Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Spørsmål om dykkertabellen:

 

La oss si at man skal ha 2 dykk på en dag. Jeg dykker til 18 meters dybe i 20 minutter. Da blir jeg metningsbokstav F. Jeg går opp og venter i 8 minutter slik at jeg blir metningsbokstav E.

 

Hvis mitt neste dykk skal være 14 meter blir resterende nitrogentid 24 min og aktuell bunntid blir 74 min. Den totale tiden jeg kan være nede på dette dykket blir (24min + 74min)=98 minutter. Hvis jeg da faktisk er hele 98 minutter (teoretisk) på 14 minutter blir min nye metningsbokstav Y. Stemmer dette?

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, lenge siden jeg har jobbet med tabeller :p

Men, om du er metningsbokstav E og skal dykke på 14 meter blir maksimal bunntid 74 minutter, dette er tiden du i praksis kan dykke på 14 meter.

Men som du nevner, du har resterende nitrogentid på 24 minutter, dermed regnes dette som 98 minutter.

 

Metningsbokstav Y ser da ut til å være riktig, helt på grensen av ett deco-dykk

 

 

 

-Nødprossedyrer (pluttselig mangel på luft)

*Gå opp, enten på luften til buddy, kontrollert nødoppstigning(svømme opp) eller droppe blyet. Tror jeg har glemt en av måtene :hmm:

 

-Dykketabellen (noe spessielt jeg burde vite med den?) Hva er egentlig dekompresjon? Aldri skjønt det...

*Du tenker på om du går under dekompresjonsgrensene?

Da får du for mye nitrogen i blodet og det kan dannes bobler, tabellen sier deg hva du skal gjøre. I værste fall er det rett til trykk-kammer

 

-Hvis makkeren får problemer etc?

*Alt etter hva problemet er, mye kan løses på stedet om man kan det.

 

 

Edit: Nå er det en stund siden jeg har lest på dette, så jeg gir ingen garanti for at det er riktig...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jo, da er jeg tilbake etter avlagt eksamen. Strøk vel eeeegentlig med 13,5 feil av 12 tillate eller noe. Men dykkerinstruktøren var fleksibel og grei. Hadde mye småfeil spredt utover, var ikke noe jeg ikke "kunne", men heller småfeil og slurvefeil. Så besvarte noen spørsmål etterpå i en muntlig høring og fikk OWD-sertifikatet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, da er jeg tilbake etter avlagt eksamen. Strøk vel eeeegentlig med 13,5 feil av 12 tillate eller noe. Men dykkerinstruktøren var fleksibel og grei. Hadde mye småfeil spredt utover, var ikke noe jeg ikke "kunne", men heller småfeil og slurvefeil. Så besvarte noen spørsmål etterpå i en muntlig høring og fikk OWD-sertifikatet :)

Så bra :)

Om instruktøren din ikke har sakt det allerede, dykkecomputer er absolutt noe du burde ha, du får bedre dykketid og slipper å regne ut dykket i tide og utide.

Du skal vel i teorien alltid regne det ut, men tror ikke så mange gjør det.

Lenke til kommentar

Bildet er tatt inni Thistlegorm i Egypt med ett S95 på ~25 meters dyp :)

Er vel kanskje det bildet jeg er mest fornøyd med.

Lyst på speilrefleks, men det blir fort godt over 20 000 kr for det, det er i overkant mye syntes jeg.

Yongala så forresten fett ut, må komme meg til Australia etterhvert, virker som om det er veldig mange bra dykkersteder der.

 

Ellers satser jeg på å få tid til å ta divemaster i løpet av sommeren, men må ta 2 emnekurs til først...

 

Gratuerer med kurs og utstyr :D

 

At biletet er teke med S95 gjer meg store håp når eg begynner å ta bilete med mitt kamera :D

 

Thistlegorm hadde vore fantastisk å ta eit dykk på, og Yongala ser eg fram til sjølv.

 

Lukke til med divemaster. Kvafor to kurs har du tenkt på å ta?

 

Og takk for det, ser fram til å få prøvd utstyret for alvor :)

Lenke til kommentar

Noen som har tips til hva man bør tenke på når man skal være lenge i vannet med utstyr?

Har tatt på meg å være sikkerhetsdykker under ett arrangement, altså stort sett bare ligge å slappe av i vannet og bare være klar. Er snakk om opp til 5 timer i vannet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det tørrdrakt må du i alle fall huske å pisse før du går uti.

 

Nå har jeg endelig fått min første lønnsslipp og kan sende ventilsettet jeg kjøpte for en stund tilbake på service. Hvis jeg sender det til FUE.NO, vil de da ta seg av alt sammen? Tenker da på draktslange, BCD-slange, slangekoblinger osv? Er desverre en del irr rundt om på krommet, men regner med det kan fjernes?

Lenke til kommentar

Er det tørrdrakt må du i alle fall huske å pisse før du går uti.

Joda, alltid, før jeg hopper uti med våtdrakt også forresten :p

 

Eneste feilen jeg gjorde var å gå for de litt mer komfortable våthanskene, ikke tørrhansker. Lettere blå på hendene etter ett par timer, men ingenting å bry seg så mye om.

Ellers var det heldigvis ikke brukt for sikkerhets-dykkerene :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hadde eit dykk i Lake eacham i queensland forleden. Interessant dykk. Det er eit gammalt vulkankrater og det var fleire interessante steinformasjonar, eindel gamle tre samt skilpadder og kreps.

 

3 dager liveaboard på Great Barrier Reef starter søndag. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Har tenkt til å kjøpe meg en ny våtdrakt, avansere til noe bedre, men er usikker på hva jeg skal velge. Tenkt til fridykking på vår/sommer/høst, vil 5/7mm eller 7mm være bra mtp temperatur, har opplevd at 3mm ofte kan bli litt i det kaldeste laget i lengden...

Noen som har tips og råd og vet om noen gode butikker i Oslo og omegn?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var hos Fue og kjøpte meg en 15 liters 232 flaske. Ble anbefalt den av folka på dykkesiden.com så da kuppet jeg til. Den var TUNG og var dårlig å få til ordentlig på ryggen i følge mannen i butikken fordi den var så kort. Men jeg prioriterer sikkerhet foran komfort i første omgang, nå har jeg nok luft i massevis!

 

Må bare finne meg en vest jeg kan bruke nå før jeg er komplett!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var hos Fue og kjøpte meg en 15 liters 232 flaske. Ble anbefalt den av folka på dykkesiden.com så da kuppet jeg til. Den var TUNG og var dårlig å få til ordentlig på ryggen i følge mannen i butikken fordi den var så kort. Men jeg prioriterer sikkerhet foran komfort i første omgang, nå har jeg nok luft i massevis!

 

Må bare finne meg en vest jeg kan bruke nå før jeg er komplett!

 

Ville heller gått for en D7-300bar eller enda bedre D8,5-232bar. Med dobbelsett er du enda litt tryggere. Skulle du feks oppleve freeflow kan du stenge av den ene flasken og puste som normalt på backupen. Da er det enda lettere å ta seg til overflaten i et nomalt tempo enn å måtte puste på en ventil som blåser. Et dobbeltsett er også mere stabilt under vann og det er lettere å ligge fint i vannet.

Lenke til kommentar

Ja, det kan så være, men jeg har hverken budsjett eller kunnskap til å invistere i ett dobbeltsett. Jeg skjønner at det er "oooo store Dobbelt-Flaske-Gud" hellig, men når jeg pressiserte i butikken at jeg skulle ha en enkeltflaske med 232 bar var det rimelig uproffesjonelt av ekspeditøren på Fue å blande inn piss jeg simpelthen ikke ville høre om dobbeltflasker. Uansett hva jeg spurte om eller snakket om dro han samtalen over til dobbeltsett.

 

 

Irriterer meg forøvrig over "selgerne" på bruktmarkedet til Dykkesiden.com. Virker ikke som mye engasjement for å bli kvitt rælet sitt.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg dykket med D7, 10L, 12L og 15L, og må si meg enig i at D7 er bedre enn 15L, men jeg synes 15L absolutt er brukbart. Mtp. prisforskjellen vet jeg ikke hva jeg ville valgt om jeg skulle kjøpt ny, har 10L jeg bruker til daglig.

 

Er nok mange som sverger til dobbeltsett, det er jo en grunn til det, men syntes ikke forskjellen er så stor.

Mtp. sikkerhet er det ikke så mye mer sikkerhet i en 15L flaske, du skal ikke gå tom for luft.

Vil nesten påstå at det er mer usikkert med 15L enn f.eks 12L, da man kan gå veldig mye lengre over tabellen med 15L enn 12L. Samt at man har bare 1 ventilsett, feiler det sliter du.

Tenker du sikkerhet burde du heller satse på en pony...

 

Putas: Ved freeflow kan man jo puste på buddy`n sin reserve-ventil, tryggere(stort sett) enn å gå opp på egen.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...