Gå til innhold

Oppmykning av forumet - ang snakk om "pirat" kopiering etc


Bør vi myke opp reglene rundt "pirat" snakk?  

1 078 stemmer

  1. 1. Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om "pirat" programvare?

    • Ja
      484
    • Ja, så lenge vi følger norsk lov
      386
    • Synes diskusjon.no er liberale nok
      95
    • Nei
      113
  2. 2. Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering etc

    • Ja, det er jo ikke direkte piratkopiering
      839
    • Nei
      117
    • Kanskje
      122
  3. 3. Bør vi kunne linke til trygge filer, som egentlig ikke er ment for alle?

    • Ja, er linkene tilgjengelig for alle, hvorfor ikke
      781
    • Nei, det er det samme som piratkopiering
      297
  4. 4. Bør diskusjon.no ble mer like MDL når det kommer til holdninger rundt "svakheter" og piratkopiering?

    • Ja
      255
    • Nei
      105
    • Hva er MDL (My Digital Life)
      718


Anbefalte innlegg

Piratkopiering ser jeg på som demo-vare. Liker jeg det jeg prøver, kjøper jeg.

 

Dette er ikke noe som skurrer med mine prinsipper personlig, men likevel ser jeg poster som oppfordrer til piratkopiering av windows, office og lignende.

 

Jeg vil ikke oppfordre andre til å begynne med piratkopiering, på samme måte som veldig få røykere (i min oppfatning) vil oppfordre andre røykere til å begynne å røyke. Direkte oppfordring til piratkopiering burde ikke være lov slik jeg ser det, men å diskutere sikkerhetstiltak omkring dette ser jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt skremmende at så mange ønsker å ha diskusjoner om piratkopiering. Det er rett og slett galt å piratkopiere, og alle som sier "jamen man kan jo ikke stjele noe som fysisk ikke finnes" er et så elendig argument at jeg blir kvalm hver gang jeg hører det. Jeg kan være ærlig å si at ja, jeg har piratkopiert, og noen ganger piratkopierer jeg fortsatt for å teste før jeg kjøper (i og med at Microsoft betaler penger for at spill ikke skal få demoer på andre spillsystemer enn deres egen Xbox).

 

Jeg har dog absolutt ingen behov i det hele tatt til å diskutere og "promotere" piratkopiering på et slikt forum. Jeg føler slike diskusjoner appellerer mer til drittunger og folk som ikke verdsetter industrien for dens kvaliteter, som ikke skjønner hvorfor det er rett å betale for andres håndtverk, og ikke stjele det.

 

Nei takk. Jeg ønsker ikke at forumet skal være noe mer liberalt enn hva det er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje man er på hvert sitt nivå når det gjelder piratkopiering og diskusjonen rundt det .

 

når noen vil diskutere det så er det fordi de ser en del problemer rundt moralen med det , og samtidig behovet for å teste programmer som man egentlig ikke har lov til å teste.

 

For andre er det et "ikke-problem" da de vil mene at hvis man er interessert i programmet så kjøper man det .

De vil også mene at det finnes demoer .

 

Noen vil men at demoen gjenspeiler ikke programmet og man vet fortsatt ikke om man ønsker å bruke programmet .

 

 

Nå er det slik at en del private vil prøve ut eller bruke programmer som strent tatt ikke er beregnet på privatpersoner.

For å kunne teste det på lovlig vis så er eneste mulighet å kjøpe det

Lenke til kommentar

Synes det er litt skremmende at så mange ønsker å ha diskusjoner om piratkopiering. Det er rett og slett galt å piratkopiere, og alle som sier "jamen man kan jo ikke stjele noe som fysisk ikke finnes" er et så elendig argument at jeg blir kvalm hver gang jeg hører det. Jeg kan være ærlig å si at ja, jeg har piratkopiert, og noen ganger piratkopierer jeg fortsatt for å teste før jeg kjøper (i og med at Microsoft betaler penger for at spill ikke skal få demoer på andre spillsystemer enn deres egen Xbox).

 

Jeg har dog absolutt ingen behov i det hele tatt til å diskutere og "promotere" piratkopiering på et slikt forum. Jeg føler slike diskusjoner appellerer mer til drittunger og folk som ikke verdsetter industrien for dens kvaliteter, som ikke skjønner hvorfor det er rett å betale for andres håndtverk, og ikke stjele det.

 

Nei takk. Jeg ønsker ikke at forumet skal være noe mer liberalt enn hva det er nå.

 

At dere laster ned grunnet demo er jo rett og slett bare bullshit og minst like dårlig unnskyldning. Du stjeler vel spillet om det skal være "Demo" eller ei?

Lenke til kommentar

Synes det er litt skremmende at så mange ønsker å ha diskusjoner om piratkopiering. Det er rett og slett galt å piratkopiere, og alle som sier "jamen man kan jo ikke stjele noe som fysisk ikke finnes" er et så elendig argument at jeg blir kvalm hver gang jeg hører det. Jeg kan være ærlig å si at ja, jeg har piratkopiert, og noen ganger piratkopierer jeg fortsatt for å teste før jeg kjøper (i og med at Microsoft betaler penger for at spill ikke skal få demoer på andre spillsystemer enn deres egen Xbox).

 

Jeg har dog absolutt ingen behov i det hele tatt til å diskutere og "promotere" piratkopiering på et slikt forum. Jeg føler slike diskusjoner appellerer mer til drittunger og folk som ikke verdsetter industrien for dens kvaliteter, som ikke skjønner hvorfor det er rett å betale for andres håndtverk, og ikke stjele det.

 

Nei takk. Jeg ønsker ikke at forumet skal være noe mer liberalt enn hva det er nå.

 

At dere laster ned grunnet demo er jo rett og slett bare bullshit og minst like dårlig unnskyldning. Du stjeler vel spillet om det skal være "Demo" eller ei?

 

Jeg prøvde ikke å forsvare hvorfor jeg piratkopierer. Jeg er fullt klar over at det er galt. Jeg var ærlig, innrømmet at jeg har piratkopiert - jeg prøvde å ikke late som jeg er en slags engel selv, som sitter her og snakker høyt og lavt om piratkopiering når jeg ikke har gjort det selv og ikke har peiling på det.

 

De som ønsker å piratkopiere, de får gjøre det. "Ingen" kan stoppe dem. Jeg synes like fullt ikke det burde være tillatt å diskutere piratkopiering - på noe vis - på forumet.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Vi skal ikke få diskutere piratkopiering fordi piratkopiering selv er "galt"? .. Hvilken logikk er dette da, den samme som sier at vi ikke kan få diskutere nazisme, voldtekt, massemord, andre verdenskrig osv. fordi dette er også ting som kan bli sett på som uriktig?

 

Temaer rundt piratkopiering er ok, men ikke metoder og instruksjoner. Det ville man jo ikke hatt med voldtekt og massemord heller.

Lenke til kommentar

Metoder for voldtekt og massemord finner du på biblioteket og sikkert også på forumet. Det er nok få som reagerer på at noen forklarer hvilken metode nazistene brukte til å begå sine grusomheter under 2. verdenskrig, det lærer man alt på barneskolen.

 

Metoder i seg selv er så nøytralt som det er mulig, det er enkel informasjon. Det blir mer relevant når man ser på hvilken sammenheng informasjonen presenteres i. Det er en vesensforskjell på å spørre om hjelp til å gasse naboen, og spørre om hvordan nazistene gasset jødene. Men sistnevnte informasjon kan brukes til førstnevnte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg for lit assosiasjoner til programmet "ikke gjør dette hjemme " som gikk på NRK.

skal man diskutere det for å vise hva som er galt eller skal man la være å diskutere det fordi det er galt.

 

Man kan i det minste diskutere hva som skjer når noen piratkopierer.

 

 

Mine meninger her kommer av at det fra tid til anen er flere som har klaget på anti kopiering systemet i diverse programvare hindrer mange å få programmet til installere seg eller virke skikkelig , samtidig som kopierte programmer virker "bedre" en de lovlige utgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk et råd av myhken at det finnes en diskusjon rundt dette.

 

Trodde diskusjon ville sperre en tråd rundt dette før man fikk opprettet en.

 

Jeg syns det går greit å komme med råd, så sant man ikke gir lenker til torrenter og slik.

Ellers syns jeg det bare er å komme med ideer.

Lenke til kommentar

Med andre ord var denne tråden kun for pynt?

Tråden ble startet av en vanlig bruker uten tilknytning til de som står bak forumet. Men det betyr ikke at vi ikke leser tråden og tenker over det som blir skrevet. Det er jo tross alt dere som bruker forumet, så deres meninger og synspunkter er viktige i forumets utvikling. Jeg sier bare at det ikke er noen automatikk i at de alternativene som får flest stemmer blir tatt til følge.

 

:)

Lenke til kommentar

Med andre ord var denne tråden kun for pynt?

Tråden ble startet av en vanlig bruker uten tilknytning til de som står bak forumet. Men det betyr ikke at vi ikke leser tråden og tenker over det som blir skrevet. Det er jo tross alt dere som bruker forumet, så deres meninger og synspunkter er viktige i forumets utvikling. Jeg sier bare at det ikke er noen automatikk i at de alternativene som får flest stemmer blir tatt til følge.

 

:)

 

Den er grei :)

Lenke til kommentar

At dere laster ned grunnet demo er jo rett og slett bare bullshit og minst like dårlig unnskyldning. Du stjeler vel spillet om det skal være "Demo" eller ei?

Nei, med mindre man hekter et bilde ned fra Munchmusset (eller et spill fra Platekompaniet), stjeler man det ikke.

 

Man lager imidlertid en uautorisert kopi av et åndsverk, noe som strider med åndsverkloven.

Lenke til kommentar

jeg mener personlig at hvis noen velger å tilhenge seg til piracy, så skal det være deres problem.

 

men jeg mener at hvis jeg legger ut en lenke til et fult lovlig program som du får tak i gratis, som tilfeldigvis ligger på Piratebay for eksempel, så kan moderatorer heller sende en advarsel per PM og fjerne linken, istedenfor å slette hele posten og skrive "en post slettet" i tråden... >_>

 

noe som skjedde med meg tidligere i dag. Jeg postet en guide til hvordan man kan laste ned World of Warcraft med en spesifik patch og bruke det til noe. Den linken lå på TPB.

 

Man kan lett gå på Blizzard sine hjemmesider, laste ned original-programmet fra deres servere, og manuelt bruke lovlige sider til å laste ned hver enkelt patch manuelt og installere dem (vi snakker 50+ patcher......)

 

eller man kan bruke min link og få hele programmet ferdig, uten behov for installering og spare flere timer med "googling".

 

 

 

jeg sier ikke at det er OK med piratkopiering, men man burde se an hvilken SAMMENHENG det er i. saken ville vært en helt annen hvis jeg hadde lagt ut en link til et programm som gir deg gratis CD-keys til f.eks WoW eller Photoshop....

 

ingen taper penger på at man laster ned en lettere utgave av noe man kan få gratis, gjennom pirat-side...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Husker ikke hvor jeg leste dette, men saklig er det hvertfall.

 

 

Det finnes i hovedsak tre grupper pirater(folk som laster ned ulovlig), der kun en av disse går utover spillprodusentene, musikk- og filmsjangeren.

 

1 - De som laster ned først, for deretter å kjøpe spillet senere.

2 - De som laster ned spillet, men uansett ikke hadde kjøpt det.

3 - De som laster ned i stedet for å kjøpe.

 

I denne sammenheng er det kun gruppe 3 som ødelegger for spill, musikk og filmbransjen. Jeg selv hører til i gruppe 1 og 2, noe jeg tror de fleste andre her også gjør. Derfor tror jeg ikke gruppe 3 og dens innflytelse vil ha stor betydning for dette forumet, og mener derfor at snakk og linking om piratkopier burde være lov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du mangler en gruppe:

 

4 - De som laster ned fordi det ikke er mulig å kjøpe.

 

F.eks musikk er det mye gammelt som ikke lenger er mulig å få kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...