Gå til innhold

Beret - Med eller uten panserbrett?


Sapere_aude

Panserbrett eller ikke panserbrett.  

135 stemmer

  1. 1. Hvordan synes du at bereten ser best ut?

    • Bereter ser best ut med panserbrett (ev. andre former for brett)
      91
    • Bereten ser best ut uten panserbrett (ev. andre former for brett)
      44


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemme fra perm fra Pbn, Esk 4 nå, og det har vært mye styr rundt panserbretten i det siste.

 

Nylig måtte troppssjef rette på samtliges beret, inkludert befal, siden en eller annen hovedinspektør hadde blitt mye strengere på panserbretten, siden den strengt tatt ikke er tillatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En eller annen hovedinspektør"... er det GIH (GeneralInspektøren for Hæren) du snakker om nå? ;)

 

(mulig de har fått en ny da, som skal "vise seg" frem litt).

 

Men som nevnt, panserbretten er ureglementert i henhold til uniformsreglementet, så jeg skjønner vel egentlig hva som skjer. Jeg var ikke i panser, men infanteri, og jeg fikk bereten til å se pen ut uten panserbrett, så det ER jo mulig. Kronestykker på skruene, som sagt. Kronestykker på skruene.

Lenke til kommentar

Hjemme fra perm fra Pbn, Esk 4 nå, og det har vært mye styr rundt panserbretten i det siste.

 

Nylig måtte troppssjef rette på samtliges beret, inkludert befal, siden en eller annen hovedinspektør hadde blitt mye strengere på panserbretten, siden den strengt tatt ikke er tillatt

Seriøst? Det er det mest latterlige bedritne jeg har hørt på lenge. Hva faen er PBN uten panserbretten egentlig?

Glad vi ikke hadde slike suppeidioter da jeg var i PBN.

Lenke til kommentar

Ok, siden den strider mot uniformsreglementet er det vel ikke selvsagt nei. Me nsiden panserbretten heter nettopp panserbrett er det vel rimelig å anta at den kommer fra pansrede avdelinger i Vesten et sted, og at den her i Norge har sitt kjernested i PBN. Hensikten med panserbretten er jo å hindre skader i pannen (når man kjører CV90, Leo eller annet slår man ofte hodet i kanter) ved at et lag går mellom skruene og pannen. Så de har jo en klar praktisk hensikt, og det er tåpelig om avdelingsbefal ikke gir dispensasjon til mannskapet til å bruke den.

Lenke til kommentar

Panserbrett er for kavaleri avdelinger, sånn skal det være.

Tradisjoner er for å bevares, iallefall i dette tilfellet.

 

Men jeg synes at alle andre avdelinger som egentlig har uniformsreglement som sier at bereten IKKE skal ha panserbrett, burde vært strengere på å rette på det.

 

Poenget er altså at det ikke finnes hjemlet i et eneste reglement at kavaleriavdelinger skal ha panserbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...