Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, Holder på å ta sertifikat nå, på mitt andre sjødykk ble jeg "angrepet" av en krabbe =P Den likte nok ikke å bli plukket opp.. Sterke klyper altså, hehe.

 

Noen som har tips om gode dykker computere til en nybegynner? Fikk med en VEO 1 i sånn pakketilbud, men den har ikke backlight eller usb for nedlasting av logger. Det er litt irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt forgjengeren til zoop, og likte den veldig godt.

Nå har jeg en Aeris Xr2, som jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke har lært meg. Alt går jo automatisk under vann, men klarer ikke å knote meg frem til loggen etterpå :whistle:

Går an å få kabel også, men den var såppas dyr at jeg ikke tror jeg gidder det for denne computeren.

Lenke til kommentar

Hehe, Holder på å ta sertifikat nå, på mitt andre sjødykk ble jeg "angrepet" av en krabbe =P Den likte nok ikke å bli plukket opp.. Sterke klyper altså, hehe.

 

Noen som har tips om gode dykker computere til en nybegynner? Fikk med en VEO 1 i sånn pakketilbud, men den har ikke backlight eller usb for nedlasting av logger. Det er litt irriterende.

Jeg har brukt suunto vyper siden jeg tok lappen, har absolutt ingenting å klage på med den.

Jeg syntes det er lett å navigere rundt på den og enkelt å finne loggen.

Den har backlight, men man må trykke på en knapp for at det skal gå på, lyset er da på en liten stund.

Den kan også brukes på nitrox, om du har planer om å ta det en gang.

Du får også data-kabel til den. Jeg har kjøpt det, men har ikke fått testet hvordan det fungerer enda.

 

Det eneste negative jeg har hørt om den er at den er litt for konservativ, men personlig syntes jeg det er fint :)

 

Forresten, Thistlegorm anbefalles for alle som er litt interessert i vrakdykking. Latterlig bra sted å dykke, selv det tidvis er veldig sterke strømninger der.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har brukt suunto vyper siden jeg tok lappen, har absolutt ingenting å klage på med den.

Jeg syntes det er lett å navigere rundt på den og enkelt å finne loggen.

Den har backlight, men man må trykke på en knapp for at det skal gå på, lyset er da på en liten stund.

Den kan også brukes på nitrox, om du har planer om å ta det en gang.

Du får også data-kabel til den. Jeg har kjøpt det, men har ikke fått testet hvordan det fungerer enda.

 

Det eneste negative jeg har hørt om den er at den er litt for konservativ, men personlig syntes jeg det er fint :)

 

Forresten, Thistlegorm anbefalles for alle som er litt interessert i vrakdykking. Latterlig bra sted å dykke, selv det tidvis er veldig sterke strømninger der.

 

Takker, den ser bra ut, skal vurdere den. Er enig i at det er helt ok at den er lit konservativ, spesielt når man er nybegynner.

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp kommet tilbake til hotellet etter en tredagers tur med en liveaboard ved Great Barrier Reef. På tre dager fullførte jeg 12 dykk, måtte meget dessverre avbryte to grunnet forkjølelses-problemer (bihuler). En helt fantastisk opplevelse,noe jeg kommer til å huske for trolig resten av mitt liv. Har også vært på Fiji, hvor jeg hadde fem dykk, derav to var haidykk. Kun cm fra en tigerhar, kunne faktisk ta på den. Nå er det snart tilbake til Norge igjen, hvor skilpadder og klovnefisk byttes med hummer og tomflasker. Jaja, thats life :)

Endret av Ferb
Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp kommet tilbake til hotellet etter en tredagers tur med en liveaboard ved Great Barrier Reef. På tre dager fullførte jeg 12 dykk, måtte meget dessverre avbryte to grunnet forkjølelses-problemer (bihuler). En helt fantastisk opplevelse,noe jeg kommer til å huske for trolig resten av mitt liv. Har også vært på Fiji, hvor jeg hadde fem dykk, derav to var haidykk. Kun cm fra en tigerhar, kunne faktisk ta på den. Nå er det snart tilbake til Norge igjen, hvor skilpadder og klovnefisk byttes med hummer og tomflasker. Jaja, thats life :)

 

=O nice! Hvor dypt var du? Og hvor lenge, flaske str etc? Ble ferdig med PADI OWD igår, så er ikke den beste på luftbruk, hehe.. Hadde 2 dykk med 12L flasker, begynte med ca 200 bar, var nede på ca 15-20m i 25min, hadde vel 100bar igjen da =P Tipper det blir bedre etterhvert.

 

Forresten, noen som har tips til kompass? Ser at de kan bli ganske dyre, hva er poenget med skikkelig dyre, er det snakk om kanskje bakgrunnsbelysning etc?

Lenke til kommentar

Jeg brukte Enriched air, som er en annen sammensetning av nitrogen og oksygen enn vanlig luft som de fleste bruker, så kan ikke sammenliknes helt. Flaskestørrelsen varierte nesten for hvert dykk, samme gjorde dybden. Hvor lenge du klarer å holde på luften under vann spiller på flere strenger enn dybde, str på tanken og pusteteknikk, så blir litt feil å bare gå ut ifra det ;-)

 

Selv har jeg ikke kompass i det hele tatt, og veldig mange har ikke det. Det er egentlig ikke mye poeng å bruke masse penger på det, med mindre du skal drive med isdykking el. Men greit å ha, vil jeg tru :)

Endret av Ferb
Lenke til kommentar

Jeg brukte Enriched air, som er en annen sammensetning av nitrogen og oksygen enn vanlig luft som de fleste bruker, så kan ikke sammenliknes helt. Flaskestørrelsen varierte nesten for hvert dykk, samme gjorde dybden. Hvor lenge du klarer å holde på luften under vann spiller på flere strenger enn dybde, str på tanken og pusteteknikk, så blir litt feil å bare gå ut ifra det ;-)

 

Selv har jeg ikke kompass i det hele tatt, og veldig mange har ikke det. Det er egentlig ikke mye poeng å bruke masse penger på det, med mindre du skal drive med isdykking el. Men greit å ha, vil jeg tru :)

 

åh ok, trodde omtrent alle brukte kompass. Jeg fant dette som var ganske billig: http://www.jdykk.no/zc/index.php?main_page=product_info&cPath=73&products_id=145

 

Så tror jeg går for den.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke kompass i det hele tatt, og veldig mange har ikke det. Det er egentlig ikke mye poeng å bruke masse penger på det, med mindre du skal drive med isdykking el. Men greit å ha, vil jeg tru :)

Kompass er noe man absolutt bør ha om man ikke er helt sikker på hvor man skal når man kommer under vannet.

Har selv kompasset når jeg f.eks skal finne noe under vann, er ikke alltid lett å holde samme rettning når man ikke har noen holdepunkter.

Kompasset mitt har fått plass der bottom-timeren pleier å være, rett over manometeret, så det er alltid med.

Selv om jeg oftest glemmer å sjekke kompasset før jeg går ned :blush:

Lenke til kommentar

Per nu så fridykker jeg, men har tenkt til å ta dykkerlappen til høst med en venn :)

 

Utenom det har jeg dykket på litt tilfeldige steder, uten veldig stort hell, så tips om hvor man kan i østlands-området hadde vært fint :)

 

Ytre Hvaler Nasjonalpark? Den har så mangt å by på sier flere samt bøker

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Tja, jeg har hørt at det er vanskeligere enn DM, men det går vel for det meste på teori regner jeg med, pluss litt sånn instruktørgreier.

 

Tok det i vår en gang, husker det var tungt, men morsomt. Vi måtte f.eks slepe hverandre i vannoverflaten med fullt dykkerutstyr og prøve forskjellige teknikker på det, og så ta av BCDen til buddyen i vannet mens man holdt han over vann o.l

 

Har betalt for DM, men har ikke hatt tid til å tatt det enda, det blir vel til neste år regner jeg med. Vi har privat instruktør så

Lenke til kommentar

Tja, jeg har hørt at det er vanskeligere enn DM, men det går vel for det meste på teori regner jeg med, pluss litt sånn instruktørgreier.

 

Tok det i vår en gang, husker det var tungt, men morsomt. Vi måtte f.eks slepe hverandre i vannoverflaten med fullt dykkerutstyr og prøve forskjellige teknikker på det, og så ta av BCDen til buddyen i vannet mens man holdt han over vann o.l

 

Har betalt for DM, men har ikke hatt tid til å tatt det enda, det blir vel til neste år regner jeg med. Vi har privat instruktør så

Slepte da buddy`n min i vannet på advanced-kurset og brukte vel 2 teknikker da tror jeg.

Ta av BCD`n til buddy høres ikke ut som noe heksekunst, quick release-stropper over alt :)

Tror jeg tar det i løpet av august en gang, må bli ferdig med det i sommer...

 

Regner med at jeg tar deep-diver emnekurset samtidig eller etter rescue-diver kurset ;)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hehehe, det høres enkelt ut ja, men det blir tungt når du må svømme med kompisen mens man må utføre "lungeredning" - i mangel av et bedre ord - hvert 3. sekund osv. Men det er ikke superdupervanskelig nei, mer morsomt :D

 

Har en ordentlig røverhistorie fra når jeg og 2 andre kompiser var å dykket, kan poste den senere i kveld, har ikke tid nå

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Hehehe, det høres enkelt ut ja, men det blir tungt når du må svømme med kompisen mens man må utføre "lungeredning" - i mangel av et bedre ord - hvert 3. sekund osv. Men det er ikke superdupervanskelig nei, mer morsomt :D

 

Har en ordentlig røverhistorie fra når jeg og 2 andre kompiser var å dykket, kan poste den senere i kveld, har ikke tid nå

Blir nok helt greit kurs ser det ut til :)

Er teorien jeg er mer redd for, men det ordner seg sikkert.

 

Forresten, på ett av de siste dykkene jeg var på var det såpass mye strøm at det knapt gikk fremover. Svømte nesten alt jeg kunne og stod nærmest stille.

Jeg måtte dra meg fremover på vraket før jeg så vidt klarte å svømme de siste 20 meterene til lina.

Det var med split-fins, elsker de, men gir tydeligvis ikke nok fremdrift under veldig utfordrende forhold. Artig erfaring å dra med seg :)

 

Hvor blir det av den røverhistorien?

Lenke til kommentar

Mye koster dykkersertifikat? Det finnes vel fler forskjellige sertifikat, hvilke forskjellige typer er det?

PADI sitt Open Water Diver-sertifikat, som er vanlig dykkersertifikat koster gjerne rundt 3000 ett sted.

Etterhvert tar du nye sertifikater som gjør at du f.eks har lov til å dykke dypere og slikt, men du må ha Open Water Diver-sertifikatet som en start.

 

Det finnes flere som gir ut sertifikater, men PADI er absolutt mest populært.

Her er en oversikt over PADI sine sertifikater og kurs:

 

getimage.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...