Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Heihei alle barn!

 

Hadde mitt første (prøve)dykk i helgen og må få si at det var artig. Snuser litt på dykkersertifikatet nå, men da bør man jo gjerne også ha sitt eget utstyr også.

Oppdaget relativt fort at utenlandske butikker er en del billigere enn norske (selv med fortolling/moms) så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med å bestille fra utlandet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er jo klart. Er hovedsaklig vest og regulator jeg snuser på der.

 

Tok noen google-søk og fant ut at denne pakka var å anbefale bortsett fra 1.trinnet som var en DST. Ser i midlertidig at jeg får en 1. trinn DS4 + Apeks XTX 50 og XTX 40 Octopus hver for seg, men til samme pris.

 

Kilde: http://www.scubaboard.com/forums/archive/index.php/t-48268.html

 

Jeg har i grunnen ikke peiling, bare titter litt rundt. Noen tips om hva man bør kjøpe nytt/brukt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det blir somregel ikke så mye å spare når man regner med fraktkostnader og MVA ;)

Men noen ganger kan det vel lønne seg. Jeg kjøpte brukt, og kunne ikke vært mer fornøyd, det var ikke brukt på en god stund, så jeg fikk det billig, og kan sikkert selge det med profitt nå som det har blitt tatt service på det.

Lenke til kommentar

Spørs litt hva du skal?

Presisjon/fart osv. Skal du ha mye utstyr så må du ha noen finner med litt power. Jeg har noen Hollis F1, som er veldig bra, ellers så er det den klassiske jet finen som også er fin innenfor det segmentet. Jeg drasser riktignok rundt på 2x10L.

Noen liker split fin, jeg er ikke en av dem. Sikter mer mot teknisk dykking der manøvrering er mer viktig. Split fin er lettere for beina synes jeg ihvertfall, men det er alt.

Lenke til kommentar

Jeg er helt ny til dykking. Aner nesten ikke hva begrepene "teknisk dykking" eller "splitfin" betyr så hadde vel kanskje klart meg med en snorklepakke fra Biltema til 149.50,- :whistle:

 

Får titte litt rundt, for en n00b som meg er det sikkert ikke vits å bruke tusenvis av kroner på et par svømmeføtter.

Vil faktisk påstå at du kan bruke en god del på svømmeføtter, de er kanskje viktigere enn du tror.

Med dårlige svømmeføtter blir du fortere sliten og bruker dermed mer luft og kan være mer utsatt for krampe. Og får ett generellt dårligere dykk.

Splittfin er ypperlig til rolige dykk, men mangler litt av kraften du får med f.eks jetfin.

Jeg er "søndagsdykker", tar det med ro. Splittfin`s er for meg de perfekte svømmeføttene.

 

Prøvde splittfin`s i kraftige strømmninger, var så vidt jeg kom meg fremover. Antagelig ville det vært mye lettere med andre svømmeføtter.

Lenke til kommentar

Gjennomførte det for ett par uker siden, fant ut at behovet for tørr-hansker meldte seg ganske raskt. Det ene dykket ble brått avlyst etter litt uheldig lys-bruk hos buddy`n etterfulgt av en heis-tur :p

Fant ut at det var like greit å bare gi seg, begge hadde delvis mistet følelsen i fingrene :(

 

Noen som har noe gode tips til tørr-hansker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er det bare to dager igjen til jeg sitter på flyet til Egypt!! Fantastisk nok har jeg også fått min dose influensa denne uken her, så da slipper jeg å risikere at ferien blir ødelagt pga det :D Gleder meg voldsomt, merker jeg...

 

Men før jeg virkelig kan drømme meg bort, har jeg litt matte å gjøre... og norsk... og fransk -.-

Endret av Ferb
Lenke til kommentar

Da er det bare to dager igjen til jeg sitter på flyet til Egypt!! Fantastisk nok har jeg også fått min dose influensa denne uken her, så da slipper jeg å risikere at ferien blir ødelagt pga det :D Gleder meg voldsomt, merker jeg...

 

Men før jeg virkelig kan drømme meg bort, har jeg litt matte å gjøre... og norsk... og fransk -.-

God tur, stikker ned dit igjen om 2 måneder jeg, men blir lite dykking der regner jeg med :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...