Gå til innhold

A Song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

Kjøpte den i dag jeg og på Norli. Snubla over den og måtte bare kjøpe den når den bare kosta 200,-. Må si jeg likte omslaget på den. Veldig elegant. Neste omgang blir vel å kjøpe de tidligere bøkene i hardback :p

 

medium_a-dance-with-dragons-cover.jpg

Denne utgaven var det jeg kjøpte.

Endret av KristineS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Noen som vet om den blir tilgjengelig i paperback i nær fremtid, eller er det bare å kjøpe innbundet pga lang ventetid?

På Bookdepository står det april 2012, men så lang tid kan det vel ikke ta?

Har ikke sett noe mer info om dette andre plasser.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg har sett Game of Thrones tv-serien og må si at den falt i smak :p

Har tenkt til å lese bøkene men usikker på om jeg skal lese den første boka eller hoppe rett på A clash of kings.

Ekke så glad i å lese bøker når jeg vet hva som vil skje på forhånd, men om det er mye ekstra i boka som ikke ble vist i serien så tror jeg nok at å lese den første boka er det beste.

 

Hva vil dere som allerede har lest boka og muligens også sett serien anbefale?

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar

A Dance with Dragons har ikke hevet seg spesielt over Feast for Crows ennå. De tre første bøkene har en intens driv hele veien i gjennom, der hvert kapittel byr på nye vendinger og en slutt som gjør at du brenner etter å komme tilbake til karakteren igjen, men her - som i Feast - tar Martin seg svært god tid og så langt har jeg skummet mye litterært daukjøtt.

 

Hvis man spør seg selv; hva er det som egentlig skjer i Tyrions første kapittel? Han ligger på et skip og sier "cock" og "whore" i annenhver setning. Forøvrig skjer det lite og hele kapitlet behøvde ikke vært mer enn 2-3 sider langt foruten alt daukjøttet.

 

Er spent på hvordan dette skal utvikle seg videre.

Lenke til kommentar

Det er lite driv i boken, helt enig. Personlig synes jeg den var bra, men altfor mye Tyrion, altfor mye Dany og altfor lite av andre karakterer. Jon har mye tid og mye tid som brukes til å etablere atmosfæren der og det var gjennomført bra og det var endel progresjon i den historien. Det derimot, var ikke nødvendig i Mereen og Yunkai-leiren, ble altfor mye.

 

De andre historiene ble liksom aldri wrapped up, det er litt som Feast, en etappebok som bygger opp til neste med unntak av Reek/Theon. Vi fikk ikke Mereenslaget, vi fikk ikke se Stannis sitt slag (forutsatt at det har skjedd), Young Griff sin landing ble litt for liten, personlig var det for meg altfor lite Arya, Jaime, Brienne og Sam. Selv om sistnevntes historie har en naturlig pause. Og altfor mye Ironfolk, Theon sine kapitler er bra, litt slitsomme, men det er rett og slett ikke så veldig spennende å følge Victarion, han er kul, men det er litt "meh". På samme med Martells.

 

Men det var mye bra også, Manderly og Davos.

 

The North remembers.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være en fare med alle fantasy-serier at de etterhvert blir svært lange og mer innholdsløse for hver bok, og kun lest av fans som er så forelsket i serien at de ikke kan se de litterære svakhetene. Den magefølelsen jeg får av Martin er at bok 1-3 fortalte en historie full av karakterer og hendelser som Martin hadde brent inne med og måtte ut, hva man kan kalle inspirasjon, men at han nå skriver mest fordi det er et levebrød og for å møte forventninger. De gode fortellingene må komme innenfra på denne måten, det er ikke noe man kan tvinge frem ved å jobbe 9-5 mandag til fredag. Dette er ikke så mye en kritikk, for Martin har skrevet tre av de beste fantasybøkene noensinne, men jeg tror ikke han skriver noen flere av dem.

Lenke til kommentar

Problemet hans er at han skulle jo ha et "5-year gap" og han trenger noe filler-materiale for hva Dany gjør mens dragene hennes vokser og hendelsene som trenger å skje i Westeros før hun og dragene kan dukke opp. Problemet er at Mereen tar for mye tid og er for uinteressant.

 

Forøvrig vet jeg ikke om det er tenkt, men all den "To go east you must go west"-pratet så regner jeg egentlig med at Dany og dragene hennes reiser til Valyria og videre over Jade Sea og lander på vestkanten av Westeros, in due time. Vet ikke om den ruten brukes?

 

Forøvrig tviler jeg sterkt på at det er snakk om et "levebrød" og han møter forventningene, leste et intervju der han sa at fans tror de er "entitled" til å få noe og har ventet i mange år på dette. Det er hans historie og han former den selv, de som leser bør være fornøyd med at de får ta del i det basicly.

 

Derfor han ikke liker fan-fiction.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Fyren høster royalties fra HBO og har veldig mange litterære jern i ilden ... Tror han har til salt i grauten om han slutter å skrive ASoIAF også. Forhåpentligvis skriver han neste bok fortere, og leverer som i 1-3 nå som han er ute av transportetappen med Feast og Dance. Håper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...