Gå til innhold

A Song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

Men det var dumt at vår alles kjære Jon Snow

fikk mange kniver i seg på slutten, virker jo veldig som han ble drept? Men sånn er det vel når man er litt for uforsiktig med sine venner.. Det var den største overraskelsen, eller, jeg trodde det ville skje, men håpte ikke på det. Det går jo ofte dårlig med figurene som er altfor snille, selv om jeg forstår veldig godt hvorfor, de med litt i toppen skjønner jo at det er bedre å ha levende wildlings på sørsiden av muren enn at de kommer mot nord som wights.

 

 

Mange som liker å tru at han varga med Ghost rett før han (eventuelt) døydde, og so vil Melisandre vekke han til live att. Eller noko i den retning. At litt av sjela er bevart i Ghost vil gjere at han slepp skjebna til Catelyn. Dette heng gjerne saman med teorien om at han er Azor Ahai gjenfødd.

 

Mogeleg noko av dette var litt feil, eg har ikkje satt meg so veldig inn i teoriane som sirkulerer, berre lest litt på asoiaf.westeros.org.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Tror jeg må holde meg unne denne tråden til jeg har lest alle bøkene ferdig. Er alt for fristende å se hva som står under skjult innhold :p

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Men det var dumt at vår alles kjære Jon Snow

fikk mange kniver i seg på slutten, virker jo veldig som han ble drept? Men sånn er det vel når man er litt for uforsiktig med sine venner.. Det var den største overraskelsen, eller, jeg trodde det ville skje, men håpte ikke på det. Det går jo ofte dårlig med figurene som er altfor snille, selv om jeg forstår veldig godt hvorfor, de med litt i toppen skjønner jo at det er bedre å ha levende wildlings på sørsiden av muren enn at de kommer mot nord som wights.

 

 

Mange som liker å tru at han varga med Ghost rett før han (eventuelt) døydde, og so vil Melisandre vekke han til live att. Eller noko i den retning. At litt av sjela er bevart i Ghost vil gjere at han slepp skjebna til Catelyn. Dette heng gjerne saman med teorien om at han er Azor Ahai gjenfødd.

 

Mogeleg noko av dette var litt feil, eg har ikkje satt meg so veldig inn i teoriane som sirkulerer, berre lest litt på asoiaf.westeros.org.

 

 

 

enig her ja, etter å ha lest en del på westeros.org er det mange teorier, hadde vert utrolig kult om han kommer tilbake som en wight, warget av Bran, med kalde blå øyne og et flammende sverd :-)

 

 

Men hvem vet, får håpe neste bok ikke er 5 år unna.... :ermm:

Lenke til kommentar

Tror jeg må holde meg unne denne tråden til jeg har lest alle bøkene ferdig. Er alt for fristende å se hva som står under skjult innhold :p

 

Det er sterkt anbefalt :thumbup:

 

For øvrig så har min leselyst aldri vert så sterk som etter jeg begynte på a song of ice and fire, ikke lest ordentlig på 15 år, siden ungdomsskolen en gang.. Men nå leser jeg mye, utrolig mye spennende i litteraturens verden. Noen anbefalinger nå som jeg er ferdig (så langt) med dance of dragons? Jeg leser helst på engelsk, begynte på nyeste Dexter bok som kom hin dagen, men det er ikke a song of ice and fire... :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Denne tråden vil jeg ha i mine innlegg. Får bare satse på at jeg klarer å holde meg unna spolerne til jeg er ferdig med Dance. Regner med det blir lest en del nå jeg skal ta toget fra Trondheim til Oslo på søndag. Foreløpig spennende ihvertfall, men skjønner dem som sier at tempoet er en del tregere i Feast og Dance enn i de andre bøkene.

Lenke til kommentar

Han er sikkert død før han er halvferdig eller evt tar en Robert Jordan + pengegrisk enke. Så må vi vente i 20 år før vi blir ferdig med serien, hvis den i det hele tatt blir ferdig.

 

Bedre at noen fullfører boka etter hans notater og spesifikasjoner, enn aldri en fullføring.

Har i min mening virket veldig bra med WoT.

Lenke til kommentar

 

Mange som liker å tru at han varga med Ghost rett før han (eventuelt) døydde, og so vil Melisandre vekke han til live att. Eller noko i den retning. At litt av sjela er bevart i Ghost vil gjere at han slepp skjebna til Catelyn. Dette heng gjerne saman med teorien om at han er Azor Ahai gjenfødd.

 

Mogeleg noko av dette var litt feil, eg har ikkje satt meg so veldig inn i teoriane som sirkulerer, berre lest litt på asoiaf.westeros.org.

 

 

 

 

En stund siden du skrev dette, Torbjørn, men ble nylig ferdig med boken for min egen del, og tenkte det kunne være verdt å nevne dette: Presten Thoros var i stand til å gjenopplive Berec Dondarrion til det jeg tolket som 100 % fysisk sett (så vidt jeg husker hadde han kanskje noen mentale plager, men det er jo naturlig). Dette gjorde han gjentatte ganger. Berec er nok det mest relevante eksempelet. At Catelyn blir dratt inn (bl.a. på asoiaf.westeros.org) er litt merkelig. Problemet med Catelyn var jo at hun strengt tatt hadde vært død i flere dager, og Thoros fikk ikke til å gjenopplive henne i det hele tatt. Så ga Beric på en eller annen måte sitt liv for at hun skulle kunne gjenfødes i en litt mer skrekkinngytende versjon.

 

Når det gjelder Jon, derimot, er jo Melisandre ikke langt unna og det er ingenting som tilsier at han skal være død lenge før hun eventuelt gjenoppliver ham. Når en halvalkoholisert prest som knapt trodde på sin egen Gud klarte å gjenopplive Beric flere ganger, bør ikke Melisandre være dårligere. :)

 

Andre teorier på asoiaf.westeros.org peker dog på prologen i ADwD hvor Varamyr Sixskins warger seg inn i en annen kropp for å overleve. Muligheten for at Jon også gjorde dette er vel det som taler sterkest i mot at vi får se ham gjenopplivet av Melisandre.

 

 

 

 

 

med det brevet til Jon, for Stannis var vel overlegen, det samme med Mance og de 6 spearwives han hadde med seg, og i tillegg hadde jo Stannis R'hllor med på laget, hvordan i allverden skal drittsekkene Boltons kunne ha tatt han?

 

 

 

 

 

Jeg tror nok ikke tilfellet er at Stannis er/var overlegen. Boltons/Freys har litt flere menn i utgangspunktet, samtidig som mennene deres er uthvilte og noenlunde mette. Stannis og hæren hans har vært ute i snøen i ukesvis, mange av soldatene har desertert eller dødd og de som er igjen er så sultne og desperate at de spiser menneskelik.

 

For øvrig tror jeg også at mesteparten av det som sto i brevet var tøv. Stannis levde i beste velgående sist vi så ham, og jeg tror Melisandre ville sett hans eventuelle død i flammene først, om det hadde skjedd.

 

 

Endret av -Q-
Lenke til kommentar

 

Mange som liker å tru at han varga med Ghost rett før han (eventuelt) døydde, og so vil Melisandre vekke han til live att. Eller noko i den retning. At litt av sjela er bevart i Ghost vil gjere at han slepp skjebna til Catelyn. Dette heng gjerne saman med teorien om at han er Azor Ahai gjenfødd.

 

Mogeleg noko av dette var litt feil, eg har ikkje satt meg so veldig inn i teoriane som sirkulerer, berre lest litt på asoiaf.westeros.org.

 

 

 

 

En stund siden du skrev dette, Torbjørn, men ble nylig ferdig med boken for min egen del, og tenkte det kunne være verdt å nevne dette: Presten Thoros var i stand til å gjenopplive Berec Dondarrion til det jeg tolket som 100 % fysisk sett (så vidt jeg husker hadde han kanskje noen mentale plager, men det er jo naturlig). Dette gjorde han gjentatte ganger. Berec er nok det mest relevante eksempelet. At Catelyn blir dratt inn (bl.a. på asoiaf.westeros.org) er litt merkelig. Problemet med Catelyn var jo at hun strengt tatt hadde vært død i flere dager, og Thoros fikk ikke til å gjenopplive henne i det hele tatt. Så ga Beric på en eller annen måte sitt liv for at hun skulle kunne gjenfødes i en litt mer skrekkinngytende versjon.

 

Når det gjelder Jon, derimot, er jo Melisandre ikke langt unna og det er ingenting som tilsier at han skal være død lenge før hun eventuelt gjenoppliver ham. Når en halvalkoholisert prest som knapt trodde på sin egen Gud klarte å gjenopplive Beric flere ganger, bør ikke Melisandre være dårligere. :)

 

Andre teorier på asoiaf.westeros.org peker dog på prologen i ADwD hvor Varamyr Sixskins warger seg inn i en annen kropp for å overleve. Muligheten for at Jon også gjorde dette er vel det som taler sterkest i mot at vi får se ham gjenopplivet av Melisandre.

 

Jo, du har eit poeng. Som sagt har eg ikkje akkurat satt meg so veldig inn i dette, eller tenkt mykje på det for den saks skuld. Kor var Melisandre på slutten av ADwD forresten? Castle Black, Nightfort? Om ho var eit stykke unna CB kan det kanskje ta litt tid før ho får tilgang til Jon.

 

Velvel, me vil nok RAFO.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...