Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GSV er nå i istar miljøet, flere som har tatt turen derfra og over til Ebn. Så du kan på ingen måte påstå at GSV er en blindvei Jeger-en.

 

Edit: Men at pbn \ 2.bn stiller bidrag til intops en gang i blant er sant, og for å komme med der, så må man være i rette avdeling.

 

Har på ingen måte påstått at GSV er en blindvei, tro meg. Det er garantert en avdeling hvor man får flere/bedre samhold/opplevelser.

Det er bare at jeg føler det blir mer relevant å være i en ren kampavdeling (feks PBN eller 2.BN) mtp intops ettersom det er de som deployerer mest mannskaper i all hovedsak.

 

Sant nok.. Men i følge TMBN på Milforum så sier de "Vi har svært gode erfaringer med personell som kommer fra GSV så stå på videre, for det er de beste som kommer inn!"

Lenke til kommentar

GSV er nå i istar miljøet, flere som har tatt turen derfra og over til Ebn. Så du kan på ingen måte påstå at GSV er en blindvei Jeger-en.

 

Edit: Men at pbn \ 2.bn stiller bidrag til intops en gang i blant er sant, og for å komme med der, så må man være i rette avdeling.

 

Har på ingen måte påstått at GSV er en blindvei, tro meg. Det er garantert en avdeling hvor man får flere/bedre samhold/opplevelser.

Det er bare at jeg føler det blir mer relevant å være i en ren kampavdeling (feks PBN eller 2.BN) mtp intops ettersom det er de som deployerer mest mannskaper i all hovedsak.

 

Sant nok.. Men i følge TMBN på Milforum så sier de "Vi har svært gode erfaringer med personell som kommer fra GSV så stå på videre, for det er de beste som kommer inn!"

det TMBN sa når de var på GSV i min tid for å rekruttere oss var at hvis de trenger f.eks en CV90 sjåfør og har valget mellom en grensejeger og en cv90-sjåfør, så velger de grensejegeren -grunnen var da at CV-90 sjåføren bare vil kunne brukes til akkurat det, mens en grensejeger lettere kan gis andre arbeidsoppgaver, fordi de har en mer solid grunnpakke ifht. trening, erfaring (en grensejeger har jo faktisk vært på skarpt oppdrag i 6mnd, selvom det er i en litt annen setting), selvstendighet, tilpasningsdyktighet, ansvarsbevissthet og gode holdninger generelt. Og det vil da være lettere/billigere/raskere å lære grensejegeren å kjøre CV90 enn å lære sjåføren alt dette andre. Antakeligvis legger de litt tjukt på i en sånn rekrutteringssetting, men makkern min som lot seg rekruttere og er borte i afghanistan nå, har ihvertfall underbygget dette ganske godt. Underveis i TMBN har han vekslet fra å skulle være nettopp CV-90 sjåfør, via bl.a. et bombekasterlag, til å bli maskingeværskytter -først på CV90, så på Iveco..

Lenke til kommentar

Ser for meg at GSV, som alle andre avdelinger, har sine fordeler og bakdeler når det kommer til videre karriere i militæret. Nå ramset Joaaso opp fordelene, så da tar jeg for meg bakdelene (slik jeg ser dem uten å vært der selv): Mindre stridstrening i større skala, herunder kompani \ eskadronsvis og ikke minst trening med egen og flere bataljoner som er mer likt TMBNs måte å gjøre det på. Dette får man vel egentlig kun i panser \ 2.bn og deres støttebataljoner. Panser og 2.bn har også et større fokus på stridstrening enn GSV, spesielt i større skala som nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

at GSV har lite stridstrening er ikke til å skyve under en stol. det er ikke relevant for den type oppdrag og situasjon man har nå, men det føltes likevel veldig rart å være såpass lite forberedt på en evt. militær konflikt, når man er soldat på grensa, det må jeg si. Som en sa; "Hvis russerne kommer er det bare å sette seg ned og begynne å steke vafler..." :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

2.BN er god stemning, mye jegerlignende tjænest i kavesk, eller litt tyngre fotsoldatstrid i KpB \ C som er motoriserte infanterister. Samme som storm i panser, bortsett fra CV90ene \ kulheten.

 

Høres bra ut, hvor må jeg søke for tjeneste her?

 

Dette gjøres på sesjon. Har man vert på sesjon og ønsker å bytte ringer man vpv på 03003.

Lenke til kommentar

Hey.

 

Jeg var på sesjon i dag selv og fikk tildelt plass ved GSV, innrykk juli 2011. Tror det blir dritbra!

 

Rimelig fet filmsnutt det der... Begynner å glede meg :)

 

jeg og!

 

 

Velkommen i gjengen! Forresten, når var du på sesjon?

 

30 nov elns:)

Endret av alexandra1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-122015

Det har nemlig vert fullt lenge. Hadde vert rart om du kom inn i går liksom.

Er det fullt på juli innrykket allerede? Isåfall, er det 0 håp for meg om å snart bli innkalt til GSV med innrykk i juli da? :\

Lenke til kommentar

Allerede før jul ble folk satt på "venteliste" og Ikke direktefordelt som de første, men det er håp! Det er folk som blir forflyttet fra gsv sånn at det gjelder å mase! Ring vpv på 03003 og forklar situasjonen. Vist ikke du har vert på sesjon enda snakker du med sesjonsoffiseren og ønsker deg dit. Kan ikke garantere noe, men å mase viser at du er motivert og kanskje du kommer inn! Vist ikke tviler jeg på at det er fullt på januar innryket 2012. Da får du tross alt sommerferie og et halvt år med trening før du skal inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...