Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på økonomien. Mamma har sagt jeg skal få låne halvparten av anlegget, og betale tilbake senere. Jeg har i allefall 7k i slutten av denne måneden, men hvis jeg skal ha den forsterkeren må jeg vente til begynnelsen av nyåret. Forsterkeren jeg har nå vil nok ikke kunne drive de høyttalerne midlertidig(ikke sikker her).

 

B&W 684 koster 8k

Høyttalerkabler får jeg med når jeg kjøper HT

Forsterker 7k

=15k

 

Hadde tenkt å kjøpe noen dempeføtter og en ny signalkabel(har bare billigdrit til 19kr eller noe, men det haster ikke så veldig)

 

Da kan det hende jeg får kjøpt begge delene ved neste månedslønning faktisk. Ikke sikker på hvor stor den lønna blir.

Endret av Skogsraa
Lenke til kommentar

Altså, mener jeg sa dte tidligere i tråden her en gang. Jeg benekter ikke at høyttalerkabler ikke kan bli bedre etter å bli spilt en stund. Det er det faktumet at noen mener de kan HØRE forskjellen jeg ikke kan forakte.

Jeg for min del har ikke noe problem med å benekte at høyttalerkabler blir bedre etter å ha blitt spilt en stund. :)

 

Dette er SVÆRT subjektivt, og veier ikke tyngre enn hva alle andre mener, men her kommer mine tanker på området;

Dette handler om hjernens evne til å vende seg til en lydsignatur over tid. Det høres kanskje "rart" ut første gang man setter seg ned å lytter, men over tid blir man vant til lydsignaturen. Vi er bygget slik at vi streber febrilsk etter å finne forklaringer på slike fenomener, og vi skal ihvertfall ikke ta en kikk i speilet, så da får vi legge skylden på andre ting. Fysiske ting. Håndfaste ting. Ting som innspilling av elementer og innbrenning av høyttalerkabler.

 

Forskjell på høyttalerkabler? Tja. Det er jo mange måter å legge signalveien inne i en forsterker på, hvorfor skal ikke kobberet ut til høyttaleren ha noe å si? Men innbrenning av kabler? Inntil noen kan påvise at kobber fysisk endres gjennom denne type bruk forbeholder jeg meg retten til å le så jeg rister. ;)

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Problemet med å kjøpe abrahamsen er at du i stor grad vil få lyst på mer av dyrt utstyr etterhvert ;). I tillegg til at jeg føler du blir litt låst i forhold til klangbalanse når det gjelder valg av utstyr ellers.

 

Ønsker du å teste Yamaha'en ut så er den utstilt der jeg jobber. Den mangler en cd-spiller akkurat nå, men den får vi inn på onsdag så da tror jeg ting skal være live og fint.

 

Dessverre har jeg ikke abrahamsen for sammenligning.

 

PS: Om noen av dere føler dette blir reklame så si ifra..da skal jeg fjerne dette igjen..

Lenke til kommentar

Du bør vurdere nytteverdien av dyre cd-spillere. Legger du samme summen i en DAC, og bruker pc, evt. en rimelig cd/dvd-spiller som kilde så får du fort bedre lyd og mer fleksibilitet. Spesielt om du er på et begrenset budsjett.

 

 

 

---

 

Noen som har forslag når det gjelder rimelige receivere med videoinnganger? Gjerne også med nettverksavspilling av høyoppløst h.264.

Lenke til kommentar

Ah, jeg holder til på Melhus, så Tiller blir mer aktuelt. Men der har vi både Lefdal og Elkjøp. Beegge skal ha Yamaha og Abrahamsen. Kunne tatt en tur. Men blir uansett ikke noe kjøp av noe før neste lønning i slutten av måneden.

 

Ellers tusen takk. Om du noen gang vil ha demonstrert en motorsag får du stikke innom meg på jobb.

Lenke til kommentar

Å bruke pc-en er litt tungvindt iogmed at den er en etasje og tre rom unna. iBook-en som fungerer som stue-pc er noen år for gammel til å ta den jobben.

 

Behovene er egentlig ganske lave, 2-3 hdmi innganger, 1x component-inngang, 1x scart. Lydmessig så må den yte greit nok til å drive et par Dynavoice F-6 i en stor stue.

 

Hadde ikke vært dumt med nett-radio, men regner med at det også kun fins på dyre modeller. Altibox-dekoderen gjør jobben greit som det er, selv om det er litt tungvindt å finne fram P4 uten å skru på tv-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...