Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Må si at også SUBWAY er å foretrekke, da det er mulig å få tak i baggis som faktisk er ganske sunn. De reklamerte for en baggis på bare 350 kcal (mener jeg å huske)samla, hvor de hadde droppa ost og dressing og vanlig brød var bytta ut med fullkorn. I tillegg tilbyr de også gratis iskaldt friskt vann i brusdispenseren. Veit ikke om dette er standard over alt tho..

 

Her har man også noe. Kalorier er jo ingen måte å beskrive om noe er sunt eller ikke, da er det bedre å snakke om metthetsfølelse per kalori, noe et baggis med minimalt med kjøtt har veldig dårlig av. Å droppe ost og dressing gjør jo dette bare værre så det man står igjen med blir en karbohydrat-spekket baggis med brun-farget loff og tre helkorn på :p Denne hadde virkelig vært artig å sammenligne med en big-mac. Her har jeg tatt transfettet ut av ligningen da.

Lenke til kommentar

McDonalds er best. De har et høyere innhold av transfett i maten sin, så den er ikke sund, men jeg synes at de smaker best.

 

Og her er vi vel inne på sakens kjerne. McDonalds lager mat som så mange som mulig liker, dette oppnår dei med å bruke store mengder fett og ein del sukker/karbohydrat.

 

Er ein grunn til at dei seier at tjuvtrikset for å lage god mat heime på kjøkkenet er å tilsette smør og/eller fløyte til alt du lager.

Lenke til kommentar

McDonalds er best. De har et høyere innhold av transfett i maten sin, så den er ikke sund, men jeg synes at de smaker best.

 

Og her er vi vel inne på sakens kjerne. McDonalds lager mat som så mange som mulig liker, dette oppnår dei med å bruke store mengder fett og ein del sukker/karbohydrat.

 

Er ein grunn til at dei seier at tjuvtrikset for å lage god mat heime på kjøkkenet er å tilsette smør og/eller fløyte til alt du lager.

Men så lenge man ikke er langt over det man bør eller har planlagt av kcal-inntakk så er ikke smør eller fløte skadelig. Det er jo 2 gode produkter hva næringsinnhold angår med mindre man bruker plantemargariner o.s.v...

 

Også smør som eeeeer så godt på VAFLER (sammens med krem selvfølgelig) :)

Lenke til kommentar

Joda, dersom din velbalanserte kost innkluderer dei samme ingrediensane som du finner i burgeren så er det ikkje eit problem å ete ein McDonalds burger eller to. Men du må sjå på meir en akkurat berre kaloritallet, som nemt så er det mange som er skeptiske til dei typane fett som ein burger innheld. I tillegg så må ein tenke på kva andre ting du får i deg (eller ikkje får i deg). Ein kost kun basert på hamburger vil nok fort føre til mangelsjukdomar. Mengden salat på ein hamburger er vanligvis svært beskjedent.

 

Men om du er svært aktiv og et variert og sunn mat så er det ingen problem å hive i seg ein heil masse kalorier så lenge du har eit aktivitetsnivå som gjer at du også forbruker tilsvarande mengde kalorier.

Lenke til kommentar

Jeg føler fortsatt at jeg blir litt missforstått. Hvorfor skal antall kalorier ha noe som helst å si? 5 kilo med kokt torsk inneholder 47000 kalorier, torsk er altså usunt? Man kan jo si at for mye kalorier per gram er usunt, men da vil jo måltidene bli mer usunne jo mer fett det er i det, altså blir tran det verste man kan få i seg. Så dette at man kan spise hamburger hvis man forbrenner det bort igjen henger jo ikke på greip i det hele tatt.

 

Skal man se på kalori-innhold må man også telle kalorier. Man kan ikke konsekvent gå rundt å spise små måltider og lett produkter med lavt kaloriinnhold per gram og så la metthetsfølelsen gjøre resten av jobben. Gjør man dette vil kaloriinntaket bli helt likt hvis ikke større (kroppen vet hva og hvor mye den vil ha). Er det ikke da bedre å telle kalorier i forhold til hvor mye de metter? Her vil hamburgeren være et langt bedre alternativ enn veldig mye annet, spesielt alle typer brødmåltider (dette er bare å teste ut).

 

I tillegg så må ein tenke på kva andre ting du får i deg (eller ikkje får i deg). Ein kost kun basert på hamburger vil nok fort føre til mangelsjukdomar. Mengden salat på ein hamburger er vanligvis svært beskjedent.

 

Da er vi inne på vitaminer og mineraler og jeg vil ikke påstå at en hamburger er det verste her. Rent kjøtt (jeg vet det er spørsmål om hvor mye rent kjøtt det er i disse burgerene, men noe er det jo) inneholder alle vitaminene du trenger unntatt to (husker ikke hvilke), så en hamburger blir fort bedre enn en frukt salat hvis det er vitaminer og mineraler man har i tankene.

 

Som jeg sa tidligere så kommer en hamburger veldig godt ut når det gjelder karbohydrater/fett/proteiner per. 100gram i forhold til veldig mange andre måltider som man dytter i seg hver dag. Du skal ha greit med skinke på skiva før du får i deg like mange proteiner per. kalori som en hamburger gjør ;)

 

Så det som står igjen er da transfettet. Jeg tviler sterkt på at transfett har en så ledende faktor her. Klart det ikke er bra for oss, men hvor mye transfett er det i en burger og hvor store negative helsekonsekvenser har dette i forhold til f.eks. karbohydratene i det hvite brødet? Husk at det sikkert er en del gatekjøkken-burgere som har minimalt med transfett hvis noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg tror de færreste gatekjøkken ikke bruker transfett. Det er vel uansett ikke så ekstremt mye transfett i burgerene, men i pommes frites-en, om jeg ikke tar for feil? Gir hvertfall mening, om de steker på en slik metalltingest.

Transfett har ikke neglisjerbare negative helsekonsekvenser. Om en skal snakke om syndebukk er klart transfett > hvete. I tillegg til at det mest sannsynlig er transfett, eller i hvertfall vegetabilsk fett, i hamburgerbrødene. Om de ikke er laget selv, osv.

Lenke til kommentar

Moderasjon er nøkkelordet. Uansett gjelder vel prinsippet om "Jo mindre, jo bedre". Hvertfall for sukker. Fett har jeg sett så mye begge veier for at jeg ikke vet hva jeg skal tro lenger. Det gjelder sikkert her òg.

Du finner mye mat uten konserveringsmidler og smaksforsterkere. Det finnes vel også noen relativt uskyldige konserveringsmidler, som sitronsyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...