Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg pleier å kalle det en ekstraskatt for folk som ikke skjønner sannsynlighetsberegning, men nå legger jeg inn en lottokupong iblant selv også til tross for at jeg er fullt klar over at det er penger ut av vinduet. Vi mennesker er nå engang irrasjonelle skapninger og håp og tro gir en viss glede selv om vi logisk sett vet det ikke finnes grunnlag for det.

 

Uansett burde det være en ukontroversiell påstand - men for en politiker så er vel det å kalle store deler av velgermassen for dumme, på et såpass trivielt grunnlag, vel så idiotisk og kostbart som å levere inn en lottokupong så... glasshus og stein.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Norge har mn mange partier , mend forskjelige entusjoner.

Det var en som tidligerer i tråden mente at partien i norge er like .

sanheten er at mange av dem  er ganske så forskjellig

 

Likevle så er det altid 2 som kappes om å ha den overordende makten

folk blir oppfordret til stemme for demokratiets skyld

jeg kan akurat si at det er så veldig mye demokrati når AP eller H blir de partien som skal lede gruperingene

 

for tiden er det mange som ønsker SP til makten på bekostning  av AP ,men hva hjelper det når Ap lan over kjøre dem om det blir sosialistisk flertall ved neste stortingsavalg

 

Venstre er et av de misnte partien som har vært på stortinget

hvis de skal få makt så er de avhengig av de  andre partien på borgelig side for få stor nok gruppering

Da blir det rart at de ønsket at FRP skull danne regjering siden FRP vil være minst 2-3 ganger større en V

 

Man ser også et ankelt partier har merkelige ider som de skal trumpe igjen av prinsipper selv om det vil reduserer tilitten til velgerne

f.eks så er AP bare opptat av at foket må betale ny i skatt , uavhengig om statt og komune har bruk for disse pengene

H er veldig optatt av tvangssamekå mange komuner

De grønne partiene er stort set baer opptatt av agifter på bil i den troen av at folk slutter å kjøre bil

at det ofte ikke er andre alternativer gir de katte i

 

et paradoks er at det er ute på landet man har mer behov for et bedre kolektivtilbud en i byene , likvel satses det stadig minder på dette utenfor byene og mere i byene

 

Hvor er da forfuften hen blandt de som styrer  både i partiene og i regjeringen ?

Lenke til kommentar

Jeg pleier å kalle det en ekstraskatt for folk som ikke skjønner sannsynlighetsberegning, men nå legger jeg inn en lottokupong iblant selv også til tross for at jeg er fullt klar over at det er penger ut av vinduet. Vi mennesker er nå engang irrasjonelle skapninger og håp og tro gir en viss glede selv om vi logisk sett vet det ikke finnes grunnlag for det.

 

Uansett burde det være en ukontroversiell påstand - men for en politiker så er vel det å kalle store deler av velgermassen for dumme, på et såpass trivielt grunnlag, vel så idiotisk og kostbart som å levere inn en lottokupong så... glasshus og stein.

Vel, jeg er ikke helt fremmed for å slenge inn en lottokupong selv heller, selv om det ikke har skjedd de siste 20 årene og jeg ikke aner hvordan dette nye systemet med spillekort fungerer. Men den danske politikeren kaller ikke folk for dumme. Så ingen bør føle seg tråkket på tærne med mindre de er så dumme at de ikke skjønner at selv smarte mennesker gjør irrasjonelle/dumme handlinger i blant. Sikkert utaktisk med tanke på misforståelser og velgeroppslutning, men det burde ikke være kontroversielt. Og uttrykket stein i glasshus brukes gjerne om kritikk som kan vendes tilbake mot en selv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men den danske politikeren kaller ikke folk for dumme. Så ingen bør føle seg tråkket på tærne med mindre de er så dumme at de ikke skjønner at selv smarte mennesker gjør irrasjonelle/dumme handlinger i blant. Sikkert utaktisk med tanke på misforståelser og velgeroppslutning, men det burde ikke være kontroversielt. Og uttrykket stein i glasshus brukes gjerne om kritikk som kan vendes tilbake mot en selv.

 

 

Ja, stein i glasshus brukes om kritikk som kan vendes tilbake mot en selv og når en politiker kaller store deler av de menneskene han/hun ønsker stemmer fra for dumme så gjør man selv noe som er vel så dumt som de man kaller dumme. Dermed - stein i glasshus.

 

Og så kan man kverlulere og analysere dypt og mye, men når en sier: "Det er en skatt for dumme mennesker" så blir det noe meningsløst å skulle hevde at politikeren ikke kaller de som bidrar til denne 'skatten" for dumme. En kan diskutere semantikk og mening så mye en vil, men det er naturligvis slik det vil bli oppfattet av de fleste og det er ikke en urimelig oppfatning.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

https://www.ft.com/content/72ead180-229a-11e7-8691-d5f7e0cd0a16

 

Det kan se ut som en spøk, men Brexit-frontkjemperne mener faktisk nå at de bør få beholde sine to viktigste EU-institusjoner i London, slik at de 1000 britene som arbeider der ikke mister jobben. Enten er Brexiterne fullstendig desillusjonerte på dette punktet også, eller så er dette et sleskt forhandlingsutspill som antagelig bare kommer til å hisse opp EU-landene enda mer. Jeg håper virkelig Storbritannia går på en kjempesmell i sine forhandlinger om nye handelsavtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror ikke jeg er enig med at du sier "er ganske forskjellig".

Demografisk er nok alle over sperregrensen ganske like. Og fordi demografien er ganske lik, føler jeg at alle partiene over sperregrensen i praksis flyter bortover mot samme virkelighetsfjernhet som media påmerker.

 

 

 

Så jeg føler at vis man diskriminerer "kjernepolitikken" så ser plutselig hele det aktuelle politiske bolkene som ganske identiske.

Et annet punkt er at Norges faskinasjon av omverden/eksterne ideologien finner du i alle Norske partier, selv om de beunder forskjellige ting. Dog, en stor gjenganger er at man sier "Norge er 10 år bak Sverige", og det finnes en lignende påstand om Norge mot Danmark.

Etterdulting er på mange måter fint, men vi ser often en vilje til å lære av Kursen de har.

 

Man merker også at alle "radikale" partier er under sperregrensen, eller utenfor regjeringssamarbeid.

Så: Jeg er enig i at Politisk er det en forskjell, men de virkelig store linjene, som f.eks all utbygging av Norge på interkommunalt plan: Dette er saker som lever sitt liv helt passivt, og som har levd helt passivt siden lenge før krigen.

Lenke til kommentar

Nå er ejg forsatt usikker på hvordan du definerer det , men man vet jo at AP vil bruke avgiter for å straffe befolkningen

Deres løsning hver gang det er en økonomisk problem er å øke skatten

Her er også argumentet at man må yte til fellesskapet

mange føler jo at de ikke får noe fra dette felelskapet når de trenger økonomisk hjelp

 

 

Høyre går motsatt vei

Her er det  gulroten som gjelder

De vil også bruk skattelette for hejlpe på  de med my skatt når økonomin skaranter

 

Så har man de mindre partien som skriker opp om alt for få avgiter i forbindels emd ett elelr annet de vil at befolningen skal slutte med

det gjeolder bl.a. reiser med fly og privat kjøring mellom hjem og job

Hva alterntivene til  å reise med fly eller bilkjøring er så bryr de seg lite om det

 

Da her man jo gansk markante forskjeller mellom de 3 politiske gruperingene

Lenke til kommentar

Nyvalg er varslet i Storbritannia!

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/theresa-may/theresa-may-varsler-nyvalg-i-2017-eneste-maaten-aa-garantere-sikkerhet/a/23976435/

 

Det er nesten utrolig hvor god oppslutning toryene virker å ha til tross for gigantnederlaget til Cameron i forbindelse med Brexit, samt kaoset i etterkant. De kan være sjeleglade for at Labour har prestert å velge en kommunist som leder og statsministerkandidat.

Lenke til kommentar

Nyvalg er varslet i Storbritannia!

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/theresa-may/theresa-may-varsler-nyvalg-i-2017-eneste-maaten-aa-garantere-sikkerhet/a/23976435/

 

Det er nesten utrolig hvor god oppslutning toryene virker å ha til tross for gigantnederlaget til Cameron i forbindelse med Brexit, samt kaoset i etterkant. De kan være sjeleglade for at Labour har prestert å velge en kommunist som leder og statsministerkandidat.

 

Det virker noe merkelig å lyse ut nyvalg, bare fordi man tror at man vil få mer makt av å gjøre det. Finnes det andre eksempler på slik ueksemplarisk atferd? Snakk om å være bukk og spise hele havresekken man er satt til å passe.

 

Corbyn er ikke kommunist, han er sosialdemokrat. Hadde han vært norsk ville han vært AP.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Det virker noe merkelig å lyse ut nyvalg, bare fordi man tror at man vil få mer makt av å gjøre det. Finnes det andre eksempler på slik ueksemplarisk atferd? Snakk om å være bukk og spise hele havresekken man er satt til å passe.

 

Dette er da helt vanlig i Storbritannia, der statsministeren har hatt en bred oppløsningsrett, så selvsagt finnes det mange eksempler på at det gjøres når meningsmålingene ser gode ut. Om det er et riktig system er en annen sak. Jeg mener ikke det. 

 

Når det gjelder Corbyn er det muligens litt flåsete å kalle ham kommunist, men han er i hvert fall radikal nok til både å skyve fra seg enorme mengder tidligere Labour-velgere, i tillegg til å jevnlig skape tilløp til opprør blant egne partifeller. Han er virkelig toryenes drømmepartileder for Labour.

Lenke til kommentar

 

Det virker noe merkelig å lyse ut nyvalg, bare fordi man tror at man vil få mer makt av å gjøre det. Finnes det andre eksempler på slik ueksemplarisk atferd? Snakk om å være bukk og spise hele havresekken man er satt til å passe.

 

Dette er da helt vanlig i Storbritannia, der statsministeren har hatt en bred oppløsningsrett, så selvsagt finnes det mange eksempler på at det gjøres når meningsmålingene ser gode ut. Om det er et riktig system er en annen sak. Jeg mener ikke det. 

 

Når det gjelder Corbyn er det muligens litt flåsete å kalle ham kommunist, men han er i hvert fall radikal nok til både å skyve fra seg enorme mengder tidligere Labour-velgere, i tillegg til å jevnlig skape tilløp til opprør blant egne partifeller. Han er virkelig toryenes drømmepartileder for Labour.

 

 

Det kan dessverre virke som du har rett i det. Jeg mener de har vært gode til å styre medienes narrativ der borte det siste året.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

Fordommene gjøres til skamme om rumenske tiggere.

 

Folk later til å ha store problemer med å forholde seg til forskning, når den strider mot allerede forutinntatte holdninger. Slik har det vel forsåvidt alltid vært.

 

Gammel artikkel som burde ha vært på trykk daglig fram til nordmenn hadde opparbeidet seg nok selvinnsikt til å slutte og sparke nedover.

 

 

Artikkelen er to år gammel, men Brennpunkt sender tilfeldigvis et program om rumenske tiggere i Norge i kveld: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/sex_-dop-og-tiggerkopp-1.13463802

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det virker noe merkelig å lyse ut nyvalg, bare fordi man tror at man vil få mer makt av å gjøre det.

Om å gjøre X vil gi en politiker mer makt, hvor stor sannsynlighet er det for at politikeren vil gjøre X?

 

 

Det er vel sjelden opp til en politiker å selv delegere seg mer makt enn hva rollen folket valgte ham til innebærer, om du ikke tenker på Erdogan selvfølgelig som bare fikser seg sjøl. Men det blir vel litt sånn parallelunivers i forhold til hva vi driver med her på berget.

Lenke til kommentar

Erdogan måtte visstnok ta en folkeavstemming for å endre grunnloven, slikt behøver ikke politikerne her på berget bry seg med.

 

Nei nettopp fordi at det hadde vært dødfødt å i det hele tatt prøve på noe liknende. Erdogan trengte jo ikke å få med seg folket noe som hadde vært en nødvendighet i Norge skulle vi ha innført noe mot vårt eget beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...