Gå til innhold

Test: Apple Iphone 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En mobiltelefon som risikerer å miste store deler av sin dekning dersom man holder i den. Jeg vil påstå at dette er en såpass alvorlig konstruksjonsfeil at dette i seg selv bør trekke den ned en karakter eller i det minste gi den et minus.

 

Dere sier at dette ikke er et problem når dere passerer rundt i Oslo, som garantert stemmer og folk vil sikkert ikke oppleve noe problemer, men hva med de stedene i Norge som ikke har tilnærmet perfekt dekning?

 

Dere har ikke gjort noen dårlig jobb på forklaringen av problemet, og dette kommer garantert til å bli fikset i nærmeste fremtid av en aldri så liten hw oppdatering på iPhone 4, men inntil videre burde dere som ansvarlige og uavhengige testere gjøre folk obs på akkurat dette i konklusjonen, karakteren og si at dere kommer tilbake med en egen dekninkstest på neste versjon.

 

Ellers ser det ut som en veldig bra leketøy, akkurat som de tidligere modellene! =)

 

(Dere må gjerne gi versjonen uten dekningsproblemer 6 for min del)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Etter over 100 mobiltelefoner siden 90tallet så bryr selve Iphonen meg lite, har både 2G,3G og 3GS liggende, gått tilbake til en Nokia 8210 da jeg begynner å bli rimelig lei teknologi...

 

Men her til det viktigste spørsmålet som sikkert kommer til å bli stilt i denne tråden:

Filmen som det henvises til side 3, med skjermdump (?) av en kjempestor hvit kanin, hva heter den?

Så artig ut.

Lenke til kommentar

Man merker fort at denne testen mangler objektivitet.

Jeg kan også nevne at å sammenlikne kameraet med x10 er helt ulogisk ettersom iphones bildebrikke er større og da selvsagt gir bedre bilder.

 

"+ god byggekvalitet" - igjenn kanskje ikke deres testobjekt mistet dekning, men dette er jo tydeligvis et kjent fenomen alt.

Lenke til kommentar

Jeg kan også nevne at å sammenlikne kameraet med x10 er helt ulogisk ettersom iphones bildebrikke er større og da selvsagt gir bedre bilder.

Hvis testen ikke hadde inneholdt en sammenligning av bilder tatt med andre telefoner, hadde du garantert hatt noe negativt å si om det også. Det sier seg jo selv at man må sammenligne med andre aktuelle telefoner, og ikke kun de som har like stor bildebrikke. Hva gjør man hvis telefonen man tester har størst bildebrikke på markedet? Dropper man sammenligningen?

Lenke til kommentar

Allfather: Filmen heter "Big Buck Bunny". Den er laget med programvare basert på åpen kildekode, og både programvare, fullstendig kildemateriale til filmen og ferdig film er tilgjengelig på internettet.

 

http://www.bigbuckbunny.org/

 

Ettersom den kjapt og enkelt er tilgjengelig i haugevis av formater og oppløsninger bruker vi den ofte til å teste videostøtte og skjermkvalitet på telefonene :)

 

(Edit)

Dessuten er den ganske morsom, og kvaliteten er omlag på Pixar-nivå. Imponerende liten filmsnutt, alt i alt.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Til enhver tid går terningkastene våre fra 1 til 6 etter hvilke telefoner som er det beste på markedet i forhold til prisen. Vi gir en poengsum for hver kategori, og totalen ganges med en prismultiplikator. Dette utgjør en sluttpoengsum som karakteren beregnes ut ifra. Dersom Galaxy S eller andre telefoner får en høyere sluttpoengsum, vil Iphone 4 falle i karakter fordi den ikke har den beste poengsummen i forhold til pris i forhold til andre telefoner. Dersom Galaxy S er bedre til en billigere penge, vil den altså få seks og lage avstand fra Iphone 4 og andre telefoner ved at terningkastet på de går ned.

Jaha? Så til slutt ender alle gamle mobiler opp med terningkast 1? I så fall utrolig latterlig og teit å sitte og justere på karakterene hele tida. Vi skjønner at en 6-er for 4 år siden ikke er en 6-er i dag.

Jepp, tanken er at karakterspekteret alltid skal representere dagens mobilmarked. Når man sorterer testforsiden etter best karakter, bør det ikke dukke opp telefoner som er flere år gamle først. Veldig mange bruker Amobil fordi de skal ha seg en ny telefon, og et slikt system synes vi gir de beste retningslinjene for å velge mobil :)

Lenke til kommentar

En mobiltelefon som risikerer å miste store deler av sin dekning dersom man holder i den. Jeg vil påstå at dette er en såpass alvorlig konstruksjonsfeil at dette i seg selv bør trekke den ned en karakter eller i det minste gi den et minus.

 

Dere sier at dette ikke er et problem når dere passerer rundt i Oslo, som garantert stemmer og folk vil sikkert ikke oppleve noe problemer, men hva med de stedene i Norge som ikke har tilnærmet perfekt dekning?

 

Dere har ikke gjort noen dårlig jobb på forklaringen av problemet, og dette kommer garantert til å bli fikset i nærmeste fremtid av en aldri så liten hw oppdatering på iPhone 4, men inntil videre burde dere som ansvarlige og uavhengige testere gjøre folk obs på akkurat dette i konklusjonen, karakteren og si at dere kommer tilbake med en egen dekninkstest på neste versjon.

 

Ellers ser det ut som en veldig bra leketøy, akkurat som de tidligere modellene! =)

 

(Dere må gjerne gi versjonen uten dekningsproblemer 6 for min del)

 

Hvorfor har seriøse test sider da problemer med å få frem denne konstruksjonsfeilen som du så fint kaller det?

 

Og Gavekort: Du vet at Norge faktisk ikke er så værst på priser når det kommer til forbrukerelektronikk. Ofte er det bare den høye momsen vår som gjør det litt dyrere her til lands, men så tjener vi jo også bedre enn de fleste andre land.

Lenke til kommentar

Angående prisen. Netcom har nylig satt ned prisene noe på Iphone 3GS i forbindelse med lansering av Iphone 4, og den kan nå kjøpes til en minste totalpris på ca. 4800 kroner med abonnement. Totalpris inkluderer altså både pris for telefon i butikk, og pris for å ha abonnement i tolv måneder. Hos Telenor er prisen på Iphone 3GS 5200 med billigste abonnement. Pris for å si opp disse abonnementene med Iphone gjør ofte at man lander omtrent på samme pris som om man hadde abonnementet i 12 måneder. Signalene vi får fra våre kilder er at Iphone 4 vil ligge noe, men sannsynligvis ikke betydelig, over Iphone 3GS. Da snakker vi om en pris i nabolaget 5500 kroner totalt - eller med brutt binding.

 

Dersom avviket blir stort og går oppad prismessig ved lansering i Norge vil terningen bli justert ned. Som nevnt i testen er det noen mangler ved telefonen, og på vippen mellom 5 og 6 øyne på terningen ble det totalpakken som gjorde at vi falt ned på toppkarakter. Den er litt dyr, men pakken man får er svært god og brukervennligheten på det den kan er også i absolutt toppklasse :)

Lenke til kommentar

Etter over 100 mobiltelefoner siden 90tallet så bryr selve Iphonen meg lite, har både 2G,3G og 3GS liggende, gått tilbake til en Nokia 8210 da jeg begynner å bli rimelig lei teknologi...

 

Men her til det viktigste spørsmålet som sikkert kommer til å bli stilt i denne tråden:

Filmen som det henvises til side 3, med skjermdump (?) av en kjempestor hvit kanin, hva heter den?

Så artig ut.

big buck bunny

Lenke til kommentar

Hvorfor har seriøse test sider da problemer med å få frem denne konstruksjonsfeilen som du så fint kaller det?

 

Vi klarer å fremprovosere lavere dekning, men vi får ikke telefonen til å bryte helt.

 

Jeg anser Amobil som en seriøs del av hw.no nettverket. Og det var tydelig ikke noe problem for dem å frembringe denne konstruksjonfeilen, de dokumenterte det godt i testen. =)

 

Anandtech gjorde en enda dypere test, der det også visste seg tydelig at problemet faktisk er der, men praktisk sett irrelevant.

 

Så kanskje det ikke er så alvorlig likevel? Men at det er der? Ja definitivt.

 

At dette er blitt litt av en irrasjonell hatestorm skal det ikke legges skjul på, og den tar jeg ingen del i.

 

Som siste ord fra meg så fikses problemet lett med denne bumper som en kan kjøpe ved siden av og dette kommer garantert til å bli fikset. ;)

 

(Ble litt sjokkert av å se Nexus med liknende symptom, dåligt...)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Hvorfor har seriøse test sider da problemer med å få frem denne konstruksjonsfeilen som du så fint kaller det?

 

Vi klarer å fremprovosere lavere dekning, men vi får ikke telefonen til å bryte helt.

 

Jeg anser Amobil som en seriøs del av hw.no nettverket. Og det var tydelig ikke noe problem for dem å frembringe denne konstruksjonfeilen, de dokumenterte det godt i testen. =)

 

Anandtech gjorde en enda dypere test, der det også visste seg tydelig at problemet faktisk er der, men praktisk sett irrelevant.

 

Så kanskje det ikke er så alvorlig likevel? Men at det er der? Ja definitivt.

 

At dette er blitt litt av en irrasjonell hatestorm skal det ikke legges skjul på, og den tar jeg ingen del i.

 

Som siste ord fra meg så fikses problemet lett med denne bumper som en kan kjøpe ved siden av og dette kommer garantert til å bli fikset. ;)

 

(Ble litt sjokkert av å se Nexus med liknende symptom, dåligt...)

 

Å fremprovosere dårlig dekning har vel fungert helt fint på absolutt alle telefoner frem til dags dato. Så ser ikke helt problemet her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...