Gå til innhold

Oppmykning av forumet - ang snakk om "pirat" kopiering etc


Bør vi myke opp reglene rundt "pirat" snakk?  

1 078 stemmer

  1. 1. Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om "pirat" programvare?

    • Ja
      484
    • Ja, så lenge vi følger norsk lov
      386
    • Synes diskusjon.no er liberale nok
      95
    • Nei
      113
  2. 2. Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering etc

    • Ja, det er jo ikke direkte piratkopiering
      839
    • Nei
      117
    • Kanskje
      122
  3. 3. Bør vi kunne linke til trygge filer, som egentlig ikke er ment for alle?

    • Ja, er linkene tilgjengelig for alle, hvorfor ikke
      781
    • Nei, det er det samme som piratkopiering
      297
  4. 4. Bør diskusjon.no ble mer like MDL når det kommer til holdninger rundt "svakheter" og piratkopiering?

    • Ja
      255
    • Nei
      105
    • Hva er MDL (My Digital Life)
      718


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et komplekst og ikke minst viktig tema for forumets fremtid, i bunn og grunn er det jo vi brukerne av forumet som faktisk vil gi det livets rett eller ikke.

Sånn sett så føler jeg at det er viktig at forumet følger samfunnets utvikling, blir vi for gammeldagse eller rett og slett restriktive kan vi risikere å miste mange brukere som heller vil finne seg andre hjem der de føler seg hjemme.

 

Skal sørge for å følge med i denne tråden og tror nok mange kommer til å gjøre det samme, bra avstemmning forresten.

Lenke til kommentar

Takker, ja det er et viktig spørsmål. Og diskusjon.no burde kanskje ikke være alt for firkantete rundt dette.

Vi bør holde oss unna linker til cracker etc, og til tvilsomme piratbay linker og slikt. Men det finnes jo ganske mange andre ting vi kunne diskutert og linket til.

 

Om diskusjon.no f.eks har en tråd med linker til Digital River versjoner av f.eks Windows 7 og Office 2010/2007 så er jo ikke diskusjon.no ansvarlig for at folk laster ned ulovlige versjoner av Windows 7 eller Office.

Det kan være folk som trenger en DVD plate for ny installasjon, eller lignende.

 

Brukerene selv er ansvarlig for om de ønsker å følge de moralske lovene, og betale for det de bruker, eller om de velger å utnytte "svakheter" i systemene.

Lenke til kommentar

Blir uansett spennende å se da, dere burde kikke litt på MDL (My Digital Life Forum) og kanskje høre litt med moderatorene der.

De har også en grense på direkte piratkopiering og utnytting av "svakheter". De har ryddet opp en del i det siste.

Sier ikke at vi trenger å bli som MDL, som kanskje er vel liberale, men noe i ett sted mellom.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Synes diskusjon.no bør fortsette med den policyen de har angående piratkopiering.

 

Hvis man føler et behov for diskusjon rundt tyveri av programvare, kan man vanke andre steder.

Lenke til kommentar

Synes diskusjon.no bør fortsette med den policyen de har angående piratkopiering.

 

Hvis man føler et behov for diskusjon rundt tyveri av programvare, kan man vanke andre steder.

 

"tyveri" av programvare er jo en ting, men utnyttelse av svakheter da, som gir deg fordeler eller "gratis" programvare?

Jeg synes det er en klar forskjell på der folk går inn å "cracker", sletter, ødelegger, modifiserer etc filer for å få ting "gyldige" og der folk kun utnytter en "svakhet" ved systemet.

 

F.eks bruk av key generatorer etc, og eventuell deling av slike burde være forbudt. Men om å snakke om at man kan laste ned en prøveversjon av et program, og omgjøre det til fullversjon ved hjelp av en nøkkel som allerede ligger ute...ikke er så alvorlig.

 

Det som er et dilemma er jo at mange vanlige brukere blir lurt eller får installert cracker etc av "hjelpsomme" folk, og så når de får problemer, så skjønner de ikke helt sammenhengen mellom at programvaren er "cracket" og feilen. Slik burde vi kunne hjelpe folk med her.

Lenke til kommentar

myhken: Siden du aldri sier noe om det får jeg nesten spørre konkret:

 

1. Hva er den lovmessige forskjellen på de to scenarioene du viser til?

2. Hva er den etiske forskjellen på de to scenarioene du viser til?

 

1. Lovmessig er jo et vidt begrep, for hvilke lover snakker vi om. Det er ingen forskjell på de to scenarioene om vi snakker om Microsofts EULA betingelser, da er alt ulovlig uansett. Men jeg tviler på at du hadde tapt en rettssak på grunn av du benyttet deg av en "svakhet" i et system, som de sikkert kan stenge om de vil, men ikke gjør det fordi prisen nok blir høy i forhold til storkundene.

 

2. Den etiske forskjellen er jo der uansett. Er man av den moralske typen, og du ikke vil være på kant med noen, så kjøper du og betaler du for alt du bruker av programvare, som koster penger.

Personlig mener jeg at når store selskaper som Microsoft og Adobe lager helt nye programmer med helt åpenlyse svakheter, som lar folk enkelt kunne "misbruke" deres programvare, så er det ikke synd på dem.

 

Ta f.eks AnyTime upgrade svakheten.... kjøper jeg en pc med Windows 7 Home Premium ferdig installert (som jeg har gjort) og ønsker Ultimate, så har jeg to valg:

1. Kjøpe Ultimate oppgraderingen til godt over 1.000 kroner.

2. Finne en OEM-SLP nøkkel til pc typen min, og skrive den inn, og oppgradere gratis. Disse nøkkelene er super lette å finne. Du skriver den jo inn, den blir validert, den blir sjekket, pcen blir aktivert over nett etc, så MS gjør jo ingen ting for å stoppe det, alt ser jo "lovlig" ut.

 

Og så har du de andre "på kanten" sakene da. Som jeg har skrevet om her før da vi f.eks fikk 8 Win7 Pro lisenser for 120 kroner. Det var på kanten moralsk sett, men ingen av oss ble straffet på noen måte. Jeg sendte jo til og med en epost der jeg skrev at jeg utnyttet systemet dems, at jeg ikke var student etc, likevel har de nå ett år senere fortsatt ikke sperret kontoen min, eller lisensene jeg betalte for.

 

Så har du Technet saken, som gir deg tilgang til så og si alt av MS produkter for 1.647 kroner. Da har du lisenser til langt over ørene. Men EULA betingelsene sier at de KUN skal brukes til testing, men de beskriver testingen nokså vidt og vagt.

Om jeg bruker en slik lisens på en pc, som jeg bruker til daglig, bryter jeg i prinsippet med EULA betingelsene til MS, men jeg taper neppe en rettsak. For jeg har jo betalt for lisensen, og hva jeg definerer som testing kan jo avvike fra hva MS definerer som testing.

 

MS vet at Technet og MSDN lisenser misbrukes, men gjør likevel Technet billigere (før måtte du ut med minst $350 per år, nå $199. Samme med MSDN der de har BizSpark programmet som gir deg tre års gratis MSDN tilgang.

 

Så istedenfor å gjøre det vanskeligere for folk å skaffe seg billige eller gratis utgaver av programvaren, så gjør de det enklere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette gjelder forøvrig Lurifaksen også. Det er ikke så enkelt som et ja/nei spørsmål lengre. Det er rimelig klart at dagens retningslinjer på området ikke fungerer som tiltenkt.

Jeg har hatt inntrykk av at dagens regler har vært at snakk om piratkopiering har vært OK, men direkte hjelping med, og spesielt linking til har vært forbudt. Det er det jeg mener er en god løsning. Å nevne at en har piratkopiert bør ikke være ulovlig (det blir for mye styr å holde orden på uansett). Men når folk begynner å komme med veldig konkrete henvisninger/oppskrifter bør det slås ned på. Bør også være lov å hjelpe folk som har problemer med piratkopiert software, så lenge problemet ikke har noen åpenbart tilknytning til cracken etc, dvs kunne skjedd selv om vedkommende hadde lisens.

 

Har fulgt litt med på tråder om diverse TV-serier som følger USA-skjema, og begynner egentlig å bli litt lei av det stadige maset om hvor hvor en får tak i episodene, og når de skal bli lagt ut på torrentsidene ("Har ikke kommet på Piratebay enda!" etc). Synes slike innlegg kan slettes, kanskje mest pga det er off-topic.

 

For ordens skyld: Vi er eiet av Edda, ikke av Aller.

Det visste jeg egentlig :blush: Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

1. Lovmessig er jo et vidt begrep, for hvilke lover snakker vi om. Det er ingen forskjell på de to scenarioene om vi snakker om Microsofts EULA betingelser, da er alt ulovlig uansett. Men jeg tviler på at du hadde tapt en rettssak på grunn av du benyttet deg av en "svakhet" i et system, som de sikkert kan stenge om de vil, men ikke gjør det fordi prisen nok blir høy i forhold til storkundene.

EULA har fint lite med loven å gjøre. Når det gjelder hvordan du har skaffet deg til veie en ulovlig versjon av programvare, så spiller det absolutt ingen rolle. Det er en kriminell handling, og du vil bli dømt deretter.

Hvilke sikkerhetsmekanismer utgiver velger har fint lite med lovverket å gjøre. Selv om du velger å ikke ha noen form for sikkerhetsmekanismer i det hele tatt, så vil du bli dømt for ulovlig bruk, dersom du har tilegnet deg en ulovlig kopi.

 

Det samme gjelder for eksempel ulovlig tilgang til data. Om jeg setter opp en server som er passordbeskyttet med brukernavn:brukernavn, passord:passord, så vil du bli dømt dersom du bruker den brukernavn/passord-kombinasjonen for å skaffe deg adgang. Også her gjelder det samme: Det som er ulovlig er å tilegne seg data man ikke skal ha tilgang til, ikke hvordan man tilegner seg dataen.

2. Den etiske forskjellen er jo der uansett. Er man av den moralske typen, og du ikke vil være på kant med noen, så kjøper du og betaler du for alt du bruker av programvare, som koster penger.

Personlig mener jeg at når store selskaper som Microsoft og Adobe lager helt nye programmer med helt åpenlyse svakheter, som lar folk enkelt kunne "misbruke" deres programvare, så er det ikke synd på dem.

Du svarer ikke på spørsmålet. Hvilken etisk rolle spiller det hvordan man tilegner seg ulovlig programvare?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt inntrykk av at dagens regler har vært at snakk om piratkopiering har vært OK, men direkte hjelping med, og spesielt linking til har vært forbudt. Det er det jeg mener er en god løsning. Å nevne at en har piratkopiert bør ikke være ulovlig (det blir for mye styr å holde orden på uansett). Men når folk begynner å komme med veldig konkrete henvisninger/oppskrifter bør det slås ned på. Bør også være lov å hjelpe folk som har problemer med piratkopiert software, så lenge problemet ikke har noen åpenbart tilknytning til cracken etc, dvs kunne skjedd selv om vedkommende hadde lisens.

Jeg er med deg ganske langt her. Dog har jeg problemer med den siste biten. Den blir veldig vanskelig å svelge, rett og slett fordi det er helt usannsynlig at en tilfeldig moderator skal kunne bedømme om et problemer har oppstått som en umiddelbar årsak av en "crack" eller lignende. Og da åpner vi for potensielt store forskjeller i moderering. Eneste måten å komme rundt dette på er å sette grensen ved folk som innrømmer at problemet har oppstått på grunn av en "crack", og da er vi plutselig tilbake i en situasjon hvor vi belønner folk som er "smarte" nok til å holde tilbake informasjon om problemet og straffer folk som er "dumme" nok til å ærlig legge frem hele historien.

Har fulgt litt med på tråder om diverse TV-serier som følger USA-skjema, og begynner egentlig å bli litt lei av det stadige maset om hvor hvor en får tak i episodene, og når de skal bli lagt ut på torrentsidene ("Har ikke kommet på Piratebay enda!" etc). Synes slike innlegg kan slettes, kanskje mest pga det er off-topic.

Bruker du rapport-knappen? Særlig den første der er jo i mine øyne uten tvil noe som burde fjernes (obs! personlig mening), men jeg kan ikke si at jeg har sett noen rapporter på dette, og når ingen rapporterer er det vanskelig for oss å fange opp slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...