Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

SolbergMobil, er android mobil så brukervennlig at HTC og andre produsenter må lage mobilene mer brukervennlig?

 

Eller at google selv har sagt at de skal fokusere på grensesnittet for å få det mer brukervennlig? Hvorfor gjør de det om det er så bra?

 

Er tildels enig med deg, det er helt greit synes jeg. Men føler at det blir for enkelt at du skal bastant bestemme at det ER brukervennlig. Om noen synes det ikke er det så må de nesten få lov til det.

 

Om du derimot hadde fått ett test panel på 5000 forskjellige nordmenn til å teste ut de forskjellige os'ene for så å stemme på hvilket de syntes var mer brukervennlig, så begynner man å ha litt tyngde bak det.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe du ketle du ketle.

 

Hvordan er en iOS bedre for en bruker med høy kunnskap om mobil en android?

Med iPhone så har du kanskje noen få gode applikasjoner som android ikke har. Men utenom dette så er du på veldig tynn is.

 

Tror du ikke mobilforbrukere med mye kunnskap setter pris på å kunne sette opp smartmobilen etter sitt eget behov med kustomatiseringsmuligheter som iPhone bare kan drømme om? Ellers har android et beskjedsystem som knuser iOS. For å ikke snakke om den nye intent-teknologien. Brukere kan laste ned forskjellige nettlesere, tastatur, og har generelt mye flere muligheter en det android har. Se resten av mine 13-14 punkter i mitt første innlegg.

 

Jeg vil virkelig se at du svarer på mitt spørsmål. Du har kun applikasjoner å støtte deg på. Ikke noe på selve telefondelen. Prøv å vær saklig og konkret.

Endret av Marius Aarre
  • Liker 4
Lenke til kommentar

SolbergMobil, er android mobil så brukervennlig at HTC og andre produsenter må lage mobilene mer brukervennlig?

 

Eller at google selv har sagt at de skal fokusere på grensesnittet for å få det mer brukervennlig? Hvorfor gjør de det om det er så bra?

 

Er tildels enig med deg, det er helt greit synes jeg. Men føler at det blir for enkelt at du skal bastant bestemme at det ER brukervennlig. Om noen synes det ikke er det så må de nesten få lov til det.

 

Om du derimot hadde fått ett test panel på 5000 forskjellige nordmenn til å teste ut de forskjellige os'ene for så å stemme på hvilket de syntes var mer brukervennlig, så begynner man å ha litt tyngde bak det.

 

Google har selv gått ut å sagt at de skal ha mer fokus på UI. Men syns du det er vanskelig på noen måte å navigere deg frem på en androidenhet uten f.eks sense? Menyene er veldig gode og ting er lett å forstå. Men Sense piffer det litt ekstra opp, og jeg må innrømme at jeg er veldig glad i htc har laget her.

Jeg og ketle hadde en diskusjon om "avanserte mobilbrukere" og de bor ihvertfall forstå Android.

Husk at smartmobiler er relativt nytt for verden, og alle vet at nybegynnere bruker faktisk opptil 2-3mnd. før de virkelig har lært seg å kjenne. Men iOS og Android skal være det letteste å sette seg inn i. Nå finner jeg ikke artikkelen i farten men kan komme med dokumentasjon på dette når jeg skulle finne det.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Å se bort fra apps på iOS og Android er totalt meningsløst fordi de er et meget viktig del av økosystemet.

 

Correct me if I'm wrong, men her snakkes det vel om hva man får ut av boksen?

og det er totalt intetsigende og irrelvant for bruker. Det blir som å kjøpe en tomt med en grunnmur og så si at dette er det beste huset!

Nei. Det blir jo åpenbart en helt annen ting. OSet er - hvis man skal bruke en slik sammenlikning er heller tomt, grunnmur, hus, bad, kjøkken og standardinventar.

 

Dessuten, så vokser antall apps til Android sinnsykt mye mer enn til alle andre mobile operativsystemer. Hvorfor? Jo, fordi det er sinnsykt mye bedre å utvikle programvare til Android enn til mange andre plattformer. Jeg har utviklet programvare på Java-plattformen (J2ME, atlså Java for mobiler) og utvikler nå på Android-plattformen, og det er ikke den minste tvil om at Android er overlegen som utviklingsplattform. Det er bedre APIer og et mye bedre SDK som gjør at utviklingen er morsommere og går raskere.

 

Jeg tror at Android Market vil ta igjen App Store relativt kjapt, så hvis jeg var en av dere som hele tiden bruker antall apps tilgjengelig som argument for iOS, hadde jeg begynt å gruble litt på nye argumenter hvis jeg var dere.

Lenke til kommentar

Tror du mente å skrive ios i den siste linjen i det første avsnittet, Marius.

 

Er mye tro ute å går, men problemet er vel at vi har lite med faktisk data som forteller oss hva kundene faktisk ønsker.

 

Det er jo ett hav av brukere der ut, og jeg tror de færreste er av den typen som bytter tastatur, innstallerer nye nettlesere osv osv. Hadde vært morsomt om google la ut tall som viser hvor mange som faktisk gjør nevneverdig med endringer i android, om dette blir logget.

Og Marius, den der "hehe du ketle du ketle" blir bare for dumt. Er ingenting hehe med at han argumenter for sitt syn på saken.

Lenke til kommentar

Urgelol. Android er faktisk svært brukervennlig. Selv uten skall fra htc eller samsung. De må tross alt ha gjort mye rett når android selges på 180.000 enheter hver dag av de fleste store produsentene. Ikke minst har android blitt skrytt opp i skyene allerede nå. Har du sett presentasjonen av android 2.2 så vet du enda litt mer hvor mye de satser, og de får iOS til å se stillestående ut. Selv venter jeg på hva android 3.0 vil vise til nyåret. Dette tror jeg blir ganske rått.

Ellers må du legge merke til hvem som utvikler seg mest. Ingen er i nærheten av google android på dette området.

Lenke til kommentar

Urgelol. Android er faktisk svært brukervennlig. Selv uten skall fra htc eller samsung. De må tross alt ha gjort mye rett når android selges på 180.000 enheter hver dag av de fleste store produsentene. Ikke minst har android blitt skrytt opp i skyene allerede nå. Har du sett presentasjonen av android 2.2 så vet du enda litt mer hvor mye de satser, og de får iOS til å se stillestående ut. Selv venter jeg på hva android 3.0 vil vise til nyåret. Dette tror jeg blir ganske rått.

Ellers må du legge merke til hvem som utvikler seg mest. Ingen er i nærheten av google android på dette området.

 

ja, men da så. Okey folkens da kan vi slutte å diskutere akkurat den saken.

 

Tror ikke salgstallene sier så veldig mye om brukervennlighet.

Joda, har sett presentasjonen, og så veldig mye bra. Ingen tvil om at google satser mye. Og jeg kommer helt sikkert til å kjøpe meg en android 3.0++ mobil, men da håper jeg de har kommet en del lengre enn de har i dag. OS må bli mer stabilt, jeg må slippe at halve mobilen slutter å fungere bare fordi det lille internminnet på Desiren begynner å bli fullt, eller at htc.com.ettellerannet måtte lukkes å restartes. Eller at dårlig kodete apps fra android market suger batteriet tomt i løpet av timer, eller google fremdeles ikke har lagt opp til at utviklere faktisk kan få betalt for apps og spill de lager.

 

Tipper det er enda ett år eller 2 før at android market er såpass modnet at det er like bra som app store er i dag.

Lenke til kommentar

 

Jo! I Froyo har du en Widget for både Twitter, vær, nyheter, batteri, Facebook ut av boksen! Uten HTC Sense. :)

Du har også integrering mellom kontaktene dine og Facebook, slik at du får Facebook-bilde og statusen deres i telefonlisten din.

 

Jeg har veldig liten erfaring med Android da jeg har en WM-mobil med Android som "dualboot".

 

Nå skrev jeg nettopp at jeg har liten erfaring med 2.2, altså Froyo. Men da denne tråden startet hadde tilnærmet ingen mobiler Froyo (og dette stemmer i dag også, de fleste leveres med 1.6 eller 2.1) og likevel brukes widget for Facebook og andre sosiale medier som argument for at Android er bedre på dette punktet, til tross for at dette ikke har vært på plass i noen av de Android-versjonene som er mest utbredt.

Lenke til kommentar

Urgelol: Det er godt ar nyeste versjon av android fikser dette med internminnet. Og nå har mange utviklere startet å oppgradere sine applikasjoner sånn at vi kan flytte de over på SD-kortet. Litt sent, men lovlig. Jeg har aldri bugs med min Desire. Hva er det du sliter når du sier det må bli mer stabilt? Jeg har aldri problem med noen frysninger eller at mobilen henger seg opp å må restartes. Dette måtte jeg 1-2 ganger i uken med HD2. Jeg er forøvrig en veldig aktiv mobilbruker som jeg tror de fleste skjønner, og batteritiden på min Desire varer halvannet døgn med moderat bruk. Ved mitt bruk så holder den et døgn. Jeg er veldig nøyen med å skru av 3G da jeg ikke har brukt for den. Flott at jeg kan sette opp startskjermen etter behov.

Lenke til kommentar

Jeg snakket først og fremst om verden, men idag så har du HTC Desire og Nexus One etter oppdatering. iPhone 4 hadde ikke blitt lansert i Norge når jeg laget innlegget.

 

Er det bare meg, eller føles det ut som at tråden har vært oppe i mer en 20 dager?

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Jeg tenkte vi forholdt oss til det som faktisk er tilgjengelig i det norske markedet, og der er jo 2.2 ikke-eksisterende om du handler en Android-mobil i butikken. Eneste telefon med Froyo offisielt via oppdatering er jo HTC Desire, Nexus One ble aldri solgt offisielt her.

 

En ting til; I førsteposten står det " Android støtter massevis av film og musikkfiler." Hvilke videoformater støtter Android i stock-utgave utover det iPhone gjør? Ser du nevner konvertering av .avi-filer i iTunes i førsteposten, men har aldri fått med meg at verken 1.6, 2.1 eller 2.2 støtter dette formatet eller noen spesielle formater utover det iPhone støtter ut av esken.

 

Jeg vet at Samsung har videoapplikasjoner i sine telefoner som takler divx/xvid, men dette er nettopp applikasjoner som visstnok ikke har noe i denne diskusjonen og gjøre. Min Samsung Omnia HD støtter divx/xvid, men det betyr ikke at Symbian V5 gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg vet at Samsung har videoapplikasjoner i sine telefoner som takler divx/xvid, men dette er nettopp applikasjoner som visstnok ikke har noe i denne diskusjonen og gjøre. Min Samsung Omnia HD støtter divx/xvid, men det betyr ikke at Symbian V5 gjør det.

Flere video formater støttes også på iOS enheter.

Jeg bruker en avspiller lastet ned fra AppStore på min iPad som heter yxPlayer. Denne spiller av både DivX/Xvid og MKV. Har ikke sjekket om denne applikasjonen også finnes for iPhone, da jeg mener at video på en så liten skjerm er håpløst.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte vi forholdt oss til det som faktisk er tilgjengelig i det norske markedet, og der er jo 2.2 ikke-eksisterende om du handler en Android-mobil i butikken. Eneste telefon med Froyo offisielt via oppdatering er jo HTC Desire, Nexus One ble aldri solgt offisielt her.

 

En ting til; I førsteposten står det " Android støtter massevis av film og musikkfiler." Hvilke videoformater støtter Android i stock-utgave utover det iPhone gjør? Ser du nevner konvertering av .avi-filer i iTunes i førsteposten, men har aldri fått med meg at verken 1.6, 2.1 eller 2.2 støtter dette formatet eller noen spesielle formater utover det iPhone støtter ut av esken.

 

Jeg vet at Samsung har videoapplikasjoner i sine telefoner som takler divx/xvid, men dette er nettopp applikasjoner som visstnok ikke har noe i denne diskusjonen og gjøre. Min Samsung Omnia HD støtter divx/xvid, men det betyr ikke at Symbian V5 gjør det.

 

Jeg tenker heller mer på det som Google og Apple kommer med på verdensbasis. For dette er nåtid og det har allerede kommet.

 

Android støtter:

 

Lydformat:

- Vorbis

- MP3

- AAC

- AAC+

- eAAC+

- WMA

- AMR-NB

- AMR-WB

- MID

- AC3

- XMF

- IMY

- M4a

- WAV

Videoformat:

- 3GP (MPEG-4)

- 3g2

- mp4

- WMV

- AVI (divx)

- MKV

- FLV

- H.263

- H.264 AVC

 

Kodec:

- mpeg4

- H.264

- H.263

- Sorenson codec

- DivX HD/ XviD

- VC-1

 

Ja Hedonism alle androidmobiler skal støtte .avi Men husk at det kanskje må en applikasjon til. Men da er det fint at dette støttes av android, og da er det bare å plugge dra og slipp over på smartmobilen. Så trykker du på play uten å først måtte konvertere, eller legge inn filmen via sync.

Frihet, enkelt, produktivt osv.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar
Raptor' date=' 4. august 2010 - 01:30' timestamp='1280878207' post='16025331']

Flere video formater støttes også på iOS enheter.

Jeg bruker en avspiller lastet ned fra AppStore på min iPad som heter yxPlayer. Denne spiller av både DivX/Xvid og MKV. Har ikke sjekket om denne applikasjonen også finnes for iPhone, da jeg mener at video på en så liten skjerm er håpløst.

 

Det vet jeg, men poenget mitt her var at diskusjonen skulle gjelde stock-utgavene av iOS og Android, og da blir poenget i førsteposten om behovet for konverting av .avi-filer til iPhone og at Android har bedre støtte for video rett og slett feil. For det har ikke Android, de vanligste formatene de fleste laster ned støttes (dessverre) ikke av verken iOS eller Android.

 

Du tenker nok på YxFlash som finnes både til Android og iPhone. :)

 

Ja Hedonism alle androidmobiler skal støtte .avi Men husk at det kanskje må en applikasjon til.

 

Jeg har hatt Xperia X10 og HTC Desire, ingen av dem har kunnet spille divx eller xvid-filer ut av esken.

Lenke til kommentar

Jeg vil se noen klarer å argumentere for at videoløsningen er bedre på iOS en Android.

 

Eksempel 1:

 

Android - Dra, slipp og spill av.

Android(hos nabo) - Dra, slipp og spill av.

 

iPhone iOS - Finn og last ned konverteringsprogram, konverter filen, start opp itunes og sync inn filmen og spill av.

iPhone iOS(hos nabo) - :)

 

 

Eksempel 2:

 

Naboen din er interessert i en film som du har liggende på smartmobilen.

 

Android(del film med nabo) - Dra og slipp.

iPhone iOS(del film med nabo) - :)

 

Ta frem stoppeklokka og kjenn på frihetsfølelsen.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...