Gå til innhold

Dagens "gamere" går glipp av norskundervisningen p


Anbefalte innlegg

ingen som reagerer på den overdrevne bruken av genitivs "apostrof-S"? både online - i utallige anmeldelser og innlegg på forum - og i navnene til alle disse fordømte butikkene.

 

"Grethe's sysaker", "Naboen's Cafè"

 

i norsk skal apostrof altså utelates, ikke jalle med engelsk i det norske sprog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen som reagerer på den overdrevne bruken av genitivs "apostrof-S"? både online - i utallige anmeldelser og innlegg på forum - og i navnene til alle disse fordømte butikkene.

 

"Grethe's sysaker", "Naboen's Cafè"

 

i norsk skal apostrof altså utelates, ikke jalle med engelsk i det norske sprog.

ja TAKK, har irritert meg over dette i haugevis av tid nå... er greit når man snakker om utenlandske butikker (McDonald's er et godt eksempel), men det er så inn i hampen plagsomt å se at alle sånne små burugle-sjapper tar etter, som om DET gjør dem bedre, liksom...:o

Jepp det er et sånt lydord. Jeg husker ikke hva de heter.

Onomatopoetikon?

Eller interjeksjon.

Lenke til kommentar
Jeg har lest et ensifret antall bøker. Jeg begynte å spille, og se på filmer i stedet. Jeg mener at disse mediene er bedre historiefortellere.

 

Men allikevel får jeg beskjed at jeg skriver som en forfatter, og burde skrive bøker!

Så det er egentlig ingen forskjell om du leser for ungene dine eller ikke.

 

Jeg er 15 år.

 

Beklager at jeg henger meg opp i dette men setningen "Jeg mener at disse mediene er bedre historiefortellere." ble litt for mye for meg.

 

Disse mediene som du refererer til, PC og TV, forteller historiene visuellt. Da trenger du ikke bruke hjernen til noe annet en å suge opp inntrykk som du blir vist, på denne måten blir du fortallt en fortelling. Cluet med å lese bøker er at du ved hjelp av egen analyse av boka "lager" bilder i hjernen, som igjen fører til at fantasien/kreativiteten din utvikles. Dette gjør at du "blir smartere." Kjenner dere mangen personer som "driter i skolen" og som på samme tid leser mye? Jeg kjenner ikke en eneste. Jeg sier ikke at de som ikkje bryr deg om skolen ikke er smarte, de har det samme potensialet som de "smarte," men som Deg nevnte tidligere i tråden så har det nok en del med foreldres litterære innsikt og engasjemang å/og :oops: :D gjøre. De som bryr seg mye på skolen har ofte fått dyttet bøker i hendene fra de var ganske små, mens de som ikke har lest siden de var fem ikke "bryr" seg på samme måte. Dette gjelder selfølgelig ikke alle, og det er selvfølgelig variasjoner begge veier, men i hovedsak er det slik jeg oppfatter "bokverdenen." (Beklagelig vis, for det er mye god litteratur ute å går. Både på engelsk og på norsk.)

 

Angående norsken så synes jeg at norsk er et tullefag. Greit nok det at vi skal kunne norsk litteraturhistorie og grammatikk. Men hvorfor inni svarteste Hel skal vår fremtid bestemmes av om vi er gode til å analysere dikt, noveller og ikke minst reklametekster fra 1982? Når får jeg bruk for dette? (Med mindre jeg skal bli norsklærer? Noe som er lite trolig.) For de som ikke er klar over det så tror jeg vi i VKII Allemenn kan få opp 6 karaktere i norsk! Det er litt for mye for meg. :grumpy:

Lenke til kommentar
Jeg har lest et ensifret antall bøker. Jeg begynte å spille, og se på filmer i stedet. Jeg mener at disse mediene er bedre historiefortellere.

 

Men allikevel får jeg beskjed at jeg skriver som en forfatter, og burde skrive bøker!

Så det er egentlig ingen forskjell om du leser for ungene dine eller ikke.

 

Jeg er 15 år.

 

Geezuz, for en godtroende liten unge du er. På ungdomsskolen forteller de deg hva som helst for å motivere deg.

 

Og det at du finner spill og film som bedre læringsmedier, sier bare at du har et problem med å konsentre deg om ting som ikke er direkte underholdende.

Lenke til kommentar

Angående norsken så synes jeg at norsk er et tullefag. Greit nok det at vi skal kunne norsk litteraturhistorie og grammatikk. Men hvorfor inni svarteste Hel skal vår fremtid bestemmes av om vi er gode til å analysere dikt, noveller og ikke minst reklametekster fra 1982? Når får jeg bruk for dette? (Med mindre jeg skal bli norsklærer? Noe som er lite trolig.) For de som ikke er klar over det så tror jeg vi i VKII Allemenn kan få opp 6 karaktere i norsk! Det er litt for mye for meg. :grumpy:

 

Enig med deg. Hadde det ikke vært for at jeg hadde sucky karakterer i de fleste andre fag, hadde norskfaget definitivt trukket karakteren min ned. Og den forbanna litteratusrhistorien kan man kjøre en viss plass. Riktig man lærer det på u-skolen, men etter det bør det være valgfritt. Da har du fått en smakebit, og vet om du interesserer deg for det eller ikke. Det samme gjelder nynorsk; hvor teit er ikke dette faget, når man får de samme grammatikkoppgavene i VKII som på u-skolen?? Det hele er så dumt at det er ikke verdt diskusjonen en gang!

Lenke til kommentar
Skrev sånn fjortiss opplegg før,men heldigvis ikke nå lengre.

Og forresten det er som jeg og en kamerat fant ut fjortiss er

ikke en alder det er en tilstand. :lol:

 

Du og en kamerat? Det er et ganske kjent begrep og jeg er ganske sikker på at det ikke var du og nevnte kamerat som fant på det.

Lenke til kommentar
Er "øh" et ord :lol: hehe, hmm, jaja :p

 

Jepp det er et sånt lydord. Jeg husker ikke hva de heter. Men Øh og Ah er egentlig litt Amerikanske måter å uttale de lydene på.

 

Ja, vet vel det, hadde vel bare lite å gjøre :roll:

 

 

Men allikevel får jeg beskjed at jeg skriver som en forfatter, og burde skrive bøker!

Så det er egentlig ingen forskjell om du leser for ungene dine eller ikke.

 

Jeg er 15 år.

 

For alt jeg vet har du et fantastisk potensiale, men på ungdomsskolen liker lærerne å skryte litt vel ekstra for å holde motivasjonen oppe, på videregående gir de seg en god ****** hvem som bryr seg om faget eller ikke; ansvar for egen læring.

 

Men hadde likt om du postet en stil du har skrevet eller nåt her :) Liker å lese skolestiler, noen er ganske innovative og kreative.

 

 

 

Ps: Husker jeg fikk 50 kr for hver bok jeg leste når jeg var 5 år gammel (moren min var ganske aktiv på den fronten), så da leste jeg sinnsykt mye, og det gjør jeg fortsatt. Ingen midler for underholding er bedre enn bøker, siden det er utrolig deilig å forestille seg alt i hodet, som man gjør når man leser f.eks. Ringenes Herre (blir aldri lei den boken)

Lenke til kommentar
Jeg har lest et ensifret antall bøker. Jeg begynte å spille, og se på filmer i stedet. Jeg mener at disse mediene er bedre historiefortellere.

Sludder og vissvass. Nevn ett spill som i det hele tatt kommer i nærheten av en god bok som historieforteller, og du skal få være min guru. (Dessuten har du vel et litt tynt grunnlag å uttale deg på hvis du kun har lest noen få bøker?)

 

Men allikevel får jeg beskjed at jeg skriver som en forfatter, og burde skrive bøker!

Så det er egentlig ingen forskjell om du leser for ungene dine eller ikke.

Det er godt mulig du har et gudebenådet talent, eller på annet vis fortsatt er i stand til å sette linjene sammen på en brukbar måte. Men derfra til å trekke konklusjonen at det ikke gjør noen forskjell om man venner sine barn til å like bøker? Det blir for drøyt for meg. Vi mennesker kan ikke skape noe i et vakum. Vil man bli dyktig til å skrive, bør man derfor blant annet lese mye. Punktum.

Lenke til kommentar

Dere skal være glade dere ikke gikk på samme VGS som meg. Jeg gikk et påbygningsår forrige skoleår (altså 2002/2003), med blandt annet 10 timer norsk i uken. Dette individet som hadde oss i norsk, samt var vår klasseforstander er definitivt det værste dråket av en mann du kan få tak i. Ikke nok med at mannen er stokk dum, men han er i tillegg selve definisjonen på kjedelig. Dette er den absolutt dårligste læreren jeg noensinne har hatt. Tenk deg et helt skoleår hvor det eneste vi gjør er å sitte for oss selv og lese. Han gadd ikke en gang å ha noen form for tavleundervisning.

 

Ved retting var antageligvis trynefaktor det avgjørende elementet. En av oss i klassen fikk 2 på en nynorsk-stil, og tok stilen med til en annen lærer for revurdering. Det endte med at hun fikk 4. Et par uker senere sluttet hun.

Lenke til kommentar

Jeg har også merket en del dårlig skriving her på forumet, og andre steder for den saks skyld, men prøver å ignorere det. Klart det er irriterende, i et svakt øyeblikk var jeg dum nok til å kommentere det også (det var feilskrivingen på nettkaféen Cyberzones hjemmeside). Pussig nok skrev jeg en feil akkurat da, og siden har jeg tiet stille. Tar det som et slags tegn. :wink: Å hekte seg opp i rettskriving og slå ned på feil synes jeg er galt. Enkelte kan ikke noe for det. Likevel blir de rakket ned på og tatt for å være useriøse. Selvsagt er det mange som ganske enkelt gir en lang, god dag i norskundervisningen, noe jeg tror gjelder de fleste her. Poenget er at hvis du ikke vet hva som er tilfellet; hold kjeft! Å kritisere det blir som å beskylde en mann for mord utelukkende på grunnlag av at han ble sett på åstedet. Du vet ikke med sikkerhet om han er skyldig.

 

Nok en gang må jeg få poengtere at signaturen min er beregnet på meg. Det betyr at jeg ikke har noe personlig imot dårlige skrivere, men at jeg prøver å gjøre mitt beste selv. Jeg sier nei til skrivefeil, ikke nei til feilskrivere.

 

Så vil jeg gjerne si noe om sammenligningen bøker/film/spill som historiefortellere: Alle disse mediene bringer oss kvalitetsunderholdning, det er det ingen tvil om. Hvilken som er best kommer selvsagt mye an på smak. Noen foretrekker ditt, andre datt. Men hvis vi tenker litt gjennom saken kan vi faktisk trekke en konklusjon. Helt kort kan jeg vel si at bøker tar førsteplass, film andre og spill tredje. Bøker er i stand til å fortelle en hvilken som helst historie på en fengslende måte. Fantasy, romantikk, krig, rett og slett alt mulig. Samtidig er de utviklende for fantasi og skriveferdigheter. Film er også et allsidig medie. Det har de samme styrkene som bøker, med unntak av den utviklende. Og så har vi spill. Spill kan helt klart fortelle en god historie på en flott måte, men har den svakheten at de er avhengige av action. Vi snakker om aktiv underholdning. Det må være gøy å spille spillet, ikke bare å følge historien. Alt må tilpasses slik at gameplayet blir bra. Bøker og film regnes som kunst. Spill har fortsatt en lang vei igjen å gå for å nå slike høyder.

Lenke til kommentar

Jeg skal gå tredje året med Medier og Talentløs Prøvekommunikasjon til neste år (VK II, altså) og der har de lagt opp til ti timer norsk i uka... I de to foregående åra har vi hatt to timer i uka... Hva i Helheimen er galt med de som setter opp årsplanene på Stortinget?

Lenke til kommentar
ingen som reagerer på den overdrevne bruken av genitivs "apostrof-S"? både online - i utallige anmeldelser og innlegg på forum - og i navnene til alle disse fordømte butikkene.

 

"Grethe's sysaker", "Naboen's Cafè"

 

i norsk skal apostrof altså utelates, ikke jalle med engelsk i det norske sprog.

 

 

Akkurat det tenkte jeg på for et par dager siden. Jeg har lenge latt det Engelske språket snike seg inn i mitt Norske vokalbular, sakte og snikende som en farlig og senvirkende gift. Det med apostrofen var en virkelig ubehagelig overraskelse når det slo meg.. seriøst. Her har jeg sutret over ungdommers dårlige Norsk-kunnskap lenge, og overser glatt at jeg har blitt temmelig avslepen etterhvert selv. Pinlig.

 

GENERELT vil jeg si: Se på det Engelske språket og hvordan Engelskspråklige mennesker bruker det. De vet omtrent ikke opp-ned på det Engelske språket lengre, de skriver så slurvete at det er latterlig. Det er ikke bare her i Norge det er ille.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å lære å lese når jeg var fire, og skrev og leste bra som fem.

Mammaen min leste for meg hver kveld, og det gikk i C.S. Lewis, Tolkien, Watership down, den hemmelige hagen osv. Mange bøker ble lest for meg, og jeg begynte å lese alene når jeg ble eldre (8-10). Jeg leste Hobbiten og hele ringenes herre serien, 6-7 wheel of time bøker, og mye mer, men så ble jeg introdusert for filmen. En film er så mye bedre underholning enn bøker. Når jeg begynte på ungdomsskolen sluttet jeg nesten helt å lese bøker, men så mer og mer filmer, og lyden har mye med opplevelsen å gjøre. Englandsk begynte vi å lære i tredje klasse, og siden jeg så mye på TV, så lærte jeg mange ord, og hvordan den muntlige språket er. Jeg dro bare 5-ere på ungdomsskolen, og også på GK. Jeg kom opp i skriftlig englandsk da, og en blank femmer fikk jeg også da. Samtidig ble norskspråket mitt mer og mer tynnet ut av englandske gloser og slang, og at jeg glemmer ord ødelegger også mye, så norsk ble et "dårlig og muntlig språk", mens englandsk er "flott munlig og skriftlig språk hvor du kan være ekstremt høfflig og skrive veldig flott".

Englandsk har jo minst fem ord for hvert norsk ord, så det er mye lettere å formulere deg slik du ønsker mens norsk er et banalt og trist språk.

At norskundervisningen er helt feil oppbyggd er vi nok alle enige i, men å endre det kan vi bare glemme. Elevene bør lære å snakke og skrive, og ikke vite når Bjørnson skrev ditt og datt.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg gikk på skolen, men er det ikke fremdeles slik at stort sett bare unge lærere/lærinner har virkelig lyst til å lære elevene noe, at de har interesse for faget selv og? Så blir de voksne og forlengst lullet inn i yrkesrutinen, og generelt gir blaffen eller til og med gruer seg til nok en kjedelig dag på skolen? Veldig mange av lærerne jeg hadde var preg at det ihvertfall. De var totalt uinspirerende. De få som var inspirerende, var stort sett ganske ferske - men også en og annen godt voksen. Jeg husker fysikk læreren var ivrig som en unge :lol:

Lenke til kommentar

Ja si det?

 

Det norske Storting, inkl. utdanningsregimentet eller hva pokker det nå heter, er sikkert bare stappet av filologer (følsomme norskelskere.) Det, uten å ha noe som helst grunnlag til å mene dette, tror jeg er grunnen til at språkfagene er det absolutt viktigste i skolen. Tenk om noen hadde satt realfaga like høyt? Om det ikke hadde blitt enklere så hadde det hvertfall blitt retferdig! :grumpy:

 

Et eksempel:

 

Jeg har, etter VKII tenkt meg inn på sivilingeniør-studie. Til dette trenger jeg gode karakterer. MEN......Vårt kjære fedrelands styre bestemmer at mine videre studier av realfag ikke skal bestemmes av at jeg har femmere og seksere i matte og fysikk, men om jeg har treere og firere norsk og tysk. Dette synes jeg er bort i natta!

 

Og et tips til alle nynorskhatere: Det er ikke nynorsk som er problemet, men sidemål. Eg har skrive nynorsk sidan eg gjekk i fyrste klasse. Fyrst i GK skifta eg til bokmål. Dette sidan det vart enklare i henhold til bøker o.l. Ein nynorskar hatar bokmål lika mykje som en bokmåler hater nynorsk!

Lenke til kommentar
Jeg begynte å lære å lese når jeg var fire, og skrev og leste bra som fem.

Mammaen min leste for meg hver kveld, og det gikk i C.S. Lewis, Tolkien, Watership down, den hemmelige hagen osv. Mange bøker ble lest for meg, og jeg begynte å lese alene når jeg ble eldre (8-10). Jeg leste Hobbiten og hele ringenes herre serien, 6-7 wheel of time bøker, og mye mer, men så ble jeg introdusert for filmen. En film er så mye bedre underholning enn bøker. Når jeg begynte på ungdomsskolen sluttet jeg nesten helt å lese bøker, men så mer og mer filmer, og lyden har mye med opplevelsen å gjøre. Englandsk begynte vi å lære i tredje klasse, og siden jeg så mye på TV, så lærte jeg mange ord, og hvordan den muntlige språket er. Jeg dro bare 5-ere på ungdomsskolen, og også på GK. Jeg kom opp i skriftlig englandsk da, og en blank femmer fikk jeg også da. Samtidig ble norskspråket mitt mer og mer tynnet ut av englandske gloser og slang, og at jeg glemmer ord ødelegger også mye, så norsk ble et "dårlig og muntlig språk", mens englandsk er "flott munlig og skriftlig språk hvor du kan være ekstremt høfflig og skrive veldig flott".

Englandsk har jo minst fem ord for hvert norsk ord, så det er mye lettere å formulere deg slik du ønsker mens norsk er et banalt og trist språk.

At norskundervisningen er helt feil oppbyggd er vi nok alle enige i, men å endre det kan vi bare glemme. Elevene bør lære å snakke og skrive, og ikke vite når Bjørnson skrev ditt og datt.

 

Englandsk! :lol:

 

Men er helt enig i det du sier. Ta Ringenes Herre f. eks. En bok som er rost opp i skyene og vel så det av alle fantasyspirene der ute. Greit nok, men det er stor forskjell på den engelske og den norske utgaven. Sier ikke at oversetteren har gjort en dårlig jobb, men snarere at mulighetene hans var temmelig så begrensede. Blir temmelig så irritert over alle som sier at Tolkien var så ekstremt god med språket osv uten å ha lest den engelske utgaven. Fantsasy på norsk gjør seg bare ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...