Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å søke befalskolen og satse på GSV. Noen som vet hvordan det er både under utdannings- og praksisår med tanke på feltdøgn, arbeidoppgaver o.l. Eneste som "hindrer" meg i å søke for øyeblikket er at jeg er redd for at det blir bare trasking rundt på GPKP/U med masse papirarbeid (for å sette det litt på spissen) eller om det blir patruljering og feltdøgn som vanlige grensejegere. Liker å være ute for å si det sånn.

 

 

Har allerede fått plass på GSV juli 2011, men vurderer som sagt sterkt å prøve på meg på befalskolen.

Du får ikke holde på med det samme som grensejegerne til daglig. Først et år utdanning og så et praksisår, da gjerne som lagfører for rekrutter og videre jegeraspiranter. Du jobber altså med utdanninga til de fremtidige grensejegerne. Du får trolig være nok ute, da befalsutdanninga og generelt tjenesten har jegerfokus. Så vidt jeg har skjønt er dette den hardeste vanlige befalsskola. Også er du jo så heldig og ha opptaket til Fjernoppklaringseskadronen som mestringsøvelse :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man da velger å gå inn i GSV i førstegangstjenesten, er du bare med i et år? Eller kan du være der i over lengre tid, evt. bytte til en annen "linje", eller Befalsskolen?

 

Føler vi får utrolig lite info om dette på skolen, så lurer på en del.

Er født i '94, så får vel sesjonsinnkalling til neste år.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Nå står det mye om du leser på forsvarets hjemmesider i 2 minutter... Førstegangstjenesten er på 12 mnd for alle og i alle forsvarsgrener. Etter førstegangstjensten står du fritt til å bli sivil (mulig at du må tilbringe en helg eller 2 på en HV øvelse men...), ta befalsskole eller sågar krigsskolen om du vil.

 

Altså kan du fint ta førstegangstjensten i GSV, finne ut at du trives og prøve å komme inn på BS GSV etterfølgende år. Eller om du har januarinnrykk, dra til FOS halvveis i førstegangstjenesten og hoppe rett over på befalsutdanninga om du kommer inn.

 

Men bruk litt mer tid en 5 sekunder på forsvaret.no, så finner du svar på alt du har spurt om så langt.

Lenke til kommentar

Hvis man da velger å gå inn i GSV i førstegangstjenesten, er du bare med i et år? Eller kan du være der i over lengre tid, evt. bytte til en annen "linje", eller Befalsskolen?

 

Føler vi får utrolig lite info om dette på skolen, så lurer på en del.

Er født i '94, så får vel sesjonsinnkalling til neste år.

Det er som nevnt over i utgangspunktet ett år. Mulighetene for å fortsette som grenader(vervet) etterpå hos GSV er dårlig, men det går. Da er det snakk om administrative/tekniske stillinger i leir, altså ikke på grensa.

 

Ja, er helt enig, det er UTROLIG lite info om Forsvaret i skolen. Dette skulle lett blitt fikset hadde jeg blitt diktator i Norge. :) Prøv å suge til deg mest mulig info om Forsvaret før du drar på sesjon (og etter for den saks skyld), da stiller du godt forberedt til å gi ønsker om din tjeneste.

Lenke til kommentar

Var på sesjon i januar eller noe, og skal inn på GSV i januar 2012 :D valgte egentlig januar innrykket med vilje (ja, juli var da fullt) for å få med meg sommeren og et halvt år ekstra med trening..

Endret av kehua
Lenke til kommentar

Hvis man da velger å gå inn i GSV i førstegangstjenesten, er du bare med i et år? Eller kan du være der i over lengre tid, evt. bytte til en annen "linje", eller Befalsskolen?

 

Føler vi får utrolig lite info om dette på skolen, så lurer på en del.

Er født i '94, så får vel sesjonsinnkalling til neste år.

Det er som nevnt over i utgangspunktet ett år. Mulighetene for å fortsette som grenader(vervet) etterpå hos GSV er dårlig, men det går. Da er det snakk om administrative/tekniske stillinger i leir, altså ikke på grensa.

stemmer ikke helt, selvom det også er liten sjans for det.. var en på svanvik når jeg var på grensa, som fungerte som 5'te befal (var bare korp oppr.). hvordan han fikk den stillinga aner jeg ikke, vi var ihvertfall ikke for få folk i vår kontigent -noe som pleier å være grunnet til at man evt. har grenaderer på grensa; få soldater i vinterkont, stort frafall så man ikke får fylt opp plassene på grensa.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Det er hundeførere ved GSV ja. Disse er en del av Grensekompaniet(GRKP) og støtter vanlige grensejegere med patruljering osv. De holder ikke fast til på en grensestasjon, de har base ved Storskog grenseovergang, men de er litt her og der på stasjonene etter som hva som bestemmes. Jeg fikk inntrykk av at alle hundeførerne var fornøyd med tjenesten sin :).

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller har de endret innrykket igjen?

 

Mener bestemt at innrykket til GSV var 13. Juli, men nå står det 19. i innrykkskalenderen.

 

Noen av dere som har vært inne før som har noen erfaringer med dette?

fulgte aldri med på det der så lang tid i forveien :p jeg fikk innkallelsen 2 dager før "siste frist" og der stod det 10.juli og forholdt meg bare til det..

 

hvorfor de endrer det frem og tilbake er ikke godt å si, men husk at det er et ganske heftig opplegg å organisere rullering av mannskaper på GSV.. 200 grensejegere skal inn til leir og dimmiteres samtidig som 200 skal ut på grensa og det skal overlappe slik at grensa ikke står ubevokta, og så skal dere komme like etterpå og dere er 3-400 stk.. i tillegg skal befal rulleres.. mange mennesker som skal flyttes på, store mengder utstyr skal leveres inn og ut og kontrolleres og telles ørten ganger og alt sånn -mye som skal taes hensyn til mao..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

For de som lurer på dette angående befal.

 

Går du befalskolen på GSV, som er kjent for åvære meget bra, så gjennomfører du et år som befalskolelev, for så å gjennomføre pliktåret ditt ved GSV. Da blir du enten lagfører for ett lag i utdanningskompaniet ved GSV, dvs det halve året grensejegeraspirantene tilbringer i leir. Du er da lagfører for 10-15 soldater, altså ganske mange soldater. I løpet av dete halvåret lærer du soldatene opp i soldatferdigheter og jegertjenesten.

 

Dvs at hvis du går befalsskolen ved GSV, så blir du ikke befal på grensa, men befal for grensejegeraspirantene som utdannes til å bli grensejegere. Etter pliktåret ditt, kan du søke deg ut på grensa som befal. Jeg tror det er sånn at du ikke kan bli befal på grensa, rett etter utdanningsåret på befalskolen, men kan dobbeltsjekke med mine befal på grensa.

Lenke til kommentar

Det er hundeførere ved GSV ja. Disse er en del av Grensekompaniet(GRKP) og støtter vanlige grensejegere med patruljering osv. De holder ikke fast til på en grensestasjon, de har base ved Storskog grenseovergang, men de er litt her og der på stasjonene etter som hva som bestemmes. Jeg fikk inntrykk av at alle hundeførerne var fornøyd med tjenesten sin :).

Oki :)

Er det slik at de går GSV med resten helt fram til dere spesialiserer dere på speider osv, stikker de da til Hundeskolen?

Eller går de Hundeskolen så satt over til GSV?

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Det er hundeførere ved GSV ja. Disse er en del av Grensekompaniet(GRKP) og støtter vanlige grensejegere med patruljering osv. De holder ikke fast til på en grensestasjon, de har base ved Storskog grenseovergang, men de er litt her og der på stasjonene etter som hva som bestemmes. Jeg fikk inntrykk av at alle hundeførerne var fornøyd med tjenesten sin :).

Oki :)

Er det slik at de går GSV med resten helt fram til dere spesialiserer dere på speider osv, stikker de da til Hundeskolen?

Eller går de Hundeskolen så satt over til GSV?

De starter som vanlige rekrutter på GSV ja. En gang etter rekrutten søker jegeraspirantene på ønsket stilling, her søker da de som vil bli hundefører det. Mener og huske at de dro ned til hundeskola når vi starta spesialiseringa ja.

 

Når kommer snøen i finnmark?

Blir det noe scooterkjøring på dem som skal inn i januar?

Tja... Første skikkelige snøen jeg var borti der oppe var vel på øvelse ca. 7-8. oktober. Det blir ikke scooter på grensejegerne fra januarinnrykket, mulig det kan bli på stabsfolka, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Når kommer snøen i finnmark?

Blir det noe scooterkjøring på dem som skal inn i januar?

januarinnrykket får 6-hjulinger på grensa, sommerinnrykket får snøscooter, sånn i all hovedsak... snøen kommer i oktober/november og blir liggende til slutten av mai/starten av juni litt avhengig av hvor man er..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

En gang etter rekrutten søker jegeraspirantene på ønsket stilling, her søker da de som vil bli hundefører det.

Virker som om du har god kontroll på hvordan ting fungerer der oppe og har et spørmål anngående dette med stillinger. Hva er det som avgjør hvilken stilling man får? Innsats? Fysiske tester under rekrutten? Blanding? Antar det ikke så jevnt fordelt søkermasse at alle får den stillingen de ønsker mest. Har forstått det sånn at hundeførerne er stort sett i veldig god form og at de bare utdanner et fåtall. Lurer spesielt på om det er vanskelig å få lagfører-stilling og eventuelt hva som er lettest/vanskeligst å få stilling som.

Endret av Pgj2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...