Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter 6 mnd med utdanning i GRKPU blir man plassert på en av seks grensestasjoner i GRKP. Her er en facebookgruppe for Elvenesjegerene; http://www.facebook.com/group.php?gid=2257607536 Ganske stilig! Syntes de har den feteste logoen av grensestasjonene. Har bare sett Grense jakobselv, storskog og denne. Bra om folk har info om grensestasjonene som de vil dele.

 

Ingen som har noe info,bilder,historier osv om grensestasjonene? Eventuelt erfaringer?

Var på GSV i 07/08 i Grense Jakobselv, som speider.. bare å spørre om dere lurer på noe.. bildene mine ligger i flickr-gruppa som ble linket til her tidligere (jeg som opprettet gruppa)..

 

kan f.eks si at beskrivelsen av speider-rollen som gis i de fleste tilfeller, både på nettsidene til GSV og på flere av disse promovideoene, er ganske jalla.. eneste de forteller om er navigasjonsbiten -kart, kompass og gps. man får en god del opplæring i det, og får en del bruk for det på øvelser og sånn, men på grensa er man uansett så lommekjent og alt av stier og traseer er godt merket, så det med navigering ikke er noe man fokuserer mye på (kart/kompass/gps har man bare med just in case -hvis man ikke vet hvor man er når man går patruljer, burde man ikke vært grensejeger i det hele tatt samme om man er speider eller sambandsmann osv). Da er det andre ting i speiderrollen som er viktigere; speideren har ansvar for alt av optikk og annet teknisk ustyr (som ikke er samband), og er den som får desidert mest utdanning i bruk av dette, bl.a. eget fotokurs, i tillegg er speideren litt sånn CSI og får et eget kurs i åsteds- og bevisssikring, skriving av rapporter til politi osv..

 

ca 30 dager i felt med GRKP/U og hvis man fullfører og blir grensejeger kan man mangedoble det tallet.

snakker man feltdøgn (altså overnatting ute) så stemmer det med ca 30 i grkp/u ja. men du er jo ute i felt eller "teig" som man sier, omtrent hver dag. på grensa er man også ute veldig mye, men det er lite overnatting ute og dermed ytterst få feltdøgn.. når man er på grensa er ikke poenget at man skal hate mest mulig, man skal være operativ, så da blir det mest soving inne..

Endret av Joaaso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joaaso: Hvordan var politikurset? Var det givende?

det var en del teori ifht. lovverkene og sånn.. og trening på arrestasjonsteknikker, og en del case-trening ute siste dagen.. men mest av alt husker jeg politikurset som en veldig ærlig og direkte pep-talk fra veldig erfarne politifolk som hadde vært igjennom noen av de mest dramatisk hendelsene en kan tenke seg å komme i som politi -sett kolleger bli drept bl.a... de sa det liksom så rett ut at; "hvis dere snubler inn i en sitasjon der skytevåpen kommer på banen, og det er enten deg eller han -da SKAL det bli han." "dere SKAL skyte først, dere SKAL hjem og spise middag den dagen det skjer!". Det var liksom først da det gikk ordentlig opp for meg at jeg skulle gå rundt med våpen og skarp ammo i et halvt år og at jeg da faktisk også teoretisk sett kunne komme i en situasjon der jeg ville måtte bruke det og da i ytterste konsekvens ta livet av et annet menneske (å skadeskyte med AG-3 funker dårlig liksom).. og det krevde selvsagt en god del tankevirksomhet å ta stilling til noe sånt, selvom jeg visste at det reelt sett med all sannsynlighet ikke kom til å skje -det jo aldri vært noen sånne hendelser langs grensa, tror faktisk aldri at grensevakta har avfyrt et eneste skudd...

 

Men risikoen er jo der og man må jo forberede seg mentalt foran hvert oppdrag, hver patrulje, på at alt kan skje, og sånn sett var politikurset veldig givende -de fikk oss til å skjønne alvoret. De fortalte bla. at (tror det var) et år før jeg var der oppe så var det en ganske dramatisk hendelse langs den finsk-russiske grensa ikke langt sør for norge, hvor to smuglere tok seg inn i Finland med ryggsekkene fulle av heroin og skjøt mot den finske grensevakta, kapra en bil og starta en skikkelig biljakt innover i finland, som endte med at de kræsja ganske bra. Kunne jo fort ha skjedd ved vår grense og liksom, og smugler noen først så mye narko så har de jo ikke noe å tape på å forsvare seg med skytevåpen, de får 21år om de blir tatt uansett, så da kan det fort bli veldig ille..

 

Men når alt kom til alt, så fikk vi jo aldri brukt noe av det vi lærte under politikurset mens jeg var der oppe.. vi satte faktisk all-time low-rekord i antall anmeldelser i vår kontigent, takket være mye mer fokus på å forebygge grensekrenkelser før de faktisk skjer, istedenfor å bare skulle ta folk, enn hva man har hatt tidligere år..

Endret av Joaaso
  • Liker 2
Lenke til kommentar

hehe, det tviler jeg ikke på.. det er ikke uten grunn at man på stasjonen der jeg var sier at "en ishavsjeger dimmer aldri".. gjelder nok for de fleste andre stasjonene også;-)

 

btw, kom på, vi fikk jo besøk av Vi Menn på stasjonen vår når jeg var der oppe. De lagde en 5-siders reportasje om oss ved Grense Jakobselv Grensestasjon.. Sikkert interessant lesning for dere, nettversjonen ligger her; Vi Menn - Det Siste Jernteppet -PDF | Nettversjon (færre bilder)

 

her er et par andre mediaoppslag fra min tid på gsv;

Vi Menn -Fellesøvelse GSV/RGV - PDF | Nettversjon

Se&Hørs flaskepost på IHR

Endret av Joaaso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hehe, det tviler jeg ikke på.. det er ikke uten grunn at man på stasjonen der jeg var sier at "en ishavsjeger dimmer aldri".. gjelder nok for de fleste andre stasjonene også;-)

 

btw, kom på, vi fikk jo besøk av Vi Menn på stasjonen vår når jeg var der oppe. De lagde en 5-siders reportasje om oss ved Grense Jakobselv Grensestasjon.. Sikkert interessant lesning for dere, nettversjonen ligger her; Vi Menn - Det Siste Jernteppet -PDF |Nettversjon (færre bilder)

 

her er et par andre mediaoppslag fra min tid på gsv;

Vi Menn -Fellesøvelse GSV/RGV - PDF | Nettversjon

Se&Hørs flaskepost på IHR

 

Dritfett! Ser det fra iphonen, skal studeres i kveld fra pcen!!

Lenke til kommentar

Joaaso: Hva kreves av en for å komme blant dem som kommer ut på grensen? Altså hvilke ferdigheter og kvaliteter som trengs?

 

Eller kanskje viktigst, hva feilet de andre på som ikke kom ut? Hvis jeg blir en av dem som havner i administrative posisjoner på basen eller noe sånt, tror jeg det klikker for meg.

Lenke til kommentar

Sitert fra forsvarets sider :

 

Krav:

 

Å være grensejeger er en krevende tjeneste, både fysisk og psykisk. Derfor må derfor du være veldig motivert og klar for tjenesten når du søker deg ut til grensen. GSV stiller ingen fysiske krav utenom det vernepliktsverket har satt som minstekrav.

 

Du bør være i relativt god form før du møter til tjeneste, og det er spesielt viktig at du ikke har noen problemer med rygg eller bein/gange før du møter.

Under tjenesten bør du vise "stå på"-vilje, by på deg selv og være aktiv i tjenesten. Det er viktig å vise selvstendighet, ettersom det er en egenskap som verdsettes veldig høyt ute på grensen.

 

( http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/muligheter-i-forstegangstjenesten/sider/grensejeger.aspx )

 

Jeg vil også at du forteller, Joaaso!

Lenke til kommentar

Hva feilet de som ikke kom ut på grensa -tja det er mange grunner til egentlig. Mye skader som oppstod underveis i utdanninga, en del viste vel ikke helt rette holdninga/innsatsviljen, andre fant man vel ikke helt noen god rolle til på grensa. Var flere bra folk som ble troppsass eller hva det het istedenfor å havne på grensa, bl.a. en del som prøvde seg på å bli patruljefører, men som man kanskje fant ut at ikke helt hadde de beste lederegenskapene og dermed var toget gått ifht. andre roller på grensa..

Det du ihvertfall ikke skal gjøre er å bryte sammen og nekte å gå videre under snorløpet err... eksamen -da kommer du garantert ikke på grensa:p

 

Generelt skal du bare bite tenna sammen og gi gass. Holdning og innsatsvilje er det desidert viktigste, Du skal kunne være selvsenstendig men også kunne samarbeide. Generelt være psykisk sterk, tåle stress og hardt arbeidspress (på grensa har du aldri fri i prinsippet, utenom 3 stk langperm). Fysikk not so much -så lenge du klarer å få på deg en ryggsekk på 40kg+++ og gå med den i lang tid i gangfart er det alt som trengs egentlig. Du skal være seig som faen kort sagt -ofte er det de store muskelbuntene som går i kjellern først.

Lenke til kommentar

du får 7 permer på ca. 1 uke totalt ila året. 3 i hvert halvår og en imellom. og så kan man søke om å få en 8'ende hjemreise som normalt blir en helg og normalt gis den vel bare ila grkpu..

 

marsj med sekk gjøres i 50/10-systemet; 50min marsj 10min hvil.. hvor lenge man holder dette gående kommer an på, noen timer av gangen kanskje -jeg vet ikke helt hvordan ting er i grkp/u nå, jeg vet de har lagt om opplegget rundt øvelsene litt, men det meste vi gikk var vel en 6-7t i strekk under en nattmarsj. på dagen tok man gjerne en lengre lunsjpause midtveis så da ble det litt bedre..

 

men jo tyngre sekkene er jo kortere går man egentlig. tyngste jeg bar i grkp/u var 55kg eller no, men jeg bar det bare 1t på vei til et sted vi skulle lage skjult OP, og så tilbake igjen 2dager senere. på grensa bar jeg min egen vekt (65kg) og vel så det et par ganger når helikopterstøtten uteble i lengre perioder og vi måtte klatre opp til OP'ene med forsyninger selv. men det var også sjeldent mer enn 1t tur.. I elvenes kan tilsvarende resultere i at man må bære forsyninger i 10t til de mest avsidesliggende OP'ene har jeg hørt, men det er vel relativt flatt terreng vil jeg tro -relativt til de fjellsidene man klatrer opp i Grense Jakobselv: ;)

_MG_2408.JPG

HPIM2956.JPG

Lenke til kommentar

Dritfett! Får nye m77 i posten i dag så når de er gått inn skal jeg definitivt prøve 50/10 opplegget!

kanskje du kjenner til det, men man skal helst legge dem i bløt og gå med dem våte for å gå dem inn.. hvordan man løser det nå på vinterstid vet jeg ikke helt egentlig -jeg hadde innrykk på sommern ;) bytta støvler til en størrelse større når vinteren nærmet seg men fikk aldri gått dem inn på samme måte og de ble aldri like gode. det første paret var nesten som joggesko sammenliknet :p

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Dritfett! Får nye m77 i posten i dag så når de er gått inn skal jeg definitivt prøve 50/10 opplegget!

kanskje du kjenner til det, men man skal helst legge dem i bløt og gå med dem våte for å gå dem inn.. hvordan man løser det nå på vinterstid vet jeg ikke helt egentlig -jeg hadde innrykk på sommern ;) bytta støvler til en størrelse større når vinteren nærmet seg men fikk aldri gått dem inn på samme måte og de ble aldri like gode. det første paret var nesten som joggesko sammenliknet :p

 

Da har det en god del å si! Får vente til det er plussgrader jeg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...