Gå til innhold

Oppmykning av forumet - ang snakk om "pirat" kopiering etc


Bør vi myke opp reglene rundt "pirat" snakk?  

1 078 stemmer

  1. 1. Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om "pirat" programvare?

    • Ja
      484
    • Ja, så lenge vi følger norsk lov
      386
    • Synes diskusjon.no er liberale nok
      95
    • Nei
      113
  2. 2. Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering etc

    • Ja, det er jo ikke direkte piratkopiering
      839
    • Nei
      117
    • Kanskje
      122
  3. 3. Bør vi kunne linke til trygge filer, som egentlig ikke er ment for alle?

    • Ja, er linkene tilgjengelig for alle, hvorfor ikke
      781
    • Nei, det er det samme som piratkopiering
      297
  4. 4. Bør diskusjon.no ble mer like MDL når det kommer til holdninger rundt "svakheter" og piratkopiering?

    • Ja
      255
    • Nei
      105
    • Hva er MDL (My Digital Life)
      718


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var et indie-spillselskap som satte opp noen regnestykker på dette, som kom til at minimum 90% av det påstått pirat-tapet i hvert fall ike var noe reelt tap... Klart, sikre tall får man aldri, men alle vet at bransjen lyver, ikke minst bransjen selv. De e verre enn politikerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nei hva skal man si..jeg er ikke noen stor bruker av piratkopierte progrmmer,jeg KJØPER spillene mine på nettet eller i butikk.

Prisnivået er jo dalene sånn sett,så det er igrunn ikke pris som er hovedproblemet.Men,så er jeg voksen og har fast jobb og har råd til det.Er ikke slik når man er 18 og går på skolen.

 

Men det bør gå an å diskutere hvordan man skal omgå irriterene DRM og tvangsakriveringer ala GTA IV,HVIS man innehar orginalspillet.Da har man betalt for varen,men som de fleste har fått med seg så fins det eksempler på at det desverre ikke lønner seg å være ærlig bestandig,iallefall når en cracket versjon av et spill er så mye lettere å bruke en orginalen.

 

Eksempelvis har jeg lest om folk som kjøper spill orginalt,men det er så mye hazzle å spille/innstallere at de har endt opp med en ulovlig nedlastet versjon istedet.

 

Slikt bør vi kunne diskutere,også for å besvisstgjøre andre på problematiske utgivere og spill,slik at kanskje de blir klar over det faktum selv at vi forbrukere er leie av alt kopisperre tullballet.

 

Men vi må huske at dersom alle kopierte spill så forsvant bunnen ut av PC markedet,og vi ender opp uten spilltilbud.

 

Se på gamle AMIGA systemet,der var det kjempelett å kopiere spill,og tilslutt lagde ingen spill lenger..

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Det var et indie-spillselskap som satte opp noen regnestykker på dette, som kom til at minimum 90% av det påstått pirat-tapet i hvert fall ike var noe reelt tap... Klart, sikre tall får man aldri, men alle vet at bransjen lyver, ikke minst bransjen selv. De e verre enn politikerne.

 

Det forbauser meg desverre ikke nei.Eksemplet er vel så lett som at hvis du har lyst til å teste et spill så laster du ned fra nettet,ellers så hadde du ikke giddet å anskaffe det.

 

Er desverre ikke sånn at jeg bare løper og kjøper hvasomhelst uten å prøve det først.Spillsamlingen er full av orginale,men dårlige spill som ikke oppfyller lovnaden.

Mere offisielle demoer hadde kanskje vært veien utviklerne bør gå...

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Det var et indie-spillselskap som satte opp noen regnestykker på dette, som kom til at minimum 90% av det påstått pirat-tapet i hvert fall ike var noe reelt tap... Klart, sikre tall får man aldri, men alle vet at bransjen lyver, ikke minst bransjen selv. De e verre enn politikerne.

 

Det forbauser meg desverre ikke nei.Eksemplet er vel så lett som at hvis du har lyst til å teste et spill så laster du ned fra nettet,ellers så hadde du ikke giddet å anskaffe det.

 

Er desverre ikke sånn at jeg bare løper og kjøper hvasomhelst uten å prøve det først.Spillsamlingen er full av orginale,men dårlige spill som ikke oppfyller lovnaden.

Mere offisielle demoer hadde kanskje vært veien utviklerne bør gå...

 

Var det ikke for en stund siden snakk om at demoene ikke rettferdiggjorde originalinnspillingene ?

Det var snakk om at de som prøvde demoene syntes ikke at de fikk teste ut spillet skikkelig og var forsatt usikker på om de skulle kjøpe originalen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja til diskusjon, nei til lenker etc.

 

Jeg vil påstå at de som driver med piratkopiering er dumme.

Det er det samme som å stjele. Du ødelegger også for mange ved å gjøre det.

Hvis det er noe du liker, så støtt produsenten ved å kjøpe.

Gjør du ikke det er du rett og slett egoistisk og mangler evnen til å se lengre enn din egen nesetipp.

 

"Ja, men jeg tester det bare for å se om jeg er interessert" er ikke et gyldig argument.

Det er et dårlig forsøk på å rettferdiggjøre det. De fleste som først har lastet ned spillet gidder ikke å betale for det, slik er det bare. Hvis du virkelig greier det er det fint for deg, men du har fortsatt brutt loven.

 

Just my 2 ¢...

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Du kan mene det er hovedtrekket ved å stjele, noen kan mene at det er det at u fratar noen en gjenstand så de ikke har den lenger (jeg regner med det er det siste som irriterer de fleste tyvrioffre.) Men siden du vet at det i hvert fall ikke er det samme, går det sikkert greit for deg å la være å påstå noe u ve er feil resten av tråden. ;)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke feil...

Du "stjeler" på den måten at du får tak i et produkt du potensielt ville kjøpt, uten at de som eier opphavsretten får betaling. Du "stjeler" dermed fra produsenten.

Tilhører gjenstanden deg? Nei... Da er det per definisjon å stjele ;)

 

"stjele stjal, stjålet (norr stela)

1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en"

 

Fra http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=stjele&begge=+&ordbok=begge

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Det er annerledes, men har det samme hovedtrekket: du skaffer deg noe du ikke har betalt for ;)

 

 

Det er jo ikke feil...

Du "stjeler" på den måten at...

Du er "dum" på den måten at du ikke er enig med meg.

 

Men det blir veldig uoversiktelig hvis alle skal definere sine egne ord. Det er ulovlig bruk av andres ådsverk, og det er noe annet enn tyveri.

 

Fun fact: Brykstyveri (som er det nærmeste du kommer opphavsrettsbrudd som har "tvyeri" i seg, selv om de to tingene heller ikke er det samme) er ikke straffbart, med mindre det er en bil du tyvlåner.

 

@redigeringen: "ta noe som tilhører en annen" - men det gjør jo ikke en liten pirat. Han tilegner seg en KOPI. Lovvern mot tyveri er et resultat av folks behov for beskyttelse av eiendomsretten til fysiske gjenstander - bonden kunne jo ikke leve me at han plutslig ikke hadde noen hest, fordi noen hadde stjålet den. Jeg kan garantere deg at han ikke hade blitt sur om du hadde kommet om natten, kopierte den, og tok med deg kopien. Nettopp frdi det er noe helt annet, er kunstners opphavsrett regulert i en egen lov. Vi kan godt gjennomgå tyverbegrepet både juridisk og historisk, du tar fortsatt feil.

 

Stjele en idé som ordboka nevner som et eksempel, er heller ikke å stjele, dersom man tar kopi av plantegninger - men det kan vøre industrispionasje.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

å stjele en gjenstand er ikke det samme som kopiere den.

å stjele et program må da likestilles med å kopiere det ( med mindre man stjeler lagringsmediet der originalen ligger )

 

jeg vil ikke likestille det å ta fra noen en fysisk gjenstand med det å hindre han å tjene penger på deg ( hvis du kopier programmet ).

 

hvis man ser litt på det så kan også konkurrentene hindre en person i tjene penger på en enkelt person når de komme med tilsvarende produkt.

 

 

Nå er det også slik at mang produkter ikke blir solgt før man har fått prøv det

 

Her kan de som gir ut et konkurrerende produkt uten å ta betaling ha store fordeler .

Da kan man ta det i bruk og så vrake det hvis man er misfornøyd uten anger

 

kjøper man et produkt man er misfornøyd med så angrer man på alle pengene man brukte

( man er ikke garantert å få pengene tilbake )

Lenke til kommentar

Greit, jeg gir meg.

Men, jeg anser det som likestilt med tyveri ;) (på den måten at det ikke er noe bedre).

Det kan jo selvfølgelig argumenteres for at det ikke går utover en enkeltperson like mye, men de som sitter med opphavsretten får fortsatt like lite.

Point taken and noted.

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

selv føler jeg ikke piratkopiering er noe galt.

for meg min egen del er det som å prøvesmake.

 

selv kjøpte jeg hele chibi studios collection med filmene etter å ha sett chihiro og heksene som jeg lastet ned.

 

etter å ha lastet ned og spillt dragon age 1 & 2 kjøpte jeg de spillene med alle utvidelsene også i ettertid.

dette er både spill og filmer jeg nok ikke hadde sett/ spillt- hadde det ikke vært for at jeg ført fikk hendede på de gratis.

 

Jeg må ærlig inrømme at jeg har lastet ned andre spill for pc også, men når man finner ut etter 5 min at dette faktisk ikke var noe for deg, for så å slette filene igjen,.. jeg vet ikke. jeg synes ikke det er galt. hadde jeg til stadighet kjøpt spill jeg ikke likte så hadde jeg til slutt sluttet å kjøpe spill overhodet. men nedlastning gir meg mulighet til å finne ting jeg faktisk liker, for så å støtte utviklerne gjennom å kjøpe produktene i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...