Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å se bort fra apps på iOS og Android er totalt meningsløst fordi de er et meget viktig del av økosystemet.

 

Correct me if I'm wrong, men her snakkes det vel om hva man får ut av boksen?

og det er totalt intetsigende og irrelvant for bruker. Det blir som å kjøpe en tomt med en grunnmur og så si at dette er det beste huset!

Lenke til kommentar

Android har tydeligvis problemer med høyt strømforbruk. Det er bare å ta enn titt inn på en hver Android-telefontråd og se at folk klager over svært dårlig batterikapasitet på Android.

Ja har du hørt om det som kalles for bugs?

 

Ta en XPERIA X10 f.eks. Når jeg kjøpte den, da hadde jeg helt forferdelig batteritid. Men klarte alikavel å gjøre noe med det sånn at telefonen holdt ut litt lengere.

 

Men så for ikke så veldig lenge siden så kom det jo en update til XPERIA X10 som forbedret batteritiden enormt mye. Så nå har jeg rundt 50-55 timer med moderat bruk før batteriet er tomt. Det er faktisk veldig viktig at jeg slår av 3G og Wi-Fi når jeg ikke bruker det, for dem har en litt tildens til å sluke litt strøm.

 

Så, så lenge jeg slår dem av når jeg ikke bruker dem, så har jeg kjempegod batteritid på telefonen.

 

Og det kommer jo flere updates til XPERIA X10 som skal fikse mange ting med Android 1.6. Men nå vet vi alle at Android 1.6 er gammelt og kan uansett ikke bli like bra som Android 2.1 / 2.2 når det er anngående strøm bruk, så når vi får Android 2.1 i fra Sony Ericsson ganske snart, så vil nok batteri tiden bli en god del bedre over hva vi har nå.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Å se bort fra apps på iOS og Android er totalt meningsløst fordi de er et meget viktig del av økosystemet. Det blir som å be folk se bort fra HTC Sense når man skal vurdere en HTC med Sense-skall over Android.

Den diskusjonen trenger du ikke ta opp igjen. Jeg har allerede slått fast gjentatte ganger for hvorfor det ikke er relevant i en tråd som handler om selve OSet. Selv om diskusjonen har gått en del off topic etter det, ser jeg virkelig ikke poenget med å dra akkurat den biten opp igjen. Apps er ikke en del av OS, og sier derfor ingenting om hvor bra OSet er. At de kan avgjøre hvilken mobil en ubestemt person får en best opplevelse med er uinteressant når man diskuterer kvalitetene i selve OSet.

 

Forøvrig laster ikke en "proffbruker" ned masse unødvendige apps som bruker opp batteriet, så for en "proffbruker" som du bare skal bruke mobilen er det overhodet ikke et problem med Android.

Lenke til kommentar

Android har tydeligvis problemer med høyt strømforbruk. Det er bare å ta enn titt inn på en hver Android-telefontråd og se at folk klager over svært dårlig batterikapasitet på Android.

Ja har du hørt om det som kalles for bugs?

 

Ta en XPERIA X10 f.eks. Når jeg kjøpte den, da hadde jeg helt forferdelig batteritid. Men klarte alikavel å gjøre noe med det sånn at telefonen holdt ut litt lengere.

 

Men så for ikke så veldig lenge siden så kom det jo en update til XPERIA X10 som forbedret batteritiden enormt mye. Så nå har jeg rundt 50-55 timer med moderat bruk før batteriet er tomt. Det er faktisk veldig viktig at jeg slår av 3G og Wi-Fi når jeg ikke bruker det, for dem har en litt tildens til å sluke litt strøm.

 

Så, så lenge jeg slår dem av når jeg ikke bruker dem, så har jeg kjempegod batteritid på telefonen.

 

Og det kommer jo flere updates til XPERIA X10 som skal fikse mange ting med Android 1.6. Men nå vet vi alle at Android 1.6 er gammelt og kan uansett ikke bli like bra som Android 2.1 / 2.2 når det er anngående strøm bruk, så når vi får Android 2.1 i fra Sony Ericsson ganske snart, så vil nok batteri tiden bli en god del bedre over hva vi har nå.

 

er jo nettopp det som er. Det er alt for mye bugs som gjør at applikasjoner henger eller ikke går i dvale slik de skal. Og det gjelder jo stort sett alle de populære android telefonene. Og våre 2 Desire her i huset har ikke blitt merkbart bedre på batteriforbruket, men det er kanskje for tidlig å si sikkert.

Lenke til kommentar

Nå er det viktig å merke seg at det er bugs i apllikasjonene, ikke i Android, som gjør at de ligger i bakgrunnen og suger batteri. (Mest sannsynlig i hvert fall, kallet Android sender til applikasjoner om å "sove" når de havner i bakgrunnen kan vel teoretisk sett feile, men jeg har ikke sett det bli hevdet noe sted.)

 

Selv om det ikke er Android som har "skylden", kunne det sevølgelig være en id±e å bare gi tillatelse til å kjøre i bakgrunnen til programmer som eksplisitt ber om å ha rettigheter til det. Da hadde man i hvert fall sluppet problemet med spill og andre applikasjoner som ikke har noe behov for å kjøre i bakgrunnen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Å se bort fra apps på iOS og Android er totalt meningsløst fordi de er et meget viktig del av økosystemet. Det blir som å be folk se bort fra HTC Sense når man skal vurdere en HTC med Sense-skall over Android.

Den diskusjonen trenger du ikke ta opp igjen. Jeg har allerede slått fast gjentatte ganger for hvorfor det ikke er relevant i en tråd som handler om selve OSet.

 

Det er verdens mest meningsløse disksjon. Akkurat som det er meningsløst å si at det er pga apps at Android krasjer og drar sinnsykt mye strøm. Det er økosystemet som tillater masse dårlig kodede apps å slippe til. Derfor er iOS det beste OSét.

Lenke til kommentar

Nei, derfor er kanskje iOS inkludert økosystem bedre *for deg*. Det sier imidlertid ingenting om kvaliteten til OSet. Jeg kan installere veldig mye rart som gjør veldig mye galt på PC-en min uansett om den kjører Windows, linux eller OSX uten at det sier noe som helst om noen av de OSene. Slik er det (delvis i hvert fall) med Android og. Burde det vært sånn? Kanskje, kanskje ikke. Men hva som slipper/ikke slipper inn i Apples eller Androids applikasjonsbutikk sier ingenting om OSet.

Lenke til kommentar

Jeg kaller meg ihvertfall en proffbruker, for meg så betyr det at jeg bruker telefonen først og fremst til mitt profesjonelle jobbruk, sjekke mail, lese vedlegg, ringe, notater, kalender, oppgavebehandling og sms.

 

den eneste applikasjonen jeg har lastet ned som egentlig trengs for mitt profesjonelle behov er 1881 app'en. jeg vet at desiren leverer det jeg trenger.

 

dette klarte min E71 også uten å installere noe nytt.

 

derfor jeg er en appsuavhengig person...den eneste app'en jeg kunne ha tenkt meg var kanskje en valutaapp. men det er ikke noe veldig behov for det i mitt tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det viktig å merke seg at det er bugs i apllikasjonene, ikke i Android, som gjør at de ligger i bakgrunnen og suger batteri. (Mest sannsynlig i hvert fall, kallet Android sender til applikasjoner om å "sove" når de havner i bakgrunnen kan vel teoretisk sett feile, men jeg har ikke sett det bli hevdet noe sted.)

 

Selv om det ikke er Android som har "skylden", kunne det sevølgelig være en id±e å bare gi tillatelse til å kjøre i bakgrunnen til programmer som eksplisitt ber om å ha rettigheter til det. Da hadde man i hvert fall sluppet problemet med spill og andre applikasjoner som ikke har noe behov for å kjøre i bakgrunnen.

Ja, nå er det slikt at når jeg slår av skjermen min sånn at den går i dvale modus, så holder den på batteriet i lang lang tid på min XPERIA X10.

 

Og jeg har også passet på at det ikke er noen programmer som står på auto oppdatering unødvendig osv.

Lenke til kommentar

Om det gjelder jobb-bruk så er det ingen som slår Windows Mobile eller Symbian.

Vil påstå at både iOS og Android er mye bedre til profft bruk enn disse to, om du ikke jobber som IT ansatt.

Vi hadde nylig et elektriker firma innom jobben jeg jobber på. Og hele firmaet kjører på Windows Mobile mobiler. Faktisk så har hele firmaet Samsung I8000 Omnia II. Simplelt fordi det ikke var noen andre mobiler ute i dag som har bedre funksjonalitet når det er anngående business programmer.

 

Dem bruker mobilene til å registrere og dokumentere hva dem gjør av jobber, som da går til en server som alle ansatte der har tilgang til.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Nettopp dersom du jobber som IT-ansvarlig o.l. er en Android-telefon med fysisk tastatur rimelig uslåelig. Remote shell-muligheter både med og uten nøkkelautentisering, grafisk fjernstyring med RDP, m.m. Fysisk tastatur er rett og slett overlegent til sysadmin-oppgaver.

Klart, man kan bruke et BT-tastatur og, og så vidt jeg vet har man da gode programmer til iPhone og. Men jeg er litt usikker på hva slags varsler man kan få/hva som får lov å kjøre i bakgrunnen av den type tjenester, selv på iOSv4

Lenke til kommentar

Ketle:

Igjen så kommer du ikke med konkret svar på det jeg spør om.

 

Android er faktisk mer tilpasset avanserte brukere en det iPhone er. Skal jeg komme med flere eksempler en det som står i første innlegget? Jeg anbefaler deg virkelig å lese hele innlegget på ny igjen! Er ikke dette en god konklusjon på hvorfor Android er bedre for brukere som har god peiling på smartmobiler?

 

Android er ikke spesielt godt tilpasset avanserte brukere, men for tech-heads som ønsker en avansert telefon de kan sitte å knote på. Vi som bruker smartmobilen profesjonelt har ikke noe ønske om mest mulig knoting.

 

Hvilken Androidenhet er det du har testet ut? Android er jo veldig brukervennlig. Med gode menyer og godt brukergrensesnitt, så trenger man ikke å knote. Sånn som du kanskje må på en WM-enhet uten skall.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...