Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har fridykket ganske fast de siste årene. Aldri noe seriøst, men jeg har ofte dratt ut til steder med to-tre venner for å fridykke. Jeg har nå foretatt meg to prøvedykk i basseng to ganger og dette gikk helt fint.

 

Min mor har dykket aktivt i 10-20 år nå, så jeg vet litt hvordan det er, men hun husker ikke hvor mye sertifikatet kostet, så spørsmålet mitt er: Hvor mye koster det å ta dykker-sertifikatet?

 

Kommer jo an på hvor du tar kurset selvsagt, på typiske sydensteder er det ofte ganske rimelig. Men, f.eks på Dykkerhuset i Moss koster det 3500 blanke, i tillegg til at du trenger ABC-utstyr som sikkert koster deg 6-700 kroner. I tillegg trenger du legeattest, det koster vel fort et par hundrelapper å få en slik også. Så opp mot 4500,- må du nok regne med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fridykket ganske fast de siste årene. Aldri noe seriøst, men jeg har ofte dratt ut til steder med to-tre venner for å fridykke. Jeg har nå foretatt meg to prøvedykk i basseng to ganger og dette gikk helt fint.

 

Min mor har dykket aktivt i 10-20 år nå, så jeg vet litt hvordan det er, men hun husker ikke hvor mye sertifikatet kostet, så spørsmålet mitt er: Hvor mye koster det å ta dykker-sertifikatet?

 

Tror det blir ca 3-4000 eller noe dersom du skal låne utstyr i tillegg. Varierer nok fra senter til senter, men ca den prisklassen vil jeg tro. Var ca det jeg betalte, men dersom du går inn på de forskjellige senterene sine hjemmesider står det nok der.

Lenke til kommentar

I tillegg trenger du legeattest, det koster vel fort et par hundrelapper å få en slik også. Så opp mot 4500,- må du nok regne med.

 

 

Ja, og de tar ofte unødvendig mange tester.. Jeg måtte bl.a. ta røntgen av lungene, noe dykkesenteret etterpå sa var helt unødvendig. Penger ut vinduet.

What :wow:

Jeg dro til en dykke-lege, måtte da teste lungekapasiteten, tok urinprøve og en liten generell fysisk sjekk hos legen og en kort samtale. Antar det kun er det som er nødvendig, regner med at dykke-leger har ganske grei peiling på hva som trengs og ikke...

Lenke til kommentar

I tillegg trenger du legeattest, det koster vel fort et par hundrelapper å få en slik også. Så opp mot 4500,- må du nok regne med.

 

 

Ja, og de tar ofte unødvendig mange tester.. Jeg måtte bl.a. ta røntgen av lungene, noe dykkesenteret etterpå sa var helt unødvendig. Penger ut vinduet.

What :wow:

Jeg dro til en dykke-lege, måtte da teste lungekapasiteten, tok urinprøve og en liten generell fysisk sjekk hos legen og en kort samtale. Antar det kun er det som er nødvendig, regner med at dykke-leger har ganske grei peiling på hva som trengs og ikke...

 

jeg gikk til mitt lokale legesenter, så var nok derfor. Dykkeleger har nok mer peiling ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har noe erfaring med slabe-blits under vann?

Har hørt at disse går av etter egen vilje da den tolker sol-lyset og slikt som blits, og at de er "ubrukelige".

Men, dette var fra en som hadde en rigg til langt over 50 000, så det er mulig vi har litt forskjellige definisjoner på hva som er ubrukelig og ikke :p

Lenke til kommentar

Siden dere driver med dykking; hvor finnes små flasker(halvliter eller noe) som man ikke trenger slange til?

 

Har sett det på film og lignende, og siden dette bare er en liten flaske, så er det mye enklere å ha med å gjøre om man ikke skal så langt ned.

Jepp.

Såkalt "spare air"-flaske, holder en liten stund(5-10 min står det på siden deres) og er ment KUN som nød-luft for dykking...

Hva har du tenkt til å bruke det til og har du dykker-lappen?

 

Spare%20air.jpg

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Har ikke dykkerlappen, men tenkte dette kunne være en billig løsning for de som ikke kan bruke mange penger på utstyr og kurs for dypdykk.

 

Ska bare bruke vanlig maske til, og kanskje et par svømmeføtter.

Jepp, så er det sykehuset neste med lungebrist :thumbup:

Har hørt det er billigere å hoppe fra fly uten fallskjerm også, du har ikke vurdert det også mens du er i gang?

Lenke til kommentar

Har ikke dykkerlappen, men tenkte dette kunne være en billig løsning for de som ikke kan bruke mange penger på utstyr og kurs for dypdykk.

 

Ska bare bruke vanlig maske til, og kanskje et par svømmeføtter.

Jepp, så er det sykehuset neste med lungebrist :thumbup:

Har hørt det er billigere å hoppe fra fly uten fallskjerm også, du har ikke vurdert det også mens du er i gang?

 

Hvem sier jeg skal 30 meter ned?

 

3-5 meter ser jeg for meg, men det blir ikke mange sekundene om jeg må gå for egen luft.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar :)

Kan gi deg litt med utdypende svar da.

På 5 meter dyp er du på 1,5 bar(1 bar ved overflaten).

Det vil si at du får plass til 50% mer luft i lungene. Det man gjør når man fri-dykker(uten luftkilde) er at du bevarer mest mulig luft i lungene, dette funker fint.

Men, når du trekker ditt siste åndedrag fra flaska før den går tom og svømmer opp mot overflaten fra 5 meter vil luften du har i lungene ta 50% mer plass.

Om du puster ut hele veien opp, evt. tømmer lungene ganske mye for luft bør det ikke være noe problem om du ikke går lengre ned enn 5 meter.

Om du ikke puster ut mye først eller underveis opp risikerer du at lungene dine sprekker, da teller hvert minutt på vei til sykehuset.

 

Det er en hel del andre ting dykkere må tenke på, men det er mest pga tiden og at man er lengre nede.

 

Uansett, det er få som selger slikt utstyr til folk uten dykker-sertifikat, samtidig er det ikke lett å få fylt på flasken igjen da alle fyllestasjoner skal sjekke dykkersertifikatet.

Lenke til kommentar

Generelt virker det ikke som dykkercommunityet er for spare air i det heletatt.

Mest fordi at det somregel bare forlenger livet bittelitt hvis du går tom og faktisk må bruke den, falsk trygghet med andre ord :ermm:

Man skal jo ha en buddy man kan få luft av, og man skal ikke gå tom for luft i det hele tatt heller...

 

Falsk trygghet vil jeg ikke påstå, går man tom på 30m er nok en slik flaske gull verdt på vei opp. da kan man faktisk svømme opp til overflaten uten å holde pusten...

Eller, uten å holde pusten hele veien i hvert fall, da slipper man antagelig unna med "bare" dykkersyke, noe som kan fikses...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...