Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja helt klart. Men det er bare så lite produktivt når du må konvertere dine .avi filer om til f.eks mp4 før du kan legge dette inn og spille av.

Gå å les på Rockplayer så ser du alle formatene jeg kan spille av uten å måtte konvertere.

 

Vi Androidbrukere er litt heldigere en iOS-brukere når det kommer til en god løsning for mediafiler.

 

Det at dere kan legge inn en applikasjon for avspilling av divx/xvid gjør ikke selve OS'et bedre, og hører dermed ikke hjemme i førsteposten din. Både iOS og Android krever konvertering, og det ligger ingen støtte for de vanligste divx/xvid-formatene i Android. Avi-støtten er ikke noe bedre i Android enn i iOS.

 

Jeg bruker en Samsung Omnia HD nettopp fordi jeg liker å dra over videofiler til den uten behov for konvertering. Dessverre har det ikke kommet en Android-mobil med skikkelige stereo-høyttalere til Norge, som er viktig for min del når jeg ser video. Eneste mulige kandidat er Samsung Beam som ikke ser ut til å komme til Norge med det første.

 

Kan du forklare meg litt om hvor begrensningene ligger for at du må konvertere Divx og Xvid på en iPhone? Mens jeg aldri konverterer mine filer. Er dette en begrensning i iOS eller iTunes?

Jeg skjønner ikke vitsen med at iPhone skal kunne støtte .avi-format når en person aldri får impoertere .avi fil på en iPhone(ser bort ifra iDisc).

 

Ellers anbefaler jeg deg å ikke bruke høytalere på filmvisning. Bruk heller noen skikkelig gode ørepropper. Da får du mye mer fullverdig lyd. Ellers har Omnia HD svært gode muligheter for mediafiler. Fullt så glad i UI er jeg kanskje ikke. Men den er nesten på høyde med HD2 totalt sett.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

 

Kan du forklare meg litt om hvor begrensningene ligger for at du må konvertere Divx og Xvid på en iPhone? Mens jeg aldri konverterer mine filer. Er dette en begrensning i iOS eller iTunes?

Jeg skjønner ikke vitsen med at iPhone skal kunne støtte .avi-format når en person aldri får spille av en .avi fil på en iPhone.

 

Ellers anbefaler jeg deg å ikke bruke høytalere på filmvisning. Bruk heller noen skikkelig gode ørepropper. Da får du mye mer fullverdig lyd. Ellers har Omnia HD svært gode muligheter for mediafiler. Fullt så glad i UI er jeg kanskje ikke. Men den er nesten på høyde med HD2 totalt sett.

 

Begrensningen ligger i det samme som med Android, OS'et støtter ikke divx/xvid som kodek og videospilleren som Apple/Google har lagt inn støtter heller ikke dixv/xvid. Her er Android og iOS helt likt, OS'et støtter avi som container, men ikke dixv/xvid.

 

Avi er jo kun en container for å "pakke inn" bilde- og lyd-formatet, slik at selve bilde og lyd-formatet som ligger i en avi-fil kan være av ulike varianter. Det vanligste som pakkes inn i en avi-fil er nok formatet divx/xvid.

 

Jeg har over 100 reisedøgn i året, og liker å ligge meg ned på hotellsengen for å se en serie uten ørepropper. Dette fordi jeg etter ha brukt noen timer med øretelefoner på flyplassen, i flyet, i taxi, fra og til møter osv syntes det er befriende å ha brukbar lyd når jeg først vil se noe på mobilen før jeg legger meg og gi ørene litt fri fra propper. Har ganske mange headset etter hvert til ulike bruksområder, for å ramse opp noen; Nokia BH-905, Nokia BH-903, Sony Ericsson MW600, Bose Quietcomfort 15, AKG K390nc med flere. :)

Lenke til kommentar

Samsung Galaxy S. Hiv inn på det meste og spill av med en gang. Med full støtte og ingen program trenger å lastes ned først.

 

Takket være et program Samsung har utviklet/lisensiert. Dette er tilsvarende videoavspilleren i min Samsung Omnia HD som til tross for manglende støtte for divx/xvid i Symbian fint takler formatet uten konvertering takket være egen programvare.

 

Dette har ikke noe med Android som OS å gjøre, dette er tilleggsfunksjonalitet som enkelte produsenter velger å gjøre noe med selv (Samsung), og andre produsneter lar folk finne ut av selv (HTC, Sony Ericsson osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe. Da skjønner jeg at du kanskje setter pris på friheten med å bruke høytalerene ja.

 

"Det vanligste som pakkes inn i en avi-fil er nok formatet divx/xvid." Ja jeg ville ha sagt det samme. Jeg liker veldig godt at jeg kan legge inn masse filtyper på min Desire, for så å bare spille av alt via Rockplayer. Og du som har Omnia HD for og virkelig merke fordelen over iPhone på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn det er diskutert tidligere her på tråden. Appstore er bedre en Android marked. Men iPhone har ikke sjangs i havet mot Android når det kommer til løsninger med bilde- video- og musikkfiler.

 

Her syns jeg og at post #744 var et meget godt eksempel.

 

Javel ja,da har jeg et par spørsmål her:

 

1. Hvordan laster en ned musikk rett til sin android telefon? Uten å bruke en pc eller tredjeparts programvare selvsagt.

 

2.Hvordan er det med podcaster? Husker android hvor du avsluttet avspillingen i mange ulike podcaster, slik at en starter der en slapp i hver enkelt?

 

3. Hvordan laster en lydbøker rett ned til telefonen sin? Og husker android avspillingsposisjonen her?

Lenke til kommentar

Sånn det er diskutert tidligere her på tråden. Appstore er bedre en Android marked. Men iPhone har ikke sjangs i havet mot Android når det kommer til løsninger med bilde- video- og musikkfiler.

 

Her syns jeg og at post #744 var et meget godt eksempel.

 

Javel ja,da har jeg et par spørsmål her:

 

1. Hvordan laster en ned musikk rett til sin android telefon? Uten å bruke en pc eller tredjeparts programvare selvsagt.

 

2.Hvordan er det med podcaster? Husker android hvor du avsluttet avspillingen i mange ulike podcaster, slik at en starter der en slapp i hver enkelt?

 

3. Hvordan laster en lydbøker rett ned til telefonen sin? Og husker android avspillingsposisjonen her?

 

1. Bruk netleseren, gå inn på siden du ønsker å kjøpe musikk fra, f.eks. CDON. Last ned musikken du kjøper. Når du åpner musikkspilleren finner den automatisk musikken din.

 

2. Last ned en lydbok app. Denne husker hvor du er og du kan låse den til én enkelt mappe, slik at den ikke blander podcast og lydbøker i en smørje. Det finnes sikkert en egen podcast app også. Har ikke sjekket dette.

 

3. Du laster lydbøker direkte ned på minnekortet ditt. Den husker hvor du er og du kan gå i innstillinger og selv bestemme hvor fort du skal søke fram og tilbake i boka ved å sette hvor mange sekunder du skal søke tilbake for hvert trykk. Fungerer svært bra.

Lenke til kommentar

Nei folk her på forumet genrelt har en tendens til å ikke svare på visse spørsmål når de sitter fast. Isteden for å vær ærlig å innrømme en mangel, så snur de emnet. Når jeg spør spørsmål så syns jeg det er greit å få konkrete svar på akkuratt det jeg spør om. Da blir en diskusjon så mye bedre. Hvis folk hele tiden skal ro seg unna eller omgå å svare på spm. så blir det bare tull. Her vil jeg ta frem deg som en god bruker apegryn. Du svarer konkret og holder deg saklig. Sånn ønsker jeg at flere brukere skal vær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velkommen til diskusjonsforum der folk er redd for å tape annsikt. Jeg har ved flere anledninger satt folk opp i et hjørne der de ikke klarer å svare for seg. Det som skjer er at det ikke kommer noen svar. Skal folk diskutere så må de klare å forholde seg saklig å svare konkret på det som de blir spørt om. Ellers blir det bare tull og irritasjon.

 

Det er greit at folk er uenig, men en saklig diskusjon lærer vi alle mer av. Samtidig lærer vi mer.

Alle klarer å svar på hele #744 men hva er grunnen for de ikke gjør det? De vil ikke innrømme ovenfor andre at deres produkt ikke klarer dette. Mao. Tape annsikt.

Endret av HDlover
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil se noen klarer å argumentere for at videoløsningen er bedre på iOS en Android.

 

Eksempel 1:

 

Android - Dra, slipp og spill av.

Android(hos nabo) - Dra, slipp og spill av.

 

iPhone iOS - Finn og last ned konverteringsprogram, konverter filen, start opp itunes og sync inn filmen og spill av.

iPhone iOS(hos nabo) - :)

 

 

Eksempel 2:

 

Naboen din er interessert i en film som du har liggende på smartmobilen.

 

Android(del film med nabo) - Dra og slipp.

iPhone iOS(del film med nabo) - :)

 

Ta frem stoppeklokka og kjenn på frihetsfølelsen.

 

Hehe! Jeg bruker kanskje litt av dette ved en evt. senere oppdatering av førstepost.

 

Hendonism: Svar gjerne på hvordan naboen din kan få bilder, film, sanger osv fra din iphone over på hans pc uten å bruke iDisc.

Og hvordan vil du legge inn desse type filer direkte på din telefon fra pcen hans?

 

Eksempel på frihet og produktivitet:

Android - dra, slipp og åpne(begge veier!)

 

Nei, da vet jeg ikke hva jeg har gjort. Lagt meg ned å ropt til android guden etter nåde. Eller bare innstallert en app som fikset det for meg? Men nei er nok ikke innebygget i os en funksjon som støtter dette. Godt dere belyste dette, sikkert mange tusen som endrer valg av telefon nå.

Lenke til kommentar

Jeg skal spare meg for usakligheter selv om det nå frister.

 

De poengene der alene er jo ikke nok for at en skal bytte enhet. Men som du summerer opp alle som er på det aller første innlegget, så jeg stor tro på at det er flere som drøfter velget mellom iPhone og en adroidenhet. Alt etter bruksbehov. Hvis flere av punktene i førstepost er viktig for en kjøper, så har jo Marius forklart hvorfor det kan lønne seg å velge en mobil med android.

Lenke til kommentar

Ja, på papiret ser det jo veldig bra ut. Men kan ikke si jeg føler at det har lønnet seg å gå fra 3GS til X10 til Desire og nå tilbake til iPhone 4. Først så blir man mega skuffa når man går fra en telefon der ting fungerer meget smooth, til en telefon(x10) som kjører ett gammelt android os, samt har ett av de værste touchtastaturene jeg har prøvd. Det i tillegg til ett os som desverre er litt umodent, med apps som ikke gjør som de skal og andre bugs. Den ble ikke gammel før den fløy ut døra. Da var jeg heller mer fornøyd med Desire. Men over tid så er det mange ting som irriterer meg. Batteriet, telefonapps som avslutter eller suger unødvendig med strøm. Tastaturet er heller ikke like bra som på 3GS, så nå gleder jeg meg til å få startet opp iPhone 4 i morgen. Desiren er allerede solgt, men fruen beholder sin enn så lenge. Selv om jeg hører litt klaging fra hennes side også.

 

Men tilbake til dette eksemple fra Marius Aare. Om man bruker telefonen som usb stick, så er det vel ikke store problemet at man må innstallere enn app for å gjøre dette? Det er jo noe man gjør 1 gang, om ikke denne appen må være innstallert på pcen også?

Lenke til kommentar

Oi, så når det gjelder Android så kan vi ta hensyn til 3 parts skinn og applikasjoner, men ikke det samme når det gjelder iOS? Dette bare beviser mitt poeng om at å diskutere hvilket OS som er best uten å ta hensyn til økosystemet er meningsløst fordi begge OS er designet for å støtte apps som et MEGET viktig del av økosystemet.

 

Til Marius: At jeg er uenig med deg betyr ikke at jeg er usaklig. At du beskylder meg for å være usaklig med den tonen du tar viser bare at du er helt ute på jordet. Først beskylder du meg for å være usakelig, deretter kommer du med subjektive personkarakteristikker i samme innlegg. Snakk om å kaste stein i glasshus.

 

Til Hedonsim: Selveid er veleid. Bra poeng, du satte fingern på et ømt punkt der. Tråden er full av folk som er ute å ror nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan du forklare litt nermere hva du mener? Fikser dette eksempel 1 og?

 

Tror denne var til meg.

 

Uansett, poenget er vel at om iPhone dekker mine bruksbehov så er det godt nok for meg. Og da er det meg likegyldig om jeg må innstallere apps for at den skal gjøre det. Men det er da bare min mening.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...