Gå til innhold

Oppmykning av forumet - ang snakk om "pirat" kopiering etc


Bør vi myke opp reglene rundt "pirat" snakk?  

1 078 stemmer

  1. 1. Bør diskusjon.no bli mer liberale ang snakk om "pirat" programvare?

    • Ja
      484
    • Ja, så lenge vi følger norsk lov
      386
    • Synes diskusjon.no er liberale nok
      95
    • Nei
      113
  2. 2. Bør vi kunne diskutere svakheter ved f.eks aktivering etc

    • Ja, det er jo ikke direkte piratkopiering
      839
    • Nei
      117
    • Kanskje
      122
  3. 3. Bør vi kunne linke til trygge filer, som egentlig ikke er ment for alle?

    • Ja, er linkene tilgjengelig for alle, hvorfor ikke
      781
    • Nei, det er det samme som piratkopiering
      297
  4. 4. Bør diskusjon.no ble mer like MDL når det kommer til holdninger rundt "svakheter" og piratkopiering?

    • Ja
      255
    • Nei
      105
    • Hva er MDL (My Digital Life)
      718


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hva det er dere egentlig vil åpne for og hvorfor? Mer reklameinntekter?

Det er ikke "Vi" ønsker dette. Om du ser førsteposten, så er dette noe som er tatt opp av brukere som ønsker en endring. "Vi" har som mål å verne om den gode debatt, samtidig som vi forsøker å ikke ekskludere enkeltbrukere eller grupper (med mindre det er helt nødvendig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil personlig åpne for ytringer som ikke er ulovlige, selv om jeg ikke liker dem. Jeg tror at debatt er et gode.

 

Hva trådstarter (han representerer ikke forumet) og andre vil får de selv uttale seg om.

 

Og nei, jeg tror ikke at det vil føre til større reklameinntekter at vi åpner for ytringer som potensielle annonsører ikke liker...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva det er dere egentlig vil åpne for og hvorfor? Mer reklameinntekter?

Det er ikke "Vi" ønsker dette. Om du ser førsteposten, så er dette noe som er tatt opp av brukere som ønsker en endring. "Vi" har som mål å verne om den gode debatt, samtidig som vi forsøker å ikke ekskludere enkeltbrukere eller grupper (med mindre det er helt nødvendig).

 

Ok, virker bare som dere er mest aktive i debatten...

 

Den gode debatten tror jeg nok de fleste av oss er interessert i, ellers hadde vi ikke brukt foruma. Men om f.eks spillanmeldelser nå blir etterfulgt av en lang debatt hvordan man kan piratkopiere det spillet, så finner jeg heller andre fora å bruke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, virker bare som dere er mest aktive i debatten...

Forumet er stadig i endring, og vi ønsker å stadig gjøre vårt beste for å tilfredsstille brukerne våre, derfor er vi også aktive i debatten om endinger. Men det er alltid et puslespill å få ting til å gå opp:

 

-Hva ønsker brukerne?

-Brukerne er ikke en homogen gruppe. Hva med mindretallet? Alle vil aldri være enige i en endring. Hvordan kan man gi best mulig tilbud, samtidig som man tar hensyn til mindretallet?

-Hvordan rammer endringer moderatorene/administratorene?

-Nettverkets interne retningslinjer samt redaktørs avgjørelser spiller inn (redaktør har til syvende og sist siste ord)

-Norsk lov spiller inn

-Forumet er underlagt vær varsom plakaten, som må tas hensyn til

-Generell presseetikk spiller også en rolle

 

Personlig er jeg ikke nødvendigvis opptatt av at alt som er lovlig skal kunne diskuteres. Jeg er mer opptatt av at vi skal ha like retningslinjer for alle. Når vi tillater diskusjoner rundt operatøropplåsning, fimrware-"hacking" og tilsvarende på mobilforumet, så mener jeg vi også må tillate slik prat om spillkonsoller, noe som åpner for prat om juks i spill, og til dels piratkopiering også.

 

Men heldigvis er det verken min eller Geirs personlige mening som er avgjørende her ;)

Lenke til kommentar

Ja jeg tok opp dette som et tema for jeg følte det var behov for å belyse temaet.

Som mange vet, er jeg den som ofte slår ned på folk som snakker piratsnakk. Kanskje for ofte i følge noen... :whistle:

Men jeg synes denne tråden viser at diskusjon.no faktisk tar oss brukere seriøst, og faktisk gjør såpass mye for å ha en slik diskusjon gående.

 

Denne gangen er det piratsnakk, en annen gang et annet viktig moralsk dilemma. Hva jeg selv mener har vel kommet frem i denne tråden.

Men jeg er 100% i mot alle som enten i vinnings øyemed, eller har skjulte agendaer (som spyware, adware etc) prøver å reklamere for et produkt elle tjeneste av tvilsom karakter.

 

Er derfor motstander av torrents, bukta osv.

 

Lykke til moderatorer, veiledere og "bestefar" i videre diskusjon rundt temaet, og at vi kanskje en gang på nyåret får en slags konklusjon, om ja vi endrer litt, eller nei, nå har vi bestemt oss og lar ting være som de er.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele diskusjonen her, så slenger jeg ut min mening.

 

Ser ikke noe problem i at det blir diskutert programvare som åpenbart er kopiert. Men har ikke sansen for at det skal linkes til torrenter i øst og vest eller at dette blir forum av typen "Hjelp, piratkopien min funker ikke. What to do?"

 

Men er for diskusjon rundt programvare som muliggjør slikt. Som f.eks jailbraking av I(sett inn passende produkt).

Lenke til kommentar

..om førsteposten.

 

..nå er det vel ikke akkurat ulovlig i norge å /snakke/ om piratkopiering. Er ikke straffbart å si at en piratkopierer heller. Så spørsmålet er om hvorvidt forumet vil bli ansett som å oppfordre til straffbare handlinger ved å tillate "pirat-snakk".

 

Så for å være helt ærlig - her er det ikke vanskelig å se hvor grensen går. Så forum-ledelsen burde jo være i stand til å sette opp en generell retningslinje som åpner for diskusjon rundt temaet, og eventuelt informasjon om spesifikke produkter som ikke er tilgjengelige takket være ..lisenserings-spørsmål.

 

Slik at metoder for å omgå aktiveringen til MS for å bruke sin egen lisens til å laste ned oppdateringer. Eller for å få tak i patcher for en slipstreamet installasjon, eller for å få tak i biblioteker for å bruke på virtuelle maskiner... er det et problem..?

 

Samtidig finnes det nok av serier, filmer og tegneserier som ikke er mulig å kjøpe for penger i Norge. Diskusjon rundt dette temaet..?

 

Det samme gjelder spill på konsoller - regionlocking er jo kjekt på ps2 og ps1 for eksempel, hvis en har tenkt til å spille noen klassikere som aldri kom ut i europa. Skal det være mulig å diskutere slikt?

 

Samtidig finnes det nok av spill ellers som ikke lenger er i produksjon. Her er "piratkopiering" den eneste måten å få tak i dem på. Har forsåvidt sent noen logger til en viss forelegger, slik at de kunne se hvor stor interessen egentlig er for gamle spill fremdeles - men om det førte til mer digitalisert innhold tilgjengelig for bruk på nye platformer er nå uvisst. Skal dette gå an å diskutere?

 

Etter hvert som det blir mer normalt å ditche dvd-romen i bærbare blir digitale nedlastingsalternativ mer ettertraktet - det samme gjelder metoder for å omgå dvd-sjekker. Skal dette gå an å diskutere spesifikt eller generellt?

 

..jeg mener nå at det er enkelt å svare på - det er ikke ulovlig i Norge å snakke om piratkopiering. Og forum-ledelsen må simpelten avgjøre hvor langt man kan gå før de anser det som at forumet selv oppfordrer til lovbrudd.

 

(Kan vel sikkert nevne det at det ikke strengt tatt er straffbart å detaljere metoder for å begå relativt grove lovbrudd i Norge heller - så lenge det ikke truer noen, for eksempel. Ellers kan det jo være en idé å huske på at om IFPI skrev loven selv, så måtte forumet umiddelbart aktivt stanse all form for byttehandel, brukthandel, og import fra utlandet. Diskusjon rundt lovlige digitale distribusjonsnettverk som ikke foregår på en lukket platform - Nine Inch Nails sin hjemmeside, for eksempel - ville bli særdeles suspekt).

Lenke til kommentar

Jeg mener man dog bør unngå at forumet blir "rotete" og "useriøst", kanskje man ikke skal ha for mye "hardcore" forhold på skaffe seg gratis programvare. Finnes nok av andre forum som er det, altså rotete og useriøs i forhold til ting som er i gråsonen av norsk lovgivning,

og som kanskje mangler gode refleksjoner som en god debatt trenger. Og er det noe dette emne trenger, så er det en god debatt!

 

Jeg er verken for eller i mot, og mener det er griseviktig med så åpne debatter rundt dette temaet som overhodet mulig!

 

 

ESS

Endret av ESS.
Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting gale med at man skal få diskutere piratkopiering i forumet.

 

Ser helst at piratkopiering kan ha en tråd der alt om piratkopiering går. Der kan man spør om en sikker crack til et spill o.l.

 

Personlig ser jeg på en del filmer fra torrentz, men overdriver aldri.

 

Hvis man ikke skal kunne diskutere sikre lenger hvordan skal man da få kunne diskutere piratkopiering i det hele tatt egentlig? Skal man pøse ut med tråder som heter: "Hvilke filmer burde jeg piratkopiere" etc.? Nei det blir for dumt.. Man kan ha grenser, men dette kalles bare å overdrive.

Endret av Ninjaboy
Lenke til kommentar

som man sier, alt med måte.

ingen

"(sett inn release gruppe her) (sett in spill eller filmnavn her) (crack her hvis det er spill)." tråder :roll:

 

derimot en "cracking" eller "jailbreak" av hardvare er en annen sak, så lenge det ikke oppfordres til "tyveri" av CPR materiale.

ikke det at jeg er helt uskyldig på disse punkter...

(vet ikke om dette gjern ble litt OT.)

*edit: typo

Endret av Frada
Lenke til kommentar

Hva slags argument er det å påpeke at de fleste har piratkopiert? Det har da ingenting å si for om det skal være lov og direkte vise til piratkopiert innhold.

 

Hvis diskuterer med 10 stk. der 9 stk har piratkopiert er det mer naturlig enn å diskutere om det enn noe bare 1 har gjort.

 

Man betaler 100 000 for å bli dømt for voldtekt, mens piratebay betaler 50m for å bli dømt for å ha piratkopiert.

 

Sier jo en del om dagens samfunn..

Endret av Ninjaboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...