Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Seff, sharm el sheikh er nok hoved-prioriteringen, men utenom det drar vi som vanlig dit vi blir tatt med av lokale guider og dykkerklubber, uansett hvor fjernt det måtte ligge. Ettersom dette er regnet som bedre dykkersteder enn mange av de fantastiske stedene jeg besøkte i Australia og Fiji, kan jeg ikke annet enn å sikle som han karen her -- :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare å sikle i vei, har vært der ett par ganger og jeg sikler fortsatt på en tur ned dit igjen.

 

Må nesten få tipse deg om Colona, jeg dykket bare med dem. De drar litt forskjellige steder og tar hånd om alt det praktiske. De henter deg, dykkerutstyret tar de hånd om, jeg leverte mitt på centeret før første dykk og hentet det når jeg var ferdig, de fraktet det til og fra båten jeg skulle. Og de kjører deg tilbake til hotellet etterpå.

Og de har noen norske divemastere, jeg syntes det er positivt ihvertfall.

Jeg har sett flere anbefallinger av de, men det finnes helt sikkert flere gode centere der.

 

En ting du MÅ få med deg, Thistlegorm. Det går for å være verdens beste vrak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da var jeg en underwaterphotographer også gitt! :) Har tenkt til å kjøpe et kamera til under 5 lapper, så langt er det DC1400 Pro set som står i tankene; http://www.housingcamera.com/SeaLife-DC1400-Pro-Set-p/sl725.htm

 

Noen forslag eller kommentarer ?

Gratulerer :)

Var kurset fornuftig?

Trenger å finne ett tilfeldig emnekurs før jeg kan starte på DM(var vel 5 emnekurs for å ta det?)

 

Det kom forresten ett Canon S95 med undervannshus kom til meg i posten i dag, har hatt ett slikt før og var veldig fornøyd med det.

Ikke vurdert det da?

koster ca 3500kr totalt for begge.

 

Hvem av de som er best aner jeg ikke.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Da var jeg en underwaterphotographer også gitt! :) Har tenkt til å kjøpe et kamera til under 5 lapper, så langt er det DC1400 Pro set som står i tankene; http://www.housingcamera.com/SeaLife-DC1400-Pro-Set-p/sl725.htm

 

Noen forslag eller kommentarer ?

Gratulerer :)

Var kurset fornuftig?

Trenger å finne ett tilfeldig emnekurs før jeg kan starte på DM(var vel 5 emnekurs for å ta det?)

 

Det kom forresten ett Canon S95 med undervannshus kom til meg i posten i dag, har hatt ett slikt før og var veldig fornøyd med det.

Ikke vurdert det da?

koster ca 3500kr totalt for begge.

 

Hvem av de som er best aner jeg ikke.

 

 

 

Er åpen for hva som helst som funker egentlig, men jeg har litt lyst på et med wide angle lens og eller strobe.

Lenke til kommentar

Tok mitt første nattdykk denne sommeren, i Great Barrier Reef! Må bare si det ga en helt ny dimensjon til dykking, og det føltes nesten som noe helt annet. Plutselig kunne det bare være en skilpadde rett ved siden av deg, som du hadde sett på flere meters avstand på dagen.Håper det blir noen fine nattdykk når jeg skal til Egypt i slutten av februar.

Lenke til kommentar

Er absolutt bra natt-dykk i Egypt.

Havnepolitiet er veldig strenge på natt-dykk, så det er vist ikke så alt for ofte det er nattdykk.

Men, skilpadder og slikt er skjeldent i Egypt har jeg inntrykk av, men de har noen fantastiske rev, mengder av lionfish og en og annen spanish dancer.

Lionfish følger etter lyset fra lykta, de kan være skummelt innpåslitne noen ganger :p

Lenke til kommentar

Lionfish er ganske giftige ja, så det er ikke bare kos å dykke der om natta.

De var over alt, oftest var det minst 2 som fulgte etter lykten min.

 

Må følge godt med over alt, selv da er det vanskelig å få med seg alle.

Heldigvis finnes de ikke agressive :)

Høres nok værre ut enn det er, de er veldig bedagelige, du ser de komme god tid i forveien og det er oftest bare å styre de unna med lykta, så evt. slukke den litt og lyse ett godt stykke unna...

For min del var det bare en ekstra ting å tenke på :)

 

Burde kanskje vurdere vanlig våt-drakt og evt. hansker for ekstra sikkerhet mot stikk

Lenke til kommentar

Da var jeg en underwaterphotographer også gitt! :) Har tenkt til å kjøpe et kamera til under 5 lapper, så langt er det DC1400 Pro set som står i tankene; http://www.housingcamera.com/SeaLife-DC1400-Pro-Set-p/sl725.htm

 

Noen forslag eller kommentarer ?

Gratulerer :)

Var kurset fornuftig?

Trenger å finne ett tilfeldig emnekurs før jeg kan starte på DM(var vel 5 emnekurs for å ta det?)

 

Det kom forresten ett Canon S95 med undervannshus kom til meg i posten i dag, har hatt ett slikt før og var veldig fornøyd med det.

Ikke vurdert det da?

koster ca 3500kr totalt for begge.

 

Hvem av de som er best aner jeg ikke.

 

 

 

Er åpen for hva som helst som funker egentlig, men jeg har litt lyst på et med wide angle lens og eller strobe.

 

Canons G- og S-serie er veldig populære blant entusiaster som ikke vil ta det (økonomisk store) steget til systemkamera. Strobe er nærmest et must om man skal være halvseriøs rundt fotograferingen, og da blir det fort dyrt likevel.

 

Du kan lese gjennom denne artikkelen med anbefalinger. Nå har både S95 og G12 fått etterfølgere, noe som burde gjøre kameraene billigere i innkjøp. I tillegg er de veldig habile kompaktkamera: det får du ikke om du velger et dedikert kamera.

 

Du får kjøpt macro- og vidvinkelobjektiver som passer til disse husene.

 

Jeg har kun en eldre Canon-kompakt og ingen strobe, så bildene er mest for moro skyld, men leker med tanken på å skaffe hus og strober til Nex-kameraet mitt. Da snakker vi en £1300+ investering for hus og utstyr, så mulig jeg må se på en kompaktløsning i stedet.

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...