Gå til innhold

Beret - Med eller uten panserbrett?


Sapere_aude

Panserbrett eller ikke panserbrett.  

135 stemmer

  1. 1. Hvordan synes du at bereten ser best ut?

    • Bereter ser best ut med panserbrett (ev. andre former for brett)
      91
    • Bereten ser best ut uten panserbrett (ev. andre former for brett)
      44


Anbefalte innlegg

Jeg og en venn er fundamentalt uenig i hva som ser best ut, beret med eller uten panserbrett. Jeg ønsker å se hva flertallet her på diskusjon.no mener om saken. Om man i det hele tatt skal bruke panserbrett utenfor Panserbataljonen er her uvesentlig, ønsker kun deres mening om hvilken versjon som ser best ut. Hvor korrekt det er reglementert kan tas senere. Gi gjerne argumenter for deres syn under.

 

Med panserbrett:

post-199503-1285136106,0204_thumb.jpg

 

Uten panserbrett:

post-199503-1285136131,5966_thumb.jpg

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke med et grov søk, håpte på at folk visste forskjellen, men er vel litt drøyt å forlange. Skal finne noen eksempler.

 

 

Finner ingen bilder som kan brukes, kun fra høytstående befal og de er skjeldent så flinke med bereter etter min erfaring...

Legger ut bilder i morgen kveld.

"If you want something done right, do it yourself"

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar

De som har stemt uten panserbrett har nok også tilgode å se en ordentlig beret imo.

 

Eller kanskje de respekterer uniformsreglementet. Jeg gjorde for moro skyld et lite bildesøk på "beret" på Google, og på de 49 sidene med i alt 980 bilder fant jeg mengder av sivile alpeluer helt uten merker, noen norske med panserbrett, og nøyaktig ett utenlandsk bilde med noe som ligner en panserbrett, og et overveldende flertall militære berets med metall- eller påsydde merker uten panserbrett.

 

Under googlingen snublet jeg faktisk over en link til et nederlandsk uniformsreglement: Teksten er (for meg) nokså uforståelig, men alle bildene taler for seg.

 

Les også debatten her.

 

Nei, det er ikke handlingsrom for å

«designe» sin egen beret. Hvordan bereten

skal se ut, fremgår av uniformsreglementet

(TJ 12-3, del 6, pkt 55). Årsaken til fenomenet

er nok at den beretmodellen vi har, ikke har

noe avstivet parti i front, som gjør det lettere

å få bereten til å se slik ut som den egentlig

skal. Men løsninger hvor bereten brettes i

front og luemerket stikkes dobbelt gjennom

beretstoffet, gir en ekstrem variant som ikke

er hjemlet.

(Oberstløytnant Arve Skiaker, leder i Hærens uniformsråd)
Lenke til kommentar

Jeg synes vanlig beret er finere, og jeg har sett skikkelig panserbrett. Noen argumenterer gjerne med at skruene til kongemerket gnager i panna uten panserbrett, men et par kronestykker løser den biffen.

 

Jeg går så langt som å si at panserbrett utenfor panseravdelingene er tåpelig, og at man bør holde seg til uniformsreglementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panserbattaljonen skal jo såklart ha panserbretten, det ligger jo i navnet. Det de har den for er jo når de er i pansrede kjøretøy og risikerer å slå pannen i harde kanter (bråbrems, kollisjon etc). Da er det greit å ha stoff mellom skruene i bereten og pannen, slik at man slipper kutt og andre skader. En 5-kroning løser ikke det problemet.

 

Jeg ser ikke helt at en panserbrett skal fungere som "penisforlenger", tviler på at en brett på beretten gjør den store forskjellen når pansersoldatene skal vise seg frem i uniform...

Lenke til kommentar

Jeg siterer milforum-tråden det ble linket til lenger opp:

 

Alle som har sittet på med en stridsvogn, vet hvor mange støt og slag den vogna får iløpet av en vanlig kjøretur. Og flesteparten av mannskapet må faktisk lene pannen sin inntil en eller annen form for pannestøtte. Skytteren inntil siktet, vognføreren og vognkommandøren inntil observasjonsperiskop.

 

Det er ikke like stor sjanse for å slå panna mot en stålkant når du sitter i en MB. Dessuten er det vel omtrent bare panser som har beret som en del av stridsuniformen... Sist jeg satt på i MB hadde jeg hvertfall stridshjelm og ikke beret på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...