Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man nå skal ha en reserveløsning så kjøper man jo heller en pony-flaske på 5L.

 

Det er en mye bedre løsning.

Nei, jeg må få kommet meg ut i vannet... har dessvere få å dykke med :thumbdown:

Har et par kamerater med lappen, men uten utstyr, og dykkeklubben er ikke veldig aktiv + at jeg gjerne ville dykket litt mer før jeg hopper uti med en del av de folka, selv om jeg har blitt bedre med tørrdrakta nå :blush:

Lenke til kommentar

Det er vel heller det at folk blir mer sløve når de tror de har en backup.

Som det ofte blir argumentert med at ikke akkurat strekker til.

det er ikke mange pust du får ut av den saken på 30m.

At folk blir sløvere er jo en ting, men flasken i seg selv gir jo mer sikkerhet...

 

Men, som jdmik nevner, 5L er mye bedre og gir faktisk mulighet til å både gå opp i ett rolig tempo og ta sikkerhets-stoppet

 

 

Har selv vært tenkt flere ganger på å kjøpe spair-air flaske som ekstra sikkerhet...

Lenke til kommentar

Finnes det spesielle regler innen fridykking?

 

 

Har selv veldig lyst til å dykke engang, men har ikke hatt muligheten enda!

Fridykking?

Nei, fridykking er jo uten noe annet utstyr enn det du er laget med.

 

Dykking med luftkilde krever sertifikat.

Om du vil prøve kan du oftest få ett gratis prøvedykk hos ditt nærmeste dykkesenter, gjerne i basseng eller noe slikt.

 

 

Ferb: Jeg blir mer og mer sikker på at jeg skal til Fiji å dykke :D

Har dykket 2 av top-10 stedene, planen er alle(tviler på at jeg får til det med det første men), Fiji står ikke på listen, så jeg får se når det blir...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er flere slike lister, det er vel Saltstraumen som er best i Norge så vidt jeg vet.

 

Her er top-10 listen jeg tenker på.

http://www.scubatravel.co.uk/topdives.html

The Yongala, Australia

The Yongala is a shipwreck off the coast of Queensland. Full of life you may see manta rays, sea snakes, octopuses, turtles, bull sharks, tiger sharks, clouds of fish and spectacular coral.

 

Blue Corner Wall, Palau, Micronesia

An upwelling means this splendid wall dive is favoured by pelagics.

 

Barracuda Point, Sipadan Island

Wall of coral where sharks come cruising by and barracuda surround you.

 

Thistlegorm, Egyptian Red Sea

Big wreck whose cargo includes motor bikes, train carriages and trucks.

 

Shark and Yolanda Reef, Egyptian Red Sea

Three dives in one: anemone city, shark reef with its spectacular drop off and the wreck of the Yolanda.

 

Navy Pier, Western Australia

Extending 300 m from the shore, packed with marine life.

 

Manta Ray Night Dive, Kailua Kona, Hawaii

Underwater lights placed on the ocean floor attract plankton, which in turn attract the huge manta rays of Kona Hawaii.

 

Big Brother, Egyptian Red Sea

The Brothers, or El Akhawein, are two small islands in the middle of the Red Sea. Often surrounded by wild currents, the scenary makes for some wonderful dives.

 

Great Blue Hole, Belize

Very deep, wide hole outlined by coral reef and inhabited by sharks.

 

Richelieu Rock, Thailand

A horseshoe of rocky pinnacles, famous for whale shark sightings but also great for big schools of pelagic fish.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Finnes det spesielle regler innen fridykking?

 

 

Har selv veldig lyst til å dykke engang, men har ikke hatt muligheten enda!

 

Det er ikke særlig mye regler innenfor fridykking, men det er flere ting som er veldig viktig å tenke på og ta høyde for.

 

Å ikke dykke alene er vel en ting som kanskje er den viktigste.

At begge som dykker har avtalt tegn for å dra opp/indikere at man er kald/hvor man skal dra etc.

Man skal ikke være overambisiøse, gjelder å holde seg på sitt eget nivå. Samtidig er det jo begrenset hvor mye man får utfordret seg på ett drag med luft.

Blybeltet skal ALLTID være mulig å løsne i en bevegelse. Helst med din "hoved arm".

 

Det er det jeg har fått med meg, og vil påpeke som viktig når man fridykker. Jeg fridykker ikke aktivt, men jeg gikk på et kurs en gang, i regi at en dykkerklubb. Vurderer dog å ta opp igjen fridykkingen, og ta fridykker-bevisene.

 

For de som lurer på om de skal dra til galapagos: Jeg var der på tur, og snorklet med litt neddykk iblant, og jeg kan virkelig anbefale stedet ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, har planer om å ta et dykkerkurs i Optober (PADI) her i Norge, og sitter nå å ser litt på utstyr. Er helt fersk så har ikke peiling på hva jeg bør se etter.

 

Så derfor lurer jeg på hva man bør se etter når man handler? Altså er det noen spesifikke ting som skiller for eksempel et ventilsett til 4000 fra et ventilsett til 8000?

 

Og hva er fordelen med å ha et dobbel ventilsett iforhold til enkel?

Lenke til kommentar

Og hva er fordelen med å ha et dobbel ventilsett iforhold til enkel?

Veldig bra at du skal starte å dykke :)

 

Det andre tror jeg noen andre kan svare på, men ang. dobbelt ventilsett, så er vel det strengt tatt noe som er påkrevd.

Den ekstra ventilen er i nød-tilfelle, om en streiker har du en ekstra du kan bruke.

Om buddi`n sitt utstyr streiker helt, kan han puste gjennom den din ekstra på vei opp i stedet for at dere skal dele en.

Så godt som alle(håper alle har det) dykkere har 2 pusteventiler, i tilfelle de/noen andre trenger den ekstra ventilen.

Jeg ville ikke vært din buddy om du ikke hadde to...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er fordelen med å ha et dobbel ventilsett iforhold til enkel?

Veldig bra at du skal starte å dykke :)

 

Det andre tror jeg noen andre kan svare på, men ang. dobbelt ventilsett, så er vel det strengt tatt noe som er påkrevd.

Den ekstra ventilen er i nød-tilfelle, om en streiker har du en ekstra du kan bruke.

Om buddi`n sitt utstyr streiker helt, kan han puste gjennom den din ekstra på vei opp i stedet for at dere skal dele en.

Så godt som alle(håper alle har det) dykkere har 2 pusteventiler, i tilfelle de/noen andre trenger den ekstra ventilen.

Jeg ville ikke vært din buddy om du ikke hadde to...

 

Aha, så det er derfor de selger sett med to ja. Takk for svar :D

Lenke til kommentar

Hvilke kurs skal du ta forresten?

Regner med at du starter med Open Water Diver(alt under det er egentlig bortkastet), du burde gå videre til Advanced Open Water Diver, ganke enkelt og greit kurs, men du får en del mer frihet når du dykker mtp. at du kan gå ned til 30 meter...

 

Skal ta Open Water Diving i år og Advanced Water Diving til neste sommer ;)

Lenke til kommentar

Skal ta Open Water Diving i år og Advanced Water Diving til neste sommer ;)

Det er bra :D

Mange dykke-sentere og slikt i syden krever også advanced for å dykke en del steder.

Måtte f.eks ha advanced for å dykke på Thistlegorm, tror man måtte ha det på Big Brother også. Måtte faktisk ha ett dykk med DM før jeg fikk dykke på Thistlegorm for at hun skulle se om vi var gode nok :p

 

Har planer om å øke ett nivå hvert år jeg også, Rescue Diver står på planen nå snart...

Lenke til kommentar

Med tanke på den lista over dei beste dykkeplassane så satser eg på Yongala rundt april neste år eller noko. Gleder meg!

 

Her er forresten mitt første forsøk på litt fotoshopping av ein nudibranch utanfor Mabul:

Nudibranch1.jpg

 

Har ikkje gjort anna enn å gjere bakgrunnen svart/kvit då. Rundt 15 meter djupt, teke med eit canon powershot D10. (Grunnen til at det kameraet ikkje er blant oss lenger er at eg pusha grensa ein gong for mykje)

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig bestillt rescue-diver kurs :D

Kurs om 2 uker, gleder meg. Egentlig ett par måneder på overtid, men bedre sent en aldri...

 

 

 

Bonnskij: Ganske bra bilde.

Jeg har hatt æren av å møte på noen slike jeg også :)

Her er bildet jeg er mest fornøyd med.

snail_small3.jpg

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...