Gå til innhold

Dagens "gamere" går glipp av norskundervisningen p


Anbefalte innlegg

Jeg er i en sånn psykologisk krig med norsk læreren min

Siden dette er en tråd nettopp om rettskrivning, tillater jeg meg å spørre: du er altså i en psykologisk krig med norsk? Eller snek det seg inn et mellomrom der? ;)

 

hmm, det er ikke godt å si :p

 

*håper ingen merker at jeg går å fikser på det* 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
unger på barneskolene i dag kan vere rett og slett j**** irriterende...slik at du har lyst å kaste de ut vinduet fra 10. etasje...norge ligger jo også på verdenstoppen i dårlig disiplin på skolen...og det merkes...kunnskapene til elever synker og alle klager selvfølgelig på lærerene... :shrug:

 

Altså kids kan være temmelig irriterende, men ofte er det også læreren som har mye av skylda. Pedagogiske lærere har ikke akkurat blomstret med årene. hvorfor ---> se på lønna. De som har høy utdannelse i og med pedagogisk kunnskap havner desverre ikke i grunnskolen der de absolutt er nødvendig. I stede dukker det ofte opp lett tempererte og dårlige framgangsdyktige og ikke minst elendige planleggere i stolen foran 25 elever. Kjenner selv flere som jobber i grunnskole, og vet at noen av dem ikke burde være der.

 

Ikke ta det personlig. For alt det jeg vet er du en strålende lærer som er ufattelig uheldig med klassen ;). Det skjer jo også.

 

Enten styrer du mobben, eller så styrere mobben deg.

Lenke til kommentar

Hvorfor strebe etter å skrive feilfri norsk, når alle skjønner hva du

mener uansett? Jeg er "litt" lat og har somoftest bedre ting å finne på enn

å skjekke grammatikk og sånt, derfor kan det fort bli en del skrive-feil...

 

Jeg ville ikke akkurat sagt at hvis eleven var engasjert, så kan han/hun bli

god i norsk, læreren har også mye å si. De fleste blir jo litt oppgitt når

man gjør det beste man kan og feks bare får 3'ere av en lærer.

 

Jeg har ikke per i dag aldri hatt en norsk lærer som klarer å skrive god kritikk, dvs: når man får en 3'er og det står 5 positive ting og 2

negative ting i bedømmelsen.... Hvis det var dårlig på visse områder

som teller mye, så skriver man mye om det. Og ikke om de positive

tingene som ikke telte så mye.

 

EDIT: litt omskriving måtte til for å få frem det jeg mente

Lenke til kommentar
Hvorfor strebe etter å skrive feilfri norsk, når alle skjønner hva du

mener uansett? Jeg er "litt" lat og har somoftest bedre ting å finne på enn

å skjekke grammatikk og sånt, derfor kan det fort bli en del skrive-feil...

 

fordi du i enkeltes øyne vil bli oppfattet som mindre intelligent?

 

Jeg ville ikke akkurat sagt at hvis eleven var engasjert, så kan han/hun bli

god i norsk, læreren har også mye å si. De fleste blir jo litt oppgitt når

man gjør det beste man kan og feks bare får 3'ere av en lærer.

 

med mindre det er ekstrem trynefaktor på gang, tviler jeg sterkt på at en lærer vil gi deg en 3'er uten grunn.

Lenke til kommentar
fordi du i enkeltes øyne vil bli oppfattet som mindre intelligent?

 

De enkeltes syn på meg og min intelligens synes jeg er uviktig.

For jeg vet selv at jeg ikke er dum' date=' men at jeg heller ikke er av de mest intelligente.

 

med mindre det er ekstrem trynefaktor på gang' date=' tviler jeg sterkt på at en lærer vil gi deg en 3'er uten grunn.[/quote']

 

En lærer vil alltid la sine personlige meninger telle når man bedømmer

en stil, men spørsmålet er hvor mye... Det er faktisk bevist.

 

Det var mine meninger i hvertfall

 

EDIT: jeg glemmer alltid noe...

Lenke til kommentar
En lærer vil alltid la sine personlige meninger telle når man bedømmer

en stil, men spørsmålet er hvor mye... Det er faktisk bevist.

 

som sagt, med mindre det er ekstrem trynefaktor inne i bildet. jeg kan godt forstå at en lærer gir den bråkete klasse-klovnen en dårligere karakter (eller en minus), og den pene og populære dutteberten en høyere karakter..

 

men, jeg stiller meg meget tvilsomt til at en 6'er-stil får en 3'er, bare på grunn av lærerens mening om deg. så mye utslag skal ikke trynefaktor ha.

Lenke til kommentar
Jeg tror dagens gamere går glipp av mye engelsk-kunnskap i forhold til oss gamere fra fordums tider. Da måtte vi skrive kommandoer i ikke-grafiske spill, samt skrive kommandoer i adventure-spill (Sierra).

 

det er det nok litt sannhet i, ja.. men på den annen side, det var ikke akkurat skjønnlitteratur på høyt nivå vi skrev, når vi tuslet rundt i The Hobbit på C64.. :)

 

men, personlig har jeg alltid lagt på 5-6 i engelsk, og jeg skylder det i hovedsak på pc-spill og lesing av engelske fantasy/sci-fi-bøker. man kan aldri ha for stort ordforråd. :)

Lenke til kommentar
En lærer vil alltid la sine personlige meninger telle når man bedømmer

en stil, men spørsmålet er hvor mye... Det er faktisk bevist.

 

som sagt, med mindre det er ekstrem trynefaktor inne i bildet. jeg kan godt forstå at en lærer gir den bråkete klasse-klovnen en dårligere karakter (eller en minus), og den pene og populære dutteberten en høyere karakter..

 

men, jeg stiller meg meget tvilsomt til at en 6'er-stil får en 3'er, bare på grunn av lærerens mening om deg. så mye utslag skal ikke trynefaktor ha.

 

Nei, jeg er enig, det har ikke og skal ikke ha så stort utslag.

Men det er jo nok til at man bruker sensorer på eksamen og sånt.

 

Men nå må vi holde oss til topic...

Lenke til kommentar
haha, sikker på at jeg lærer mere og bedre Norsk av å game, enn å sitte å høre på røykhosten til en sur gammel Norsklærer :roll:

 

Øh, "mere"?

 

Det var da svært som alle skulle henge seg opp i den lille skriveleifen der da? har dere seriøst ikke noe bedre å gjøre? unnskyld meg at jeg er trønder, og har litt for mye sms i språket mitt da :grumpy::grumpy:

Lenke til kommentar

Zeltex slaps Zelkin around a bit with a large trout!

Prøver du å hevde at du ikke liker å lage softis? For det er den veien du beveger deg ut på nå. Dansk har så klart alt med dette å gjøre for da han tullingen av en normann skulle ut og hente vann, falt han i brønnen og druknet! Og derfor er mange dårlige til å skrive nårssk!

 

Ellers er Ivar Åsen en idiot som mekket Ny Norsk. Er det derfor du hater Zimen? Pga at Åsen hevder at du skal ha ny norsk og at SoFtiSEn er SKjejv? STOPP FORFØLGELSEN AV POLAKKENE!

Lenke til kommentar
så er zimen litt på kanten !

Ikke nok med at han jobber på Umbriago, et firma som prøver å gjøre norsken mer dansk, så ern faktisk motstander av dagens skoler.

Helt patetisk spør du meg

 

Dette kaller jeg et meget useriøst innlegg av en person som griner på jobb og ikke tør å jobbe alene. Useriøse innlegg håper jeg moderatorene ser som unødvendig og herved banner Zelkin fra forumet fra godt. Også lignende nicks hvis han prøver å registrere seg på nytt. Ta også med navn som "Jan", "Grin", "Makan" og en god del andre når dere lager denne permanente ban-listen.

I dette innlegget ser vi også at denne meget ustabile grinete personen ikke har lært at man skal starte en setning med stor forbokstav, noe som gir meg større grunn til å ikke bry meg mye om dette innlegget.

 

Slike useriøse kommentarer kan jeg ha meg frabedt!

Jan griner mens han spiser bananer :yes:

Lenke til kommentar

Personlig lærer jeg veldig mye engelsk av filmer som går på tv. Når det gjelder Norskopplæringen i Norge, er det en blanding av elevenes vilje og lærerens evne til å lære bort som gjør at gjennomsnittet er på vei ned.

 

Jeg har hatt veldig flinke norsklærere som kan det de driver med, men som ikke er interesante nok. Å bable om Romantikken, Nyromantikken osv. i mange timer er ikke det mest interesante.

 

Det man kunne gjøre med Norsktimene var gi mer tid til lesing (skjønnlitteratur), og gi elevene flere større oppgaver innen skriving.

Dette kan også gjøres til gruppearbeid.

 

En annen ting er at man bruker minst 2 Norsktimer i uka til (i mitt tilfelle) Nynorsk som jeg selv syntes kunne blitt brukt til å forbedre grammatikken til elevene.

 

Jeg må også få sagt at det kjedeligste faget jeg har er Nynorsk, men det er sikkert mange som mener det samme om Bokmål også. Jeg ser dette som sløsing av tid, disse skriftspråkene er såpass like at denne undervisningen ikke trengs.

Lenke til kommentar

En annen ting er at man bruker minst 2 Norsktimer i uka til (i mitt tilfelle) Nynorsk som jeg selv syntes kunne blitt brukt til å forbedre grammatikken til elevene.

 

Jeg må også få sagt at det kjedeligste faget jeg har er Nynorsk, men det er sikkert mange som mener det samme om Bokmål også. Jeg ser dette som sløsing av tid, disse skriftspråkene er såpass like at denne undervisningen ikke trengs.

 

Ja! Det vi lærer av nynorsk på skolen nå er at "det meste" er lov i nynorsk. Bare pass "fellene" som eg, ikkje osv. Ellers må vi bare slå opp masse i ordbok også skal det gå bra. Lærer vi noe? Nei. Får vi bra på prøvene? Noen av oss. Nynorsk er sløsing av undervisining og karaktersnitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...