Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn


Anbefalte innlegg

Ok, bare for å få slutt på 100% kjøtt diskusjonen. Enten så har dere som mener Mc og BK har 100% kjøtt i burgerne missforstått eller så tenker dere allerede på 100% kjøtt som 100% blandingsprodukt. Bare for å oppklare - 100% kjøtt betyr ikke rent kjøtt / biff. Det kan være 50% fett for alt vi vet.

 

Sammenlign næringsinnholdet i karbonadedeig, beef burger, ren ytrefilet og BK burger fra lenken til bjarnemann (Alle med >95% kjøtt, men ingen nevner rent kjøtt).

 

Ytrefilet 110 kcal 22,2g protein 0g karbo 2,3g fett.

Beef burger 225 kcal 17g protein 0g karbo 18g fett.

Karbonadedeig 121 kcal 19g protein 0g karbo 5g fett.

BK burger 252,5 kcal 23,5g protein 0,4g karbo 17,6g fett.

 

Så BK burgere er -laaangt- fra rent kjøtt, det samme gjelder Beef burger som er overaskende likt. Og sammenlign Beef burger og BK burger. Her lyver BK så det renner om proteininnholdet i burgerne sine.

 

Jeg lager ofte sunne burgere enten fra kvernet biff (de fleste slaktere kan kverne biff til deg) eller karbonadedeig, grovt brød, salat, salsa o.l. Da ender man opp med en veldig sunn burger.

 

Mc og BK sine burgere er ikke veldig sunne. Som man kan se over og som allerede har blitt sagt i tråden før så inneholder kjøttet masse fett og masse salt, dressingen er rett og slett dritusunn, brødet er som slik kakebrød, osten er usunn.

 

Men også som allerede nevnt så er burgeren enormt mye sunnere enn pommes fritsene / brusen / milkshaken / det ekstra saltet folk slenger på. Og ketchupen på Mc / BK er vel en sukkerbombe den også.

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har da ikke sagt at man skal kutte ut fettet helt. Jeg bare påpeker at vi får for mye av det i dag.

 

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

Da må du først og fremst dokumentere hvor mye fett som er for mye, og hvor mye som er nok.

 

Det skal også sies at rødt kjøtt selvsagt øker faren for kreft, når alle studiene på rødt kjøtt inkluderer McDonalds "grade" kjøtt.

 

Venter i spenning på kilder.

Lenke til kommentar
Du glemmer at vi er tilpasset en helt annen levemåte enn vi har i dag. Vi har ingen problemer med å få i oss nok fett lenger. Du kan ikke bare se på hva vi trengte da vi var huleboere og konkludere med at samme diett er ønskelig i dag.

Så klart, så klart. Men hvorfor skal vi kutte ut fettet, og alt fettet må jo bli erstattet med noe annet som - karbohydrater.

 

Det jeg vil framtil er at det kostholdet vi har idag er feil og kjører imot hva vi egentlig er tilpasset. Brød og poteter kom ikke før om 10 tusen av år siden, genene har ikke endret seg nok til å samkjøre et kosthold domminert av brødmat og sukkerfylte produkter..

Hvorfor tror du "the new age" sykdommene har kommet da? Do i need to name it, dibabetes, kreft, benskjørhet, magesår og så mange flere.

 

Det værste er jo at såkalte "kosthold eksperter" går ut og sier at det er slik vi skal spise og det er slik vi er tilpasset til. Mye brødmat, mye poteter og lite fett. Rødt kjøtt, nei, kolestrol!!!

 

Åhh, nei! Jeg dør, kolestrolet tar meg. Fy faen jeg er så jævla lei av slike folk. BRENN! (raserianfall)

Jeg har da ikke sagt at man skal kutte ut fettet helt. Jeg bare påpeker at vi får for mye av det i dag.

 

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

 

Man kan ikke kutte ut fettet helt heller, deg går ikke an. Uansett om vi hadde gjort det så hadde vi nok vært dau på flekken, fordi fett er essielt. Kroppen har brukt for fett for å virke optimalt i hverdagen.

 

Støter Sir-Andy. Jeg bryr meg ikke om rødt kjøtt øker faren for kreft, alt her i verden øker farer. Vi lever et risikabelt liv, det gjør vi ja, men det er også det som gjør livet spennende, på grunn av farene.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

 

IGJEN, du misforstår kraftig. Skaff deg grunnleggende kunnskap om kosthold og ernæring før du uttaler deg, og ikke kom med Burger King som kilde på at Burger King mat er sunn, hvor dum går det an å bli? :) Det er ikke snakk om 100% kjøtt her. Det er snakk om 100% rester fra annen kjøttproduksjon. Blir litt som med grillpølsene dette.

Lenke til kommentar
Du glemmer at vi er tilpasset en helt annen levemåte enn vi har i dag. Vi har ingen problemer med å få i oss nok fett lenger. Du kan ikke bare se på hva vi trengte da vi var huleboere og konkludere med at samme diett er ønskelig i dag.

Så klart, så klart. Men hvorfor skal vi kutte ut fettet, og alt fettet må jo bli erstattet med noe annet som - karbohydrater.

 

Det jeg vil framtil er at det kostholdet vi har idag er feil og kjører imot hva vi egentlig er tilpasset. Brød og poteter kom ikke før om 10 tusen av år siden, genene har ikke endret seg nok til å samkjøre et kosthold domminert av brødmat og sukkerfylte produkter..

Hvorfor tror du "the new age" sykdommene har kommet da? Do i need to name it, dibabetes, kreft, benskjørhet, magesår og så mange flere.

 

Det værste er jo at såkalte "kosthold eksperter" går ut og sier at det er slik vi skal spise og det er slik vi er tilpasset til. Mye brødmat, mye poteter og lite fett. Rødt kjøtt, nei, kolestrol!!!

 

Åhh, nei! Jeg dør, kolestrolet tar meg. Fy faen jeg er så jævla lei av slike folk. BRENN! (raserianfall)

Jeg har da ikke sagt at man skal kutte ut fettet helt. Jeg bare påpeker at vi får for mye av det i dag.

 

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

 

Man kan ikke kutte ut fettet helt heller, deg går ikke an. Uansett om vi hadde gjort det så hadde vi nok vært dau på flekken, fordi fett er essielt. Kroppen har brukt for fett for å virke optimalt i hverdagen.

 

Støter Sir-Andy. Jeg bryr meg ikke om rødt kjøtt øker faren for kreft, alt her i verden øker farer. Vi lever et risikabelt liv, det gjør vi ja, men det er også det som gjør livet spennende, på grunn av farene.. :)

Når har jeg sagt at vi skal kutte ut fett helt? Det er voldsomt hvor store problemer enkelte her har med å forholde seg til det folk faktisk skriver.

 

Jeg har da ikke sagt at man skal kutte ut fettet helt. Jeg bare påpeker at vi får for mye av det i dag.

 

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

Da må du først og fremst dokumentere hvor mye fett som er for mye, og hvor mye som er nok.

 

Det skal også sies at rødt kjøtt selvsagt øker faren for kreft, når alle studiene på rødt kjøtt inkluderer McDonalds "grade" kjøtt.

 

Venter i spenning på kilder.

Det er ingen grunn til at jeg skal måtte komme med nøyaktige tall på mengde fett. Jeg ga deg en generell opplysning.

 

McDonalds-kommentaren din skjønner jeg dessverre ikke.

 

Kilder på hva?

Lenke til kommentar

Venter i spenning på kilder.

Det er ingen grunn til at jeg skal måtte komme med nøyaktige tall på mengde fett. Jeg ga deg en generell opplysning.

 

McDonalds-kommentaren din skjønner jeg dessverre ikke.

 

Kilder på hva?

Jeg ser ikke hvordan opplysningen din stemmer når norsk kost er basert på brødmat. Derfor må du nødvendigvis kunne bevise dette. Og siden du sier vi får i oss "nok" eller "plenty", så må du selvfølgelig komme med tall, studier, et eller annet som underbygger dette.

 

Vi spiser for mye protein. Det er ingen grunn til at jeg skal måtte bevise dette. Jeg ga deg en generell opplysning. Ser du hvorfor dette blir helt feil?

Endret av different
Lenke til kommentar

Kan ihvertfall melde for meg selv at etter at jeg gjorde en kraftig revurdering av kostholdet mitt, og kuttet ut alle karbohydrater med unntak av Husmann knekkebrød og frukt og grønt. Proteininntaket er juster opp med sikkert 300%, og det samme kan man si om fettinntaket. Minst. Jeg har gått ned 8kg, er sterkere, har gjevn energi, mer utholden, mer definert, og har mista behovet for godis.

 

Ikke at jeg er noen lavkarbofanatiker, da jeg langt ifra har problemer med å ta meg en brødskive med peanøttsmør, eller en pølse i brød en gang i blant. Men det er tydelig at det å kutte ned kraftig på karbohydratene har vært en suksess. Selv om jeg har trent mye hele livet gjennom, og alltid vært restriktiv på godis har jeg alltid vært god og lubben, slitt med søtsug og slitt med å legge på meg muskler. Og jeg har ofte vært trøtt.

 

Etter at jeg forandra kostholdet såppass er alle problemene borte, og alt er fett.

 

Om forskerne sier jeg kan få kreft om 30 om jeg spiser for mye rødt kjøtt driter jeg i. De finner ut nye ting for vær dag som går. For litt siden var planteoljer the shit, og alle sunne spiste det. Rent smør var bannlyst. Nå er rollene i mange tilfeller byttet. Tran har vært usunt og kreftfremkallende, samtidig som det har vært kjempesunt. Kaffe kan gi deg kreft, men samtidig også forebygge både kreft og demens. Frokost kan øke forbrenningen din, men man bør helst unngå den om man ønsker å slanke seg. Vann skal man drikke mye av, men likevel ikke mye.

Osv, osv.

 

Kostholdet jeg har i dag har gitt meg resultater jeg aldri hadde våget å drømme om. Når det funker så bra for kroppen min kan det heller ikke være så ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva må jeg bevise? Det sier seg selv at vi ikke har mangel på fett i kostholdet i dag.

Nei, det er en påstand fra deg. Si meg, hvilket måltid er fettdominert: frokost; tørt brød og svett ost, lunsj; salad med fettfri dressing (alternativt en Snickers og Cola), middag; kjøttkaker med en liten andel fett, kvelds; tørt brød (kanskje til og med ferskt) med leverpostei. Ikke si at det norske folk får for mye fett fra kosten, da trenger du nok en tur til butikken for å se hva folk kjøper/spiser. Og det er ingen som sagt vi ikke har tilgang på nok fett. Her er det du som kommer med en påstand om at vi spiser for mye fett, og det må du selvsagt dokumentere. Du må gjerne også dokumentere hvorfor fett er så dårlig for oss.

Endret av different
Lenke til kommentar
Utvilsomt mange som ikkje får i seg tilstrekkeleg av dei sessensielle fettsyrene og nok av dei som er fastlåst i BS om at ein ikkje skal ete feitt i det heile tatt.

 

Generelt får nok dei fleste i seg for mykje karbohydratar, for lite protein og feil type feitt.

De essensielle fettsyrene man får for lite av får man neppe fra en biff, gjør man vel?

 

Hva må jeg bevise? Det sier seg selv at vi ikke har mangel på fett i kostholdet i dag.

Nei, det er en påstand fra deg. Si meg, hvilket måltid er fettdominert: frokost; tørt brød og svett ost, lunsj; salad med fettfri dressing (alternativt en Snickers og Cola), middag; kjøttkaker med en liten andel fett, kvelds; tørt brød (kanskje til og med ferskt) med leverpostei. Ikke si at det norske folk får for mye fett fra kosten, da trenger du nok en tur til butikken for å se hva folk kjøper/spiser. Og det er ingen som sagt vi ikke har tilgang på nok fett. Her er det du som kommer med en påstand om at vi spiser for mye fett, og det må du selvsagt dokumentere. Du må gjerne også dokumentere hvorfor fett er så dårlig for oss.

Du mener altså at nordmenn bare spiser det du lister opp her?

 

Vi får i oss nok fett. Det er ikke mangel på mettet fett i kostholdet til nordmenn i dag.

Lenke til kommentar

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

 

Jeg ønsker bare å ta tak i dette, da dette ikke helt er sannheten. Det er ikke selve det røde kjøttet som øker faren for kreft, dette er basert på nylig forskning, men heller tilsetningsstoffer. Om du f.eks ser på en pakke med bacon i butikken, og leser hva den inneholder er det langt fra bare rødt kjøtt. Natriumnitritt (E250), står på alle typene bacon jeg har sett bortsett fra økologisk bacon fra Norgården. Dessuten er det mange som velger å tilsette druesukker osv. Det er altså ikke kjøttet i seg selv som øker faren, snarere alt en får med kjøttet om en kjøper rødt kjøtt av "laber kvalitet".

Lenke til kommentar

Du mener altså at nordmenn bare spiser det du lister opp her?

 

Vi får i oss nok fett. Det er ikke mangel på mettet fett i kostholdet til nordmenn i dag.

Selvsagt er det variasjoner, men generelt sett, ja. Du kan jo evt gå til butikken å se selv.

 

Du må bestemme deg om; a) vi får for mye, b) det er ikke mangel.

 

Og uansett må du gjerne dokumentere det du sier, evt begrunne hvorfor du mener vi får for mye evt ikke har mangel. Jeg kan si at vi røyker for mye sokk i Norge, men det et helt verdiløst utsagn så lenge jeg ikke har dokumentasjon på det. Og siden du snakker om for mye (eller ikke mangel), må du selvsagt også dokumentere hva for mye innebærer. Og for å unngå misforståelser, selvsagt har vi tilgang på det, jeg snakker åpenbart om inntak.

 

Jeg ønsker bare å ta tak i dette, da dette ikke helt er sannheten. Det er ikke selve det røde kjøttet som øker faren for kreft, dette er basert på nylig forskning, men heller tilsetningsstoffer. Om du f.eks ser på en pakke med bacon i butikken, og leser hva den inneholder er det langt fra bare rødt kjøtt. Natriumnitritt (E250), står på alle typene bacon jeg har sett bortsett fra økologisk bacon fra Norgården. Dessuten er det mange som velger å tilsette druesukker osv. Det er altså ikke kjøttet i seg selv som øker faren, snarere alt en får med kjøttet om en kjøper rødt kjøtt av "laber kvalitet".

Og det var det jeg mente når jeg sa disse studiene som sier at rødt kjøtt er farlig bruker dårlig kjøtt. McDonalds, som jeg nevnte, er ikke akkurat optimalt når kjøttet kan ligge i flere tiår uten å bli råttent.

Endret av different
Lenke til kommentar

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

 

Jeg ønsker bare å ta tak i dette, da dette ikke helt er sannheten. Det er ikke selve det røde kjøttet som øker faren for kreft, dette er basert på nylig forskning, men heller tilsetningsstoffer. Om du f.eks ser på en pakke med bacon i butikken, og leser hva den inneholder er det langt fra bare rødt kjøtt. Natriumnitritt (E250), står på alle typene bacon jeg har sett bortsett fra økologisk bacon fra Norgården. Dessuten er det mange som velger å tilsette druesukker osv. Det er altså ikke kjøttet i seg selv som øker faren, snarere alt en får med kjøttet om en kjøper rødt kjøtt av "laber kvalitet".

Det var nytt for meg. Har du noe mer detaljer informasjon (linker) om dette?

 

Du mener altså at nordmenn bare spiser det du lister opp her?

 

Vi får i oss nok fett. Det er ikke mangel på mettet fett i kostholdet til nordmenn i dag.

Selvsagt er det variasjoner, men generelt sett, ja. Du kan jo evt gå til butikken å se selv.

 

Du må bestemme deg om; a) vi får for mye, b) det er ikke mangel.

 

Og uansett må du gjerne dokumentere det du sier, evt begrunne hvorfor du mener vi får for mye evt ikke har mangel. Jeg kan si at vi røyker for mye sokk i Norge, men det et helt verdiløst utsagn så lenge jeg ikke har dokumentasjon på det. Og siden du snakker om for mye (eller ikke mangel), må du selvsagt også dokumentere hva for mye innebærer. Og for å unngå misforståelser, selvsagt har vi tilgang på det, jeg snakker åpenbart om inntak.

 

Jeg ønsker bare å ta tak i dette, da dette ikke helt er sannheten. Det er ikke selve det røde kjøttet som øker faren for kreft, dette er basert på nylig forskning, men heller tilsetningsstoffer. Om du f.eks ser på en pakke med bacon i butikken, og leser hva den inneholder er det langt fra bare rødt kjøtt. Natriumnitritt (E250), står på alle typene bacon jeg har sett bortsett fra økologisk bacon fra Norgården. Dessuten er det mange som velger å tilsette druesukker osv. Det er altså ikke kjøttet i seg selv som øker faren, snarere alt en får med kjøttet om en kjøper rødt kjøtt av "laber kvalitet".

Og det var det jeg mente når jeg sa disse studiene som sier at rødt kjøtt er farlig bruker dårlig kjøtt. McDonalds, som jeg nevnte, er ikke akkurat optimalt når kjøttet kan ligge i flere tiår uten å bli råttent.

Vi får allerede mer enn nok mettet fett i oss.

 

Hvilke studier snakker du om?

Lenke til kommentar

Si meg, hvorfor skal jeg måtte gi deg studier og du kan lure deg unna med å si "det er bare slik!"? Det du kommer med er tomme påstander. Månen eksploderer om 51 år. Hvis vi får i oss nok mettet fett, og dette er farlig av all slags grunner, skulle det ikke være så vanskelig å vise til noen studier gjort på mennesker vel? Hvorfor er ikke hjertesykdom et problem i Frankrike? Inntil videre er du bare et troll.

 

http://www.ajcn.org/cgi/content/short/ajcn.2009.27725v1

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...