Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn


Anbefalte innlegg

Du glemmer at vi er tilpasset en helt annen levemåte enn vi har i dag. Vi har ingen problemer med å få i oss nok fett lenger. Du kan ikke bare se på hva vi trengte da vi var huleboere og konkludere med at samme diett er ønskelig i dag.

 

Så klart, så klart. Men hvorfor skal vi kutte ut fettet, og alt fettet må jo bli erstattet med noe annet som - karbohydrater.

 

Det jeg vil framtil er at det kostholdet vi har idag er feil og kjører imot hva vi egentlig er tilpasset. Brød og poteter kom ikke før om 10 tusen av år siden, genene har ikke endret seg nok til å samkjøre et kosthold domminert av brødmat og sukkerfylte produkter..

Hvorfor tror du "the new age" sykdommene har kommet da? Do i need to name it, dibabetes, kreft, benskjørhet, magesår og så mange flere.

 

Det værste er jo at såkalte "kosthold eksperter" går ut og sier at det er slik vi skal spise og det er slik vi er tilpasset til. Mye brødmat, mye poteter og lite fett. Rødt kjøtt, nei, kolestrol!!!

Endret av Juliess
Fjernet upassende språk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har i stor grad med korleis du legg opp dietten din.

 

Vanlig fett er i seg sjølv ikkje spesielt farlig så lenge du tilpasser inntaket slik at du ikkje legger opp mykje overflødig energi.

Grunnen til at fett i dag er ansett som "farlig" er at nesten alt fettet vi får i oss i vanlig kosthold i dag er i kombinasjon med karbohydrat.

 

Når vi et både fett og karbohydrat så får kroppen energi frå to forskjellige kilder og det er derfor svært lett å ende opp med å få i seg meir energi en det kroppen har bruk for.

Lenke til kommentar

Hvis du har et forbruk på 1000 kalorier per dag, og får i deg alle 1000 fra fett (og dermed brenner alt), hvorfor er det farlig?

 

http://harvardscience.harvard.edu/medicine-health/articles/low-carb-diets-linked-atherosclerosis-and-impaired-blood-vessel-growth

 

Now, a study led by team of Harvard researchers at Beth Israel Deaconess Medical Center (BIDMC) provides some of the first data on this subject, demonstrating that mice placed on a 12-week low-carbohydrate/high-protein diet showed a significant increase in atherosclerosis, a buildup of plaque in the heart’s arteries and a leading cause of heart attack and stroke. The findings also showed that the diet led to an impaired ability to form new blood vessels in tissues deprived of blood flow, as might occur during a heart attack.

 

Forbedret helse meg i ræva.

 

“We, therefore, tend to rely on easily measured serum markers [such as cholesterol], which have been surprisingly reassuring in individuals on low-carbohydrate/high-protein diets, who do typically lose weight. But our research suggests that, at least in animals, these diets could be having adverse cardiovascular effects that are not reflected in simple serum markers.”

 

Denne vitenskapelige artikkelen, forteller meg at det IKKE er særlig smart å spise bare fett. Jeg forholder meg heller til vitenskap enn hva folk måtte tro.

Lenke til kommentar

Do i need to name it, dibabetes, kreft, benskjørhet, magesår og så mange flere.

Mer om årsakene til osteoporose(benskjørhet) kan du f.eks lese om her, hvis du er interessert i de virkelige årsakene:

http://www.spineuniverse.com/conditions/osteoporosis/causes-osteoporosis

 

Her kan du lære litt om magesår hvis du er interessert:

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/magesaar

 

Her kan du lese litt om sukkersyke:

http://www.medicinenet.com/diabetes_mellitus/article.htm#tocd

 

Hva er årsakene til kreft? Siden det er så mange forskjellige kreftformer, så finnes det ikke noe entydig svar på akkurat det, men det står litt om det i følgende artikkel.

http://www.medicalnewstoday.com/info/cancer-oncology/whatiscancer.php

 

Lykke til. Det er en grunn til at man spør leger og forskere hvordan noe påvirker kroppen vår, fremfor å spørre mannen i gata, på akkurat samme måte som at du ikke spør Jens på superen hvordan man bygger et fly, så spør du ikke Gustav i styrkerommet hvordan kroppen vår fungerer heller …

Endret av Juliess
Fjernet kommentar på upassende språk
Lenke til kommentar

Selfølgelig finnes det mye årsaker til de fleste av sykdomene..

 

Beinkjørhet:

Sukker inneholder ikke vitaminene og heller ikke mineralene til at det går an til å dane energi ut av det, så derfor må kroppen ta noen visse mineraler for å lage sukker om til energi. Et av vitaminene og mineralene er kalsium og vitamin D. Hva skjer om du baserer kostholdet ditt på sukkerfylte produkter? Jo.. Kroppen lagrer kalsium i beina, så derfor må kroppen ta fra beina til å lage sukker til energi.

(er ikke helt sikker om alt her stemmer, husker lite)

Kilde:

Sukker - En snikende fare, siden om beinkjørhet (oppgir massevis av kilder og studier)

 

Magesår:

I 1950-1970 (husker ikke årstallene helt) så trodde mange at den største faktoren til magesår var stress. Etterhvert som forskningen ble bedre fant de ut av at det var sukker og karbohydrater som hadde skylden. (kilde.. dag)

 

Sukkersyke:

Her har karbohydrater skylden nummer 1. Kroppen er ikke laget for å produsere insulin 24/7. Et kosthold dominert av karbohydrater vil på det lange sikt føre til at kroppen går lei av produsere insulin, og BANG.. sukkersyke

 

Kreft:

Kreft er blitt forsket mye på. Men la meg bare si en ting, karbohydrater er brensel til svultser.. Så bare kom igjen, hiv i deg karbohydrater, la svultsene få mye energi til å gjøre seg større og kraftigere! Å joda.. Kjempe smart. Ellers har dag viljen poleszynski skrevet et par sider om kreft og karbohydrater i boken Sukker - En snikende fare (å joda.. den kommer igjen du) og matoghelse.no. Orker virkelig ikke å finne fram akkurat nå.

 

Btw, det var noen av linkene jeg ikke fikk opp.

Endret av Juliess
Fjernet upassende språk
Lenke til kommentar

 

“We, therefore, tend to rely on easily measured serum markers [such as cholesterol], which have been surprisingly reassuring in individuals on low-carbohydrate/high-protein diets, who do typically lose weight. But our research suggests that, at least in animals, these diets could be having adverse cardiovascular effects that are not reflected in simple serum markers.”

 

Denne vitenskapelige artikkelen, forteller meg at det IKKE er særlig smart å spise bare fett. Jeg forholder meg heller til vitenskap enn hva folk måtte tro.

Kom med en studie gjort på mennesker. Dyrestudier er verdiløse. Selv om en rotte får kreft av å spise ost betyr det ikke at jeg gjør det.

 

http://leangains.blogspot.com/2010/06/diet-mythology-ancel-keys-fat-fallacy.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom med en studie gjort på mennesker. Dyrestudier er verdiløse.

Dette kommer kanskje som en stor overraskelse på deg, men mennesker ER dyr.

 

Så mennesker er rotter? Tusen takk.

 

Vi har kanskje utvilket oss i samme veien, bare at vi er mer elegant og mer kompleks enn dyrene. Er hjernen samme på rotten og mennesket, er fordøyelsesystemt samme på dyrene som på mennesket? Nå, vet jeg ikke om det er eller ikke, men vil tippe nei.

Lenke til kommentar

Jaha.. Så det du sier nå er at det er kun en grunn til sykdommene. Har man magesår er det på grunn av baktereien og ikke noe annet, wow..

Akkurat som å si at man får kviser av å kun kroppen produserer for mye talg (som faktisk mange leger sier). Men sannheten er jo at det er mange ting som foråsker det, horomonbalanse, avfallstoffer.. Men tilbake til magesår.

 

La meg ta for meg litt om hvordan sykehus systemet er satt opp, jada jeg er kun 15 år og vet veldig lite om denne verden. Du er eldre og er mer allviten, det er greit. Sykehus systemet går ut på kun hjelpe folk som har fått problemer. Se på det som en foss. De gjør ingenting med folkene som holder på å falle ned, men hjelpen kommer først når de har falt ned. Noe som gjør legene, vel.. jeg stoler ikke på dem. Og kommer nok aldri til å gjøre det heller, de har piller og sprøyer for alle verdens problemer.

 

Uansett er det ikke påstander jeg kommer med. Men det er greit å være trangsynt. Det går fint kjære deg :)

 

Jeg har ikke boken foran meg nå, men skulle gjerne argumentert mot deg videre. Men for at jeg ikke har noe bedre å komme med, så får vi avslutte diskusjonen her. Du har rett, du vant.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Kom med en studie gjort på mennesker. Dyrestudier er verdiløse.

Dette kommer kanskje som en stor overraskelse på deg, men mennesker ER dyr.

Ja, per definisjon er det riktig. Og dette kommer kanskje som en stor overraskelse på deg, men mennesker er IKKE samme rase som rotter (eller hva enn de brukte i studien). På samme måte som en dieselbil ikke bruker samme brennstoff som en bensinbil.

 

Eller som Berkhan sier;

Look at the studies that caused people to shun cholesterol - researchers based that on animal models where cholesterol were not part of their evolutionary diet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Altså, det er kjøtt (100%), grønnsaker av ymse slag, dressing, og brød. Fett er det jo mange som mener ikke er usunt lenger. En del sier det faktisk er sunt nå. Dette avskriver både burgern og muligens dressingen (usikker på hvordan fettet her er, sammenlignet med feks kjøttfett. Og sukkermengde). Grønnsakene VET vi er sunne, så da står vi kun igjen med brødet. Kjappe karbohydrater som gir tomme kalorier, ikke bra. Men heller ikke SÅ ille at det er helt katastrofe med det lille brødet. Dessuten, om du har trent har kroppen bruk for de karbohydratene.

 

Og ja, jeg snakker om bla Burgerking.

 

Noen som kan forklare meg hva som gjør burgern usunn? Gjerne sett det i sammenheng med post treningsmat

 

Hvis du tror det er 100% kjøtt i BK sine burgere har du misforstått kraftig.

Lenke til kommentar

Altså, det er kjøtt (100%), grønnsaker av ymse slag, dressing, og brød. Fett er det jo mange som mener ikke er usunt lenger. En del sier det faktisk er sunt nå. Dette avskriver både burgern og muligens dressingen (usikker på hvordan fettet her er, sammenlignet med feks kjøttfett. Og sukkermengde). Grønnsakene VET vi er sunne, så da står vi kun igjen med brødet. Kjappe karbohydrater som gir tomme kalorier, ikke bra. Men heller ikke SÅ ille at det er helt katastrofe med det lille brødet. Dessuten, om du har trent har kroppen bruk for de karbohydratene.

 

Og ja, jeg snakker om bla Burgerking.

 

Noen som kan forklare meg hva som gjør burgern usunn? Gjerne sett det i sammenheng med post treningsmat

 

Hvis du tror det er 100% kjøtt i BK sine burgere har du misforstått kraftig.

 

Når det er 100% i mækkern sine har jeg hardt for å tro at det er noe værre i BK sine :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Altså, det er kjøtt (100%), grønnsaker av ymse slag, dressing, og brød. Fett er det jo mange som mener ikke er usunt lenger. En del sier det faktisk er sunt nå. Dette avskriver både burgern og muligens dressingen (usikker på hvordan fettet her er, sammenlignet med feks kjøttfett. Og sukkermengde). Grønnsakene VET vi er sunne, så da står vi kun igjen med brødet. Kjappe karbohydrater som gir tomme kalorier, ikke bra. Men heller ikke SÅ ille at det er helt katastrofe med det lille brødet. Dessuten, om du har trent har kroppen bruk for de karbohydratene.

 

Og ja, jeg snakker om bla Burgerking.

 

Noen som kan forklare meg hva som gjør burgern usunn? Gjerne sett det i sammenheng med post treningsmat

 

Hvis du tror det er 100% kjøtt i BK sine burgere har du misforstått kraftig.

 

Når det er 100% i mækkern sine har jeg hardt for å tro at det er noe værre i BK sine :)

 

Du tror det ja? Igjen; du har misforstått kraftig.

Lenke til kommentar
Du glemmer at vi er tilpasset en helt annen levemåte enn vi har i dag. Vi har ingen problemer med å få i oss nok fett lenger. Du kan ikke bare se på hva vi trengte da vi var huleboere og konkludere med at samme diett er ønskelig i dag.

Så klart, så klart. Men hvorfor skal vi kutte ut fettet, og alt fettet må jo bli erstattet med noe annet som - karbohydrater.

 

Det jeg vil framtil er at det kostholdet vi har idag er feil og kjører imot hva vi egentlig er tilpasset. Brød og poteter kom ikke før om 10 tusen av år siden, genene har ikke endret seg nok til å samkjøre et kosthold domminert av brødmat og sukkerfylte produkter..

Hvorfor tror du "the new age" sykdommene har kommet da? Do i need to name it, dibabetes, kreft, benskjørhet, magesår og så mange flere.

 

Det værste er jo at såkalte "kosthold eksperter" går ut og sier at det er slik vi skal spise og det er slik vi er tilpasset til. Mye brødmat, mye poteter og lite fett. Rødt kjøtt, nei, kolestrol!!!

 

Åhh, nei! Jeg dør, kolestrolet tar meg. Fy faen jeg er så jævla lei av slike folk. BRENN! (raserianfall)

Jeg har da ikke sagt at man skal kutte ut fettet helt. Jeg bare påpeker at vi får for mye av det i dag.

 

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...