Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Putas: Ved freeflow kan man jo puste på buddy`n sin reserve-ventil, tryggere(stort sett) enn å gå opp på egen.

 

Det går helt fint å puste på buddy og stenge sin egen flaske. Så lenge buddy har nok luft til det. Man kan risikere å måtte gå rett opp siden buddy ikke har nok luft til å svømme tilbake til utgangspunktet. Og det er noe d**** med overflate svømming i litt høy sjø feks.

 

Jeg er ikke i mot enkel flaske. Det hender jeg dykker med det også. Men hvis man først skal tenke sikkerhet ville jeg gått for et dobbeltsett. Men ja det koster litt mere med tanke på at du må ha to sett med med 1.trinn. Det er litt mere å sette seg inn i. Men det er ikke så mye mere enn at du har to ekstra kraner og to 1.trinn. Et par dykk for å lære seg å skru å kraner under vann så er mye gjort.

 

Har handlet en del hos Fue. Og har fått god service men føler at jeg liksom dykker på "feil" måte når jeg er innom. Jeg er rimelig fersk innenfor teknisk dykking og tilhører ikke gue sekten (enda). Har tatt tec40 og IANTD trimix kurs. Men føler jeg blir sett litt ned på fordi jeg ofte gjør dykk på vanelig luft og ikke gidder å bruke trimix på 40m. Ikke bruker jeg DUI drakt eller halcyon vinge heller.

Lenke til kommentar

Sjekk at spenner er hle og fine. Fester for blylommer er fine. Blås den opp og sjekk at den holder lufta i 15-20min da ser du at det ikke er lekasjer noe sted. Blås den helt opp og klem på den godt på den. Ta den under vann i et badekar eller noe for å se etter bobler rundt inflatoren. Noen ganger kan det være litt luft som kommer ut rundt inflatorknappen. Ikke et stort problem men da ser du hvor godt vedlikeholdt den er.

Lenke til kommentar

Da var jeg og henta vesten. Den er grei. Bærer helt klart bruks -og alderspreg, men den er ikke ødelagt eller slitt i en sånn grad at den ikke fungerer. Passet meg greit uten vams og tørrdrakt. Skal nok sitte enda bedre når jeg får på meg den tjukke pelsen :)

 

Endelig har jeg komplett sett! Herrejesus, begynte å "samle" i mai/april en gang og har kjøpt enkeltvis siden da. Angrer på at jeg ikke bare slo til på et komplett sett med en gang, ser det er veldig mye fint på finn :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Endelig har jeg hatt mitt første selvstendige dykk, uten noen instruktør! Selvsagt med en kompis da.

 

Også første gang jeg brukte tørrdrakt i forbindelse med et dykk. Fy faen. Sleit no jævlig i begynnelsen med å holde oppdriften nøytral så det var minst to tilfeller hvor jeg pluttselig bare steg opp til overflaten. Hadde nok noen kg bly for lite for jeg måtte tømme både drakt og vest ganske godt for å synke. Luftmangelen i drakten resulterte i at jeg fikk voldsomt klem på bein og kropp, fikk litt sånn tåke-syn og tunellaktige greier i blandt. Fikk riktignok fylt den litt når vi var på riktig dybde så dykkene var svært behagelige, stort sett.

 

Nå skal det bli godt å få sin egen drakt tilbake, investert i et par kg bly og kjøpt noen ankellodd. De greiene er gull verdt! ;)

Lenke til kommentar

Tips, ta tørrdraktkurs om du aldri har dykket med tørrdrakt, man lærer litt av det....

Ett problem du vil komme utfor er at lufta samler seg i bena, og at du da blir hengende opp-ned.

Rull deg sammen til en ball og snur deg rundt, det er noe du bør prøve ut ett par ganger under relativt kontrollerte forhold

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Tror ikke det arrangeres tørrdrakt-kurs her i distriktet, men skal ta AOWD snart med min egen drakt. Blir vel litt trening der også.

Skal ikke være for kjepphøy, men tror nok at med et par dykk på samvittigheten skal jeg klare å beherske drakten. Som sagt var ankellodd gull verdt, fikk ikke bena opp en eneste gang bortsett fra når jeg mistet kontrollen og hele meg forsvant til overflaten.

 

Verst var kanskje draktpresset ved bena som klemte no'jævlig til tider.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Whoho! Da jeg jeg fått kjøpt eget dykkerutstyr! :D Gleder meg masse til å komme meg under vann igjen! Men ble plutselig noen tusen kroner fattigere! :p

Gratz :)

Man blir fort enda fattigere også, "nesten gratis hobby, utenom en engangsinvestering" sa instruktøren min når jeg tok kurs, bullshit sier jeg,,,

 

Ellers skjer det alt for lite på denne fronten når det gjelder dykking :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...