Gå til innhold

A Song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det har mest å gjøre med at Brandon Sanderson ikke er like allergisk som Robert Jordan mot å nøste opp plotlinjer. Tidligere har også Martin vært flink til å "belønne" leseren med spenningsutløsninger, avsløringer og delkonklusjoner - hvis alt det kommer i neste runde, er det ikke rart det blir litt traurig må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kopierte ett innlegg fra tower of the hand. Synes det er litt treffende.

 

I've got a new title for ADWD, guys. Ahem.

 

Traveling to places and administrative tasks: The book.

 

Tell me I'm wrong. Seething with frustration right now.

Lenke til kommentar

Det største problemet mitt med denne boken er at den er så altfor lett å legge fra seg. De første tre bøkene var vanskelige å legge fra seg og kvernet i hodet mitt selv når jeg ikke fikk lest, den fjerde ga meg et mer avslappet forhold til serien, og Dance gjør meg fullstendig likegyldig. Jeg føler at Martin haler ut en allerede enorm historie ved å skrive kapitler nærmest uten progresjon og legge inn avsporinger som tar historien enda lenger vekk fra det endelige oppgjøret i Westeros som alle venter på (forgjeves?). Etter å ha snakket med folk som har lest den ut får jeg heller ingen gladmelding om at den tar seg opp; hele boken forløper seg som filler.

 

Jeg får følelsen av såpeopera og Robert Jordan. Jeg har ikke lenger noen tro på at serien blir fullført på syv bøker og er sterkt tvilsom til om den blir fullført overhodet. Dance er rett og slett ikke en særlig bra bok, og jeg har ingen tro på at en mann som var i stand til å skrive de tre første bøkene ikke er i stand til å se de åpenbare svakhetene serien har pådratt seg. At så lang tid er gått med på å lage to så innholdsløse bøker som Feast og Dance og er et alvorlig sykdomstegn, og jeg vurderer å legge dette fra meg for å se hvilken retning serien tar, om noen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt nok pauser på jobben til å lese ut boken... Eneste grunnen jeg kan forestille meg for at dette har tatt så mange år, er at GRRM av en eller annen grunn trodde han måtte skrive tusen sider om noen hendelser som utmerket hadde fått plass i et par-tre kapitler for hvert av de vanlige PoV-ene, og kanskje ett av de med titler i stedet for navn. Synes heller ikke ting ble særlig interessante før Dance "tok igjen" Feast og vi bl.a. fikk høre mer om Arya.

 

Ikke åpne om du fremdeles holder på med boken:

 

 

 

Hva i alle dager gjør de med historien i nord når Jon (etter alt å dømme) og Stannis (om Bolton ikke finter) er døde? Kan se at det var nødvendig setup hvis tanken er å sørge for at ingen holder igjen The Others når de først kommer, men er hele The Wall-delen av historien avsluttet? Theon og Asha er jo lengre sør.

 

På den annen side, kanskje Jon har plot armour - Melisandre er der enda, og røde prester har combat rez.

 

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Enig med det Runarbs skriver...

 

Leste ut boken ganske kjapt, og skuffelsen er der, om dog ikke så stor.

 

 

er latterlig mange spillere på brettet nå, og utrolig hvor rare de er disse trådene som går i alle retninger.

 

Tror ikke Jon dør, tror Melissandre redder ham. Kan Thoros, kan hun.

 

Also: Jeg ville ha Brienne :( - Håper bok seks kommer snart..

 

 

 

 

GRRM sa at en av grunnene til at det gikk så trått å skrive var at han skrev seg så veldig bort på så mange ting. han har over 700 ferdige sider til bok seks sier han. Dessuten var det vistnok et Tyrion-kapittel han absolutt ikke klarte å få hodet rundt....

Lenke til kommentar

Mye spoilertags nå, men likevel:

 

 

 

Når jeg tenker litt over det, så tyder alt på at Jon overlever eller kommer tilbake på en eller annen måte. Så langt er det faktisk bare Ned som har vært en PoV med mange kapitler som har dødd permanent. Klart, viktige karakterer har dødd (Robb, Tywin, Joff, etc.), og det å ha få kapitler (eller være med i prologen/epilogen) er en statistisk sett nokså sikker dødsdom ... Men Cat kom tilbake, Brienne døde ikke, Davos var i live likevel... Og det var ingen som seriøst trodde Tyrion kom til å drukne, var det vel? :p

 

Jeg blir liksom ikke overrasket lenger når karakterer som Quentyn og Kevan dør, heller. Mer overrasket over at Barristan overlevde hele boken.

 

 

 

Jaja. Bare fem år til neste, eller noe. Blir garantert flere enn syv bøker.

Lenke til kommentar
GRRM sa at en av grunnene til at det gikk så trått å skrive var at han skrev seg så veldig bort på så mange ting. han har over 700 ferdige sider til bok seks sier han.

 

Den har vi da hørt før? :!:

 

Jeg slentrer meg gjennom boka noen sider om dagen, men jeg koser meg ikke og jeg har aldri spesielt lyst til å plukke den opp når jeg først har lagt den ned. Dette føles som jobb, rett og slett, og jeg vurderer å legge hele serien på is helt til jeg kan se at den faktisk er på vei noe sted.

Lenke til kommentar

Grunnen til at den ble så forsinket var hovedsaklig det han kalte "the meereneese knot":

 

 

"The Meerenese Knot related to everyone reaching Dany. There's a series of events that have to occur in Meereen, things that are significant. She has various problems to deal with at the start: dealing with the slavers, threats of war, the Sons of the Harpy, and so on. At the same time, there's all of these characters trying to get to her. So the problem was to figure out who should reach her and in what order, and what events should happen by the time they've reached her. I kept coming up with different answers and I kept having to rewrite different versions and then not being satisfied with the dynamics until I found something that was satisfactory. I thought that solution worked well, but it was not my first choice."

 

 

Osse-Mon: Kilde til der han har sagt han har 600 sider til bok 6? Jeg mener å ha lest at han kun har 100-200 manuskriptsider (Sansa kapitlene han ikke fikk plass til i ADWD).

 

Jeg ble forøvrig også ganske skuffet av denne boka, selv om den absolutt har sine moments.

Hovedgrunnen til at boken skuffa var Tyrion og Dany sine kapitler. Westeros er og forblir det kjekkeste kontinentet. Jon sine var OK, men ikke allverden. Likte Theon, Davos og Victarion sine kapitler best. "The North remembers..."

Har stor tro på at neste kommer til å ta seg kraftig opp.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

I likhet med andre så likte jeg de PoV-ene som har fått flest sider minst. Hadde ikke trodd det, siden det inkluderer Tyrion - for all del, han er morsom, men det var så mye fram og tilbake. Lyspunktet var at det åpnet for (minor spoilers):

 

 

 

kapitlene med Jon Connington som PoV, og den endelige konkretiseringen av Quaithe sin "cloth dragon"-profeti i form av Young Griff. Morsomme kapitler, med tettpakket handling slik vi så i de tidlige bøkene.

 

 

Også fått lest litt på Westeros.org-forumet nå - var et par ting her og der jeg ikke klarte å plukke opp, som egentlig gjorde boken litt bedre når jeg oppdaget dem (store spoilers).

 

 

 

Skjønte at Connington var interessert i litt mer enn bare vennskap med Rhaegar, Azor Azhai-greiene som Jon på sett og vis oppfylte på slutten, og at de forutsetningene Mirri Maz Duur brukte for å illustrere at Dany aldri ville være fertil igjen, også var - om enn sterkt metaforisk - oppfylt. Ser at noen der ikke skjønte hvordan Arya drepte han karen ved å gi ham en ny mynt, men det var jo ikke særlig obskurt engang. Han biter i myntene, og han karen - Jaqen H'ghar (sp?) - gjorde det med Pate i Feast. At noe har skjedd med "sverdet" til Theon synes jeg også kom ganske klart fram. At alle Stark-ungene (kanskje bortsett fra Sansa?) har warg-potensiale lå også i kortene. Syntes selv at jeg var supersmart da jeg tenkte meg til at navnet på båten Tyrion var på før han ble tatt til fange, også kunne oversettes til "Perfumed Seneschal", og at det kanskje var det som var trusselen mot Dany.

 

Plukket ikke opp "Frey Pie"-episoden - som jo egentlig er fantastisk - og alle referansene til eldre karakterer og hendelser fra Egg & Dunk-historiene (som jeg ikke har lest), fikk jeg naturlig nok ikke med meg. Tenkte heller overhodet ikke på at Melore kunne være Ashara Dayne, selv om det virker litt søkt.

 

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Nei, dette er ikke på vei noe sted. Jeg blåser i hvor vanskelig boka var å skrive; med så mye god litteratur der ute kan ingen forfatter tillate seg å ha flere hundre sider nærmest uten handling.

 

Jeg drar gjennom neste kapittelet til Tyrion og så går jeg tilbake til Steven Erikson og Scott Bakker. Lyst til å prøve Joe Abercombie og. George Martin får jeg komme tilbake til på et senere tidspunkt; når jeg ser at serien faktisk er på vei mot en konklusjon så plukker jeg opp Dance på nytt.

Lenke til kommentar
Osse-Mon: Kilde til der han har sagt han har 600 sider til bok 6? Jeg mener å ha lest at han kun har 100-200 manuskriptsider (Sansa kapitlene han ikke fikk plass til i ADWD).

 

Rimelig sikker på at du har rett. Han skal ha skrevet noe som skal brukes i Winds of Winter, men det er ikke snakk om 500 sider eller mer. Det er jeg kanonsikker på.

 

 

 

Lyst til å prøve Joe Abercombie og.

 

Abercrombie har et herlig driv, og anbefales absolutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...