Gå til innhold

Påkjørsler bakfra


Sheldon C

Anbefalte innlegg

http://www.aftenbladet.no/lokalt/1242361/-_Bilistene_i_Rogaland_er_aggressive.html

 

Sitat fra artikkel

 

"136 ganger hver eneste dag, 5 ganger i timen, kjører en bil i en annen bakfra i Norge. "

 

 

Kan denne statistikken være korrekt? 136 påkjørsler hvert eneste døgn..året rundt??

Dette høres helt ubegripelig ut.

 

I så tilfelle forstår jeg hvorfor jeg må betale så mye i forsikring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sjåfør kan man faktisk bøtelegges om bilen bak ligger for nærme. Er ikke bare bilen bak som har et ansvar for 1001-1002-1003.

 

En jeg kjenner ble stoppa og bøtelagt av politiet "fordi bilen bak lå for nærme".

Nåja.. Teoretisk sett kan man bli bøtelagt for å hindre noen unødvendig (noe som da kan resultere i at vedkommende bak ligger for nært), men å ligge for nært noen bak isolert sett.. ehm, nei! Alle med førerkort for bil skjønner hvorfor.

 

.. med mindre begge rygger da selfølgelig.

 

Jeg tviler ikke på statistikken. Husk at bare en ekstremtt liten andel av ulykker som skjer havner i avisen. De fleste påkjørsler bak skjer nok som småbulkinger i rundkjøringer og lignende hvor trafikken flyter sakte fremover, man er nødt til å ligge nært bilen foran, og man er nødt til å følge med til venstre. Er man ikke effektiv i å forflytte blikket hele tiden er det veldig lett å kollidere foran dersom vedkommende foran finner ut at "luka er for liten", mens du ser "bilen foran kjører" før du sjekker mot venstre for å se om luka holder til deg også.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det kan jeg levende forestille meg. Norske bilister er ikke spesielt flinke til å kjøre bil. Ta en kikk på oversikten over antall trafikkofre i Norge kontra Sverige, det er dessverre dyster lesning.

 

Men høyere fartsgrenser, det skal de ha...

Ja, men bare på strekninger som er bygget for det - f.eks. 4-felts motorveg med bred veiskulder, type E-18 Oslo-Tønsberg og Grimstad-Kristiansand, og E6 Oslo-Sverige. Veien er identisk på begge sider av riksgrensen, men fartsgrensen øker plutselig 20 km/h på svensk side...

 

Jeg er overbevist om at hovedgrunnen til de mange ulykkene i dette landet er den dårlige veistandarden. Klart, man kan ikke alltid skyld på dumper i veien, men ulykker i forbindelse med forbikjøringer har til eksempel ofte en link til dårlig veistandard - det er en grunn til at forbikjøringen i det hele tatt fant sted, trafikken gikk tregt. Så skal en selvsagt dele ut en god posjon skyld til føreren som valgte feil sted for å utføre nevnte forbikjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan jeg levende forestille meg. Norske bilister er ikke spesielt flinke til å kjøre bil. Ta en kikk på oversikten over antall trafikkofre i Norge kontra Sverige, det er dessverre dyster lesning.

 

Men høyere fartsgrenser, det skal de ha...

Ja, men bare på strekninger som er bygget for det - f.eks. 4-felts motorveg med bred veiskulder, type E-18 Oslo-Tønsberg og Grimstad-Kristiansand, og E6 Oslo-Sverige. Veien er identisk på begge sider av riksgrensen, men fartsgrensen øker plutselig 20 km/h på svensk side...

 

Det er ditt argument - og det er for så vidt et godt argument. Men på andre fora man ser denne diskusjonen ser man gjerne argumenter for å øke fartsgrensene overalt med 10 km/t, endre den absolutte fartsgrensen utenfor tettbygd strøk fra 80 km/t til 90 km/t, og andre tilsvarende tiltak.

Lenke til kommentar

Det er ditt argument - og det er for så vidt et godt argument. Men på andre fora man ser denne diskusjonen ser man gjerne argumenter for å øke fartsgrensene overalt med 10 km/t, endre den absolutte fartsgrensen utenfor tettbygd strøk fra 80 km/t til 90 km/t, og andre tilsvarende tiltak.

Er klar over det, Ola Nordmann tenker ofte for høyt om seg selv. Å øke dagens fartsgrense utenfor tettbebygd strøk med 10 km/h ville i mange tilfeller være livsfarlig grunnet for dårlig veistandard, helt klart.

Lenke til kommentar

Som sjåfør kan man faktisk bøtelegges om bilen bak ligger for nærme. Er ikke bare bilen bak som har et ansvar for 1001-1002-1003.

En jeg kjenner ble stoppa og bøtelagt av politiet "fordi bilen bak lå for nærme".

Hva kan man egentlig gjøre med det da?

 

Les f.eks. dette.

Eller dette. :)

I begge sakene er det føreren bak som har blitt straffet.

Lenke til kommentar

Som sjåfør kan man faktisk bøtelegges om bilen bak ligger for nærme. Er ikke bare bilen bak som har et ansvar for 1001-1002-1003.

En jeg kjenner ble stoppa og bøtelagt av politiet "fordi bilen bak lå for nærme".

Hva kan man egentlig gjøre med det da?

 

Les f.eks. dette.

Eller dette. :)

I begge sakene er det føreren bak som har blitt straffet.

 

Ja, det er alltid føreren i bilen bak som har skyld. Man skal ligge så langt bak bilen foran at man klarer å stoppe, uansett føre og vei.

 

Men dersom han i bilen foran føler at han bak ligger for nærme, kan han jo f.eks. svinge til side og slippe han bak forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...