Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt, ingenting nytt.

Det er langt ifra alle kurs som gir deg lov til noe mer, men man lærer masse nyttig på kursene, og man får mulighet til å ta f.eks nye emnekurs og evt. gå til neste steg som dykker.

For å ta f.eks dive-master kurset må du ha tatt rescue-diver kurset.

 

På rescue diver-kurset lærer du:

  • Self rescue
  • Recognizing and managing stress in other divers
  • Emergency management and equipment
  • Rescuing panicked divers
  • Rescuing unresponsive divers

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Vel, jeg og to andre kompiser hadde nettopp gjort ferdig Rescue Diver og skulle på et lite fritidsdykk her i den lokale fjæra. Ettersom det stortsett betyr sand, sand og atter sand og kanskje en og annen sjøstjerne så hadde vi ikke så særlig store forventninger til å se noe spesielt.

 

Etter vi hadde ordnet med alt av utstyr og buddysjekk så gikk vi ned til rundt 18-30m. og holdt oss i det området mens vi svømte bortover (Vi pleier å svømme et stykke for så å snu og dra tilbake). Og som sagt, ikke en dritt å se. Enda et dykk som føyer seg i den kjedelige rekken....

 

Jeg så at jeg bynte å nærme meg 150Bar med luft igjen på flaska, og signaliserte til de andre at vi snudde hjemover. Etter å ha svømt i kanskje 5 minutter så ser jeg bare helt tilfeldig nedover (vi lå på rundt 20m da), så ser jeg en SVÆR steinbit! Jeg svømmer ned mot den, og de andre følger jo selvsagt etter. Jeg ser på computeren, vi er på 39m. Vi ligger 2 meter over den, alle med spenningsfylte blikk som ser på hverandre; "HVEM TAR DEN??". Alle hadde kniver med seg, men da skulle jo selvsagt han med den minste kniven ta steinbiten. Noe som ikke funket, den prella rett av...

 

Det at vi ligger på 39meters dybde sammen med at adrenalin pumpes i alle oss fører jo til at lufta brukes opp sinnsykt fort, men det la vi ikke merke til da.

 

Etter den minste kniven ikke fungerte så tok han andre kompisen min med lik kniv som meg å stakk den i magen, men den døde ikke, så han prøvde å kjempe mot steinbiten. Men det var da jeg oppdaget at jeg hadde 50Bar(!!!) på flaska nede på 39-40meter, så jeg fikk jo naturligvis småpanikk og signaliserte for harde livet at vi måtte opp. Han ga opp steinbiten, med kniven sittenes i buken og vi startet turen opp.

 

Og da hadde vi selvsagt brukt så lang tid nede på bunnen at det ble regnet som et dekompresjonsdykk... Så computeren pep jo som svarte på 25 meter eller hva det var om at vi måtte ha et sikkerhetsstopp der på 15 minutter. Vi lå der i 7 min, og da hadde vi ca 30bar igjen. Da svømte vi sakte men sikkert opp mot 5meter, der tok vi 5 minutter sikkerhetsstopp. Under sikkerhetsstoppet gikk jeg fri for luft, og måtte puste fra reserveventilen til kompisen. Når vi kom opp måtte jeg blåse opp BCDen manuelt, de to andre hadde akkurat nok luft til å blåse den opp.

 

Vi sjekka hva alle varseltrekantene etc. betydde på dykkecomputeren, vi kom fram til at vi holdt oss unna dykkinga i 48 timer.

 

SÅ hører det jo med i historien at jeg og han som stakk steinbiten gikk ned 5 dager etterpå, og der lå den, bak tanga med kniven i. Men den var jo vettskremt, så vi lot den bare svømme seg sliten og da tok vi den. Den veide forøvrig 7,5kg.

Endret av jdmik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

I håp om å få et bra svar spør jeg her :)

 

Hva heter delen som er skrudd fast i toppen av dykkerflasker? Kjøpte brukt utstyr, men flaska var 300bar, men den "ventilen" på toppen var beregnet til 200bar. Får ikke brukt flaska fult ut før jeg har kjøpt ny "ventil".

Lenke til kommentar

Her er videoen jeg snakket om et par innlegg tilbake. Et lite klipp fra haidykket vi i familien hadde på Fiji.

 

Hadde tenkt å legge den ut her før alle andre steder, men innså at det ble langt lettere å linke den her inn til youtube.

 

Ønsker all form for usensurert ris og ros. Hva er bra, hva kan bli bedre, hva er ikke bra i det hele tatt? Vil ta til meg alt av kommentarer, og ta det til etterretning

 

- Takk på forhånd!

 

btw, dette er den eneste av klippene på denne kanalen som er laget av meg. Resten er produsert av min far :yes:

Endret av Ferb
Lenke til kommentar

Fett sted å dykke :)

Tror jeg akkurat fant ut hvor min neste dykker-tur skal gå...

Klippingen og musikken syntes jeg ike var den beste, men hr desverre ikke så mye konstruktivt å komme med...

 

Ja, det kan virkelig anbefales! Eneste minuset er at Fiji ligger så langt unna Norge som man kan komme... 11 timers forskjell, her snakker vi jetlag! :thumbdown:

 

Må ærlig si jeg ikke helt ble fornøyd med videoen, mye grunnet det du sier. Da jeg lagde den hadde jeg et svært begrenset utvalg av musikk, så den jeg nå har var nesten det beste. Men skulle gjerne hatt den lengre, og mindre som en musikkvideo på mange måter. Mulig jeg lager en til etterhvert, da jeg ser på denne mer som en fin måte å lære meg softwaren på :D - og takk!

Lenke til kommentar

Hehe, jeg slettet den videoen som egentlig var i linken, ettersom jeg innså at jeg kan så mye bedre (holder på med en ny nå). d

 

Den videon som nå ligger der er klipp min far med tillatelse har satt sammen fra kortfilm vi kjøpte fra en utrolig flink fotograf vi dykket med i Australia, så jeg skal ikke ta æren for det :p Og ikke spør meg om hva slags kamera han hadde, men kan si såpass som at han aldri brukte ekstern blitz, merkelig nok. Men det var nok ikke billig det han hadde... Til vanlig kamera er, ut ifra min erfaring, ekstern blitz nødvendig for en rekke grunner, som bl. a såkalte "rød-partikler".

Lenke til kommentar

Hehe, jeg slettet den videoen som egentlig var i linken, ettersom jeg innså at jeg kan så mye bedre (holder på med en ny nå). d

 

Den videon som nå ligger der er klipp min far med tillatelse har satt sammen fra kortfilm vi kjøpte fra en utrolig flink fotograf vi dykket med i Australia, så jeg skal ikke ta æren for det :p Og ikke spør meg om hva slags kamera han hadde, men kan si såpass som at han aldri brukte ekstern blitz, merkelig nok. Men det var nok ikke billig det han hadde... Til vanlig kamera er, ut ifra min erfaring, ekstern blitz nødvendig for en rekke grunner, som bl. a såkalte "rød-partikler".

Funker greit uten ekstern blits også, om lys-forholdene er gode.

Var i Egypt for noen uker siden, der fungerte det bra uten blits om dagen.

Men, om natten og ved vrak-dykking kunne jeg absolutt tenkt meg litt mer lys...

Lenke til kommentar

Da er vi enige :D

Har brukt intern blits med defuser også, det er veldig variabelt hvor bra det blir, må ofte helt inntil det man skal ta bilde av, noe som ikke alltid er like lett.

Selv da er det ingen garanti for resultatet har jeg merket.

Har prøvd å bruke lykt også, men det blir unatturlig lys.

 

Men, på neste kamera blir det minst en ekstern blits.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg har fridykket ganske fast de siste årene. Aldri noe seriøst, men jeg har ofte dratt ut til steder med to-tre venner for å fridykke. Jeg har nå foretatt meg to prøvedykk i basseng to ganger og dette gikk helt fint.

 

Min mor har dykket aktivt i 10-20 år nå, så jeg vet litt hvordan det er, men hun husker ikke hvor mye sertifikatet kostet, så spørsmålet mitt er: Hvor mye koster det å ta dykker-sertifikatet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...