Gå til innhold

GSV Garnisonen i Sør-Varanger (Grensejeger)


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Jeg skal også inn i Juli 2011!

 

Gleder meg som en liten unge, men til diskusjonen om når det ble fult kan jeg si at da jeg var inne til sesjon 15.12.2010 var bare fem plasser igjen etter jeg hadde fått plass, så da kan man jo regne med at det ble fult like etter det.

 

Men jeg lurer litt på når den endelige innrykksdatoen blir "spikra". Etter å ha fulgt med en stund ser det ut som de først satte opp 9. August, endret det til 19. Juli, og nå er det 13.

Juli. Kan de finne på å endre den ende en gang?

 

Velkommen i gjengen!! Innrykket har alltid vert i juli, og datoen er endelig. 13 juli: http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/Sider/innrykkskalender.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Joa, det stod Juli på inkallingen jeg fikk etter sesjon også, men inrykket på siden du linker til har jo blitt endret to ganger, så hvordan vet man at 13. er endelig?

 

Såpass! Det har jeg ikke sett, har bare lagt merke til att den ble endret fra "x" til "13". Vi vet dette 100% når vi mottar innkallingen.

 

Blir fett dette her: http://forsvaret.no/verneplikt/for-forstegangstjeneste/muligheter-i-forstegangstjenesten/sider/grensejeger.aspx

Endret av Major Pettersen
Lenke til kommentar

bra at sidene er blitt litt mer oppdaterte etterhvert.. men, bah, det er så jalla de beskrivelsene av du ulike patruljerollene, jeg får nesten fnatt.. speiderrollen har jeg nevnt før, nå presterer de til og med å skrive at sambandsmannen er den som opererer sambandet og rapporterer inn ting..! stemmer jo på ingen måte -alle får opplæring i å skrive rapporter og sende dem inn via ulike sambandsmidler og alle gjør disse tingene i praksis ute på grensa, alt ettersom hvem som går patruljer eller er på vakt i tårnet. sambandsmannen er først og fremst den som har litt ekstra triks oppi ermet når utstyret krangler o.l.

 

det som heller ikke står er at sanitets og sambandskursene bare varer 1 uke mot 2 ukers kurs for pat.fører og speider, noe som fører til at man gir et forenklet sanitetskurs til sambandsfolka og forenklet sambandskurs til saniteten også som et tillegg for å få to fulle uker ut av det.. (ihvertfall gjorde de det med oss..

 

en annen ting de har glemt er å nevne TOT (teknisk overvåkningstropp) som driver med den type ting man ser på nederste bildet her: http://www.mil.no/haren/start/article.jhtml?articleID=176493

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Jeg har forresten et spørsmål angående de fysiske kravene:

 

Jeg har et pusteproblem som går på at stemmebåndene går inn og snevrer inn halsen når jeg kommer over 185-190 i puls. Det er ikke farlig, og ikke anfallsbasert (altså forsvinner det igjen med en gang pulsen synker igjen.), men fordi det er stemmebåndet det er snakk om lager det en ganske forstyrrende lyd. Lyden høres til forveksling ut som anstrengelsesastma, og gjør at det høres ut som jeg kommer til å seigne om hvert øyeblikk. Sett fra et objektivt synspunkt skal jeg inrømme at det virker litt hemmende på kapasiteten på 3000 meter, men jeg klarer allikevel klare 3000m under godt under 12 min.

 

Er dette et problem? Bør jeg skaffe en legeerklæring på at det ikke er farlig?

Lenke til kommentar

kan være greit å ha noen papirer på det i bakhånd, men hvis du ikke føler det hindrer deg og klarer å gjøre det du skal gjøre, kommer neppe noen til å ta det opp heller, med mindre noen befal tilfeldigvis hører det når det er på sitt verste.. Jeg hadde selv en liten utfordring med at "veggen" i nesa mellom neseborene har blitt skjev som følge av et fall i en trapp som 3-åring, noe som gjør at jeg veldig fort blir tett og snørrete og får forskjølelsessymptomer og sliter av og til litt med å få pusta nok under harde fysiske anstrengelser -legen har faktisk anbefalt meg å vurdere operasjon om jeg begynner aktivt med utholdenhetsidrett. tok med papirer på dette til GSV, men opplevde det aldri som noe problem og ingen spurte, så papirene ble aldri tatt frem...

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Var akkurat det samme legen sa til meg. Da skaffer jeg bare en legeerklæring på det, må jo nesten løpe 3000m forran befalet, så de er dømt til å oppdage det.

altså, det står et befal med en klokke ved start/mål, og så løper dere langs en vei og snur etter 1500m -der står også et befal.. og dere er rimelig mange som løper samtidig, så jeg vil påstå at det skal mye til før de oppdager det.. men som sagt, greit å ha papirene i bakhånd..

Lenke til kommentar

Det kan bli morsomt å møte de langs grensa ja! :)

vel, "møte og møte".. nå skal ikke jeg si for mye om hva dere kan forvente eller ikke forvente ifm aktivitet på russisk side (er litt kjipt at alt som sees på russisk side automatisk er gradert -er jo de tingene der som er det morsomste med å være på grensa, men som dere i rekrutteringssammenheng ikke får høre noe om), men ihvertfall; ikke forvent at spetsnaz o.l. blir deres motpart der oppe -russerne har en egen grensevaktstyrke som oss og verken spetsnaz eller andre regulære styrker fra petsjenga inngår i denne.. dette er jo ting som er bestemt i grenseavtalen oss imellom..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Jeg vurderer sterkt å søke befalskolen og satse på GSV. Noen som vet hvordan det er både under utdannings- og praksisår med tanke på feltdøgn, arbeidoppgaver o.l. Eneste som "hindrer" meg i å søke for øyeblikket er at jeg er redd for at det blir bare trasking rundt på GPKP/U med masse papirarbeid (for å sette det litt på spissen) eller om det blir patruljering og feltdøgn som vanlige grensejegere. Liker å være ute for å si det sånn.

 

 

Har allerede fått plass på GSV juli 2011, men vurderer som sagt sterkt å prøve på meg på befalskolen.

Endret av Pgj2
Lenke til kommentar

BS GSV går for å være MEGET hardt, har ikke gjennomført noen form for BS selv, men vet at de som gikk BS i panser hvor jeg var, hadde et større ammobudsjett enn oss, en god del flere feltdøgn og generelt hardere dager. Vil gjette på at det blir mye gåing og mestringsøvelser på deg om du skulle komme inn på BS der oppe.

 

Har du formen, viljen og motivasjonen til å bli minst 2 år i forsvaret er BS GSV en god vei å gå. Muligheter for å ta pliktåret i etterretningsbataljonen har du og, mye spenstig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...