Gå til innhold

Kamptråd - Uruguay vs Ghana (Kvartfinale)


Latias

VM  

24 stemmer

  1. 1. Hvem vinner?



Anbefalte innlegg

Hvem tar ikke opp armene der i det 120. minutt i kvartfinalen i VM?

 

Absolutt alle bortsett fra Suarez. Du vet, ikke alle trenger å jukse i fotball for å komme seg til semifinalen. Bortsett fra Uruguay selvfølgelig, på grunn av deres utrolige mangel for respekt for sporten.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke juks å handse. Det er lov å ta ballen med hendene innenfor 16-meteren, men man får rødt kort. Det var helt tydelig hva han gjorde, og han protesterte ikke heller. Hadde han hatt muligheten til å handse uten å bli sett og tatt den, ville det vært juks (Guds hånd). Filming er juks. Strategiske "regelbrudd" er en innarbeidet del av mange lagidretter, også fotball, men siden det ikke scores like mye her, blir det ikke like tydelig. Ikke vær så indignerte. Er det ikke naivt å forvente at man på idrettens aller høyeste nivå ikke benytter seg av hele regelverkets spennvidde i kampen om å vinne?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvem tar ikke opp armene der i det 120. minutt i kvartfinalen i VM?

 

Absolutt alle bortsett fra Suarez. Du vet, ikke alle trenger å jukse i fotball for å komme seg til semifinalen. Bortsett fra Uruguay selvfølgelig, på grunn av deres utrolige mangel for respekt for sporten.

 

Jeg hadde gjort det samme.

 

Det er ikke juks å handse. Det er lov å ta ballen med hendene innenfor 16-meteren, men man får rødt kort. Det var helt tydelig hva han gjorde, og han protesterte ikke heller. Hadde han hatt muligheten til å handse uten å bli sett og tatt den, ville det vært juks (Guds hånd). Filming er juks. Strategiske "regelbrudd" er en innarbeidet del av mange lagidretter, også fotball, men siden det ikke scores like mye her, blir det ikke like tydelig. Ikke vær så indignerte. Er det ikke naivt å forvente at man på idrettens aller høyeste nivå ikke benytter seg av hele regelverkets spennvidde i kampen om å vinne?

 

Man kan argumentere at filming er strategisk regelbrudd. Det blir veldig lite slått ned på og lønner seg som regel.

 

Men enig i at filming er verre en den handsen.

Lenke til kommentar

For min del er det en vesentlig forskjell på å bli tatt og ikke tatt...

 

Blir man tatt blir man straffet for det. På den måten er det bedre å redde et mål med hendene på streken enn å stoppe en soleklar målsjanse rett utenfor 16meter. Fordi innenfor 18 gir man det andre laget en soleklar mulighet til å rette opp the wrongs.

 

Om man skal trekke Henry inn i det så blir forskjellen at han ble ikke tatt. Suarez visste han fikk rødt, selv om han såg litt overrasket ut umiddelbart når han fikk det.(tror det var reaksjon av gammel vane, for det gikk så veldig veldig fort over)

 

At Gyan ikke klarte å sette straffen er ikke Suarez eller dommeren sin feil. Det er det som gjør spillet så spennende og levende.

 

I Håndball f.eks brytes reglene hele tiden, det er en del av spillet. Det er det som nevnt over her i fotball også. Man får straff, alt etter hvilken regel man bryter. Det er en taktisk vurdering å veie for og imot straff vs oppnåelse av ett eller annet ved å bryte regelen.

 

MEN, og dette er et stort MEN: Problemet i fotball nå til dags ligger ikke i de helt klare regelbruddene som hands på strek, klippe ned en spiller i 16 meter. Problemene ligger i holding, filming og overspilling. Dette er ting som er i ferd med å ødelegge for sporten for min del, nettopp fordi spillere har funnet ut at man får mer igjen for å bryte reglene enn man får i straff. Filming blir jo knapt slått ned på i det hele tatt. Eg vil faktisk dra den så langt at prøver en spiller å filme seg til straffespark der han skal ha blitt tatt som sistemann så bør det resultere i rødt kort. Fordi spilleren som tilsynelatende skal ha tatt vedkommende ville fått rødt kort og straffe imot seg om det ikke var filming. Mens filmeren kan kun risikere gult kort. Og det er også veldig veldig sjeldent at spillleren får dette gule...

 

Det er faktisk ikke rart det blir mye filming....

 

Hehe... Limbeck drog fram akkurat det samme såg eg etterpå.

 

Edit: Synest Gyan selv sier det veldig bra: "- Han er helt i sitt land. Ballen var på vei inn og han tok den med hånden. Dessverre misset jeg straffen slik at de kom tilbake og vant. Men sånn er fotballen."

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

<Fordi spilleren som tilsynelatende skal ha tatt vedkommende ville fått rødt kort og straffe imot seg om det ikke var filming. Mens filmeren kan kun risikere gult kort. Og det er også veldig veldig sjeldent at spillleren får dette gule...

 

Men hva er da filming? Hvor går grensen? I mine øyne så blir det bare enda en avgjørelse dommere kommer til å gjøre haugevis med feil på.

Lenke til kommentar
Fordi spilleren som tilsynelatende skal ha tatt vedkommende ville fått rødt kort og straffe imot seg om det ikke var filming. Mens filmeren kan kun risikere gult kort. Og det er også veldig veldig sjeldent at spillleren får dette gule...

Men hva er da filming? Hvor går grensen? I mine øyne så blir det bare enda en avgjørelse dommere kommer til å gjøre haugevis med feil på.

 

Det er jo deler av det som er problemet............

Lenke til kommentar

Frankrike jukset seg til VM og Ghana jukset i VM. Karma strikes back!

 

Frankrike endte på sisteplass i gruppa og dro hjem med laget oppløst og uten spor av ære. Ghana var et straffespark unna semifinaleplass. Jeg ser ikke likheten i det hele tatt. Og kan ikke huske at Ghana gjorde noe galt i kvalikken.

Lenke til kommentar

Frankrike jukset seg til VM og Ghana jukset i VM. Karma strikes back!

 

Frankrike endte på sisteplass i gruppa og dro hjem med laget oppløst og uten spor av ære. Ghana var et straffespark unna semifinaleplass. Jeg ser ikke likheten i det hele tatt. Og kan ikke huske at Ghana gjorde noe galt i kvalikken.

 

det var ett eksempel på at juks ikke lønner seg. Nå skrev jeg at Ghana jukset i VM

Lenke til kommentar

Det er ikke juks å handse. Det er lov å ta ballen med hendene innenfor 16-meteren, men man får rødt kort. Det var helt tydelig hva han gjorde, og han protesterte ikke heller. Hadde han hatt muligheten til å handse uten å bli sett og tatt den, ville det vært juks (Guds hånd). Filming er juks. Strategiske "regelbrudd" er en innarbeidet del av mange lagidretter, også fotball, men siden det ikke scores like mye her, blir det ikke like tydelig. Ikke vær så indignerte. Er det ikke naivt å forvente at man på idrettens aller høyeste nivå ikke benytter seg av hele regelverkets spennvidde i kampen om å vinne?

 

Selfølgelig er det juks å ta ballen med hendene. Derfor man får en straff for det. Selvom man får en straff så er det like mye juks og like mye ulovlig. Om det er en del av spillet er en annen sak. Men juks er juks så lenge du bryter reglene.

 

Mulig jeg har misforstått deg, men hvis du mener at det å er lov å bryte reglene så lenge du får en straff så er jeg helt uenig med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra min side var det fint at de store juksemakerne røk ut i går.

En seier for fair play og fotballen!

På hvilken måte er Ghana juksemakere?

 

stygge taklinger og filming blant annet. F.eks skulle Ghana aldri fått fullføre kampen mot USA med 11 spillere, men det fikk de altså. Noe som sier mye om den horrible dømmingen i dette VM!

Lenke til kommentar

Fra min side var det fint at de store juksemakerne røk ut i går.

En seier for fair play og fotballen!

På hvilken måte er Ghana juksemakere?

 

stygge taklinger og filming blant annet. F.eks skulle Ghana aldri fått fullføre kampen mot USA med 11 spillere, men det fikk de altså. Noe som sier mye om den horrible dømmingen i dette VM!

 

Det er nettopp derfor fotball er en så herlig sport! Ghana fortjente å komme til kvarten. Ikke deres feil at dommere slurver iblant.

Lenke til kommentar

Det er lov å ta ballen med hendene innenfor 16-meteren, men man får rødt kort.

 

Haha, herlig logikk. "Det er lov å kjøre for fort, men man får bot."

Jeg sa ikke det. Vegtrafikkloven opererer på et litt annet nivå enn reglene for fotballspill, og sammenligningen er urimelig. Det er ingenting uærlig med å handse med vilje så lenge dommeren ser det og man innrømmer det etterpå. Noen vil mene det er kynisk, og jeg kan være enig i det. Men alle former for filming og tilslørte regelbrudd er mye verre enn det som skjedde her, og det skadet jo ikke akkurat kampen. For et drama! Hadde jeg vært fra Ghana hadde jeg nok hatt mer lyst til å stappe en Jabulani opp i baken på Suarez, men sånn er det nå med meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...