Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, jjkoggan said:

Det er dyrt å se på EFL i England?

Prisene for å gå på kamper har økt kraftig siden PL ble etablert, og de TV-overførte kampene har blitt overført til stadig dyrere betal-TV kanaler. 

Fant ingen helt nye tall men denne grafen viser utviklingen av billettkostnadene til Arsenal sammenliknet med økningen i gjennomsnittslønna i England. Se hva som skjedde etter etableringen av PL i 1992.

Comparison-graph-all-2015.png

 

image.png.ab45f8f748aa5ca167a89829c998fbc9.png

Her er også dessverre litt gamle tall fra 2015 hentet herfra, men illustrerer også kostnadene for å se PL. Du kan også se på hvordan spillerlønningene og kostnaden for å hente spillere har økt i samme periode. Samtidig blir stadig flere klubber dyrt leketøy for de ultrarike med god støtte fra "fansen".

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (23 timer siden):

Prisene for å gå på kamper har økt kraftig siden PL ble etablert, og de TV-overførte kampene har blitt overført til stadig dyrere betal-TV kanaler. 

Fant ingen helt nye tall men denne grafen viser utviklingen av billettkostnadene til Arsenal sammenliknet med økningen i gjennomsnittslønna i England. Se hva som skjedde etter etableringen av PL i 1992.

Comparison-graph-all-2015.png

 

image.png.ab45f8f748aa5ca167a89829c998fbc9.png

Her er også dessverre litt gamle tall fra 2015 hentet herfra, men illustrerer også kostnadene for å se PL. Du kan også se på hvordan spillerlønningene og kostnaden for å hente spillere har økt i samme periode. Samtidig blir stadig flere klubber dyrt leketøy for de ultrarike med god støtte fra "fansen".

 Har ikke arbeiderklassen nok råd forå se på kampene i deres land på TV/internettet?  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (46 minutter siden):

Har ikke arbeiderklassen nok råd forå se på kampene i deres land på TV/internettet?  

I Norge er Premier League fortsatt relativt billig å se hvis man legger til grunn medianinntekt osv, selv med prisøkning på Sumo i det siste. 

I England er det en del dyrere å se Premier League enn i Norge. Etter medianinntekt mye dyrere. 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 16.10.2020 den 12.33):

Jeg ville heller kaller europeiske fotball mer lik breddeidrett fordi hver sesong så vet man egentlig hva som skal skje, konkurransen ligger bare blant 4-5 lag.  Amerikanere ville mene det er kjedelig å vite at hvert år så har laget ditt lite sjanse å bli på toppen eller vinner mange kamper. 
 

 

I amerikansk idrett skjer det jo at svake lag avskriver en hel sesong, for å sikre seg gode førstevalg i neste draft. Altså ... det må da være kjipt å være fan av et lag som nesten ikke gidder prøve engang, men heller venter på neste år..? 

Det er vel fordeler og ulemper med alle modeller.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, :utakt said:

Det er vel fordeler og ulemper med alle modeller.  

Ja men akkurat på overgangsmarkedet burde Europa lære litt av amerikanerne uten at vi nødvendigvis må gjøre det samme som dem. Det er ganske kjedelig at det er de rikeste lagene som alltid vinner ligaene. Det bør gjøres mer for å få fokuset vekk fra pengene og tilbake til sporten.

Bl.a kunne jeg tenke meg at de rikeste klubbene i større grad ble hindret fra å kjøpe opp alt av talenter i ung alder for å plassere dem på reservelaget i noen år. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

I amerikansk idrett skjer det jo at svake lag avskriver en hel sesong, for å sikre seg gode førstevalg i neste draft. Altså ... det må da være kjipt å være fan av et lag som nesten ikke gidder prøve engang, men heller venter på neste år..? 

Det er vel fordeler og ulemper med alle modeller.  

Jeg kjenner ingen eksempler hvor et lag avskrev hele sesongen, fordi slike lag taper for mye penger pga manglende interesse.  Det finnes en del eksempler at en del lag gjorde dette når de visste at de ikke kunne nå playoffene , men generellt har du rett, det finnes alltid fordeler og ulemper med alle modeller.  Likevel, synes jeg det ville blitt mer spennende hvis talentnivåene i EPL var mer jevn og det ble fære det vi kaller bunker football kamper når  de topplagene spiller mot de på bunnen.  

Lenke til kommentar

Jeg husker hverken hvor jeg leste det eller hvilken sport det var. Irriterende.. Det var en artikkel i en norsk avis i år. Hvertfall, det var en klubb som gikk ut med det som strategi, "vi har uansett ikke sjans i år, vi gjør det dårlig nå så får vi gode drafts neste gang". 

Helt håpløst, men kanskje det ikke er så utbredt. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Jeg husker hverken hvor jeg leste det eller hvilken sport det var. Irriterende.. Det var en artikkel i en norsk avis i år. Hvertfall, det var en klubb som gikk ut med det som strategi, "vi har uansett ikke sjans i år, vi gjør det dårlig nå så får vi gode drafts neste gang". 

Helt håpløst, men kanskje det ikke er så utbredt. 

Det skjer at et lag ikke velger å kjøpe middels nivå spillere et år slik at de har et bedre sjanse med draft det neste år slik at de kan få topp talent .  Det er ikke nokså forskjellig enn det som skjer i EPL for lagene som ikke kjøper topptalent og vet at de ikke har en sjanse å nå toppen.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (15 minutter siden):

Det er ikke nokså forskjellig enn det som skjer i EPL for lagene som ikke kjøper topptalent og vet at de ikke har en sjanse å nå toppen.

Feil. Det er null insentiv til å "tanke" i Premier League. Det belønnes med nedrykk. I USA belønnes man med det største talentet i college. Det er på ingen måte det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Ingen retrospektiv straff for Pickford. Ikke så overraskende etter alt de har latt gå tidligere i sesongen og den forrige, for eksempel albuen fra Mané på Tierney.

 

Det er så hinsides latterlig, viser hvor ræva det står til med alt som har med dømming å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...