunnen til at politiet ønsker et tiggerforbud er jo at de allerede vet hva som foregår, men at de veldig ofte likevel ikke klarer å gjøre noe med det. Et tiggerforbud vil fjerne skalkeskjulet for den organiserte kriminaliteten og gjøre det enklere å skaffe grunnlag for utsendinger av bandemedlemmene.

Lenke til kommentar

Jeg hater å innrømme det, men her er jeg enig med SF. Virker rart for meg at de ikke klarer å ta bakmennene i disse sakene.

 

Hiver meg med på denne, noen ganger fortjener godeste SF litt kred for sin prinsippfasthet også :) Siden om vi skal begynne å lage lover og forby ting som i seg selv ikke er skadelig eller farlig for å komme til livs helt andre ting, så er vi vel greit ute å kjøre her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elgen: Akkurat det er allerede forbudt, dog ikke med ordet "rumenske" i lovteksten. Loven jeg refererer til er den som forbyr en å campe på samme sted i lengre tid. Det finnes også lover mot tilgrising i naturen, mot nattebråk etc.

 

Det finnes også lover mot organisert kriminalitet, salg av narkotika, hallikvirksomhet etc. Dette bekjempes ved å håndheve de lovene vi allerede har. Problemet er bare at det er ressurskrevende for politiet, men det er nok den veien vi må gå for å få bukt med problemet. Å forby folk med utvalgte nasjonaliteter er ikke veien å gå.

Jeg kan ikke nekte for at det finens lover mot oppførselen til disse rumenerene

problemt er jo at de er der akurat lenge nok til at man ikke får dømt dem , eller utvist dem

 

og da må noen andre rydde opp , mesn de finenr et nytt sted å "ødelegge"

Lenke til kommentar

Når man kjøper ny elektronik så har man vanligvis flere måter å styre den på.

Enten ved knapepr på selve enheten eller ved en egen fjernkontrol ( ofte har man begge mulightene , men ikke altid )

 

De siste årende har det også dukket opp elektronik som kan styres med egen app

 

Det får man til lure på  om det er no som lager elektronik som er helt avhengig av denn appen for å kunne funger , eller om dette bare er et suplement ?

Det jeg fryter litt er at om jeg kjøper en ting så må jeg også inverstere i en mobil for at det virker bare med app.

Lenke til kommentar

Når man kjøper ny elektronik så har man vanligvis flere måter å styre den på.

Enten ved knapepr på selve enheten eller ved en egen fjernkontrol ( ofte har man begge mulightene , men ikke altid )

 

De siste årende har det også dukket opp elektronik som kan styres med egen app

 

Det får man til lure på  om det er no som lager elektronik som er helt avhengig av denn appen for å kunne funger , eller om dette bare er et suplement ?

Det jeg fryter litt er at om jeg kjøper en ting så må jeg også inverstere i en mobil for at det virker bare med app.

 

Ja, det finnes utstyr som kun fungerer med spesielle hardware - som regel finnes det programvare for ihvertfall ios og android, men det kan ikke garanteres uten at en sjekker på forhånd. Jeg har f.eks et steketermometer som må installeres på en eller annen enhet for å fungere.

 

Men hva dette har med såpeboksen å gjøre, er noe mer uklart...? ;)

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Føler for å uttrykke stor skuffelse over Brennpunkt redaksjonen.

 

Bilder i NRKs tiggerdokumentar er flere år gamle og er neppe tatt av rumenerne

 

Presseekspert mener NRKs bildeblemme svekker medienes troverdighet

 

"– Det er helt klart uheldig at bilder som er brukt, ikke har sammenheng med saken. Det svekker programmets troverdighet, og det svekker NRK, sier presseekspert Gunnar Bodahl-Johansen."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ombudsplikten er noe rare greier som jeg er helt enig med at er moden for skrothaugen:

 

Kjendiser må ha rett til å velge bort et liv som stortingspolitiker

 

"Forklaringen ligger i Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer, den såkalte Valgloven. Der går det frem at et politisk parti er i sin fulle rett til å føre en hvilken som helst stemmeberettiget person opp på sine lister, med noen få unntak av ansatte i departementene, diplomatiet eller Høyesterett. Du kan også bli fritatt dersom du er medlem av et annet parti."

Lenke til kommentar

NATO er stadig totalavhengig av USA:

 

«Nato kan ikke stanse Russland»:

– Vår sikkerhet avhenger fortsatt av USAs atomvåpen

 

Noen av Europas fremste sikkerhetspolitiske eksperter hevder i en ny bok at dagens Nato er ute av stand til å stanse et eventuelt russisk hærtog med konvensjonelle styrker.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/04/26/195298274/var-sikkerhet-avhenger-fortsatt-av-usas-atomvapen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg sliter litt med denne:

 

https://www.nrk.no/ytring/virkelighetsfjernt-om-saudi-arabia-1.13490047

 

I utgangspunktet mener jeg han er en komplett idiot og jeg tror jeg mener det fortsatt. Deres behandling av kvinner er forkastelig.

 

Men, så føler jeg han har et godt poeng med innblanding. Er det vår oppgave å interferere i hvordan et annet samfunn organiserer seg? Er det vår oppgave å leke sjef og kanskje innføre sanksjoner mot slike land? Jeg sliter litt mellom disse to momentene, men har foreløpig landet på at jeg mener det er rett av oss å blande seg inn og kreve like rettigheter.

Lenke til kommentar

 

Jeg sliter litt med denne:

 

https://www.nrk.no/ytring/virkelighetsfjernt-om-saudi-arabia-1.13490047

 

I utgangspunktet mener jeg han er en komplett idiot og jeg tror jeg mener det fortsatt. Deres behandling av kvinner er forkastelig.

 

Men, så føler jeg han har et godt poeng med innblanding. Er det vår oppgave å interferere i hvordan et annet samfunn organiserer seg? Er det vår oppgave å leke sjef og kanskje innføre sanksjoner mot slike land? Jeg sliter litt mellom disse to momentene, men har foreløpig landet på at jeg mener det er rett av oss å blande seg inn og kreve like rettigheter.

Vel det er val bra at Norge støtter opp om dette regimet i FN, så kan man jo fordømme dem i norske aviser.

 

Da får vi i pose og i sekk. ;)

Lenke til kommentar

Men, så føler jeg han har et godt poeng med innblanding. Er det vår oppgave å interferere i hvordan et annet samfunn organiserer seg?

 

Så lenge deler av dette samfunnet undertrykkes, så ser jeg ingen motsetninger i å forsøke å endre det.

 

Om alle i et samfunn er enige i hvordan det skal drives, så legges listen noe høyere - selv om det også da kan finnes tilfeller hvor andre bør gripe inn. Men i dette tilfellet, hvor deler av samfunnet undertrykkes og lider under en sterkere part, så synes jeg ting er rimelig rett-frem. Når organiseringen av et samfunn er styrt av noen få på bekostning av andre, så er det ikke en organisering som vi bør godta som deres rett. Det blir kun et relevant spørsmål i det alle i samfunnet er enige i at de skal/vil ha det slik.

 

Om naboen banker kona så faller ikke det inn under hans rett til å styre husholdningen slik han vil.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Deres behandling av kvinner er forkastelig.

 

 

Jeg greier i alle fall ikke "hisse meg opp" over bil-forbudet. De det gjelder har privatsjåfører når de er på shopping-runder etc.

 

For egen del kunne jeg gjerne satt meg i baksetet å bli kjørt hit & dit. Om det var min søster eller annen kvinnelig slektning som måtte være sjåfør, synes jeg mer synd på dem, enn meg. (i motsatt kjønns-scenario)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...