Gå til innhold

Dagens "gamere" går glipp av norskundervisningen p


Anbefalte innlegg

etter tredje klasse på barneskulen så har eg knapt lært ein skit frå 'norskfaget'

 

det siste eg hugse eg lærte var nokre ordklassar som

talord, substantiv, verb og adjektiv :p

 

eg har faktisk lært mykje ved å bare bruke ordboka

 

uansett lærere er rare, i alle dei 4 eksamene eg tok på vk så gjekk eg opp 1-2 karakterer i ABSOLUTT alle fag o_O

 

frå 1 til 4 i engelsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes mange gamere som hverken har tekstforståelse eller videre kunnskaper om og/å .. (eks) .. hehe.. men man er gjerne god på forskjellige ting.. noen er matte-genier.. mens andre igjen er gode til å skrive...

 

/me strøyk i matte i 1.klasse på vgs... men jeg har også skrivd (skrevet) spill-anmeldelser for en avis her i fylket.. så jeg vikke (vil ikke :p ) si at jeg SUGER i norsk..

 

imho anyways! ;)

Lenke til kommentar

Faktorer som er med på å ødelegge norskundervisningen:

 

1: Upedagogiske eller på andre områder ufaglærte lærere.

2: Elever som ikkje bryr deg dritten om det som foregår.

3: Det at innholdet i norskundervisningen er drittkjedlig for personer i alderen 6-18 år.

 

Det er eit stort overtall av de som gir blaffen i romantikken og all det andre kjedelige stoffet som blir pugget inn i løpet av 12 år. Det må nye læremetoder inn i den norske skole. Side opp og side ned med tekst og oppgaver er det minst motiverende som finnest. Er det merkelig at elevene ikkje lærer noe? Når eg ser på dette forumet begynner eg å lure på om det virkelig er så dårlig skole her i norge, eller om elevene gir blaffen.

 

Saken er at det er utrolig mange som har problemer med å lese og skrive korrekt...mens på skolen lærer de bare om norsk-historien...om alle forfattere osv osv...som de glemmer innen året er omme uansett. I mitt syn er Norsktimene til for å lære norske elever språket Norsk og ikkje historien bak det. Fra dag 1 på skolen burde det vært fokusert på å gi elevene best mulige skrive og lese-egenskaper, og når alle kan lese ei side uten å anstrenge seg (som mange må) så kan de starte med å lære om romantikken osv.....

 

Dette er på ingen måte rettet som noe negativt til de som har problemer med å skrive og lese, men til de som prøver å lære fra seg. Eit par år på universitet ol. er ikkje nok til å skape gode læreomgivelser. Det må være stoff som er mottakelig for elver og lærere som får kontakt med elevene.

 

Ein lærer som leser opp fra ei bok bak kateteret og skriver på tavla ditt og datt oppnår ingenting.

 

Den beste måten å få lært noe som helst på er ved å ha det gøy eller på andre måter trives under læringen. Det er klinkende klart at elever som kjeder seg gjennom 45 minutter med undervisning ikkje lærer så mykje som de som har det gøy.

Lenke til kommentar
Den beste måten å få lært noe som helst på er ved å ha det gøy eller på andre måter trives under læringen. Det er klinkende klart at elever som kjeder seg gjennom 45 minutter med undervisning ikkje lærer så mykje som de som har det gøy.

 

Så kommer det sentrale spørsmålet... HVA skal man gjøre for at skole-leie elever blir interessert i Norsk? :)

Lenke til kommentar
Personlig lærer jeg veldig mye engelsk av filmer som går på tv. Når det gjelder Norskopplæringen i Norge, er det en blanding av elevenes vilje og lærerens evne til å lære bort som gjør at gjennomsnittet er på vei ned.

 

Jeg har hatt veldig flinke norsklærere som kan det de driver med, men som ikke er interesante nok. Å bable om Romantikken, Nyromantikken osv. i mange timer er ikke det mest interesante.

 

Det man kunne gjøre med Norsktimene var gi mer tid til lesing (skjønnlitteratur), og gi elevene flere større oppgaver innen skriving.

Dette kan også gjøres til gruppearbeid.

 

En annen ting er at man bruker minst 2 Norsktimer i uka til (i mitt tilfelle) Nynorsk som jeg selv syntes kunne blitt brukt til å forbedre grammatikken til elevene.

 

Jeg må også få sagt at det kjedeligste faget jeg har er Nynorsk, men det er sikkert mange som mener det samme om Bokmål også. Jeg ser dette som sløsing av tid, disse skriftspråkene er såpass like at denne undervisningen ikke trengs.

 

Helt enig i hva du skriver her, er svært irritert på norsklæreren fordi vi har hatt så mye litt. historie, istedenfor å skrive stiler. Og nynorsk er helt unødvendig, jeg har gode karakterer i alle fagene mine, men akkurat i nynorsk, gir jeg f*** i. Det er bare de gode stilene mine som berger meg til en 4'er :wink:

Lenke til kommentar
Personlig lærer jeg veldig mye engelsk av filmer som går på tv. Når det gjelder Norskopplæringen i Norge, er det en blanding av elevenes vilje og lærerens evne til å lære bort som gjør at gjennomsnittet er på vei ned.

 

Jeg har hatt veldig flinke norsklærere som kan det de driver med, men som ikke er interesante nok. Å bable om Romantikken, Nyromantikken osv. i mange timer er ikke det mest interesante.

 

Det man kunne gjøre med Norsktimene var gi mer tid til lesing (skjønnlitteratur), og gi elevene flere større oppgaver innen skriving.

Dette kan også gjøres til gruppearbeid.

 

En annen ting er at man bruker minst 2 Norsktimer i uka til (i mitt tilfelle) Nynorsk som jeg selv syntes kunne blitt brukt til å forbedre grammatikken til elevene.

 

Jeg må også få sagt at det kjedeligste faget jeg har er Nynorsk, men det er sikkert mange som mener det samme om Bokmål også. Jeg ser dette som sløsing av tid, disse skriftspråkene er såpass like at denne undervisningen ikke trengs.

 

Helt enig i hva du sier, er sterk irritert på norkslæreren min, da hun bruker tia på å snakke om litt. hist. istedenfor å gi oss stiler, hvor man kan vise hvor godt man skriver norsk. Også enig i at nynorsk er et helt unødvendig språk, jeg har gode karakterer i alle fag, men i nynorsk er det bare de gode stilene mine som gjør at jeg klarer en 4'er, siden jeg har ca 10-15 skrieleif på hver side :lol:

Lenke til kommentar
Da kan jeg lære deg noe, det heter og skrives mer, ikke mere.... :-?

 

Da kan jeg informere deg om at det ikke er riktig, nå for tiden. Det var riktig, dog. ;)

 

Utdrag fra punkt 2.2.2.2.6

2.2.2.2.6.1 Utlydande e

 

dobb el. dobbe (øyredobb; før: dobbe) [Vedtak 3.10.02]

fler el. flere (før: flere) [Vedtak 3.10.02]

mer el. mere (før: mer) [Vedtak 3.10.02]

Hør, hør! Dette er haitekk! Men er du sikker på at dette gjelder for bokmål også?

Lenke til kommentar

Hør, hør! Dette er haitekk! Men er du sikker på at dette gjelder for bokmål også?

 

Du klikket ikke på linken, forstår jeg. ;)

På toppen av dokumentet, en stykke under Google-hurtigbufferopplysningstingen:

R 7b/03 Bokmålsrettskrivinga

 

At dokumentet er skrevet på nynorsk har ingen betydning.

Lenke til kommentar
Tingen du lærer mest av er spill du blir bedre i engelsk lærer å løse gåter altså bruke hodet.

Det har nå vært undersøklse at spesialister mener at det er bra å spille skyte spill? du får vist ranskere reflekser og er mere oppservang

 

Siden dere diskuterer om gamere har dårligere norskkunnskaper, så vil jeg poengtere at det ikke er en skrivefeil her eller der som er det største problemet. Heller den totalt inkompente setningsoppbygningen. Som f.eks. den jeg har sitert her, som er én blant flere bare i denne tråden. Dere disser hverandre om en eller annen skriver mere istedet for mer og slike filleting, men når man ikke vet hva som er poenget med et komma eller når en skal sette punktum, er det mye mer alvorlig. Og det lærer man av å lese bøker og følge med på norskundervisningen som dere så hederlig kritiserer. Norsk er et kjedelig fag, men fortsatt et viktig et.

 

Og til sist....slutt å skriv norsk med stor n. Det er ikke noe egennavn, retards.

Lenke til kommentar
Tingen du lærer mest av er spill du blir bedre i engelsk lærer å løse gåter altså bruke hodet.

Det har nå vært undersøklse at spesialister mener at det er bra å spille skyte spill? du får vist ranskere reflekser og er mere oppservang

 

Siden dere diskuterer om gamere har dårligere norskkunnskaper, så vil jeg poengtere at det ikke er en skrivefeil her eller der som er det største problemet. Heller den totalt inkompente setningsoppbygningen. Som f.eks. den jeg har sitert her, som er én blant flere bare i denne tråden. Dere disser hverandre om en eller annen skriver mere istedet for mer og slike filleting, men når man ikke vet hva som er poenget med et komma eller når en skal sette punktum, er det mye mer alvorlig. Og det lærer man av å lese bøker og følge med på norskundervisningen som dere så hederlig kritiserer. Norsk er et kjedelig fag, men fortsatt et viktig et.

 

Og til sist....slutt å skriv norsk med stor n. Det er ikke noe egennavn, retards.

 

Ganske riktig, men jeg synes at norsk rettskrivning er absolutt like viktig som setningsoppbygning. Spesielt og/å og stumme "t"'er er ting som går meg på nervene.

Du fant forresten et sabla godt eksempel for å hevde poenget med setningsoppbygning! :wink:

Lenke til kommentar
Fra dag 1 på skolen burde det vært fokusert på å gi elevene best mulige skrive og lese-egenskaper, og når alle kan lese ei side uten å anstrenge seg (som mange må) så kan de starte med å lære om romantikken osv.....

 

Problemet er bare at de fleste unge gidder ikke å lese. Dette gjelder spesielt gutter. Jeg er 14 år og leser veldig mye, men jeg er den eneste gutten i klassen min som leser hver kveld. Foreldrene må nok ta mye av skyllen for at barn ikke leser. Foreldrene mine har lest høyt for meg hver kveld fra jeg var veldig liten og fram til jeg ble 10. Jeg kjenner noen andre gutter på alder med meg som også leser veldig mye. Foreldrene deres har gjort det samme med de som mine har gjort med meg.

 

Så en oppfordring til alle foreldre les for ungene deres

Lenke til kommentar

Jeg har lest et ensifret antall bøker. Jeg begynte å spille, og se på filmer i stedet. Jeg mener at disse mediene er bedre historiefortellere.

 

Men allikevel får jeg beskjed at jeg skriver som en forfatter, og burde skrive bøker!

Så det er egentlig ingen forskjell om du leser for ungene dine eller ikke.

 

Jeg er 15 år.

Lenke til kommentar
Jeg har lest et ensifret antall bøker. Jeg begynte å spille, og se på filmer i stedet. Jeg mener at disse mediene er bedre historiefortellere.

 

pøh.

 

det er himmelvid forskjell mellom å lese velformulerte setninger, bruke fantasien og danne seg sitt eget bilde av historien, og å få servert historien på et fat.

 

ta filmversjonen av ringenes herre.. hvor mye av historien tror du ikke de har kuttet ut for å kunne servere det til allmuen? og uansett hvor godt en person spiller en rolle i en film, vil det aldri kunne fortelle hans/hennes tanker og følelser like bra som et par setninger i en bok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...