Gå til innhold

A Song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

"A Song of Ice and Fire" (ASoIaF) av George R.R. Martin er den beste bokserien innen fantasy siden "Lord of the Rings". Den har forøvrig lite til felles med sistnevnte, annet enn an den redefinerer fantasy-sjangeren på samme måte som Tolkien i sin tid gjorde. Faktisk har ASoIaF mer til felles med middelalderen og Romerriket generelt, og Rosekrigene spesielt.

 

Mesteparten av handlingen finner sted på kontinentet Westeros. For mange hundre år siden bestod Westeros av syv uavhengige kongedømmer, som nå er samlet under èn trone og styres fra hovedstaden King's Landing. Etter en tragisk hendelse blir landet kastet ut i en blodig borgerkrig, der tre tronpredenter gjør krav på tronen. En 13 år gamle gutt, støttet av familien Lannister, havner på tronen, mens to brødre hevder at de har større rett til den. Samtidig går to av tronens vasaller til krig for å sikre sine vasaldømmer uavhengighet. Krigføringen partene imellom føres på slagmarken, men like viktig blir maktspillet bak i kulissene - hvor allianser dannes og brytes.

 

Samtidig, uten at de krigførende er oppmerksomme på det, oppstår en potensiell trussel på et annet, østlig kontinent. For femten år siden ble Aerys Targaryen frarøvet tronen, den siste konge i en rekke av av despotiske eneherskere. Hans to barn måtte flykte i eksil. Den nå voksne sønnen ønsker hevn over alle som forrædte hans familie, og gifter bort sin tretten år gamle søster til krigshøvingen Khal Drogo av det nomadiske hestefolket Dothraki, mot løfte om militær støtte for å invadere Westeros.

 

Langt mot nord i Westeros står "Veggen" som beskytter menneskeneheten mot en tusen år gammel fiende. Ismuren er bemannet av et brorskap som holder evig vakt. Denne mystiske fienden truer med å angripe menneskeheten på nytt, men Westeros' føydalherrer er for opptatt med borgerkrigen til å følge med på faren som truer fra Nord...

 

Det kanskje serien har blitt mest kjent for, bortsett fra kvaliteten på historien, språket og karakterene, er mangelen på sensur i en brutal og voldsom verden. Mange hovedkaraterer dør på grusom måte. Ting som sex, nakenhet, massevoldtekt, barnemord, incest, vold og annen grusomhet blir skildret med jevne mellomrom. De fleste karakterene har negative sider såvel som positive, og en blir stadig utfordret i sitt syn på flere av hovedpersonene. Og personer som tidlig i historien blir fremstilt som uspiselige slemminger, blir senere sentrale karakterer som er med på å drive historien videre. Alt dette kom som et friskt pust etter å ha lest alt for mange generiske fantasy-bøker som kopierer andre istedet for å være vågale og orginale.

 

Denne tråden er startet for å diskutere ASoIaF; handlingen, karakterene, bøkene, fremtiden... og samtidig gjøre andre fantasy-lesere oppmerksom på serien. Skriv gjerne hvorfor du liker bøkene, og om du har noen favoritt-bok/karakter/plot/sitat/whatever.

 

A Song of Ice and Fire (Wikipedia)

 

post-174005-1285113148,7795_thumb.jpg

-Cersei Lannister-

Endret av Aurvan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo begynne ballet med et av mine favoritt-sitater fra serien. Det er hentet fra bok 4, "A feast for crows" (s.24 i pocketutgaven jeg har).

 

That was the way of this cold world, where men fished the sea and dug in the ground and died, whilst women brought forth short-lived children from beds of blood and pain.

 

post-174005-1285113325,9959_thumb.jpg

-Jaime Lannister-

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Favoritt sitat sålangt: "They shant trouble us no more" Tror det var i bok 1.

 

Spoiler alert (vet ikke hvordan jeg lager spoiler)

 

Holder på med Bok 3, del 2. Så hvis jeg får vite svaret senere, si ifra.

 

Hvem var det som prøvde å SPOILERSPOILERSPOILERSPOILER i bok 1?

 

Du får vite det i bok 4 tror jeg det var.

 

 

Kan du fjerne spoileren i posten din ved å bruke {spoiler}tekst{/spoiler} rundt spoileren? (bare bytt ut { med [ i taggen).

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Dette er den beste fantasyserien som finnes, og den eneste jeg fortsatt liker. Anbefales masse.

 

 

Om dere vil ha mer Martin, har han skrevet en svær novellesamling som heter "Dreamsongs". Anbefales mens dere venter på neste bok!

 

Den er delt inn i seksjoner etter sjanger og når han skrev dem. Noen er ganske rare og de han skrev som tenåring er ikke superbra, men mange andre er sykt fine! A Song for Lya, for eksempel.

 

Grøssernovellene hans er som en mye bedre Stephen King, synes jeg. Bla gjerne rett til denne seksjonen først.

Lenke til kommentar

Hva er en hedge knight egentlig? Har ikke helt fått med meg hva det innebærer å være en hedge knight.

 

 

Og hva var greia med den kometen? Den viste fryktelig lenge også virket det som. Men fikk aldri med meg hva den symboliserte. Følte det var mye prat om kometen, men når den var borte var den liksom glemt.

 

Lenke til kommentar

http://awoiaf.westeros.org/index.php/Knight#Hedge_knight

Hedge knight

 

A hedge knight is a wandering knight without a master. Hedge knights are so named because they generally must sleep outdoors, under a hedge. Most hedge knights travel in search of employment and often attend jousts to make money and display their prowess in hopes of being hired. Less scrupulous hedge knights put their martial training to use by resorting to banditry. For this reason, hedge knights are often mistrusted and considered disreputable. The term "hedge knight" itself is considered disparaging.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har begynt å lese serien på nytt, satser på å bli ferdig før TV-serien har premiere.

 

En ting som er genialt med A Song of Ice and Fire er at ingen av hovedpersonene er fredet. Kommer de i problemer så er utfallet helt åpent. (I motsetning til andre fanatsy serier der hovedpersonene eller "de gode" vinner mot alle odds)

Lenke til kommentar

Har begynt å lese serien på nytt, satser på å bli ferdig før TV-serien har premiere.

 

En ting som er genialt med A Song of Ice and Fire er at ingen av hovedpersonene er fredet. Kommer de i problemer så er utfallet helt åpent. (I motsetning til andre fanatsy serier der hovedpersonene eller "de gode" vinner mot alle odds)

Du har godt poeng der. Det er mange ganger hovedpersonene gjør dårlige valg, ofte på grunn av personlig overbevisning (som ære), og dør som en direkte årsak. Mens i andre bøker overlever heltene uansett hvor dumme ting de gjør. Et eksempel kan være hvis noen har drukket litt for mye før en sverdkamp. I andre bøker lager de en litt komisk kampsekvens, mens i ASoIAF så dør de av å slåss med sverd i fylla, selv om de er sentrale personer.

 

3887409810_96aa40bf68_m.jpg

Lenke til kommentar

Det ender vell med at alle hovedkarakterene fra førsteboka blir skrevet ut av serien.

Tror nok noen overlever hele greia, ja... spesielt selve "Song of Ice and Fire"-karakteren ;)

 

Begynte på siste boka nå på onsdag, var litt tungt å begynne på nye karakterer. Hadde mer lyst å lese om dem det endte med i forrige bok.

Hvem er selve "song of ice and fire"-karakteren?

Lenke til kommentar

Antar det er Lord Snow? Angående den siste boka, så kan det være greit å vite at det tempoet som var tidligere faller betydelig i den fjerde boken. Det skjer veldig mye plot-vise, men mindre action enn vi er vant til. Mange karakterer som er jævlig døll (synest jeg) som får POV, men det er viktig for å bevege historien framover.

 

Forøvrig inneholder den likevel mange av mine favorittscener.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med fjerde boka, og leser den ganske sakte. Det er tross alt lenge til neste bok. Ble litt overrasket når jeg bladde gjennom den og så alle de nye POV-karakterene. Men liker flere av de, spesielt The Iron Captain, The Reaver: Victarion Greyjoy, The Captain of the Guards: Areo Hotah, og Brienne. Men er spent på neste bok. Er mindre interessert i hva Daenerys Targaryen driver med, så skal bli spennende å se om boka blir noe bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...